روش های بازیگر شدن، جهت را اشتباه نروید!

به گزارش مجله سرگرمی، در طول سال های اخیر بسیاری از علاقه مندان و شیفتگان دنیای بازیگری در دام آکادمی های نامعتبر افتاده اند که آسیب های مادی و معنوی بسیاری دیده اند.

روش های بازیگر شدن، جهت را اشتباه نروید!

به گزارش ،در فقدان آموزشگاه های آموزشگاهک بازیگری بخش خصوصی با ترفند های مختلف به آموزش هنرجویان ورود نموده است تعدادی از این آموزشگاه ها بدون داشتن دانش و تجربه تنها با هدف سودجویی هنرجویان را به طرق مختلف مجذوب می نمایند. از وعده استخدام در فیلم ها و سریال های کارگردانان مطرح تا قول رسیدن به قله های بلند شهرت.

با هدف آنالیز کیفیت آموزشگاه های بازیگری از دیدگاه کارشناسان با تنی چند از این افراد گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید.

شکرخدا گودرزی بازیگر، مدرس، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در مورد استاندارد های آموزشگاه های بازیگری گفت: اولین استاندارد آموزشگاه های بازیگری داشتن یک پلاتوی مناسب (محل تمرین) است که هنرجو ها بتوانند به درستی در آن تمرین نمایند.

او درباره نقش آموزشگاه های بازیگری در معرفی بازیگران متبحر و حرفه ای گفت: به نظر من یکی از دلایلی که از آموزشگاه ها در تربیت بازیگر نتیجه بهتری حاصل می گردد، علاقه و عشق هنرجو ها به این حوزه است؛ در واقع این طور نیست که هنرجو ها فقط بخواهند یک رشته دانشگاهی را پاس نمایند و مدرک بگیرند. البته من فکر می کنم در آموزشگاه های بازیگری ممکن است سودجویی هم باشد، اما یکی از پارامتر های مراکز آموزشی خوب داشتن اساتید پیروز و باتجربه است، در واقع کسانی باید در این آموزشگاه ها کار نمایند که بتوانند هنرجو را به خوبی تربیت نمایند و توانمندی آن ها را به سطح مناسبی برسانند؛ طبیعتاً داشتن محل مناسب برای تمرین و بازی، اساتید خوب، توضیح درس های کارآمد در تئاتر از استاندارد های مرکز آموزشی خوب و مناسب است.

  • مزایای انعطاف بدنی بازیگر

این بازیگر و مدرس در پاسخ به این پرسش که چند درصد از آموزشگاه های بازیگری صرفاً برای درآمدزایی و بیزینس فعالیت می نمایند، گفت: در واقع اطلاعات آماری ندارم که بخواهم درصدی مطرح کنم، اما ممکن است تعداد زیادی از آموزشگاه ها اینگونه باشند به هرحال باید خروجی هر آموزشگاهی را آنالیز کرد تا از این طریق متوجه شویم که چند هنرجو به شیوه درست تربیت شده اند و در حال حاضر این هنرجو ها کجا و مشغول چه کاری هستند. در واقع شاخص و پارامتر هایی وجود دارد که می توان قضاوت کرد، اما از آنجا که آماری نداریم در حال حاضر نمی گردد قضاوت درستی داشت.

شکرخدا گودرزی بازیگر سینما وتلویزیون، مدرس، نویسنده و کارگردان در مورد اینکه آیا بازیگر فقط در آموزشگاه ها می تواند به آرزویش برسد یا حتی کتاب خواندن یا فیلم دیدن میتواند او را به خواسته اش برساند توضیح داد: همه این ها در کنار هم کامل نماینده هستند در واقع کسی که می خواهد بازیگر گردد نمی تواند تنها به آموزش اکتفا کند و به وسیله آموزش نیز معجزه ای رخ نمی دهد در این راستا آموزشگاه باید راستای را به علاقه مندان و هنرجویان نشان دهد تا کسی که قصد وارد شدن به حرفه بازیگری را دارد بتواند این راه را طی کند. در واقع آموزشگاه ها می توانند برای هنرجویان راهگشا باشند تا آن ها راستا مناسب خود را بیابند.

این بازیگر در سرانجام گفت: امروزه در جهان بین آموزشگاه های خصوصی و بخش دولتی رقابتی برقرار است؛ به نظر من بخش دولتی (دانشگاه ها) وظایفشان را به خوبی انجام نداده اند و قطعا با تعداد زیادی از دانشجو و هنرجویان بازیگری، آموزشی درست صورت نمی گیرد، چون نه مکانی برای اجرا و تمرین و نه استاد و ابزاری برای آموزش به اندازه کافی وجود دارد. آموزشگاه ها قواعد خاصی دارند و با همین قواعد دست و پا گیر کار استاد را سخت نموده و فرصت یادگیری دقیق و درست را از هنرجویان می گیرند.

محمد صادقی بازیگر سینما و تلویزیون در مورد تربیت بازیگر و بروز خلاقیت هنرجو ها در کلاس های بازیگری گفت: در هر جای جهان آموزشگاه هایی وجود دارند که در یک طیف معین قرار میگیرند و تعداد اندکی از آن ها کیفیت مناسبی دارند و ما نیز از این معضل و موقعیت چندان مستثنی نیستیم حتی در تهران آموزشگاه های بازیگری زیادی وجود دارد و اقلیت آن ها خوب کار مینمایند، ولی تعداد قابل توجهی هم صلاحیت تدریس به جوانان را ندارند، چون کادر آموزشی متخصص و موثری در این آموزشگاه ها کار نمی نماید.

او اضافه کرد: اصولا آموزش، یک کار تخصصی است و انتقال دانش در هنر پیچیده و بسیار ظریفی مثل هنر بازیگری احتیاجمند تجربیات و مهارت های ویژه ای است.

صادقی در مورد ویژگی های یک آموزشگاه استاندارد بازیگری گفت: اصولا یک کارگاه بازیگری باید 16 بازیگر، 8 آقا و 8 خانم داشته باشد چرا که این تعداد برای تعامل بین هنرجویان و استاد مناسب است و در این شرایط می توان نظرات مختلف و قابلیت های متفاوتی را در هنرجو ها دید؛ بنابراین 16 هنرجو در یک کارگاه که کلاس هایش دو نوبت در هفته به مدت 4 ساعت باشد، کافی است و استادان باید مجرب باشند تا بتوانند خصوصیات افراد را که منحصر به فرد هستند و با دیگری فرق می نمایند تشخیص داده و آن ها را تقویت نمایند. تنها موضوعی که امروزه در آموزش بازیگری رایج است این است که ما احتیاج به آموزش سیستم داریم، سیستمی که باید به بازیگران آموزش داده گردد تا بتوانند توسط آن پاسخ مشکلاتی را که با آن برخورد مینمایند را پیدا نمایند. ما در بسیاری از کارگاه های بازیگری شاهد آن هستیم که برخی از مدرسین از تجربیات شخصیشان می گویند و مسائل حاشیه ای را دنبال مینمایند و این تجربیات، حاشیه ها و خاطرات، یاری زیادی به هنرجو ها نمیکند در واقع باید هنرجو های بازیگری توسط مربی به شکل متمرکز و تخصصی روی یک سیستم کار نمایند تا بتوانند به اهدافشان در بازیگری دسترسی داشته باشند.

این بازیگر در ادامه به این سوال که آیا در شرایط کرونا کلاس های بازیگری تشکیل میگردد یا خیر پاسخ داد: بله، کلاس های بازیگری در این روز های کرونایی فعالیت و تدریس می نمایند، اما به شدت محدود هستند. برخی از این موسسات به شدت مراعات مینمایند و سعی می نمایند تا جایی که می توانند هنرجو های کمتری پذیرش نمایند حتی در عین فعالیت با فاصله زیادی از هم قرار می گیرند و نحوه مشارکت و نشستن با حفظ فاصله است. اغلب کلاس ها تهویه دارند و هوا رد و بدل میگردد و رعایت این نکات یاری زیادی برای سلامت افراد است. افرادی که در کلاس ها مشارکت مینمایند دقت دارند تا اگر متوجه علائمی از ویروس کرونا در خود شدند دیگر مشارکت ننمایند تا دیگران صدمه نبینند، اما امیدوارم که این شرایط بتواند ایمنی را تا حد لازم ایجاد کند.

حامد نصر آبادیان بازیگر و مدرس تئاتر درباره اینکه آموزشگاه های بازیگری باید چه استانداردی داشته باشند گفت: اولین استاندارد آموزشگاه های بازیگری باید درس، آموزش و فضای آموزش باشد و البته در کنار آن انتخاب مدرس و محصل مناسب است. در مرحله اول عظیم ترین مشکل موسسات بازیگری این است که چارچوب معین و منظم بروز شده ای برای آموزش ندارند و در سرانجام مدرس آموزش دهنده را رها می نماید و هیچ خروجی مناسب برای رسیدن به یک اجرا و یا فیلم مطلوب و مناسب در آموزشگاه های بازیگری دیده نشده است و مورد بعد هم انتخاب نا صحیح و ناکارآمد برخی از اساتید آموزشگاه های بازیگری است چرا که متاسفانه برخی از آموزشگاه های بازیگری به دنبال جذب هنرجو هستند و در این میان خود هنر جو هم به دنبال بازیگر است تا معلم بازیگری، و مدام به دنبال برخی چهره های شاخص در سینما و تلویزیون برای آموزش بازیگری هستند در سرانجام وقتی این هنرجو ها آموزش می بینند هیچ خروجی مناسبی در جهت بازی روی صحنه تئاتر یا مقابل دوربین به دست نمی آورند. اگر آموزشگاه ها فیلم های کوتاهی فراوری نمایند این فیلم ها میتواند برای هنرجو مفید باشد.

او در ادامه درباره توانایی آموزشگاه های بازیگری در تربیت بازیگر حرفه ای و توانمند گفت: آموزشگاه های بازیگری می توانند بازیگر حرفه ای به جهانی نمایش معرفی نمایند، همان طور که خروجی دانشگاه های بازیگری هم میتواند بازیگر قوی و حرفه ای باشد، اما بستگی به نوع آموزش و نوع استعداد خود هنرجو دارد، در واقع موردی که چه عوام و گاهاً چه خواص به صورت اشتباه با آن روبرو میشوند این است که دانشگاه ها و آموزشگاه ها باید دانشجویان و هنرجویان خود را مطرح نمایند، این در حالیست که خروجی مطرح شده از فضای آموزش، معرف کارآمد بودن آموزشگاه است.

این بازیگر نسبت به اینکه چند درصد از آموزشگاه ها صرفاً به دنبال درآمدزایی هستند،گفت: به جرأت می توان گفت حداقل 90 درصد آموزشگاه ها به وسیله آموزش بیزینس مینمایند و پول در می آورند.

نصرآبادیان در پاسخ به این پرسش که علاقه مندان به بازیگری با آموزش در آموزشگاه ها می توانند به آرزویشان برسند یا راه های دیگری مثل فیلم دیدن و کتاب خواندن نتیجه بخش تر هستند، گفت: دانشجو و هنرجوی بازیگری در یک فضای معلق بدون هدف دست و پا می زنند و درست و دقیق نمی دانند هدفشان از آمدن به کلاس های بازیگری چیست؛ در واقع برایشان فرقی نمی نماید در کجا و در چه فضای آموزشی باشند؛ حال می خواهد این فضا دانشگاه باشد یا مراکز آموزشی، اگر هنرجو بتواند بر اساس هدف خود در راستا رسیدن به آن کوشش کند به هدف نهایی خواهد رسید دیر یا زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد، اما متاسفانه هنرجویان بازیگری به دلیل اینکه مسئله سیستم ورودی (آزمون) در آموزشگاه ها و دانشگاهشان ندارند با مشکل سطح کیفی روبرو می شوند و اگر هم آزمون گرفته گردد آنچنان بر اساس توانمندی هایشان نیست و مردود هم نمیشوند. اگر افراد در راستا هدف قرار بگیرند و بتوانند کوشش نمایند و به دانش برسند و با راهنمایی مدرس خبره به جلو حرکت نمایند قطعا به هدفشان می رسند. مهمترین عامل در راستا آموزش، کوشش خستگی ناپذیر در راستا هدف است.

رضا بهبودی بازیگر سینما، تاتر، تلویزیون با اشاره به اینکه آموزشگاه های بازیگری چقدر می توانند در تربیت بازیگر و بروز خلاقیت و استعداد موثر باشند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا گفت: اگر آموزشگاه های بازیگری بتوانند استاندارد یا کیفیت قابل قبولی داشته باشند برای هنرجو آموزش موثرتری دارند، ولی فقط بستگی به این دارد که کادرآموزشی مجرب با دیدگاه روشن و متفاوتی داشته باشند تا بدانند قرار است روی چه مولفه هایی کار نمایند.

در حالیکه ممکن است برخی از آموزشگاه ها هدفشان را روی آموزش بازیگر در تاتر و گاهی هم روی بیان و صدای آن ها بگذارند در واقع باید یک انسجام بین اساتید متعدد یک مجموعه هنری باشد تا بتوانند با دستاورد ها و منظر های گوناگون و محترم خود هنرجو را از کمترین موقعیت به بهترین صندلی برسانند. یک مشکل عمده آموزشگاه های بازیگری این است که برخی از معلمین ممکن است همدیگر را قبول نداشته باشند یا شاید از جهان های متفاوتی بیایند و این مسئله می تواند برای هنرجو ها کمی گیج نماینده باشد.

رضا بهبودی بازیگر نقش فیلم اکسیدان ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن پرداخت این است که عمده مدرسه های بازیگری در کشور های دیگر به یک حرفه خاص مثلا تاتر یا بازیگری معروف هستند و هنرجو می تواند آن مکان را بشناسد و در نهایت بداند قرار است با چه چیزی سرو کار داشته باشد. در واقع ما در بهترین حالت بازیگران و کارگردانانی هستیم که بیشتر به خاطر تجاربی که در این زمینه به دست آوردیم از ما دعوت به عمل می گردد تا به هنرجویان آموزش دهیم، ولی در واقع ما عمدتا به طور تخصصی تحصیل نموده این رشته ها نیستیم و اگر هم در یک مجموعه یکی دو نفر مهارت کافی در این زمینه داشته باشند مابقی استادان بیشتر به علت تجربه و متاسفانه به علت شهرتی که دارند دعوت و تدریس می نمایند.

کشور های دیگر که خواهان تاتر هستند امر آموزش برایشان یک موضوع آموزشگاهک و جدی محسوب می گردد در واقع در مدارس یک سری مولفه هایی مشغول به آموزش هستند و هنر جو می تواند حدس بزند که کدام مدارس می تواند به او در این زمینه یاری کند. حتی ممکن است این دانشگاه ها خروجی بهتری داشته باشند. برخی هنرجویان به دنبال بازیگری هستند یا حتی می خواهند بیشتر در حوزه سینما، تصویر، صدا فعالیت نمایند، اما اصول اولیه کار را نمی دانند و از آن طرف هم ممکن است هر کدام از معلمین از یک جهانی ذهنی متفاوت آمده باشند. با تمام احترامی که قائل هستم، اما برخی معلمین این حوزه انسجام زیبا شناختی و منظر مشترک ندارند درواقع بیشتر کلاس های هنری درس را در 5 یا 6 جلسه تمام می نمایند. درصورتی می توان گفت شرایط مفید است که شرط و شروط های لازم رعایت گردد. مشکل دیگر این است که دوره ها کوتاه مدت شده است و این موضوع می تواند برای موسسه ها و استادان مشکل اقتصادی داشته باشد و طولانی بودن کلاس ها برای هنرجو ها مسائل اقتصادی خیلی زیادی به وجود می آورد. به طور کل زمان کلاس ها کم شده و هنگامی که هنرجو کلاس آموزشی را تمام می نماید احساس می نماید هنوز هیچ چیزی نیاموخته و مدام به آموزشگاه ها و موسسات دیگر روی می آورد و به صورت پراکنده هم پول خرج می نماید، هم وقت کافی می گذارد و هم دستاورد معینی که می توانست در این بازه زمانی به دست بیاورد شاید به دست نیاورد. این مسائل معضلات آموزشگاه ها است و نا صبوری نسل جدید هم این مشکل را مضاعف نموده است. اگر این مسائل حل گردد قطعا برای هنر جو ها هم سودی خواهد داشت.

این بازیگر در مورد اینکه آموزشگاه های استاندارد بازیگری وظیفه اصلی شان چیست ادامه داد: کار استاندارد آموزشگاه های بازیگری فقط آموزش است و باید در مولفه های مختلف استادان مربوطه را گرد هم بیاورد تا آموزش صحیح صورت بگیرد در واقع برخی از موسسات پیشنهاد معرفی آموزشگاه ها را به افراد می دهند و این به نظر راه درستی نمی باشد، چون آموزش را تعطیل میکند و هنرجو ها را در آموزشگاه در فضای رقابتی قرار می دهند به طور کل رقابت یک امری است که در نهاد آدمی گذاشته شده است و حتی ممکن است مدام به این مسئله فکر میکند که اگر توجهی را جلب کنم یا فلان نمره را بیاورم می توانم به آن رتبه ای که گفته شد برسم و فکر می کنم آموزشگاه باید برطبق نامی که دارد فقط آموزش درست داشته باشد و متعهد باشد. یک آموزشگاه بازیگری در بهترین حالت می تواند بانک اطلاعاتی داشته باشد تا دستیاران کارگردان ها یا افرادی که دنبال بازیگری هستند به آن مکان رجوع و افراد متخصص را پیدا نمایند.

رضا بهبودی در سرانجام به برپایی و تشکیل کلاس های بازیگری در زمان کرونا پرداخت و بیان نمود: کم و بیش برخی از آموزشگاه ها فعال و با جمعیت کم تر در حال فعالیت هستند. کلاس ها هربار ضد عفونی می شوند و هنرجو ها با حفظ رعایت پروتکل های بهداشتی در کلاس آموزشی حاضر می شوند درواقع این مسئله کمی سخت است، اما به طور حتم فاصله ها رعایت می گردد، ولی به هر حال این تصمیم خود شخص است و برخی ها تصمیم می گیرند با وجود کرونا در کنار دیگر فعالیت ها چند ساعتی را در یک کلاس با جمعیت 10 الی 15 نفر بگذرانند و برخی ها نیز ترجیح می دهند که در این کلاس ها شرکت ننمایند.

منبع: برنا

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112965

به "روش های بازیگر شدن، جهت را اشتباه نروید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های بازیگر شدن، جهت را اشتباه نروید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید