معرفی غذاهای مخصوص طبیعت گردی، تصاویر

به گزارش مجله سرگرمی، در سفرهای طبیعت گردی و کوه نوردی های سبک که احتیاج به پیاده روی دارد خوردن غذاهای مناسب در حفظ انرژی شما نقش مهمی دارد.

معرفی غذاهای مخصوص طبیعت گردی، تصاویر

پنکیک برای صبحانه

البته می توانید کمی بیشتر خلاقیت به خرج دهید و جهت تهیه صبحانه و غذا در مسافرت، پنکیک درست کنید. یکی از آسان ترین صبحانه ها در طبیعت، تهیه پنکیک است. البته به شرطی که مواد مورد احتیاج پنکیک را از قبل آماده نموده باشید و همراه خود داشته باشید.ممکن است الان به فکر بسته ای برای نگهداری مواد پنکیک باشید. مایع تهیه پنکیک را در یک فلاسک یا بطری نگه دارید و هنگام گرم شدن ماهیتابه پنکیک آن را به راحتی درون ماهیتابه بریزید. همچنین استفاده از انواع سبزیجات و ژامبون ها در کنار پنکیک توصیه می گردد.

غلات های صبحانه

غلات ها و سریال های صبحانه جز مقوی ترین صبحانه ها هستند که می توان از آن ها به عنوان غذا در مسافرت و طبیعت استفاده کرد.

انواع کنسروها مانند کنسرو لوبیا و قارچ یا کنسرو خاویار بادمجان

کنسرو ها جز ساده ترین و راحت ترین غذا ها برای طبیعت گردی و کمپینگ هستند. با توجه به سلیقه خود می توانید کنسرو های مختلفی را تهیه کنید. جهت تهیه کنسرو ها به تاریخ انقضای آن ها توجه ویژه ای داشته باشید و حتما تمامی کنسرو ها، حتی کنسرو های سبزیجات و لوبیا را نیز به مدت 20 دقیقه بجوشانید. البته جوشاندن کنسرو قبل از سفر چندان اهمیت ندارد و در صورت انجام این کار باید دوباره قبل از مصرف آن ها، مجددا کنسرو را بجوشانید.

بنابراین سعی کنید این کار ساده را هنگام سفر و قبل از مصرف انجام دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که در صورت باز کردن درب قوطی کنسرو باید تمام مواد غذایی آن را مصرف کنید. بنابراین در صورت باقی مانندن لوبیا و بادمجان، آن ها را به ظرف دیگری مانند فلاکس یا ظروف پلاستیکی دیگر منتقل کنید و نهایتا این مواد را در وعده غذایی بعدی بهره ببرید. البته هیچ گاه برای کنسرو تن ماهی این کار را انجام ندهید.

تن ماهی

معمولا کمتر اتفاق می افتد که در بین این همه غذای سالم برای طبیعت گردی و مسافرت، به گردشگران تن ماهی را پیشنهاد دهیم. اگر به این غذا علاقه دارید و از تاریخ انقضا آن اطمینان دارید، می توانید برای یک وعده غذایی مانند ناهار از آن بهره ببرید. مجددا تاکید می کنیم که تن ماهی را به مدت 20 دقیقه همراه با آب جوش 100 درجه بجوشانید. همچنین اگر در ارتفاعات هستید، درون آب نمک بریزید تا به این دما برسد و دیرتر از حد معمول به جوش آید. نان، سبزیجاتی مانند زیتون، ترب و گوجه فرنگی در کنار تن ماهی وعده غذایی فوق العاده ای برای شما در مسافرت رقم خواهد زد.

نودل ها و غذاهای آماده

نودل و دیگر غذا های آماده را نیز از قلم نیاندازید. این دو مورد نیز جز راحت ترین و سریع ترین غذا ها برای تهیه در دل طبیعت هستند. به اندازه مدت زمان سفر خود نودل تهیه کنید. هنگام تهیه غذا برای استفاده از آن ها کافیست به مدت 3 دقیقه نودل ها را درون آب جوش بریزید تا وعده غذایی شما آماده گردد.

انواع ساندویچ

انواع ساندویچ از خوراکی های محبوب در سفر هستند، به ویژه اگر سفر شما کوتاه باشد. می توانید با آماده کردن چند ساندویچ ساده، خود را از گرسنگی در راه و یا امتحان کردن غذاهای رستوران های بین راهی آسوده کنید.هر ساندویچی می تواند برای سفر شما مناسب باشد اما اگر سفر بیش از 12 ساعت طول می کشد و یا فضای محیط شما در طول سفر گرم است، توصیه می کنیم که از مواد گوشتی و سس ها در ساندویچ استفاده نکنید و ترجیحا از موادی مانند نان، پنیر، خیار یا گوجه فرنگی استفاده نمایید.اگر امکانش را دارید، مواد آبدار مانند گوجه یا خیارشور را نیز در ظرفی جداگانه همراه خود ببرید تا ساندوچ شما را خراب نکند و مزه آن را از بین نبرد.ساندویچ سالاد الویه یا کتلت برای افرادی که مدت سفرشان کوتاه است و یا یخچال به همراه دارند گزینه مناسبی است.

غذاهای حاضری در سفر

شاید شما جز آن دسته از افرادی باشید که اهل غذاهای حاضری مانند پنیر، عسل، گردو، هندوانه، خربزه، طالبی، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، آجیل و… نیستید و اصلا آن ها را غذا به حساب نمی آورید! اما از قلم نیاندازید که این غذاها همه موادی مقوی و عالی برای سفرهای زمینی هستند و علاوه بر این که شما را سیر می نمایند، دیر هم فاسد می شوند.

غذاهای گوشتی

غذاهای فیبردار و پروتئین دار برای سفر مناسب هستند زیرا هم شما را سیر نگه می دارند و هم انرژی لازم را برای فعالیت هایی که قرار است در سفر انجام بدهید، تامین می نمایند. گوشت قرمز و تخم مرغ می توانند گزینه هایی عالی برای سفر شما باشند اما این نکته بسیار مهم است که باید در همان ساعات ابتدایی، غذاهای گوشتی خود را میل کنید تا دچار مسمومیت نشوید. البته تخم مرغ کمی دیرتر فاسد می گردد و به همین خاطر می توانید چند تخم مرغ آب پز همراه داشته باشید.

فلافل در سفر

اگر از طعم غذاهایی مثل کتلت لذت می برید اما از مسمومیت توسط این غذاها نگران هستید، فلافل جایگزین مناسبی است. این غذا را می توانید ساندویچ نموده و به راحتی با خود حمل کنید. فلافل به دلیل وجود نخود در آن، از انرژی زیادی برخوردار است. راستی ترجیحا در فلافل خود سیر نریزید تا سایر همسفران شما هم از سفر لذت ببرند! اگر اهل پخت و پز هستید و خودتان فلافل را آماده می کنید، بهتر است آن ها را گرد درست نکنید تا بتوانید در ساندویچ تان تعداد بیشتری فلافل جای بدهید.

کوکو در سفر

کوکوها انواع زیادی دارند و تمامی آن ها برای سفر مناسب هستند. از کوکو سبزی مشهور گرفته تا کوکو هویج و … . سعی کنید کوکوهایی را انتخاب کنید که مواد مغزی آنها بیش تر است. حتی می توانید به کوکویتان گردوی خرد شده یا چرخ نموده اضافه کنید که هم طعم آن بهتر گردد و هم انرژی بیشتری داشته باشد. اگر در تهیه کوکو از تخم مرغ استفاده نکنید، امکان نگهداری آن ها به مدت زیاد وجود دارد.

نیمرو در سفر

نیمرو یکی از لذیذترین، ساده ترین و در عین حال پرانرژی ترین غذاهایی است که می توانید در طول سفر میل کنید. اگر با اتومبیل شخصی خود به سفر می روید قطعا نیمرو یکی از بهترین انتخاب ها برای شما خواهد بود و مطمئن باشید که اگر یک بار در دامان طبیعت نیمرو درست نموده و نوش جان نمایید، هرگز خاطره آن از ذهنتان پاک نخواهد شد!

املت جنگلی

خب از هرچه بگذریم، محبوبیت تخم مرغم انکار نشدنی است. اگر پیروز شوید آن ها را در پوشش یا ظرف مناسب تا مقصد حمل کنید، تنها با داشتن یک ماهیتابه و مقداری کره یا روغن، حداقل ده نوع غذا و خوراکی مختلف می توانید درست کنید. تهیه املت جنگلی، 25 دقیقه زمان می برد و برای یک گروه 5 نفره کافی است. برای درست کردن این املت، یک قاشق غذاخوری روغن داخل ماهیتابه بریزید و ماهیتابه را روی آتش زغال یا گاز پیکنیکی با حرارت متوسط قرار دهید. سپس سیب زمینی عظیمی را که از قبل پوست گرفته و نگینی خرد نموده اید داخل ماهیتابه بریزید، دو عدد فلفل دلمه ای خرد شده (سبز و قرمز) را با سه حبه سیر خرد شده و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. 10 تا 15 دقیقه مواد را هم بزنید تا سیب زمینی و فلفل دلمه ای ها نرم شوند. سپس مواد را در یک طرف ماهیتابه جمع کنید و در قسمت خالی، تخم مرغ ها را بشکنید. حالا دیگر با خودتان است که تخم مرغ ها را بخواهید با مواد قاطی کنید یا بگذارید جداگانه سفت شوند. این غذا کاملا گرسنگی شما را برطرف می نماید.

سوسیس و تخم مرغ

سوسیس تخم مرغ از غذاهای ساده اما محبوبی است که معمولا در خانه برای وعده صبحانه درست می گردد. اما همین غذا را می توانید با چند وسیله مختصر برای ناهار یا صبحانه در طبیعت هم درست کنید. یک گاز پیکنیک کوچک، ماهیتابه، روغن، نیم کیلو سوسیس آلمانی و چند عدد تخم مرغ، تنها چیزی است که برای درست کردن این غذای لذیذ لازم دارید. می توانید بعد از خرد کردن سوسیس ها و تفت دادن آن ها در ماهیتابه، تخم مرغ ها را در ظرف جداگانه بشکنید، با فلفل و نمک خوب هم بزنید و روی سوسیس ها بریزید.

سیب زمینی و ذرت

سیب زمینی و ذرت یکی دیگر از پیشنهادات ما برای غذاهای سالم در سفر، سیب زمینی پخته به همراه ذرت است، شما می توانید سیب زمینی درسته و یا پوره شده را به همراه خود برده و دیگر نگران غذای خود در سفر نباشید. ذرت را هم می توانید به صورت کنسرو با خود ببرید و یا این که اگر امکان تهیه بلال کبابی دارید، بلال خریداری نموده و با خود همراه داشته باشید. سیب زمینی را می توانید با طعم دهنده های موردعلاقه خود نیز مزه دار کنید.

هالومی برگر گیاهی

تهیه این ساندویچ لذیذ و انرژی بخش بسیار سریع و ساده است. از کسی که مسئول درست کردن زغال و آتش است، بخواهید بساط آتش را فراهم کند. برای درست کردن این برگرها، کافیست 4 عدد نان همبرگری کوچک، 250 گرم پنیر هالومی، مقدار کمی روغن که بهتر است روغن زیتون باشد، یک عدد گوجه فرنگی خرد شده، 4 برگ کاهو و اگر دلتان خواست مقداری سس کچاپ تند همراه داشته باشید. 250 گرم پنیر هالومی را به 8 تکه تقسیم کنید و آن ها را داخل ماهیتابه کوچکی که با یک قاشق روغن زیتون، کف آن را چرب نموده اید به نوبت حرارت دهید و 2 تا 3 دقیقه هر طرف پنیر را بپزید تا رنگش برشته گردد. ادامه کار، دلپذیر و آسان است. اگر دوست داشتید خمیر داخل نان همبرگر را کمی خارج کنید، کف قسمت داخلی را کمی سس کچاپ بریزید و پنیرهای هالومی برشته شده را همراه با کاهو و گوجه فرنگی داخل آن بگذارید.

هات داگ دودی

امکان ندارد ایرانی باشید و بین وسایل آشپزی کمپینگ، سیخ و توری فلزی مخصوص کباب کردن مواد گوشتی نداشته باشید. کبابی کردن هات داگ روی آتش بسیار سریع است و تمام مراحل درست کردن آن بیشتر از 30 دقیقه زمان نمی برد. قبل از کباب کردن سوسیس ها باید سس آن را آماده کنید. برای این کار 100 گرم سس کچاپ را با 100 میلی گرم سرکه، 100 گرم شکر، یک حبه سیر له شده و دو قاشق کره داخل یک قابلمه کوچک هم بزنید و 3 تا 4 دقیقه روی حرارت هم بزنید تا شکر خوب داخل بقیه مواد حل گردد. سس شما آماده است.

6 عدد هات داگ را کنار هم و با کمی فاصله روی یک طرف توری کباب پزی بچینید و وقتی زغال آتش خوب گرفت، توری را روی آن قرار دهید و آتش را باد بزنید تا هات داگ ها خوب بپزند و رد توری فلزی روی آن ها بیفتد. وقتی هر دو طرف هات داگ ها قهوه ای شدند، آن ها را از روی زغال و حسابی به سس چسبناک و شیرینی که درست نموده بودید آغشته کنید. این طعم و حال وهوا را هرگز فراموش نخواهید کرد.

میان وعده

در سفرهای زمینی و طبیعت گردی میان وعده نقش مهمی دارد. پس برای خورد و خوراک تان برنامه ریزی کنید و میان وعده همراه ببرید. خوراکی هایی همچون حمص (یک غذای عربی) و یا ماست یونانی و میوه می توانند انتخاب های خوبی برای شما به شمار بیایند. نکته مثبت این خوراکی ها سادگی تهیه آنهاست زیرا از هر سوپرمارکتی قابل خرید هستند. به طور کلی حجم زیاد میوه و سبزیجات بدون سس و افزودنی را توصیه می کنیم.

خرما و حلوا

داشتن خرما در مسافرت معجزه آساست. خرما غذایی سالم و پرانرژی است و تا انتها سفر هم فاسد نمی گردد. اگر طعم خرما را نمی پسندید حلوا را پیشنهاد می کنیم. با وجود این که حلوا جزو غذاهای سالم نیست و روغن زیادی دارد اما به خاطر انرژی زیادش و دیر فاسد شدن آن، می تواند خوراک خوبی برای سفرهای زمینی باشد.

قهوه و چای در سفر

بهتر است در نوشیدن قهوه و چای به هیچ وجه زیاده روی نکنید مخصوصا اگر وسواس زیادی در استفاده از سرویس بهداشتی عمومی دارید. اگر خیلی به این نوشیدنی ها وابسته هستید، به سفارش آن ها در رستوران های بین راهی بسنده کنید!

دستگاه­های مخصوص آشپزی

اگر شما در راستا­های خود، از یکی از دستگاه­های مخصوص آشپزی مخصوص کوهنوردی، مثل Jetboil Flash و یا MSR Reactor بهره ببرید، در واقع قدم عظیمی برداشته اید. با به همراه داشتن یکی از این دستگاه­ها، شما برای آشپزی فقط به آب جوش احتیاج دارید. با یاری این دستگاه­ها آب جوش خود را تهیه می­کنید و برای این کار مجبور نیستید، وزن زیادی را کوله بار خود اضافه کنید. در راستا پیاده­ روی پیشنهاد می­گردد که از اجاق گاز با سوخت مایع و یا از اجاق گاز کوچک قوطی شکل و یکپارچه بهره ببرید؛ این نوع اجاق گاز هم کارآمد و سبک است و هم متنوع. به عنوان مثال، یک اجاق گاز با سوخت مایع مثل، MSR Dragonfly و یا یک اچاز گاز قوطی شکل مثل، MSR Dragonfly ، هر دو به شما این امکان را می دهند، همانطور که در خانه­ خود آشپزی می ­کنید؛ در محیط بیرون نیز غذا تهیه کنید؛ بدون آنکه مجبور باشید وسایل زیادی را با خود حمل کنید. این نوع اجاق گاز­ها بدلیل کاربری چند­ گانه­ای که دارند، شما می­توانید از آن هم برای جوشاندن آب، و هم برای پخت ­و­پز و سرخ کردن، بهره ببرید. با استفاده از هر کدام از این سیستم­های مخصوص آشپزی در سفر که در بالا به آنها اشاره شد، زحمت کمتری برای آشپزی متحمل شوید، از ظرف­های کمتری بهره ببرید، و همچنین در زمان و انرژی برای تهیه غذا و شستن ظرف نیز، صرفه جویی کنید.

چه مقدار غذا باید به همراه داشته باشید؟

زمانی که می­خواهید برای وعده­های غذایی خود در طول سفر، برنامه ریزی کنید، سه نکته را در نظر بگیرید: طول مدت سفر و ویژگی­هایی مثل موقعیت مکانی و فصل سال. دانستن این سه ویژگی به شما در مشخص میزان و نوع غذا یاری می­کند؛ همچنین، به شما یاری می­کند بفهمید که به چه نحوی غذای خود را تهیه و آن را ذخیره کنید. در تابستان، میزان 1-1/5 پوند، به ازای هر نفر در هر روز کافی است؛ اما در زمستان بهتر است، در حدود نیم الی یک پوند، به ازای هر نفر در روز، اضافه گردد. غذاهای چرب و پرکالری، مثل، پنیر، سیب ­زمینی و بیکن، برای حفظ گرما و انرژی، مفید اند. به یاد داشته باشید، که بهتر است غذای کافی، برای تامین کالری که در سفر می سوزانید، به همراه داشته باشید، اما به حدی زیاد نباشد که وزن بار شما را زیاد و سرعت شما را کند کند. داشتن کمی غذای اضافی، بهتر از این است که قبل از موعد مواد غذایی شما، تمام گردد.

متعادل کردن رژیم غذایی شما می تواند به حفظ سطح انرژی، بهبود روحیه، تنظیم دستگاه گوارش شما و حتی گرم نگه داشتن شما در هوای سرد یاری کند. شما می توانید، با استفاده از غذا­های متنوعی مثل، سوپ خشک و پاستا، میوه ها و سبزیجات تازه(در صورت امکان)، میوه­ها و سبزیجات خشک، پنیر و گوشت و کالباس و ترشی، در رژیم غذایی خود، در طول سفر تعادل به­وجود بیاورید. هم چنین، قرص یا بسته های الکترولیت ، مانند Nuun Active Hydration می توانند به آبرسانی بدن یاری نمایند.

مواد غذایی همیشگی برای پخت غذا در مسافرت

ادویه ها

برای تهیه و پخت هر غذایی و البته طعم دار کردن غذاها، احتیاج ه ادویه دارید. با ادویه هر ماده غذایی را می توانید خوشمزه کنید. می توانید ادویه هایی مانند نمک، فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه، آویشن و نعنا، رزماری و هر ادویه دیگری که می پسندید را درون کوله پشتی خود بگذارید. ادویه ها هم سبک وزن هستند و هم جای کمی در کوله پشتی اشغال می نمایند.

پیشنهاد می دهیم به جای ظرف های عظیم ادویه، از پلاستیک های زیپ دار بهره ببرید.

همینطوری در میان لوازم آشپزی در کوهنوردی می توانی ظرف ها و نمکدان های جذابی را بیابید که ادویه ها را درون آن ها بریزید. یادتان باشد پس از اینکه هر ادویه را در نایلون یا ظرفی کوچک ریختید، همه ادویه ها را با یکدیگر و در یک کیف (همانند کیف های لوازم آرایشی) بگذارید.

میوه ها

سبزیجات

پیاز و سیب زمینی

انواع صبحانه به عنوان غذا در مسافرت

لوازم لازم برای آشپزی در طبیعت

فر و اجاق گاز کوچک

اگر انرژی لازم برای جمع آوری چوب و آتش روشن کردن در طبیعت را پس از یک پیاده روی طولانی ندارید، اجاق سفری کوچک راه چاره شماست. برای آشپزی در طبیعت ترجیحا اجاق گازهای سفری تهیه کنید. مخصوصا اگر به تنهایی و با کوله پشتی به طبیعت آمده اید، برای تهیه غذا در مسافرت و طبیعت گردی، حتما اجاق گاز سفری به همراه داشته باشید. در غیر این صورت باید بیشتر انرژی بگذارید و با روش های تهیه آتش برای آشپزی در طبیعت هم آشنایی کامل داشته باشید.

یک کتری کوچک و وسایل جایگزین آن

در میان لوازم آشپزی که به همراه دارید، کتری کوچک و سبک وزنی هم قرار دهید. با کتری می توانید نوشیدنی های گرم و آب جوش تهیه کنید که برای پخت غذا در طبیعت بسیار اهمیت دارد.

چاقو، قاشق و چنگال

برای تیکه کردن و خرد کردن مواد غذایی احتیاج به چاقویی تیز دارید. همچنین برای خوردن غذا در مسافرت و طبیعت گردی به قاشق و چنگال احتیاج دارید. این دو وسیله بسیار اهمیت داشته و کاربردی هستند. دست ها در طبیعت گردی آلوده می شوند و شاید نتوانید به خوبی دست های خود را بشورید یا ضد عفونی کنید. به همین دلیل داشتن قاشق و چنگال برای خوردن غذا و سلامت شما در سفر بسیار اهمیت دارد. رنده ای کوچک هم اگر تهیه کنید، می توانید سبزیجات و مواد غذایی را برای تهیه غذاها رنده کنید. هر چند که اگر مهارت استفاده از چاقو را داشته باشید، احتیاجی به رنده و دیگر وسایل اضافه ندارید.

یک ماهیتابه یا قابلمه ای کوچک

برای گرم کردن یا سرخ کردن مواد غذایی خود، احتیاج به ماهیتابه یا قابلمه ای کوچک و سبک دارید. بسیاری از طبیعت گردها دوست دارند که در طبیعت آشپزی نمایند. برای پخت گوشت ها و مرغ هایی که به همراه دارید یا گرم کردن کنسروها، داشتن یک ماهیتابه سبک یاری نماینده خوبی خواهد بود.

لیوان و بشقاب

هر چند که بسیاری از افراد ترجیح می دهند که ظروف اضافه با خود به همراه نداشته باشند اما داشتن لیوان و بشقابی نشکن با جنس های محکم و سبک مطمئن باشید که لازم می گردد. برای خوردن نوشیدنی گرمی همانند چای یا خوردن غذا در مسافرت و طبیعت، به این دو وسیله احتیاج خواهید داشت.

خلاقیت در تهیه لوازم آشپزی در طبیعت

بسیاری از افرادی که به صورت حرفه ای طبیعت گردی می نمایند، از قید بسیاری از وسایل آشپزی در طبیعت می زنند. این افراد به جای چندین قابلمه و ماهیتانه تنها از یک قابلمه در دار و کوچک استفاده می نمایند. خلاقیت به شما اجازه می دهد تا از طبیعت به بهترین نحو ممکن بهره ببرید. برخی از افراد، تخته سنگ های صاف را پیدا نموده، آن ها را شسته و تمیز می نمایند تا به عنوان میز آشپزی برای تهیه غذا در مسافرت و یا تخته گوشت استفاده نمایند. درب بسیاری از فلاسک ها، لیوان دارد.

اگر کتری برای جوشاندن آن و تهیه چای و دمنوش در طبیعت ندارید، می توانید از یک بطری پلاستیک بهره ببرید.

آب را درون بطری ریخته و درب پلاستیکی آن را محکم ببندید و روی زغال های داخل بیاندازید یا اینکه درب بطری را باز گذاشته و آن را روی آتش یا زغال داغ، آویزان کنید تا آب به جوش آید.

برای آبپز کردن تخم مرغ حتی می توانید از پلاستیک و کمی آب بهره ببرید و احتیاجی به ظروف فلزی ندارید.

اگر با روش های آتش روشن کردن در طبیعت و ساخت اجاق آشنایی دارید، می توانید اجاق گاز سفری را هم حذف کنید. البته اگر به طبیعت هایی سفر می کنید که می دانید چوب خشک لازم برای تهیه آتش را دارید و در آخر هم، قبل از ترک محیط طبیعی کاملا از خاموش بودن آتش و زغال ها مطمئن شوید. با این حال، به گردشگران و طبیعت گرد ها برای حفظ محیط طبیعی توصیه می کنیم حتما اجاق گاز سفری با خود به همراه داشته باشند.

گروه ساختمانی ابان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: گردشبان
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 146778

به "معرفی غذاهای مخصوص طبیعت گردی، تصاویر" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی غذاهای مخصوص طبیعت گردی، تصاویر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی غذاهای مخصوص طبیعت گردی، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید