عزم جدید آمریکا برای تسخیر حیاط خلوت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران- گروه بین الملل: در دهه گذشته ظهور و قدرت گیری افرادی چون هوگو چاوز در ونزوئلا، ایو مورالس در بولیوی، لولا داسیلوا در برزیل، کریستینا کرشنر در آرژانتین موجب شد تا واشنگتن حیاط خلوت همیشگی خود یعنی آمریکای لاتین را از دست بدهد و همراه شدن این افراد با فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا، موجب شکل گیری یک جبهه ضد آمریکایی در کنار ایالات متحده شد.

عزم جدید آمریکا برای تسخیر حیاط خلوت

اما با مرگ چاوز و دور شدن کاسترو از قدرت به دلیل بیماری و خاتمه دوران ریاست جمهوری داسیلوا و کرشنر و همچنین دسیسه های آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، جبهه شکل گرفته در برابر ایالات متحده رفته رفته تضعیف شد و اکنون دولت آمریکا درصدد تصرف دوباره این حیاط خلوت است و در همین رابطه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از روز پنجشنبه هفته گذشته سفر خود به آمریکای لاتین را شروع نموده است.

اهداف سفر به آمریکای لاتین

پیش از این سفر رکس تیلرسون برای نخستین بار نگاه دولت ترامپ به آمریکای لاتین را تشریح کرد و گفت: با وجود اختلافاتی بر سر مهاجرت و تجارت، این منطقه شریک حیاتی و دیرپا برای ایالات متحده است.

این اولین ماموریت تیلرسون به چند کشور آمریکای لاتین است. وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه پیش از این سفر در دانشگاه آستین تگزاس که مرکز مطالعات روابط ایالات متحده با آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است، در این باره سخنرانی کرد و بر اهمیت اتحاد و توافقات دولت های قبلی بر سر تجارت، امنیت، اصلاحات دموکراتیک و حقوق بشر تاکید نمود.

وزیر خارجه آمریکا گفت دولت ترامپ 3 اصل تعامل با آمریکای لاتین و منطقه کارائیب را برای سال 2018 و فرای آن پیگیری خواهد نمود، این 3 اصل عبارتند از: رفاه اقتصادی، امنیت و حکومت داری دموکراتیک.

تیلرسون جزییات زیادی ارائه نکرد اما تجارت از جمله مذاکرات جاری با کانادا و مکزیک برای نوسازی توافق تجارت آزاد آمریکای شاقتصادی موسوم به نفتا را در اولویت قرار داد.

تیلرسون در این رابطه گفت: اهمیت نفتا برای مکزیک را می فهمد، اما این توافق سال 1994 امضاء شده و ضروری است روزآمد گردد.

دیپلمات شماره یک آمریکا همچنین از توسعه منابع انرژی منطقه ای صحبت کرد و گفت فرصتی تاریخی برای بنای یک مشارکت در انرژی وجود دارد که نیمکره غربی را به هم متصل کند.

وزیر خارجه دولت ترامپ از یک رویکرد امنیتی جامع سخن گفت که توامان به توسعه اقتصادی، قاچاق مواد مخدر و جرایم فراملی می پردازد.

تیلرسون مشخصا از ونزوئلا انتقاد کرد و گفت: رژیم فاسد و متخاصم نیکلاس مادورو به رویایی دروغین و نگاهی منسوخ چسبیده است که پیشتر شهروندان آن کشور را بیچاره نموده است.

تیلرسون روز آدینه در مکزیکوسیتی با انریکه پنیا نیتو رییس جمهوری مزیک دیدار کرد و سپس راهی آرژانتین شد.

پرو، کلمبیا و جاماییکا مقاصد بعدی تیلرسون طی هفته آینده است.

محدود کردن حوزه نفوذ حزب الله

آمریکا در ادامه سیاست های خود در آمریکای لاتین با توجه به نفوذی که حزب الله لبنان در این منطقه دارد کوشش می نماید تا این گروه مقاومت اسلامی را به هر نحو ممکن محدود کند از همین رو تیلرسون ماموریت دارد تا توافقاتی را در این سفر خود در مورد مقابله با حزب الله انجام دهد.

در همین رابطه وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری با خورخه فایوری همتای آرژانتینی خود در بوئنوس آیرس گفت که موضوع مقابله با حزب الله لبنان و توقف استفاده از شبکه اقتصادی آمریکای لاتین در سفر به این کشور مطرح شد و طرفین می خواهند همکاری نزدیکی در مبارزه با این پدیده داشته باشند.

آرژانتین جمعیت بزرگی از مهاجران لبنانی را در خود جای داده و مقامات آمریکا بر این گمان هستند که گروه های سازمان یافته در یاری اقتصادی به حزب الله دست دارند.

تبعات حضور آمریکا در آمریکای لاتین

اما درباره تبعات منفی حضور آمریکا در آمریکای لاتین چندی قبل دیلما روسف رئیس جمهوری سابق برزیل در مصاحبه با شبکه روسی راشاتودی درخصوص دخالت های واشنگتن در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین گفت که کوشش های واشنگتن برای مداخله در سیاست های آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا بسیار خطرناک است.

این سیاستمدار برزیلی اینگونه شرح داد: قاره ما برای 140 سال در صلح بوده است. هر کوششی برای مداخله در پروسه قانونی قانون اساسی ونزوئلا از جمله اعمال فشار بر انتخابات ریاست جمهوری، بسیار خطرناک است و ممکن است به جنگ داخلی منتهی گردد.

ونزوئلا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، در معرض تحریم های جدیدی از سوی واشنگتن قرار گرفته است. ترامپ همچنین به گزینه نظامی علیه نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا اشاره نموده است.

کاراکاس نیز واشنگتن را به دخالت در امور داخلی ونزوئلا متهم نموده و رئیس جمهوری آمریکا را یک متجاوز خواند و گفت آمریکا به دنبال تغییر نظام در یک کشور خارجی به وسیله تروریسم سیاسی و جنگ روانی است.

روسف گفت: ترامپ درباره معترضان ونزوئلا گفت که آنها حامی دموکراسی هستند. آمریکایی ها چنین چیزی را درباره نیروهای معارض در سوریه نیز گفته بودند. ولی چه اتفاقی افتاد؟ داعش به وجود آمد که هیچ ارتباطی هم به دموکراسی ندارد.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 54469

به "عزم جدید آمریکا برای تسخیر حیاط خلوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم جدید آمریکا برای تسخیر حیاط خلوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید