خواص عناب؛ از تصفیه خون تا افزایش ایمنی بدن

به گزارش مجله سرگرمی، صدا و سیما/ عناب آرامش بخش و ضد بد خلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به اسم دارویی که سبب کاهش اضطراب می گردد و تقویت نماینده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می نمایند. عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مسائل قلبی جلوگیری می کند.

خواص عناب؛ از تصفیه خون تا افزایش ایمنی بدن

عناب خونساز، ملین و دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می نماید. استفاده از مغز میوه در زخم ها و بریدگی ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن ها می گردد. عناب بعلاوه دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می سازد. چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات می گردد. از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلو درد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می گردد. به خاطر سپرده گردد که عناب باعث ازدیاد ویتامین k. در خون می گردد و خون را سفت می نماید. پس بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز نمایند.

عناب چیست؟

عناب جزو میوه هاست و از جمله میوه های غنی از خواص گوناگون و سرشار از مواد مغذی است. میلیون ها انسانی که از ارزش واقعی عناب مطلع هستند از آن به اسم یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می نمایند. عناب را با نام های خرمای قرمز و خرمای چینی هم می شناسند و نام علمی آن Ziziphus jujube است. عناب میوه درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ هایی به رنگ سبز مایل به زرد و جزو میوه های هسته دار (شفت) است. میوه های این درختچه به میزان یک خرما هستند و رنگ شان ترکیبی از قرمزو قهوه ای است که از روشن تا سیر تغییر می نماید. این گیاه، بومیِ جنوب آسیا ازجمله بخش های جنوبی و مرکزی چین است. البته امروزه این میوه در سراسر دنیا، به ویژه اروپا، شناخته شده است و در بیشتر فروشگاه هایی که میوه های وارداتی عرضه می نمایند به فروش می رسد.

عناب تاریخچه ای 10 هزار ساله دارد و تا کنون بیش از 400 گونه متفاوت از آن پیدا شده است. عناب را به صورت میوه، آب میوه و خشک شده مصرف می نمایند.

خواص عناب

عناب را به هر صورتی که مصرف کنید آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ارگانیک موجود در این میوه پر خواص طیف گسترده ای از مزایا را برایتان به ارمغان خواهد آورد:

- یاری به مسائل خواب

برای افرادی که از بی خوابی و کم خوابی رنج می برند، مصرف عصاره عناب می تواند درمان خانگی مناسبی برای آن ها باشد.

- تنظیم گردش خون

عناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول های قرمز خون هستند. در صورتی که به فقر آهن یا کم خونی مبتلا هستید ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سر گیجه و اختلال شناختی را تجربه کنید. با افزایش میزان آهن و فسفر دریافتی به وسیله میوه عناب، گردش خون فرد افزایش می یابد و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام های دیگر بهتر انجام خواهد شد.

- تقویت استخوان ها

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که (همه آن ها را در عناب موجود هستند) سلامت و استحکام استخوان های خود را تضمین کنید.

- کنترل وزن

یکی از خواص عناب یاری به کنترل وزن است. این میوه با کالری کم، و میزان بالایی از پروتئین و فیبر احتیاج های تغذیه ای فرد را تأمین می نماید و بعلاوه سبب می گردد تا شخص سیر بماند. در نتیجه دیگر بین وعده های غذایی اصلی به سراغ میان وعده و تنقلات نخواهید رفت و در این صورت می توانید به رژیم غذایی خود پایبند بمانید و دیگر وزنی اضافه نکنید.

- افزایش ایمنی بدن

عناب به دلیل دارا بودن میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین ث، ویتامین آ؛ و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسید ها به شیوه های متفاوتی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. این آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری ها هستند خنثی نمایند. علاوه بر این ویتامین ث. موجب افزایش فراوری گلبول های سفید در بدن می گردد و همان طور که می دانید گلبول های سفید در واقع همان سیستم ایمنی بدن ما هستند.

- کاهش استرس و اضطراب

از دیگر خواص عناب کاهش و تسکین استرس و اضطراب است. عناب مانند بعضی دارو های کاهنده اضطراب و تسکین دهنده عمل می نماید. با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه آن هورمون های بدن تنظیم می گردد و موجب ایجاد آرامش در فکر و بدن شخص می گردد.

- درمان سرطان

نتایج اخیر نشان می دهد که بین ترکیبات زیست فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و توسعه سلول های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. آنتی اکسیدان های موجود در عناب در حقیقت یکی از عوامل اصلی و موثر در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی است.

- مراقبت از پوست

عصاره و آب عناب به صورت موضعی برای درمان التهابات متفاوت پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه مورد استفاده قرار گرفته است. میوه عناب هم تاثیر مشابهی دارد. عناب علاوه بر خواص ذکر شده در این مورد از ظهور چین و چروک و جای زخم روی صورت هم جلوگیری می نماید و با اکسیژن رسانی و افزایش گردش خون، موجب شادابی پوست صورت می گردد.

- یاری به هضم غذا

عناب به دلیل دارا بودن فیبر، فرایند هضم را در بدن بهبود می بخشد. البته ساپونین ها و تری ترپنوئید ها هم با بهینه کردن فرایند جذب مواد مغذی و حرکات سالم غذا در روده ها در این مسئله نقش به سزایی دارند. این امر می تواند به پیشگیری از بروز یبوست، درد شکم، نفخ و سایر بیماری های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ یاری کند.

- تصفیه خون

ساپونین ها و آلکالوئید های موجود در عناب به طور مستقیم با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط هستند. این اثر آنتی اکسیدانی می تواند از ابتلا به تعداد بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند و بعلاوه موجب کاهش استرس در سیستم های ایمنی و لنفاوی بدن گردد.

armeniaro.ir: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان

anasi.ir: آناسی | مجله خانه و خانواده، راهنمای سبک زندگی و آشپزی

azatweb.ir: مجله آزات وب | مجله آموزشی توسعه اسکریپت های تحت وب

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159767

به "خواص عناب؛ از تصفیه خون تا افزایش ایمنی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص عناب؛ از تصفیه خون تا افزایش ایمنی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید