سال آینده منتظر چه خودرو هایی در بازار ایران باشیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: بازار خودرو ایران سال آینده را با امیدواری شروع می نماید؟ این پرسشی است که بستگی به دو چیز دارد. اول افزایش فراوری و به طور خاص فراوری محصولات جدید و دوم کاهش سطح قیمت بازاری محصولات. دو موردی که به نظر می رسد تحقق شان با، اما و اگر بسیار همراه باشد.

سال آینده منتظر چه خودرو هایی در بازار ایران باشیم؟

در بخش افزایش فراوری و عرضه محصولات تازه این گمانه وجود دارد که خودروسازان با رسیدن به ثبات بهتر مالی و فنی، بتوانندهمچون بعضی از ماه های سال تیراژ فراوری خودرو را به بالای 900 هزار دستگاه برسانند. موردی که بسیاری با تردید به آن نگاه می نمایند و بعضی نیز امکان رسیدن به آن را رد نمی نمایند. البته با توجه به اینکه زمزمه خروج بعضی از ارقام پراید و نیز پژو در سال آینده به گوش می رسد، این خود نشانه بدی برای تحقق این رقم جدید از فراوری است.

از آن سو عرضه و یا معرفی طیف جدیدی از محصولات و یا حدس در مورد فراوری بعضی محصولات چینی، ایرانی و حتی آمریکایی! موجب شده تا بتوان شانسی را حتی جزئی و اندک برای بهبود بازار در سال آینده مدنظر قرار داد. اینجا در این گزارش سراغ هشت خودرو می رویم که به احتمال بسیاز زیاد، سال آینده میهمان بازار خودرو ایران در رده قیمتی 100 تا 400 میلیون تومان باشند.

1. فورد تورنئو

یک ون 5 نفره 4.4 متری با 1000 لیتر گنجایش در قسمت بار که در بازار های جهانی فروش خوبی داشته و در اروپا مونتاژ می شود. این محصول که توسط یکی از خودروسازان بخش خصوصی که به فراوری محصولات چینی و خاصه برند بایک شهرت دارد، به کشور وارد شده و احتمالا پس از تغییراتی ظاهری وارد خط فراوری می شود. آن طور که بعضی رسانه های خودرویی اعلام نموده اند، تورنئو ایرانی سازی شده با موتور و گیبرکس چینی به دست مشتریان می رسد و در بخش جلوپنجره هم تغییراتی خواهد داشت. در های کشوی عظیم، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین از تورنئو یک گزینه مناسب برای ورود به ناوگان تاکسی های کشور می سازد. گزینه ای که معین نیست بعد از تغییرات ظاهری و فنی چه سرنوشتی پیدا خواهد نمود.

2. ساینا فیس لیفت

سدان کوچک سایپا که در دو سه سال اخیر حضور موفقی را در بازار خودرو تجربه نموده، قرار است به زودی با یک فیس لیفت ملایم راهی بازار خودرو شود. این محصول که سالانه بیش از 20 هزار دستگاه فروش دارد، ضربه عظیمی را به اردوگاه رقیب از زمان عرضه وارد نموده و رانا را به کل از دور رقابت خارج ساخته است. مقایسه آمار فراوری دو خودرو به خوبی گویای وضعیتی است که بر این محصول حاکم است و حالا یک طرح تازه بدنه احتمالا یاری می نماید بازهم فروش ساینا در این رده سخت و چالشی بیشتر و بهتر شود. البته خب این محصول ایرانی همه مسائل موجود در اغلب فراوریات ارزان سایپا اعم از ایمنی پایین، متریال ضعیف و امکانات رفاهی اندک را کماکان با خود دارد.

3. ام وی ام X55

خب بالاخره این خودرو با یک فاصله چند ساله وارد بازار کشور شد و برچسب قیمتش همین ابتدای کار رده 400 میلیونی را نشانه رفته که خب همین عامل آن را از دسترس بسیاری دور نموده است. ظاهر متوازن، موتور و گیربکس مالی و مدرن در کنار طیفی از امکانات به روز احتمالا یاری می نماید تا X55 بتواند سالانه حدود هزار تا 1500 دستگاه فروش داشته باشد. عددی که قطعا برای چری خوشایند نبوده و انتظار بیشتری را با کراس اوور جدیدش از بازار ایران دارد.

4. سو ایست A5

یک سدان خوش چهره چینی که طرح ظاهری نسبتا پخته ای دارد و در کابین به شما امکانات خوبی هدیه می هد. سو ایست که قبلا با ون های زشت دلیکا در بازار ایران شناخته شده این خودرو جدید را با الگوبرداری از نسل فعلی تویوتا کرولا و با نیم نگاهی به کیا سراتو طراحی نموده و خب بالاتر از حد انتظار هم ظاهر شده است. سدان 10 هزار دلاری A5 که به موتور 1500 سی سی 4 سیلندر و 115 اسبی مجهز است، به گیربکس CVT مجهز بوده و دقیقا 143 نیوتن متر گشتاور دارد. اعدادی که مستقیما این خودرو را به محصولی مناسب در کلاس سدان های مالی سایز c بدل نموده و فضا را برای چری آریزو 5، دنا و رهام تنگ می نماید. هنوز معین نیست سو ایست را کدام شرکت ایرانی فراوری خواهد نمود، اما شواهد اولیه از آغاز آزمایش های این خودرو در جاده های کشور حکایت دارد.

5. سمند K132

خب نوزاد تازه متولدشده ایران خودرو واقعا قرار است تا اواخر سال 99 به بازار بیاید. به نظر می رسد این اتفاق خواهد افتاد و به رغم همه بدقولی های ایران خودرو، این شرکت توانایی مناسبی برای تامین موتور و گیربکس K132 دارد. چیزی که هم اینک به بحران تمام عیار برای شرکت سایپا و محصول شاهین تبدیل شده است. سدان تازه ایران خودرو که باید آن را نمونه ایرانیزه شده پژو 301 دانست قطعا خودرو ارزانتر و ضعیفتری نسبت به 301 است و کیفیت سواری آن هم کاهش یافته چرا که در بسیاری از قطعات آن بازنگری شده و در ضمن بسیاری از آپشن های خودرو حذف شده اند. در عین حال طرح ظاهری به روز رسانی شده و با نمونه مشتری پسندی تعویض شده که شانس ایران خودرو را برای موفقیت در این پروژه بالا می برد.

6. جک S4

کراس اوور جدید کرمان موتور از برند چینی جک شانس این را دارد که در شرایط نامناسب کنونی و نبود محصولات تازه بخش زیادی از تقاضای انباشته شده در بازار را مال خود کند. این محصول که از زبان طراحی تازه جک هم سود می برد، امکانات به روزتری به نسبت اس 5 و اس 3 داشته و حد فاصل این دو محصول را پر می نماید. نیروگاه 1.5 لیتری توربوشارژ هم به لطف بهره بردن از سیستم پرخوران قادر به فراوری بیشینه قدرت 150 اسب بخار و بیشینه گشتاور 210 نیوتن متر است. برای انتقال قدرت و گشتاور، یک گیربکس اتوماتیک CVT طراحی نموده است. با توجه به وزن تقریبی 1350 کیلوگرمی جدیدترین محصول جک در ایران، احتمالا این خودرو عملکرد خوب و قابل قبولی را در بخش فنی از خود نشان خواهد داد.

7. رهام کراس کانتری

اولین شاسی بلند ایرانی با زبان طراحی مخصوص به خود قرار است برای انبوهی از مدل های چینی دردسرساز شود، اما با اطلاعاتی که اخیرا سایپا از موتور به کار رفته در نسخه سدان شاهین منتشر نموده، به نظر می رسد ما در بهترین حالت با یک جک S3 روبروییم که فقط به درد استفاده های شهری می خورد. خب اگر اطلاعات اعلام شده درباره موتور توربوشارژ تیبا درست باشد، واقعا باید از رهام کراس کانتری ترسید. کسانی که دور اول عرضه سورن های توربوشارژ را به یاد دارند به خوبی از ناهماهنگی های پیش آمده در موتور ملی خبر دارند و احتمالا همین اتفاق برای پیشرانه ارتقایافته تیبا رخ خواهد داد. فارغ از اینها، اما طرح ظاهری جذاب این کراس اوور در کنار قیمت کمتر دو امتیاز این خودرو در بازار خواهد بود. اینکه اولین شاسی بلند ایرانی به سرنوشت تلخی دچار می شود و شکست می خورد یا اینکه پیروز می شود، هنوز معین نیست و زمان آن را ثابت می نماید.

8. رانا نیوفیس

هیچ تغییر مهم و خاصی در این خودرو لحاظ نشده تا بتوان به آینده آن امیدوار شد. رانا که زمانی با هدف عرضه گسترده و جانشینی 206 سدان طراحی گشت، بعد از یک دهه با چند تفاوت ساده قرار است دوباره با همان رنگ و لعاب به مشتریان ارائه شود. نکته ای که این خودرو البته از آن برخوردار است موتور نسبتا قوی و پایداری بالا در کنار ظاهر متوازن است که آن را بر ساینا و تیبا رجحان می دهد. در عین حال قیمت بالاتر و امکانات معمولی دو موردی است که علیه رانا دست به کار می شوند. البته شاید رانا با گران شدن بیش از حد دیگر محصولات اندکی اوضاعش در بازار بهتر شود.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: برترین ها
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 98890

به "سال آینده منتظر چه خودرو هایی در بازار ایران باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال آینده منتظر چه خودرو هایی در بازار ایران باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید