خیزش نسل نهم؛ ایکس باکس سری ایکس و اس

به گزارش مجله سرگرمی، کنسول های نسل نهم بازی های ویدیویی آماده شده اند و تنها چند روز تا عرضه آن ها باقی مانده. در نتیجه تصمیم گرفتیم در چند مقاله جامع، کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس را آنالیز کنیم. البته نسل جدید کارت گرافیک های شرکت های انویدیا و ای ام دی هم با قدرت هایی بی سابقه، همین روز ها معرفی شدند که پاسخی هستند به کنسول های نسل جدید. در نتیجه برای این که به طور کامل به استقبال نسل جدید برویم تصمیم گرفتیم علاوه بر مقاله های کنسولی، یک مقاله جداگانه مخصوص پلتفرم کامپیوتر های شخصی نیز منتشر کنیم. در این قسمت از این سری مقالات، کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس را آنالیز خواهیم کرد.

خیزش نسل نهم؛ ایکس باکس سری ایکس و اس

هفت سال از فاجعه عرضه ایکس باکس وان که کنسول نسل قبلی مایکروسافت محسوب می گردد، می گذرد و شرکت مایکروسافت از اشتباهات خود کاملا درس گرفته. نسل قبلی، مایکروسافت به جای تمرکز روی قشر اصلی مخاطبان خود، کوشش فراوانی کرد که ایکس باکس را به یک دستگاه سرگرمی تبدیل کند که هیچ تمرکزی نداشت و حتی معلوم نبود بازی های ویدیویی چندمین اولیت این کنسول هستند. حالا مایکروسافت به جای سردرگمی ها، تمام تمرکز خود را روی بازی های ویدیویی گذاشته و با قدرت جلو می رود. به لطف رهبری فیل اسپنسر ایکس باکس به راه راست بازگشته و کنسول های جدید مایکروسافت آینده ای روشن دارند.

طراحی کلی

در نسل نهم، شرکت مایکروسافت قرار است کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس را به جهانیان عرضه کند. در این نسل، انتظارات گیمر ها بسیار بالا رفته و کار شرکت های فعال در صنعت بازی های ویدیویی سخت شده. در نتیجه بر خلاف نسل قبلی که یک کنسول اصلی داشتیم و یک نسخه تقویت شده، در این نسل شرکت مایکروسافت یک کنسول اصلی دارد که بیش تر توجه و تبلغات به آن معطوف شده اند و این کنسول یک نسخه ضعیف تر و ارزان تر دارد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس، کنسول اصلی شرکت مایکروسافت در نسل نهم است که قدرتی باورنکردنی در مقایسه با کنسول های نسل قبل شرکت مایکروسافت دارد. البته هر پیشرفتی هزینه ای دارد و یکی از هزینه های پیشرفت کنسول نسل نهم شرکت مایکروسافت، قیمت 500 دلاری آن است. ایکس باکس سری ایکس قیمتی برابر با کنسول تقویت شده و لوکس نسل هشتم مایکروسافت، ایکس باکس وان ایکس دارد.

قیمت کنسول نسل جدید مایکروسافت بالا رفته و احتمالا بسیاری از افراد ممکن است توانایی هزینه کردن برای این کنسول را نداشته باشند؛ در نتیجه شرکت مایکروسافت نسخه ای ضعیف تر و ارزان تر را نیز طراحی نموده که ایکس باکس سری اس نام دارد و قیمتی معادل 300 دلار دارد. برای کاهش قیمت این کنسول شرکت مایکروسافت مجبور به استفاده از پردازنده گرافیکی و پردازنده اصلی ضعیف تر شده و از خیر افزودن درایو خواندن دیسک های نوری گذشته. البته پردازنده های ضعیف تر کنسول ایکس باکس سری اس دمای کم تری از پردازنده های کنسول اصلی فراوری خواهند کرد که باعث می گردد هزینه سخت افزار خنک نماینده نیز کاهش یابد.

روی سیستم خنک نماینده هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس تفکر بسیاری شده و قرار است کارآمد و کم سروصدا باشد. شکل نامتعارف کنسول ایکس باکس سری ایکس به دلیل طراحی خنک نماینده این کنسول است که توانایی بالایی در کاهش دمای این کنسول دارد. قدرت بالای این خنک نماینده ها باعث می گردد قطعات اصلی این کنسول از نظر دمایی محدود نشوند و بتوانند همواره با قدرت بالایی فعالیت نمایند. کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس سخت افزار بسیار قدرتمندی دارند که این سخت افزار ها سیستم خنک نماینده ای قوی می طلبند.

سخت افزار

هر دو مدل کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس از پردازنده های 7 نانومتری شرکت ای ام دی استفاده می نمایند. پردازنده هشت هسته ای رایزن با معماری Zen 2 روی این کنسول ها نصب شده. کنسول ایکس باکس سری ایکس پردازنده ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتز و برادر کوچک تر این کنسول، ایکس باکس سری اس پردازنده ای کمی ضعیف تر با فرکانس 3.6 گیگاهرتز دارد.

البته توسعه دهندگان می توانند از پردازنده های این کنسول ها به صورت چند رشته ای نیز استفاده نمایند. کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس در صورت فعال کردن قابلیت پردازش چند رشته ای، پردازنده هایی هشت هسته و شانزده رشته ای با فرکانس به ترتیب، 3.6 و 3.4 گیگاهرتز خواهند داشت. با این که فعال کردن حالت چند رشته ای از فرکانس پردازنده کنسول 200 مگاهرتز می کاهد، این قابلیت کارایی پردازنده را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. فعال کردن قابلیت چند رشته ای شدن پردازنده به خود توسعه دهندگان بازی ها سپرده شده. برای افزایش کارایی حاصل از این قابلیت، از نظر فنی بازی مورد نظر باید توانایی استفاده از 16 رشته را داشته باشد و توسعه دهنده ها بعد از بهینه سازی، این قابلیت را فعال نمایند.

در اصل این پردازنده هشت هسته ای از دو خوشه چهار هسته ای تشکیل شده. البته تمام 8 هسته پردازشی برای اجرای بازی ها فعال نخواهند بود. همواره یکی از هسته های پردازنده کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس برای محاسبات سیستم عامل و دیگر فعالیت های این کنسول غیر از بازی فعالیت می نماید. در نتیجه حقیقتا 7 هسته پردازشگر این کنسول ها برای بازی های ویدیویی قابل استفاده خواهند بود.

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس از پردازنده های گرافیکی شرکت ای ام دی با معماری RDNA 2.0 استفاده می نمایند. این معماری جدید بازدهی فوق العاده ای دارد و نکته جالب این جاست که هنوز وارد بازار کامپیوترهای شخصی نشده و کنسول ها اولین جایی هستند که می توانیم پردازنده های گرافیکی ساخته شده با این معماری را ببینیم. تفاوت میان کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس هنگام مقایسه پردازنده های گرافیکی این دو کنسول بسیار برجسته تر می شوند.

پردازنده گرافیکی کنسول ایکس باکس سری ایکس 52 هسته پردازشی دارد و با فرکانس 1.825 گیگاهرتز برای هسته مرکزی، به صورت تئوری قدرتی برابر با 12.155 ترافلاپس دارد. در مقابل این کنسول قدرتمند، کنسول ایکس باکس سری اس تنها 20 واحد پردازشی با فرکانس 1.55 گیگاهرتز دارد که به این کنسول قدرتی معادل با 4 ترافلاپس می دهد.

برای این که بتوان توان پردازشی کارت های گرافیک را به شکل تئوری آنالیز کرد، مقیاس FP32 در نظر گرفته شده. مقدار این ویژگی، با یافتن دوبرابر تعداد تعداد واحد های سایه زنی چیپ گرافیک ضرب در فرکانس هسته مرکزی محاسبه می گردد و واحد آن ترافلاپس است. البته این مقیاس نشان دهنده مطلق برای قدرت نیست و نمی تواند به طور دقیق توانایی پردازنده گرافیکی را نشان دهد.

شرکت مایکروسافت برای ساخت و تنظیم پردازنده های اصلی و گرافیکی کنسول های نسل نهم ایکس باکس، ثبات را مهم ترین هدف خود قرار داده؛ به شکلی که فرکانس پردازنده های این کنسول ها در هر شرایط ثابت خواهند ماند و نه به خاطر فشار تحت دمای بالا کاهش پیدا می نمایند و نه می توان آن ها را اورکلاک کرد.

در نسل نهم استفاده از حافظه های سخت که به اختصار، اس اس دی نامیده می شوند به استاندارد جدید تبدیل شده. کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس از این نوع حافظه استفاده می نمایند. سرعت بالای این نوع از حافظه ها قابلیت های جالبی را برای کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس ممکن می نماید. برای مثال با سرعت خواندن اطلاعات بسیار بالای این حافظه ها، مدت زمان بارگذاری بازی ها بسیار کوتاه تر خواهد بود.

  • مقایسه سرعت لود بازی ها روی ایکس باکس سری ایکس و وان ایکس

ایکس باکس سری ایکس یک حافظه یک ترابایتی دارد اما کنسول ایکس باکس سری اس حافظه ای با ظرفیت تنها 512 گیگابایت دارد. با توجه به حجم بسیار بالای بازی های امروز که بعضا به 150 گیگابیت نیز می رسند و این که قرار است کنسول ایکس باکس سری اس کاملا دیجیتالی باشد، حافظه کم این کنسول نگران نماینده است.

شرکت مایکروسافت راه چاره جالبی برای افزایش حافظه این کنسول ها دارد. این شرکت در یک همکاری با شرکت معروف ساخت تجهیزات ذخیره ساز، یعنی سیگیت (Seagate) حافظه های جانبی کوچک و بامزه ای ساخته. حافظه های جانبی کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس اندازه ای در حد یک فلش مموری معمولی دارند و به راحتی به پشت کنسول وصل می شوند. این حافظه های جانبی مانند حافظه اصلی این کنسول، اس اس دی هستند و کارایی آن ها با حافظه اصلی برابری می نماید. البته برای این کنسول ها می توان از حافظه های اکسترنال معمولی هم استفاده کرد اما استفاده از این حافظه ها تنها برای پشتیبان گیری از داده های بازی های نصب شده و اجرای بازی های نسل قبلی روی این کنسول ممکن است. (در ادامه مطلب، راجع به پشتیبانی این کنسول ها از بازی های نسل قبلی صحبت خواهیم کرد)

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس از حافظه های GDDR 6 برای حافطه موقت اصلی و حافظه پردازنده گرافیکی استفاده می نمایند. کنسول قوی تر، یعنی ایکس باکس سری ایکس 16 گیگابایت حافظه دارد. مانند دیگر قطعات اصلی این دو کنسول، کنسول ایکس باکس سری اس کم توان تر است و تنها 10 گیگابایت حافظه دارد. البته گفتنی است که حدود دو گیگابایت از این حافظه این کنسول ها توسط خود سیستم اشغال می گردد.

خوش بختانه به لطف سرعت بسیار بالای حافظه دایمی کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس، کار حافظه موقت این کنسول ها چندان سخت نیست. سرعت بالای حافظه اس اس دی باعث می گردد جریان منابع بازی ها بسیار سریع تر باشد و بازی ها حتی با حافظه های موقت محدود، به خوبی اجرا شوند.

بد نیست برای این که دید دقیق تری از قدرت این کنسول داشته باشیم، قدرت آن را با کنسول های نسل قبلی شرکت مایکروسافت مقایسه کنیم. پردازنده های اصلی کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، قدرتی هشت برابر کنسول ایکس باکس وان ایکس ارایه می دهند. جهشی که این کنسول ها داشته اند شگفت انگیز است. در این نسل برخلاف کنسول های میان نسلی قبلی، شرکت مایکروسافت توجه بسیاری روی بخش های دیگری غیر از پردازنده گرافیکی کنسول، مانند پردازنده اصلی، حافظه و سیستم خنک نماینده داشته.

پردازنده گرافیکی کنسول ایکس باکس سری ایکس قدرت تئوری هشت برابر کنسول ایکس باکس وان و دو برابر پردازنده گرافیکی کنسول ایکس باکس وان ایکس دارد. فراموش نکنیم که ایکس باکس وان میانه های نسل هشتم عرضه شد و قدرتمندترین کنسول تا پیش از این محسوب می شد پس قدرتی دو برابر این کنسول قابل توجه است.

از سمت دیگر، پردازشگر گرافیک 4 ترافلاپسی کنسول ایکس باکس سری اس از نظر تئوری ضعیف تر از پردازنده گرافیکی کنسول ایکس باکس وان ایکس است که 6 ترافلاپس توان محاسبه دارد. اما در بازی هایی نسل قبلی این کنسول توانسته کارایی تقریبا در حد کنسول ایکس باکس وان ایکس داشته باشد.

با این تفاسیر، مقایسه کردن توان پردازشی تئوری کنسول های نسل جدید و نسل قبلی دیگر نمی تواند نماینده دقیقی از تفاوت توان میان این کنسول ها باشد. کنسول های نسل نهم به قابلیت های بسیاری مانند حافظه اس اس دی سریع و پردازنده های اصلی قدرتمند مجهز هستند و هم چنین از روش های نرم افزاری بسیاری برای تسریع محاسبات استفاده می نمایند.

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس با استفاده از رابط HDMI 2.1 به نمایشگر متصل می شوند. این رابط می تواند تصاویر را با وضوح 4K و نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه انتقال دهد. کنسول ایکس باکس سری ایکس قدرت بسیار بالایی دارد و به خوبی می تواند از پس این وضوح تصویر و نرخ فریم بالا بر بیاید؛ اما کنسول ایکس باکس سری اس توانایی اجرای بازی ها با این وضوح تصویر و نرخ فریم بالا را ندارد و در اصل برای وضوح و نرخ فریم پایین تر طراحی شده.

کنسول ایکس باکس سری اس تمام بازی های کنسول قوی تر این نسل از مایکروسافت را می تواند اجرا کند. مایکروسافت برای کاهش هزینه این کنسول جهت هوشمندانه ای را انتخاب نموده و بیش ترین صرفه جویی را با کاهش قدرت پردازنده گرافیکی انجام داده.

بهینه سازی یک بازی برای کنسولی با پردازنده گرافیکی ضعیف تر دردسر کم تری از بهینه سازی برای کنسولی با پردازنده اصلی ضعیف تر است. اگر قدرت پردازنده گرافیکی کم تر باشد می توان به راحتی از منابعی با کیفیت کم تر استفاده کرد و کیفیت جلو های بصری را کاهش داد یا حتی بسیاری از آن ها را حذف کرد. فراموش نکنیم که این کنسول برای وضوح تصویر پایین تری از 4K ساخته شده که سنگینی محاسبات روی پردازنده گرافیکی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

در مقابل برای اجرای یک بازی روی پردازنده اصلی ضعیف تر احتیاج است بازی را به طور اساسی تغییر داد زیرا برای مثال به خاطر ضعف پردازنده اصلی، دنیای بازی باید کوچک تر باشد یا تعداد هوش مصنوعی های حاضر در محیط کم تر باشند.

به همین دلیل شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته تا هزینه پردازنده گرافیکی خود را کاهش دهد. دیگر صرفه جویی مایکروسافت در حافظه های موقت کنسول ایکس باکس سری اس بوده. کم تر بودن حافظه موقت می تواند دردسرساز گردد اما این قضیه به موازات کاهش قدرت گرافیکی این کنسول اتفاق افتاده.

حجم عظیمی از حافظه های موقت صرف نگه داری منابع و بافت های بازی ها می گردد و احتمال می دهیم کنسول ایکس باکس سری اس منابع سبک تری داشته باشد. همچنین این حافظه محل نگه داری فریم های رندر شده است و کم تر بودن وضوح تصویر هدف گرفته شده برای این کنسول نیز احتیاج به حافظه موقت را کم تر می نماید. فراموش نکنیم کنسول ایکس باکس سری اس حافظه اصلی بسیار سریعی دارد که می تواند در کنار حافظه موقت این کنسول فعالیت کند و فعالیت های حافظه موقت را با خود تقسیم کند. کیفیت کم تر منابع بازی ها روی این کنسول حجم کلی آن ها را نیز کاهش می دهد که می تواند تا حدی کم بودن حجم حافظه 512 گیگابایتی این کنسول را جبران کند.

کنترلر کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس تغییر اساسی در مقایسه با کنسول ایکس باکس وان ندارد. بر خلاف شرکت سونی که ویژگی های جدید و انقلابی به کنترلر کنسول خود اضاف نموده، مایکروسافت به طراحی قبلی چسبیده و صرفا آن را کمی بهتر نموده. حقیقتا کنترلر کنسول ایکس باکس وان بسیاری خوش دست است و احتیاج جدی به تغییرات ندارد.

البته این کنترلر بهبود هایی بدون تغییر طراحی اصلی داشته و پهنای باند اتصال آن به کنسول افزایش یافته. این قضیه باعث می گردد سرعت انتقال اطلاعات ناشی از فشردن دکمه ها با سرعت بسیار بالایی به صفحه نمایش منتقل شوند.

قابلیت های مخصوص

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس قابلیت های متعددی دارند. برخی از این قابلیت ها کیفیت بازی ها را افزایش، برخی سنگینی محاسبات را کاهش و برخی تجربه بهتری از این کنسول ها به بازی کن می دهند.

رهگیری پرتو (Raytracing)

یکی از مهم ترین انقلاب های گرافیکی که در چند سال گذشته بازی های ویدیویی شاهد بودیم اضافه شدن قابلیت رندرگیری با استفاده از فناوری رهگیری پرتو است. این فناوری با محاسبه دقیق برخورد پرتو های نور به اجسام، صحنه ها و جلوه هایی با کیفیت خارق العاده خلق می نماید. البته فناوری رهگیری پرتو چیز جدیدی نیست و سال ها در خلق فیلم ها و انیمیشن ها استفاده شده. در چند سال گذشته به لطف قدرت بسیار بالای پردازنده های گرافیکی جدید امکان استفاده از این فناوری در بازی ها به شکل آنی ممکن شده.

فناوری رهگیری پرتو می تواند جلو های بصری چشم نوازی مانند بازتاب های بی نقص، سایه های دقیق و نورپردازی سراسری به بازی ها اضافه کند. با استفاده از پردازنده گرافیکی قدرتمند کنسول ایکس باکس سری ایکس می توان از فناوری رهگیری پرتو در بازی ها استفاده کرد. همان طور که احتمالا حدس زده اید کنسول ایکس باکس سری اس قدرت کافی برای بهبود ظاهر بازی ها به وسیله رهگیری پرتو را ندارد و این قابلیت فقط مخصوص کنسول قوی تر مایکروسافت است.

می توان از این فناوری بدون استفاده از سخت افزار مخصوص و فقط با استفاده از سی پی یو به شکل نرم افزاری استفاده کرد؛ اما این حالت اجرا بسیار کند تر از اجرا به یاری سخت افزار مخصوص این تکنیک است. شرکت ای ام دی در جدیدترین معماری پردازنده های گرافیکی خود به طور مستقیم از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می نماید که می تواند اجرای این روش پردازش تصویر را راحت تر کند.

سایه زنی متغیر (Variable Rate Shading)

یکی دیگر از قابلیت های جذاب کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس سایه زنی متغیر است که رندر دریافت از صحنه ها را سریع تر می نماید. این تکنیک، صحنه های بازی را آنالیز می نماید و پردازنده گرافیکی را هدایت می نماید که قسمت های مهم تر را با کیفیتی بالاتر رندر کند. برای مثال قسمت های جانبی که احتیاجی به جزییات چندان ندارند با کیفیت پایین تری به تصویر کشیده می شوند و قسمت های مهم تر مانند شخصیت های بازی با کیفیتی بالاتر به تصویر کشیده خواهند شد. در نهایت، این تکنیک باعث می گردد بدون ایجاد تاثیری قابل رویت روی تصویر، از پردازنده گرافیکی استفاده بهینه تری گردد.

ازسرگیری سریع (Quick Resume)

به لطف اس اس دی پرسرعت کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس می توان در هر بخشی از بازی ها خارج شد و دوباره به همان قسمت از بازی بازگشت. استفاده از این قابلیت دیگر صفحه بارگذاری بازی را نخواهد داشت و صرفا بعد از چند ثانیه، بازی را دقیقا جایی که رها شده بود باز می نماید. قابلیت ازسرگیری سریع شرایط بازی را روی حافظه ذخیره می نماید و حتی با خاموش و روشن شدن کنسول هم مختل نمی گردد. البته محدودیت هایی برای این قابلیت وجود دارد. برای مثال نمی توان تمام بازی های کنسول را به طور هم زمان در این حالت قرار داد.

اشتراک ایکس باکس گیم پس

یکی از مهم ترین ویژگی های شرکت مایکروسافت، اشتراک معرکه این شرکت برای بازی های ویدیویی است. این اشتراک که ایکس باکس گیم پس نام دارد، به شما اجازه می دهد به ازای پرداخت هزینه ماهیانه، به لیست عظیمی از بازی های کنسول های ایکس باکس دسترسی داشته باشید. در مدت این یک ماه هیچ محدودیتی برای استفاده از بازی های پشتیبانی شده توسط این اشتراک وجود ندارد. تقریبا تمام بازی های جدیدی که برای کنسول های ایکس باکس عرضه می شوند وارد لیست بازی های ایکس باکس گیم پس می شوند و می توان گفت این اشتراک بازی کنان را از خرید بازی بی احتیاج می نماید.

پشتیبانی از بازی های نسل قبلی

از دیگر قابلیت هایی که در نسل نهم کنسول ها باب شده، پشتیبانی از بازی های نسل قبل است. خوش بختانه کنسول های ایکس باکس از معماری های مشابهی استفاده می نمایند؛ به این ترتیب کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس می توانند بازی های تمام کنسول های دیگر ایکس باکس دیگر را بدون دردسر اجرا نمایند. یعنی حتی می توان بازی های کنسول اصلی ایکس باکس که هم عصر با کنسول پلی استیشن 2 است را نیز روی این کنسول تجربه کرد.

البته در صورت امکان، از قدرت اضافه کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس برای اجرای بازی های قدیمی تر نیز استفاده می گردد. برای مثال می توان بازی های قدیمی را با وضوح تصویر بالاتر یا قابلیت اچ دی آر تجربه کرد. اس اس دی سریع کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس هم بی استفاده نمی ماند و سرعت بارگذاری بازی ها را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین برخی از بازی ها بروزرسانی هایی دریافت می نمایند که کیفیت این بازی ها را برای اجرا روی کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس ارتقا می دهند. گفتنی است شرکت مایکروسافت اعلام نموده بازی های نسل هشتم که ارتقای گرافیکی برای کنسول ایکس باکس وان ایکس دریافت کردند، بدون ارتقای گرافیکی روی کنسول ضعیف تر این نسل، یعنی ایکس باکس سری اس اجرا خواهند شد.

تحویل هوشمند (Smart Delivery)

برخی از بازی های فعلی برای هر دو نسل هشتم و نهم کنسول های ایکس باکس وجود دارند. تحویل هوشمند به بازی کنان اجازه می دهد تنها با یک بار خریداری کردن بازی ها، آن ها را روی هر دو نسل آخر ایکس باکس اجرا نمایند. برای مثال می توان با خرید دیسک بازی سایبرپانک 2077، دیسک را روی کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین ایکس باکس وان اجرا کرد و احتیاجی به داشتن نسخه های جداگانه برای هر نسل از کنسول ها نیست.

اچ دی آر اتوماتیک

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس می توانند بازی هایی که از تکنولوژی اچ دی آر برای بهبود رنگ های تصاویر خود استفاده نمی نمایند را با این تکنولوژی زیباتر نمایند. این موضوع تاثیری چندانی روی فعالیت پردازنده های کنسول ها ندارد و بدون دردسر& تمام بازی ها را به حالت اچ دی آر مزین می نماید. برای اعمال اچ دی آر اتوماتیک احتیاجی به دخالت توسعه دهندگان بازی نیست و حتی می توان از این قابلیت برای بازی های نسل های قبلی نیز استفاده کرد.

پروژه آکوستیک

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس به توسعه دهندگان بازی ها اجازه می دهد تا سیستم صوتی جدیدی را در بازی ها اجرا نمایند. این سیستم جدید باعث می گردد صداهای محیطی همانند دنیای واقعی، در محیط ها پخش شوند و بازتاب داشته باشند. این ویژگی پخش شدن صدا در محیط را یک مرحله جلو می برد و افکت های صوتی بازی ها را واقعی تر می نماید. برای این قابلیت سخت افزار جداگانه ای به کنسول های نسل نهمی ایکس باکس اضافه شده.

جمع بندی

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس قدم هایی راسخ از شرکت مایکروسافت محسوب می شوند. مایکروسافت کنسول هایی قدرتمند طراحی نموده و قابلیت هایی به درد بخور در آن ها قرار داده. این کنسول ها اهداف معینی دارند و به خوبی برای هدف های معین شده خود طراحی شده اند.

کنسول ایکس باکس سری ایکس می تواند بازی کن های حرفه ای که تجربه ای تراز اول می خواهند را به خوبی راضی می نماید. این کنسول در اصل برای اجرای بازی ها با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ساخته شده و حتی می تواند برخی بازی ها را با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه و وضوح تصویر پایین تر اجرا کند. شرکت مایکروسافت برای ارایه یک محصول سطح بالا کوشش قابل تقدیری نموده؛ طوری که می توانیم این کنسول زیبا و جمع و جور را تحسین کنیم.

کنسول ایکس باکس سری اس در مقایسه با کنسول گران تر مایکروسافت در این نسل، ضعیف تر است اما در عوض این سازش ها، 200 دلار از قیمت کنسول قوی تر کاسته شده. کنسول ایکس باکس سری اس می تواند برای کسانی که به جهت تفریح بازی های ویدیویی را تجربه می نمایند یا کسانی که قصد خرید پلتفرم ثانویه برای بازی های ویدیویی دارند، انتخابی ایده آل باشد. هدف اصلی این کنسول اجرای بازی ها با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه و وضوح های تصویر فول اچ دی یا 1440p است.

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس از اشتراک وسوسه انگیز شرکت مایکروسافت پشتیبانی می نمایند که اخیرا با اشتراک بازی های شرکت الکترونیک آرتز (EA) ادغام شده. حتی یک برنامه فروش مخصوص نیز برای این کنسول ها در نظر گفته شده. طبق این برنامه می توان هزینه کنسول ها را به شکل ماهیانه پرداخت کرد و علاوه بر کنسول ها، اشتراک بازی های ایکس باکس را نیز دریافت کرد. البته احتیاجی به یادآوری نیست که خرید قسطی کنسول ایکس باکس از مایکروسافت در مملکت ما ممکن نیست.

Xbox Series XXbox Seris S
اندازه301 x 151 x 151 mm275 x 151 x 63.5 mm
پردازنده اصلیAMD Zen 2, 8 Cores @ 3.8 GHz (3.6 With SMT)AMD Zen 2, 8 Cores @ 3.6 GHz (3.4 With SMT)
پردازنده گرافیکیAMD NAVI RDNA 2.0, 52 CUs @ 1.825 GHz, 12.155 TeraflopsAMD NAVI RDNA 2.0, 20 CUs @ 1.55 GHz, 4 Teraflops
حافظه رمGDDR6, 16 GBGDDR6, 10 GB
حافظه ذخیره اطلاعاتcustom NVMe SSD, 1 TBcustom NVMe SSD, 512 GB
دیسک نوریYesNo
قابلیت هاRaytracing

Variable Rate Shading

Quick Resume

Xbox Game Pass

Backward Compatibility

Smart Delivery

Auto HDR

Project Acoustics

قیمت500 $300 $

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس در تاریخ 10 نوامبر (20 آبان) عرضه خواهند شد. ایکس باکس سری ایکس، کنسول قوی تر مایکروسافت در نسل نهم است و 500 دلار قیمت دارد در حال که کنسول ضعیف تر مایکروسافت تنها 300 دلار قیمت دارد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117060

به "خیزش نسل نهم؛ ایکس باکس سری ایکس و اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیزش نسل نهم؛ ایکس باکس سری ایکس و اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید