اوپک پلاس 2021 را با افزایش فراوری شروع می نماید؟

به گزارش مجله سرگرمی، با سرانجام یکی از پرآشوب ترین سالها در تاریخ بازار نفت، اوپک پلاس در سال 2021 با شرایط ظریفتری روبرو شده است.

اوپک پلاس 2021 را با افزایش فراوری شروع می نماید؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، این گروه که عربستان سعودی و روسیه در راس آن قرار دارند باید تصمیم بگیرد آیا می تواند به افزایش عرضه بدون آسیب زدن به احیای قیمتی که هدف اصلی این گروه در طول سال 2020 بوده است، ادامه دهد.

مسکو معتقد است این گروه علاوه بر افزایش فراوری 500 هزار بشکه در روز که در ژانویه صورت می دهد، می تواند فراوریش را در فوریه به میزان مشابه افزایش دهد.

جیووانی استونو، تحلیلگر گروه یو بی اس در زوریخ می گوید: مثل این است که اوپک پلاس کوشش می نماید نفتکش غول پیکری را از یک جهت باریک عبور دهد.

اوپک و متحدانش هر تصمیمی که در نهایت بگیرند، نمی توانند چیزی را به شانس واگذار نمایند.

با توافقی که اوپک پلاس در نشست دسامبر داشت، نشستهای خود را به جای دو بار در سال، هر ماه برگزار خواهد نمود و اولین نشست سال جاری این گروه روز دوشنبه چهارم ژانویه برگزار می گردد تا بتواند سطح فراوریش را دقیقا تنظیم کند.

پس از درس عبرتهایی که در 12 ماه گذشته گرفته شد، انگیزه این گروه برای مدیریت دقیقتر قابل درک است.

ریزش قیمت نفت

چالشهای اوپک پلاس در سال گذشته در فوریه آغاز شد که تقاضای چین برای نفت در نتیجه شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه، 20 درصد سقوط کرد. همزمان ریاض و مسکو بر سر چگونگی واکنش به این شرایط دچار اختلاف نظر شدند و به جنگ قیمت پرداختند. تا آوریل بازار به حدی از عرضه نفت اشباع شده بود که بهای معاملات نفت آمریکا برای نخستین بار در تاریخ به زیر صفر سقوط کرد.

این دو کشور تنها پس از میانجی گیری دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به پای میز مذاکره برگشتند و ترامپ که سالها از این گروه بابت مدیریت عرضه انتقاد می کرد، پیروز شد آنها را راضی کند با توافق جدید محدودیت عرضه موافقت نمایند.

تسهیل تدریجی این محدودیتها هم جنجالهای جدیدی به همراه داشته است. اوپک پلاس ماه گذشته پس از اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی که سالها متحد سیاسی یکدیگر در منطقه خلیج فارس بوده اند، دچار یک بن بست پنج روزه شد.

شکاف در اتحاد اوپک پلاس

در حالی که عربستان سعودی مایل بود افزایش فراوری را به مدت سه ماه به تاخیر بیاندازد، همسایه اش مشتاق بود روی ظرفیت فراوری خود سرمایه گذاری نموده و شاخص نفت منطقه ای جدیدی را تبلیغ کند.

اگرچه دو طرف نهایتا به توافق رسیدند اما این شکاف کوتاه مدت در همکاری بلندمدت آنها که در یک مقطع باعث شد ابوظبی به خروج از عضویت اوپک اشاره کند، سایه تاریکی از خود بر جای گذاشت.

فرایند احیای فراوری موضوع اصلی نشست روز دوشنبه این فراورینمایندگان خواهد بود. در حال حاضر محدودیت عرضه اوپک پلاس 7.2 میلیون بشکه در روز معادل هفت درصد از عرضه جهانی است و این گروه مصمم است به صورت محتاطانه و هماهنگ با شرایط بازار، 1.5 میلیون بشکه در روز دیگر را به فراوریش اضافه کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه ماه گذشته آمادگی کشورش برای ادامه افزایش فراوری را اعلام و اظهار کرد که قیمتها در حدود 45 تا 55 دلار در هر بشکه مطلوب هستند. وی گفت: اگر اوپک پلاس از افزایش صادرات خودداری کند، رقیبانش به سادگی جای این گروه را پر خواهند کرد.

جن استورات، اقتصاددان انرژی جهانی در شرکت کورن استون ماکرو اظهار کرد: بازار به نفت احتیاج دارد و به نظر می رسد دیدگاه غالب در اوپک پلاس این است که باید به سمت دفاع از سهم بازار رفت.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بجز نیتش برای کنترل سفته بازان، اظهارنظر علنی دیگری نداشته است.

احتمال قوی وجود دارد که این گروه به افزایش فراوری ادامه دهد.

با وجود وعده اوپک برای افزایش عرضه، قیمتهای نفت در بازار لندن تحت تاثیر تحولات واکسن و استفاده قوی از سوخت در آسیا، در بالای 50 دلار در هر بشکه تثبیت شده اند. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی نموده که عرضه و تقاضا در نیمه اول سال آینده تقریبا متعادل خواهند ماند.

چنین انتخابی مایه آسودگی اعضای اوپک پلاس مانند عراق خواهد بود که درگیر بحران مالی فزاینده است و محدودیت فروش نفت این شرایط را وخیمتر نموده است.

دورنمای مبهم تقاضا برای نفت

اما از سوی دیگر استدلالهایی برای محدود نگه داشتن عرضه وجود دارد. پالایشگاههای نفت هنوز افزایش عرضه سال جاری را جذب ننموده اند و افزایش ابتلا به کووید 19 دورنمای تقاضا را مبهم نگه داشته است.

اگرچه آژانس بین المللی انرژی مازاد عرضه جدیدی را پیش بینی نمی نماید اما هشدار داده است اگر اوپک پلاس شیرهای نفتش را باز کند، مازاد فعلی ذخایر نفت تا انتها سال 2021 ادامه خواهد داشت. با وجود بهبود شرایط بازار، قیمتهای نفت بسیار پایینتر از سطحی مانده که اعضای اوپک برای پوشش هزینه های دولتی به آن احتیاج دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در نهایت اوپک پلاس باید تاثیر روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا را هم در نظر بگیرد. وی برای مذاکرات و احیای توافق برجام با ایران اعلام آمادگی نموده است که به معنای بازگشت بیش از یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت خواهد بود که در حال حاضر تحت تحریمهای آمریکا قرار دارند.

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

slimfa.ir: اسلیم فا | مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

tafatton.ir: تفطن، گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127465

به "اوپک پلاس 2021 را با افزایش فراوری شروع می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپک پلاس 2021 را با افزایش فراوری شروع می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید