خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان

به گزارش مجله سرگرمی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط مطلوب امسال، پیش بینی می گردد حدود 14 میلیون تن گندم در کشور فراوری گردد.

خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان های دارای اقلیم گرم و خشک جنوب، گفت: این استان ها از جمله استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، منطقه جیرفت، شهرستان کهنوج و شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، شهرستان مهر در جنوب استان فارس و شهرستان هندیجان و شهرستان های مجاور استان خوزستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: برداشت گندم به تدریج بعد از مناطق خشک جنوب در مناطق معتدل مانند استان خوزستان و استان های هم اقلیم از هفته اول خرداد ماه آغاز خواهد شد.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه آخرین برداشت گندم در اواخر مردادماه در اقلیم سرد خواهد بود، اعلام نمود: دوره برداشت گندم در کشور حدود 4 ماه و نیم به طول می انجامد.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه امسال شرایط بارش مناسب و مطلوب بوده است، اضافه کرد: امسال با توجه به بارندگی ها، سال پر محصولی را خصوصاً برای گندم نوید می دهد.

* 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در امسال

اسفندیاری پور گفت: سطح کشت گندم حدود 6 میلیون هکتار است که حدود 2 میلیون هکتار آن به صورت گندم آبی و 4 میلیون هکتار گندم به صورت دیم کشت می گردد و می توان گفت که دو سوم سطح کشت گندم کشور با آب سبز (آب باران) تامین و آبیاری می گردد.

مجری طرح گندم ادامه داد: برآورد اولیه با توجه به شرایط مطلوب امسال، حدود 14 میلیون تن فراوری گندم در کشور است.

* خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان

وی با بیان اینکه حدود 10.5 میلیون تن امکان خرید تضمینی گندم وجود دارد، گفت: البته استمرار شرایط مطلوب برای ظرفیت فراوری بیشتر وجود دارد؛ زیرا دوره کشت و برداشت گندم کشور هرکدام 100 روز طول می کشد، خوشبین هستیم که تغییرات به نفع فراوری کشور باشد.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان، گفت: مطابق قانون، مسئولیت خرید گندم تضمینی کشور و دانه های روغنی از جمله کلزا به عهده شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی است و این شرکت در گذشته در حوزه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی فعال بوده که از سال گذشته زیر مجموعه وزارت صمت شده و هماهنگی ها در این زمینه به صورت مشترک انجام می گردد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه دستورالعمل های لازم در اوایل اسفندماه تهیه و ارسال شد و مراکز خرید در مناطق جنوبی فعال است، گفت: سامانه ها نیز ساماندهی شده است، البته متولی پرداخت وجه بانک کشاورزی است که وزارت صمت و یا شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی براساس مصوبات مجلس و دولت تامین نقدینگی آن را انجام می دهند.

مجری طرح گندم ادامه داد: در استان هایی که برداشت گندم در آن ها آغاز شده تا به امروز حدود 20 هزار تن گندم برداشت که تحویل مراکز خرید شده و پرداخت آن نیز بلافاصله اجرا شده است.

اسفندیاری پور با بیان اینکه کشاورزان باید بر اساس مصوبه دولت، خرید به وسیله سامانه پهنه بندی و ورود اطلاعات را به وسیله مراکز خدمات انجام دهند، اضافه کرد: مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی این اطلاعات را در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار می دهد؛ کشاورزانی که به هر دلیل تا به امروز اطلاعات را وارد این سامانه نکرده اند سریعاً به وسیله مراکز خدمات و به تناسب شرایط کرونا مراجعه نمایند و این مهم را انجام دهند تا در دریافت محصول از طرف شرکت بازرگانی دولتی دچار اختلال نشوند.

* برداشت گندم توسط 17 هزار کمباین در کشور

وی درباره شرایط پیش آمده و بیماری کرونا برای برداشت گندم، گفت: 17 هزار دستگاه کمباین برداشت گندم را انجام می دهند که 12 هزار و 500 دستگاه کمباین مهاجر هستند.

مجری طرح گندم ادامه داد: در راستا مهاجرت برای برداشت گندم از استانداری ها، فرمانداری ها و پلیس ناجا تقاضا داریم تا در رسیدن هر چه سریع تر این کمباین ها در راستا تردد، یاری نمایند تا به خاطر بیماری کرونا، برداشت محصولاتمان دچار اختلال نگردد.

مجری طرح گندم اضافه کرد: ستاد سوخت و وزارت نفت نیز با تامین به موقع و به میزان کافی سوخت کمباین داران و رانندگان کامیون ها که حمل و نقل محصولات را بر عهده دارند؛ یاری نمایند تا عظیم ترین فعالیت مالی در بخش کشاورزی که بیشتر از 36 هزار میلیارد تومان در بخش برداشت گندم است به نحو مطلوب انجام گردد.

وی یادآور شد: ستاد سوخت بر عهده وزارت نفت است و تسهیل و روان سازی در آن انجام گردد تا کامیون داران و کمباین دار ها معطل نشوند و سوخت مورد احتیاج خود را به راحتی دریافت نمایند تا عملیات برداشت به راحتی انجام گردد.

* فراوری 100 درصدی بذر گندم در کشور

اسفندیاری پور در بخش دیگری از صحبت های خود به فراوری بذر گندم در کشور اشاره نمود و ادامه داد: بذر گندم 100 درصد در داخل کشور فراوری می گردد و ما هیچ وابستگی در این خصوص نداریم.

وی با اشاره به عدم پرداخت یارانه به شرکت های فراورینماینده در سال 97 و 98، گفت: شرکت های فراوری نماینده بذر گندم 130 میلیارد تومان یارانه از سال 97 و 98 طلبکار هستند؛ از رئیس سازمان برنامه و بودجه با توجه به برنامه بذر سال آینده، خواهش می کنم در کوتاه ترین زمان ممکن و حداکثر تا انتها فروردین ماه این منابع تخصیص داده گردد و تا امکان خرید بذر برای کشت جدید فراهم گردد و امنیت غذایی ما دچار مشکل نگردد.

مجری طرح گندم در انتها گفت: کشاورزانی که جدای از مناطق اقلیم گرم و خشک جنوب هستند باید به دستورالعمل های سموم تدارک دیده شده عمل نمایند، زیرا بیماری های متعدد قارچی در مزارع گندم به خصوص در مزارع آبی و پر باران افزایش پیدا خواهد نمود.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84434

به "خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید