شادابی به تار و پود فرش دستباف زنجان نشست

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران-گروه استان ها-زهرا مقدمی: فرش زنجان، طی چند دهه گذشته روزهای پرچالشی را سپری نموده و بسیاری از فرش بافان و تجار فرش دستباف استان زنجان بر اثر نوسانات بازار فرش و نبود صادرات ورشکسته شده و نتوانستند در بازار پرتلاطم و رقابتی فرش دستباف به هدف خود برسند.

شادابی به تار و پود فرش دستباف زنجان نشست

در مقطعی نبود بازار خارجی و همچنین بی کیفیت بودن مواد اولیه فرش دستباف در استان زنجان، صنعت فرش استان را از صحنه رقابت دور کرد و معدود صادرنمایندگان و بافندگان فرش که در استان باقی مانده بودند فرش دستباف زنجان را از گمرک سایر استانها صادر می کردند. این روند باعث شد صنعت فرش زنجان که روزگاری نامی تاثیرگذار و قابل اعتماد بود به حاشیه رانده شده و هنرمندان فرش به دنبال صنعت و هنر دیگر بروند.

روند پس روی فرش دستباف زنجان طی چند سال اخیر با سیاست های متولیان این عرصه متوقف شد و نوعی روند حرکتی معکوس در این زمینه شکل گرفت و فرش دستباف این استان با گذر از دوران رخوت و انزوا آرام آرام به نقطه مطلوب خود رسید. این روزها اما شاهد رویش های گل های جدید در صفحه فرش دستباف و اعتلا و توسعه این صنعت ارزشمند و ریشه دار در استان هستیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مصاحبه با خبرنگاران از وجود بیش از63 هزاربافنده فرش دستباف در استان زنجان اطلاع داد و گفت: وجود این تعداد قالی باف در استان هنرمندی مردان و بانوان این خطه ترک زبان را نشان می دهد و مایه افتخار برای استان است.

صادرات فرش زنجان نفس دوباره گرفت

سید محسن جعفری به صادرات فرش استان زنجان طی هشت ماهه سالجاری اشاره نمود و گفت: صادرات فرش زنجان طی این بازه زمانی 26 درصد رشد دارد و صادرات فرش زنجان نفس دوباره گرفت و صادرات فرش استان زنجان طی هشت ماهه سالجاری هفت میلیون و 975 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 645 هزار دلار افزایش داشته است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید نمود: ارزش ریالی صادرات فرش استان زنجان طی هشت ماهه سالجاری 226میلیارد ریال بوده است.

جعفری با بیان اینکه صادرات فرش زنجان در آبان ماه 425 هزار دلار با ارزش ریالی 12 میلیارد ریال بوده است، گفت: فرش استان زنجان به کشورهای خلیج فارس، آلمان، کانادا، روسیه، لبنان، ایتالیا و آمریکا صادر می گردد.

وی اضافه نمود: کیفیت فرش دستباف استان زنجان بسیار ارزشمند است و طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و رنگ مورد استفاده در فراوریات فرش زنجان باعث افزایش کیفیت این فرش ها می گردد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: برطرف شدن مسائل تجاری بعد از برجام و فراهم شدن نقل و انتقال و آزاد کردن فروش فرش توسط آمریکا باعث توسعه صادرات فرش شده است.

در فراوری فرش ابریشم زنجان مشکل نداریم

جعفری با بیان اینکه در فراوری فرش ابریشم مشکل نداریم، گفت: در حال حاضر در بحث فراوری فرش ابریشم از نظر کیفیت و مواد اولیه مسئله ای در استان زنجان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در فراوری فرش پشمی در استان زنجان مشکل داریم، اعلام کرد: متاسفانه فراوری فرش پشمی در بین قالی بافان زنجانی کمرنگ شده است و بیشتر به سمت فراوری فرش ابریشمی گرایش دارند چرا که فرش ابریشمی ارزش اضافه نموده بالایی دارد.

رئیس اداره سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان توضیح داد: در زنجان بیشتر قالی بافان به فراوری تابلو فرش با حجم کم گرایش دارند.

جعفری با بیان اینکه صادرات فرش استان زنجان هشت ماهه سالجاری نسبت به سال گذشته بهتر شده است، گفت: در سالهای گذشته مشکل بزرگی که گریبان گیر ما بود بحث تحریم ها و نقل و انتقال اقتصادی بودولی به برکت پیروزی در برجام این مسائل برطرف شد.

وی توضیح داد: تحریم باعث شده بود که صادر نماینده انگیزه ای برای صادرات فرش نداشته باشد.

رئیس اداره سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان مطرح نمود: امروز به برکت پیروزی در برجام فرش ایران و زنجان به کشور آمریکا هم صادر می گردد و این یک نوید خوبی برای قالی بافان است که در فراوری فرش کوشش نمایند.

جعفری گفت: تا مهرماه سالجاری بیش از 124 میلیون دلار صادرات فرش به کشور آمریکا بوده که به تبع فرش استان هم در این صادرات بوده است.

وی خاطر نشان ساخت: اگر فرش بافان زنجانی به سمت فراوری فرش پشمی گرایش پیدا نمایند فراوری فرش پشمی افزایش می یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مصاحبه با خبرنگارانگفت: استان زنجان در بحث صنعت فرش ظرفیت های خوبی دارد و برای توسعه صادرات فرش استان زنجان انتهاه صادراتی فرش در این استان راه اندازی می گردد و با راه اندازی انتهاه صادراتی فرش، صادرات فرش استان زنجان هدفمند و با برنامه خواهد بود.

فغفوری به وضعیت فرش استان زنجان اشاره نمود و اضافه نمود: وضعیت فرش استان زنجان روند مطلوبی را طی می نماید و به مروز زمان رونق می یابد.

وی اظهار کرد: متأسفانه استفاده از مواد اولیه نامرغوب باعث می گردد صنعت فرش استان زنجان بی رونق گردد ولی این سازمان به بحث مواد اولیه فرش تأکید جدی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد توسعه صادرات فرش استان زنجان گفت: حمایت های خوبی از تعاونی های روستایی استان انجام می گیرد و از مصرف مواد اولیه نامرغوب در فرش جلوگیری خواهد شد.

فغفوری اضافه نمود: فرش های فراوریشده در استان چون نقشه ها و طرح های بومی استان را نداشته به نام استان های دیگر صادر می گردد و این امر باعث شده است صادرات فرش استان آن طور که باید مطلوب نباشد و سازمان صنعت برنامه ریزی لازم برای برگزاری دوره های نقشه کشی را دارد تا نقشه فرش متعلق به خود استان در فرش های فراوریی به کار گرفته گردد و شناسنامه نقشه ثبت شده به نام خود استان باشد و خوشبختانه در نیمه دوم سالجاری دوره های طراحی نقشه فرش برای قالی بافان فنی برگزار شده و خواهد شد.

رئیس خوشه فرش استان زنجان به صادرت فرش زنجان اشاره نمودو اضافه نمود:صادرات فرش استان با نام و برند زنجان و شناسنامه دار شدن این محصول توسط خوشه فرش و فعالان این حوزه مورد پیگیری قرار گرفته است.

فیروزه علی اکبری ابراز کرد: طراحی نقشه فرش شامل المان های استان زنجان طی سال گذشته صورت گرفته که به محض انتها بافت، رونمایی می گردد.

وی گفت: اقدامات زیادی در زمینه توسعه و رونق فرشبافی در استان زنجان صورت گرفته و برگزاری دوره های آموزشی مختلف از جمله این اقدامات است.

لزوم ایجاد مرکز طراحی و نقاشی فرش دستباف در استان زنجان

رئیس خوشه فرش استان زنجان به لزوم ایجاد مرکز طراحی و نقاشی فرش دستباف در استان زنجان اشاره نمود و گفت: در راستای تربیت و توسعه طرح های نوین به تشکیل این مرکز اقدام خواهد شد.

علی اکبری اضافه نمود: برگزاری دوره های آموزش قالیبافی و همچنین چهار دوره به منظور جفت بافی و رعایت استانداردها با موضوع بازار اروپا و در راستای رونق اشتغال فرش در زنجان برگزار می گردد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش توسط تجار و بازرگانان در خارجی از کشور، گام مؤثری برای رونق بازار فروش فرش دستباف در استان است.

رئیس خوشه فرش استان زنجان ادامه داد: با حضور تجار در نمایشگاه های ملی و بین المللی فرش دستباف، زمینه رونق فروش این صنعت در استان فراهم می گردد.

قالیبافان برای بافتن فرش احتیاج به دریافت تسهیلات بانکی دارند

همچنین رئیس اتحادیه فرشبافان استان زنجان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اتحادیه در راستای فراوری فرش با کیفیت مربیان با تجربه را استخدام می نماید تا بتواند فراوری فرش با کیفیت را با توان تمام دنبال کند.

سلمان نجفلو بر اعطای تسهیلات به قالیبافان اشاره نمود و اضافه نمود: قالیبافان برای بافتن فرش احتیاج به دریافت تسهیلات بانکی دارند و کار اصلی قالیباف فرش است و باید این تسهیلات یاری حال او باشد.

وی ابراز کرد: فراوری نمایندگان در استان حمایت شوند تا بتواند فرش فراوری کند و در صادرات نقش آفرینی کند.

گرایش جوانان به تحصیل در رشته های قالی باف و وجود مواد اولیه با کیفیت باعث توسعه صادرات فرش استان زنجان می گردد و در این میان باید برای افزایش فراوری فرش در استان تمهیدات لازم برای فراوری مواد اولیه فرش مورد توجه قرار گیرد و ارائه تسهیلات قالی بافی با درصد کم خود عامل و مولفه مهم در توسعه فراوری فرش و توسعه صادرات است.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

iraniro.ir: تور داخلی ایران: گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52914

به "شادابی به تار و پود فرش دستباف زنجان نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادابی به تار و پود فرش دستباف زنجان نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید