ردیابی ارزهای نفتی که ذخیره و خرج شد

به گزارش مجله سرگرمی، بیش از 11 میلیون دلار قرارداد عاملیت و سپرده گذاری ارزی و همچنین حدود 500 هزار میلیارد ریال قرارداد عاملیت و سپرده گذاری ریالی حاصل فعالیت حدود هشت ساله صندوق توسعه ملی است.

ردیابی ارزهای نفتی که ذخیره و خرج شد

به گزارش خبرنگاران، بعد از عملکرد نه چندان موفق حساب ذخیره ارزی برای حفظ منابع ارزی، در سال 1389 بود که ایجاد صندوق توسعه ملی مصوب و قرار شد که سالانه بخشی از درآمدهای ناشی از صارات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز به حساب آن واریز گردد و محلی برای ذخیره منابع ارزی برای نسل آینده و همچنین بکارگیری در بخش های غیردولتی باشد.

بر این اساس طبق قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف شد در سال اول (در قانون بودجه 1392) سهمی حدود 20 درصد از درآمد نفتی به صندوق آمده و سالانه سه درصد به آن اضافه گردد. در عین حال که طبق قانون برنامه ششم توسعه تاکید بر این بود که 30 درصد از منابع به عنوان حداقل واریزی در نظر گرفته شده و سالانه دو درصد به آن اضافه گردد.

گرچه طبق قانون باید سهم سالانه صندوق از منابع نفتی برای سال آینده به 34 درصد می رسید، اما شرایط خاص بین المللی و تحریمی که موجب کاهش درآمد دولت شد فضا را به گونه ای پیش برد که دولت پیشنهاد کاهش سهم واریزی صندوق را در لایحه بودجه 1398 پیشنهاد دهد و بر این اساس معین شد تا به 20 درصد کاهش یابد. البته دولت دراین مورد کم تجربهنبود و در سالهای 1394 و 1395 نیز سهم صندوق را با حداقل 20 درصد پرداخت نموده بود.

صندوق توسعه ملی مکلف است که بخشی از منابع خود را به صورت سپرده گذاری ریالی و ارزی در بانک ها قرار داده و از این محل در اختیار بخش هایی که قانون معین نموده در قالب تسهیلات پرداخت کند.

گرچه مدت هاست که آمار معین و شفافی در مورد میزان موجودی و ورودی و خروجی به صندوق اعلام نشده است، اما آنالیز عملکرد آن از ابتدای تاسیس تا سرانجام نیمه اول سال جاری می تواند تا حدی جریان قراردادها و سپرده گذاری های ریالی و ارزی که از محل ذخیره ارزهای نفتی صورت گرفته را معین کند.

عملکرد صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که طی سال های فعالیت، حدود 104 میلیارد و 808 میلیون دلار قراردادهای عاملیت ارزی از محل منابع آن منعقد شده است که از این رقم در نهایت، پرداختی های قطعی به متقاضیان حدود 16 میلیارد و 860 میلیون دلار بوده و مجموع اعلام وصول و مسدودی های ابطال شده آن به هشت میلیارد و 922 میلیون دلار می رسد.

همچنین در بخش ارزی حدود هفت میلیارد و 239 میلیون دلار قرارداد سپرده گذاری ارزی منعقد شده که تا سرانجام شهریورماه سال جاری حدود شش میلیارد و 214 میلیون دلار آن قرارداد فعال بوده است.

همچنین دیگر بخش تخصیص منابع ارزی صندوق توسعه ملی در پرداخت هایی برای طرح های ملی آب، خاک، کشاورزی و ... بوده است که کل مبلغ پرداخت شده به آن به 23 میلیارد و 536 میلیون دلار می رسد.

اما در بخش ریالی نیز قراردادهای عاملیت آن به حدود 211 هزار و 343 میلیارد ریال می رسد که از آن مجموع تسهیلات اختصاص داده شده به متقاضیان تا 118 هزار و 839 میلیارد ریال بوده است. مانده این قراردادها نزد بانک ها به 33 هزار و 98 میلیارد ریال می رسد.

قراردادهای سپرده گذاری ریالی منعقد شده توسط صندوق توسعه ملی حدود 282 هزار و 722 میلیارد ریال بوده که از آن نزدیک به 30 هزار میلیارد ریال برای سپرده گذاری از محل قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار اختصاص یافته است.

عملکرد 8 ساله صندوق توسعه ملی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9359

به "ردیابی ارزهای نفتی که ذخیره و خرج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردیابی ارزهای نفتی که ذخیره و خرج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید