طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با عسل یا شکر

به گزارش مجله سرگرمی، شربت سکنجبین برای چی خوبه؟ اصلا تا به حال سکنجبین خوردید؟ سکنجبین که اغلب به صورت شربت استفاده می گردد یک درمان عالی برای گرمازدگی و یکی از انواع شربت های تابستانی است. سکنجبین از دو کلمه سک به معنای سرکه و انگبین یا همان عسل گرفته شده است. علاوه بر این سکنجبین در طب سنتی بسیار توصیه شده است. طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با شکر یا عسل و نیز خواص و مضرات سکنجبین که یک شربت خانگی خوشمزه برای مهمانی هم هست را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با عسل یا شکر

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با نعنا و زعفران

چگونه شربت سکنجبین درست کنیم؟ به راحتی. کافی است که مواد اولیه را تهیه کنید و طبق دستور زیر عمل کنید:

مواد لازم

شکر: 2 لیوان

آب: 2 لیوان

نعنا: 1 دسته عظیم

سرکه سفید: ½ لیوان فرانسوی دسته دار

خیار: به مقدار لازم

یخ: به مقدار دلخواه

زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری

طزز تهیه

مرحله اول

ابتدا دسته نعنا را خوب بشورید. آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا شکر در آب حل گردد. دسته نعنا شسته شده با یک نخ ببندید و در قابلمه بیندازید. صبر کنید ترکیب آب و شکر قوام بیاید. معمولا 30 دقیقه طول می کشد. کف روی شربت را جمع کنید و دور بریزید.

مرحله دوم

وقتی بوی نعنا بلند شد زعفران و سرکه سفید را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر زمان دهید تا بجوشد. شعله گاز را خاموش کنید، نعنا را از قابلمه بیرون بیاورید. شربت را از صافی رد کنید و صبر کنید تا خنک گردد.

مرحله سوم

حالا شربت را در یک ظرف شیشه ای درب دار یا یک بطری شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال بگذارید. هر بار که خواستید شربت سکنجبین درست کنید در یک یا چند لیوان (بسته به تعداد افراد) ¼ لیوان را شربت سکنجبین بریزید، خیار رنده کنید و به لیوان اضافه کنید، چند قالب یخ هم بریزید و باقی مانده حجم لیوان را آب اضافه کنید.

به همین راحتی شربت خیار سکنجبین شما آماده است. سکنجبین را با کاهو هم می توانید میل کنید. این شربت را به عنوان یک شربت خانگی برای مهمانی به خصوص در فصول تابستان و بهار تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

برای طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با عسل به جای شکر از عسل بهره ببرید. در صورت تمایل می توانید مقداری تخم شربتی یا خاکشیر هم به شربت سکنجبین اضافه کنید.

خواص شربت خیار سکنجبین در طب سنتی و اسلامی

*در گذشته شربت سکنجبین را با دوشاب و شیره خرما هم درست می کردند.

*با توجه به طبع بدن تان می توانید میزان مواد مورد استفاده در شربت سکنجبین را کم و زیاد کنید. مثلا برای افراد گرم مزاج (صفراوی و مزاج دموی) بهتر است سرکه آن بیشتر باشد. سکنجبین نعنایی، سکنجبین با خیار و سکنجبین با عرق کاسنی (به جای آب) برای این افراد مناسب تر است.

*برای افراد سرد مزاج (بلغمی و سوداوی) باید مقدار عسل شربت سکنجبین بیشتر باشد. اگر شربت سکنجبین برای این افراد با شیره انگور یا خرما درست گردد که بسیار بهتر است.

*اگر در طرز تهیه شربت خیار سکنجبین مقدار سرکه و عسل برابر باشد برای بیماری های بلغمی، باز کردن انسداد عروق، تقویت کبد و معده و تب های مزمن بسیار مفید است.

*در فصل تابستان شربت خیار سکنجبین برای برطرف گرمازدگی و عطش، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تعدیل مزاج و دفع صفرا بسیار مفید است.

*از جمله خواص سکنجبین برای پوست بهبود جوش های پوستی است. اگر در فصل گرما عرق سوز می شوید و جوش می زنید حتما شربت خیار سکنجبین یا خوردن کاهو سکنجبین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

*برای افرادی که دچار بیماری های کبد هستند شربت سکنجبین ساده با شکر مناسب است. سکنجبین کبد را پاکسازی می نماید و تقویت کننده مزاج کبد است.

*فوت و فن طرز تهیه سکنجبین ساده به این ترتیب است: ﻳﻚ ﺟﺰء ﺳﺮﻛﻪ، دو ﺟﺰء ﻋﺴﻞ و ﭼﻬﺎر ﺟﺰء آب را در ﻳﻚ ﻇﺮف رﻳﺨﺘﻪ و ﺑﺎ ﺣﺮارت ﻣﻼﻳﻢ بجوشانید و ﻣﺮﺗﺐ ﻛﻒ آن را بگیرید ﺗﺎ ﺣﺠﻢ ﻣﺎﻳﻊ ﺑﻪ ﻳﻚ ﭼﻬﺎرم ﻳﺎ ﻳﻚ ﭘﻨﺠﻢ ﺣﺠﻢ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮﺳﺪ و قوام پیدا کند. ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺎی ﺳﺮﻛﻪ و ﻋﺴﻞ اﻧﻮاع ﻣﺘﻔﺎوت ﺳﻜﻨﺠﺒﻴﻦ ﺳﺎده ﺑﺎ ﺧﻮاص ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﻬﻴﻪ میﺷﻮد.

*اگر شربت سکنجبین با تخم کاسنی و کمی گلاب ترکیب کنید یک نوشیدنی با خواص فراوان خواهید داشت. البته این ترکیب برای افرادی که طبع گرم دارند یا کسانی که مبتلا به نفخ هستند بسیار مفید است اما برای مبتلایان به زخم معده توصیه نمی گردد.

*اگر در فصل تابستان یا سایر فصول سال زیاد احساس تشنگی می کنید شربت سکنجبین بخورید. چون سکنجبین خلط خون و خلط صفرا را کاهش می دهد.

*بعضی از خواص کاهو و سکنجبین عبارتند از: دفع رطوبت های زاید از معده و روده ، اعتدال و لینت مزاج، برطرف یبوست، برطرف گرفتگی عروق، کاهش حرارت کبد، برطرف تشنگی، کاهش احساس رخوت و خستگی.

*بعضی از انواع مشهور سکنجبین عبارتند از: ساده، شکری، عسلی، اصولی، افتیمونی، بزوری، سفرجلی، انبرباریس، عنصلی، انجدانی، اترجی، تفاحی، راوندی، رمانی، سکنجبین عنابی و …

*بهترین زمان مصرف سکنجبین در فصل بهار و تابستان است.

*در خصوص خواص سکنجبین برای لاغری هم در طب سنتی بسیار توصیه شده است.

*خوراکی هایی مثل آبدوغ خیار، شربت خیار و سکنجبین، شربت آلبالو و آلبالو پلو برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بسیار توصیه می شوند.

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94700

به "طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با عسل یا شکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با عسل یا شکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید