سایه سیاه لکه سفید بر سر مزارع پرورش میگو ، راه مقابله با بیماری چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، همزمان با آغاز برداشت میگوی پرورشی، سر و کله لکه های سفید بر روی پوست میگو پیدا شد و پرورش دهندگان را نگران از دست دادن کسب وکار کرد.

سایه سیاه لکه سفید بر سر مزارع پرورش میگو ، راه مقابله با بیماری چیست؟

به گزارش از ، میگو از جانوران سخت پوست ساکن دریا هاست که اسکلت خارجی دارد و به همین دلیل سخت پوست به شمار می رود.

میگو ها بیشتر دریازی هستند و در اعماق کم دریا ها زندگی می کنند. میگوهای خانواده پنائیده، بزرگترین خانواده سخت پوستان هستند و بیش از 300 گونه را در دنیا شامل می شوند.

میگو مصرفی مردم ایران از دو گونه است گونه اول که در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کنند را میگوی دریایی می نامند نوع دیگر میگو، میگوی پرورشی است که در سواحل جنوب و شمال کشور با استفاده از آب دریا که با کانال به سمت مزارع هدایت می شوند، پرورش داده می شود.

میگو پرورشی متقاضیان زیادی در تمام قاره های دنیا دارد بیشترین تجارت را در میان غذاهای دریایی دنیا دارد.

بوشهر رتبه نخست تولید میگوی پرورشی را دارد

استان بوشهر، بیش از 20 سال پیش پرورش میگو را شروع کرده و رتبه نخست تولید این آبزی را در کشور دارد.

میگوی پرورشی این استان، به علت داشتن کیفیت بالا، متقاضیان زیادی در بازار های داخلی و خارجی دارد به گونه ای که بیش از 80 درصد میگوی آن هر ساله به کشور های مختلف صادر می شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگاراز ، گفت: امسال پرورش میگو از فروردین در 300 مزرعه و 10 مرکز شروع شد و در پنج هزار و 128 هکتار اراضی ساحلی استان، یک میلیارد و 200 میلیون قطعه بچه میگو ذخیره سازی شد.

عباسعلی زنده بودی اضافه کرد: برداشت میگو هم از میانه شهریور شروع شده است.

او بیان نمود: پارسال 23 هزار تن میگو از مزارع پرورشی استان برداشت شد و امسال هم انتظار داشتیم بیش از 25 هزار تن برداشت شود.

ظهور بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو

همزمان با شروع برداشت میگوی پرورشی، سر و کله لکه های سفید بر روی پوست میگو پیدا شد و پرورش دهندگان را دچار اضطراب کرد.

این لکه ها پیش از این بارها، کسب و کار پرورش دهندگان را از رونق انداخته اند.

لکه سفید سال 84 ، سایه سیاه خود را بر سر مزارع پرورش میگوی استان بوشهر افکند و می توان گفت نزدیک به همه میگو ها را از بین برد.

سال 94 هم میزان تولید را به کمتر از نصف رساند.

اگر چه در سال های دیگر هم رد پایی از این بیماری وجود داشت اما خسارت ها کمتر بود.

امسال هم بیماری لکه سفید ابتدا در شمال استان بوشهر دیده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگاراز ، بیان نمود: نیمه شهریور در دو استخر پرورش میگو در بویرات شهرستان دیلم تلفات داشتیم که نمونه گیری شد و ویروس لکه سفید از آن جداسازی شد.

مرتضی بحرانی اضافه کرد: پس از بویرات (دیلم)، در حله (گناوه)، بندرریگ (گناوه) و شیف (بوشهر) هم مواردی از بیماری دیده شد که برای جلوگیری از گسترش آن، پرورش دهندگان به سرعت برداشت را شروع کردند.

او کاهش دما را در گسترش ویروس لکه سفید موثر مطرح نمود و اضافه کرد: دمای کمتر از 28 درجه باعث شیوع این ویروس می شود و با توجه به اینکه دما رو به کاهش است، از پرورش دهندگان خواستیم زود برداشت را شروع کنند تا بیماری فراگیر نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر، پایین بودن دما نسبت به دیگر نقاط استان را علت گسترش این ویروس در منطقه بویرات دیلم مطرح نمود و گفت: این بیماری بیشتر در بویرات و بندرریگ در شمال استان وجود داشت، اما در مراکز حله و شیف هم دیده شد.

بیماری لکه سفید میگو چیست؟

بیماری لکه سفید اکنون جدی ترین و سخت ترین بیماری ویروسی تاثیرگذار در انواع گونه های میگوست و عامل این بیماری باکولوویروس است.

این ویروس به شکل تخم مرغی تا میله ای متغیر است و یک زائده دم مانند دارد و به وسیله افقی و عمودی قابل انتقال است.

لکه سفید باعث از بین رفتن میگو می شود اما برای انسان خطری ندارد.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور در گفت وگو با خبرنگاراز ، با اشاره به وجود ویروس بیماری لکه سفید در استان بوشهر، گفت:در صورت وجود عامل بیماری و برخی عوامل مستعد کننده (عوامل خطر) در استخر پرورشی، میگو ها دچار بیماری می شوند.

عقیل دشتیان نسب اضافه کرد: مهمترین علائم این بیماری کاهش مصرف غذای روزانه، سستی و بی حالی میگوها، قرمز شدن بدن آن ها، تجمع در کناره استخر، ایجاد پلاک های سفید رنگ در قسمت کاراپاس و در مراحل پیشرفته در همه بدن است، و بر اثر این بیماری پوسته به خصوص در ناحیه کاراپاس به راحتی از پوست جدا می­ شود.

او تاکید کرد: این بیماری میزبان های فراوانی دارد و به شدت گسترش پیدا می کند.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: زیان بارترین علامت بیماری وجود تلفات تا 100 درصد میگو های آلوده به ویروس در سه تا 10 روز پس از مشاهده­­ اولین نشانه های بالینی در مبتلایان است.

تاریخچه بیماری لکه سفید در دنیا

دشتیان نسب بیان نمود: این بیماری نخستین بار در سال 1992 میلادی در تایوان تشخیص داده شد و خیلی سریع به چین، ژاپن، کره، تایلند و سایر کشور های شرق آسیا رسید و خسارات هنگفت و جبران ناپذیری به صنعت میگوی آن کشور ها وارد کرد.

او ادامه داد: در سال 1996 میلادی این بیماری به ایالات متحده آمریکا رسید و تا اواخر دهه 90 میلادی سایر کشور های نیمکره غربی شامل مکزیک، اکوادور، پاناما و ... را نیز درنوردید.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور مطرح نمود: نخستین بار این بیماری در ایران، سال 1381 مرکز پرورش میگوی چوئبده آبادان واقع در استان خوزستان را درگیر کرد.

نخستین حضور بیماری لکه سفید در بوشهر

دشتیان نسب گفت: سال 1384 نخستین بار این بیماری به استان بوشهر رسید و پرورش دهندگان فقط توانستند معادل 10 درصد برداشت سال پیش خود، میگو برداشت کنند.

او اضافه کرد: پس سال 84 که صنعت پرورش میگوی استان بوشهر زیان فراوانی دید، در سال های 94، 95 و 96 هم لکه سفید در مزارع پرورش میگو دیده شد.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور ادامه داد: سال 97 بیماری در استان بوشهر دیده نشد.

دشتیان نسب گفت: امسال هم افزون بر بوشهر، تمام مزارع پرورش میگوی کشور به نوعی درگیر این بیماری شدند و خساراتی به صنعت میگوی پرورشی کشور وارد آمد.

بیماری از کجا آمد؟

انتقال لارو میگو از دیگر استان ها به مراکز پرورشی استان بوشهر بدون بررسی آزمایشگاهی می تواند از جمله عوامل بروز بیماری لکه سفید باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: اگر چه گزارش هایی از ورود لارو های بی هویت که مراحل کنترل بهداشتی را طی نکرده اند به دستمان رسیده است، اما نتیجه قطعی علت شیوع این بیماری در استان، پس از تحقیقات مشخص می شود.

بحرانی بیان نمود: ویروس لکه سفید می تواند از منابع وحشی، لارو (بچه) میگو، تردد انسانی و وسایل نقلیه منتقل شود، اما برای مشخص شدن علت دقیق آن باید تحقیقی جامع داشت که دو تا سه ماه وقت می خواهد.

چند روزی است از لکه سفید خبری نیست

گرم شدن هوا در روزهای ابتدای پاییز به داد پرورش دهندگان رسیده و آن طور که مدیرکل شیلات استان بوشهر می گوید، باعث شده گزارشی از تلفات میگو در روزهای گذشته نداشته باشیم.

به گفته زنده بودی، پرورش دهندگانی که میگوی آن ها به اندازه تجاری رسیده میگوها را برداشت کرده اند و می توان گفت 80 درصد میگوها برداشت شده اند.

او گفت: لکه سفید خسارت زیادی به پرورش میگوی بوشهر نزده است اما میزان تاثیر آن در برداشت و خسارت ها بعد اعلام خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان نمود: برای تسریع در برداشت با شرکت های فرآوری و یخسازی جلساتی برگزار گشت تا کمک کنند امکانات مورد نیاز برای برداشت بهتر و سریع تر میگو در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد.

زنده بودی تاکید کرد: کمبودی در زمینه یخ و مسئله ای برای برداشت و فرآوری میگو وجود ندارد.

او همچنین گفت: اگر چه اکنون از لکه سفید خبری نیست اما پرورش دهندگان همچنان باید مراقب باشند تا ویروس این بیماری دوباره فعال نشود.

مقابله با بیماری لکه سفید

این بیماری درمان موفقی ندارد و فقط مزرعه داران باید راهکارهای پیشگیرانه را مد نظر داشته باشند تا میگو های پرورشی دچار این ویروس نشوند.

به تازگی اضافه کردن عصاره گیاهان دارویی، ویتامین ها مشوق های ایمنی زا به غذا و اصلاح باکتریایی باعث موفقیت هایی در مزارع شده است.

تغذیه پست لارو ها از ترکیبات ویروس های کشته شده بیماری Yellow head و لکه سفید آزمایش شده و موفقیت هایی هم داشته است، ولی تا به حال گزارش جامعی ارائه نشده است.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور بیان نمود: راه های مقابله با بیماری متعدد است که مهمترین آن ها به اختصار عبارتند از: ذخیره سازی پست لارو عاری از بیماری، آماده سازی اصولی استخر ها قبل از دوره پرورش و رعایت اصول ایمنی زیستی برای پیشگیری از ورود ویروس به مزرعه به وسیله آب ورودی به وسیله فیلتراسیون، استفاده از استخر ذخیره و بررسی آب ورودی، دخیره سازی بچه میگو با تراکم معقول، پرورش در ماه های گرم سال و در کل رعایت اصول ایمنی زیستی.

دشتیان نسب ادامه داد: استفاده نکردن از کارگر و وسایل مشترک، ضدعفونی مناسب در ورودی استخر و استفاده از وسیله مناسب برای پیشگیری از انتقال ویروس به وسیله پرندگان و سایر موجودات به استخر های دیگر می تواند مانع گسترش بیماری به سایر استخرها شود.

او گفت: از سال پیدایش این بیماری در سال 1992 تاکنون صد ها میلیارد دلار به صنعت میگو خسارت وارد کرده است و هنوز نیز ایجاد خسارت می کند، ولی با تحقیقات گسترده و هزینه های زیادی که به پژوهش در این خصوص تخصیص داده شده، با شناسایی دقیق بیماری و راه های کنترل آن و تغییرات اساسی در زیرساخت های پرورش هم اکنون این خسارات نسبت به اولین سال های بروز بسیار کمتر شده است.

رئیس پژوهشکده میگو ابراز امیدوار کرد: به کارگیری تجربه های صنعت دنیای میگوی پرورشی و استفاده از تخصص داخلی برای بومی سازی این تجربه ها خسارات این بیماری در کشور را به حداقل برساند.

گزارش: مژده پاینده

م

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48234

به "سایه سیاه لکه سفید بر سر مزارع پرورش میگو ، راه مقابله با بیماری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه سیاه لکه سفید بر سر مزارع پرورش میگو ، راه مقابله با بیماری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید