خبرنگاران شرکت های دانش بنیان، میان بر امن رونق اقتصاد در اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، اصفهان- خبرنگاران- حرکت چرخ اقتصاد به عنوان بدیهی ترین نیاز جامعه در شرایطی که با کندی روبرو است، ظرفیت شرکت های دانش بنیان در نصف جهان، راستا هموار و میان بر امن برای گذر از تنگناها، تحریم و پیچیدگی های رکود و بیکاری در این خطه و حتی کشور است.

خبرنگاران شرکت های دانش بنیان، میان بر امن رونق اقتصاد در اصفهان

شرکت های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش، کشف یافته ها و نتایج جدید مالی در رشد و توسعه کشور تاثیر فراوانی دارند، به گونه ای که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت این شرکت ها در رونق مالی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

نتایج مثبت رونق اقتصاد دانش بنیان در سال های اخیر و تحول در اشتغال، ارزش اضافه کرده، حرکت اقتصاد کشور بدون تکیه به منابع زیرزمینی و تأمین برخی از مهم ترین نیازهای فناورانه و تحریمی، اهمیت توجه و حمایت بیشتر از این شرکت ها را بیشتر کرده است. توسعه شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناورانه به عنوان تجربه ای جهانی ضرورتی برای رونق کارآفرینی و اشتغال در شرایط فعلی کشور است.

ظرفیت فرصت ساز و مهم که در خطه پهناور اصفهان می تواند به شاهراه رونق اقتصاد، اشتغال و توسعه این استان تبدیل شود.

تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی، مرکز رشد فناوری و پارک علم و فناوری در اصفهان در دهه 80 نخستین زمینه های رسمی شکل گیری شرکت های دانش بنیان در کشور را به وجود آورد که اکنون با فعالیت 520 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این استان حائز رتبه دوم کشور پس از تهران در این زمینه است و در حوزه های مختلف فناوری از جمله سازه، خدمات مدیریت شهری، مواد و متالورژی، ساخت و تولید، اتوماسیون، اطلاعات و ارتباطات، شیمی، بیوتکنولوژی، انرژی، محیط زیست و مهندسی پزشکی فعالیت می کنند.

این شرکت ها با گردش مالی یکهزار و 470 میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و 134 دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند. 45 درصد از شاغلان در این واحدها، بانوان تحصیلکرده هستند. هزینه ایجاد هر شغل برای یک دانش آموخته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یک سوم هزینه ایجاد شغل در کشور و نرخ پیروزیت این شرکت ها 70 درصد است درحالیکه این میانگین در خارج شهرک 10 درصد است. اجرای یکهزار و 500 طرح پژوهشی و فناوری در این شهرک و تجاری سازی یکهزار و 200 خدمت فناورانه و 76 فناوری منجر به ساخت خط تولید در صنایع مختلف از دیگر مزیت های شگفت آور شرکت های دانش بنیان در اصفهان است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور، دارای یک مرکز رشد مقدماتی، 10 مرکز رشد فناوری و سه پارک علم و فناوری شیخ بهایی، ابوریحان و غیاث الدین کاشانی است.

صادرات شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک از رقم یک میلیون دلار در سال 1392 به رقم 4.7 میلیون دلار در سال 1397 رسید و نرخ پیروزیت یک شرکت تازه تاسیس در آن 70 درصد و در خارج از شهرک 10 درصد است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک مرکز شناخته شده در منطقه و جهان، تاثیر بسزایی در تعاملات بین المللی دارد و سال 97 میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری بود که نزدیک به 500 شرکت کننده از 50 کشور در آن حضور داشتند و افزون بر 150 نفر از آنها، مدعوین کشورهای خارجی بودند.

ضرورت احداث پارک های علم و فناوری در شهرستان ها

شاید به دلیل همین کارکردهای بسیار شرکت های دانش بنیان و خروجی قابل اتکای آن در راستای رونق مالی است که رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر این باور است توسعه شرکت های دانش بنیان نباید معطوف به مراکز استان ها و شهرهای بزرگ شود.

جعفر قیصری در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: ایجاد پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و خلاقیت و شکوفایی در شهرستان های مختلف با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های آنها می تواند زمینه حمایت های مالی و معنوی از گسترش شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را فراهم کند.

وی به راه اندازی نزدیک به 10 مرکز رشد در شهرستان های مختلف استان اصفهان با همکاری صنایع و دانشگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: برخی این مراکز شامل رشد مقدماتی، جامع فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری فولاد، تخصصی هنر، تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان و واحدهای فناوری نجف آباد و شهرضاست.

مرکز رشد (INCUBATOR)، یکی از ابزارهای رشد مالی است که بمنظور حمایت از کارآفرینان تحصیلکرده تأسیس می شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا دریافت شرکت های جدید دانش بنیان را فراهم می کند. نخستین مرکز رشد کشور سال 1379 در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شد.

قیصری با اشاره به راه اندازی هشت مرکز خلاقیت و شکوفایی در شهرستان های آران و بیدگل، شاهین شهر، اردستان، فلاورجان، اصفهان، لنجان و گلپایگان، اضافه کرد: این مراکز هسته های فناور متشکل از دانشجویان و اعضای هیات علمی را پذیرش می کنند تا آماده راه یابی به مراکز رشد یا پیروز به تاسیس شرکت های دانش بنیان شوند.

وی با بیان اینکه تسهیلات و حمایت های مالی خوبی نیز برای واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در سراسر استان وجود دارد، گفت: صندوق پژوهش و فناوری اصفهان در گذشته منابع مالی محدودی داشت اما سال 97 سرمایه و خط اعتباری آن با اعتبارات صندوق شکوفایی و نوآوری و مشارکت دولت و بخش خصوصی افزایش یافت.

سرمایه گذاری قابل توجه بخش خصوصی در شرکت های دانش بنیان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهرک و شرکت های دانش بنیان اصفهان، سه برابر دولت است و در این زمینه رتبه نخست را در کشور داریم.

قیصری اضافه کرد: اگر کشور به سمت توسعه این شرکت ها و واحدها حرکت کند و صنایع، مردم و مسئولان از فناوری ها و محصولات آنها استفاده کنند، این گردش مالی و اشتغال ناشی از آن چند برابر و مشکل بیکاری حل می شود.

به گفته وی چشم انداز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، راه اندازی 10 پارک علم و فناوری در این مجموعه است هرچند در زمان حاضر توجه ما بیشتر به توسعه کیفی شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال است.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان در قانون برنامه ششم توسعه نیز آمده است، اضافه کرد: مقرر است تفاهم نامه ای با اداره کل امور مالیاتی اصفهان برای استفاده از همه ظرفیت های قانونی و حتی بالاتر از آن برای حمایت از این شرکت ها، منعقد کنیم و دفتری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طرف اداره مالیات برای پیگیری این امور راه اندازی شود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: قوانین محکمی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان وجود دارد و همه بخشنامه های دولتی، حامی آنها هستند و اگر مسئله ای در استان وجود داشته باشد از طریق تعامل و رایزنی حل خواهد شد.

درخشش شرکت های دانش بنیان اصفهان در بزنگاه مقابله با کرونا

اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال با تحول و توسعه خوبی در تولید اقلام پیشگیری، مقابله و تشخیص بیماری کرونا در کشور روبرو بودیم که این امر با نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان محقق شد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ادامه با تایید این موضوع اضافه کرد: این جهش تولید در بخش های مختلف از تجهیزات پزشکی گرفته تا نرم افزارها و سامانه های آنلاین رخ داد و جایگاه شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در اقتصاد کشور را بیش از پیش نشان داد.

قیصری با بیان اینکه بر اینکه بسکمک از این محصولات، قابلیت صادرات به خارج کشور در صورت رفع نیاز داخل را دارند، گفت: اگر فرایندهای مربوط به اخذ مجوزها برای این محصولات تسهیل شود به جهش تولید و صادرات آنها کمک بیشتری می کند.

به گفته وی در اسفند سال گذشته و در ابتدای همه گیری بیماری کرونا، نزدیک به 15 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اقدام به تولید محصولاتی مانند مواد ضد عفونی کننده، الکل و ماسک نانو کردند اما در کمتر از یک ماه تعداد این شرکت ها 2 برابر شد و در زمان حاضر 30 شرکت فناور و دانش بنیان در حال تولید محصولاتی برای مقابله با بیماری کرونا هستند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه شرکت هایی که از ابتدا در این زمینه فعالیت داشتند، ظرفیت های خود را تکمیل و مسائل فناوری و فنی را رفع کردند، گفت: تعدادی از آنها در ابتدای کار برای اخذ مجوزها با مسائلی روبرو شده که مسوولان اصفهان پیگیر تسهیل این فرایند و رفع آن شدند.

قیصری اضافه کرد: از بین این واحدها، 10 شرکت در زمینه مواد ضدعفونی کننده، پنج شرکت در زمینه تجهیزات بیمارستانی و تنفسی، چهار شرکت در زمینه تولید ماسک، یک شرکت در تولید ابزار تصفیه هوا، یک شرکت در تولید تب سنج غیر تماسی، چهار شرکت در تولید دستگاه های ضدعفونی کننده، چهار شرکت در سامانه های برخط و خدمات فناوری اطلاعات و یک شرکت در راه اندازی خط تولید ماسک فعالیت می کند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ایجاد خط تولید ماسک سه لایه توسط یکی از این شرکت ها گفت: تا به امروز حدود 20 خط تولید ماسک توسط این شرکت ایجاد شده است و روزانه حدود 150 هزار ماسک تولید می کند.

قیصری با بیان اینکه یکی از شرکت ها با افزایش 10 برابری ظرفیت تولید، توانست الکل مورد نیاز 6 استان کشور را تامین کند، گفت: سه شرکت دانش بنیان با هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا محصولات خود را تولید و توزیع می کنند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به تولید دستگاه تب سنج غیر تماسی توسط یکی از شرکت های فناور اشاره و اضافه کرد: این دستگاه می تواند در ورودی اماکن مختلف و ساختمانها قرار گیرد و میزان بدن دمای افراد را از فاصله مناسب اندازه گیری کند.

وی یکی از تولیدات شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را برنامه پایش عملکرد کارکنان توسط مدیران در روزهای دورکاری عنوان نمود و گفت: این برنامه می تواند در روزهایی که با چالش های دیگر مانند آلودگی هوا روبرو هستیم استفاده شود.

قیصری یکی دیگر از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان اصفهان را تولید ساختمان های پیش ساخته در موارد اضطراری مانند بیمارستان خواند و اضافه کرد: این شرکت می تواند در یک ماه بیمارستانی با ظرفیت 400 تخت نصب کند.

وی یکی دیگر از محصولات دانش بنیان دیگر اصفهان را سامانه راه چاره هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار (رهتاب) گفت و گفت: این سامانه به رصد کالا از مرحله توزیع تا فروش می پردازد و این اطمینان خاطر را ایجاد می کند که کالای مورد نظر به دست مصرف کننده واقعی و با قیمت مناسب رسیده است و در واقع با شفاف سازی، جلوی احتکار را می گیرد.

شرکت های دانش بنیان، کمترین پیچیدگی با بیشترین حمایت

معاون پشتیبانی فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هم با اشاره به انواع خدمات و حمایت های این مجموعه از شرکت های دانش بنیان گفت: این شهرک 2 رسالت مهم شامل بسترسازی و خدمات رسانی به کسب و کارهای دانش بنیان در قالب هسته های فناور و شرکت های خصوصی ثبت شده دارد.

سید مهدی حجازی در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: این خدمات مراحل مقدماتی شامل جذب، پذیرش و استقرار شرکت ها تا ایجاد ایده ها و کسب و کارهای دانش بنیان را شامل می شود و پس از آن نیز 16 نوع خدمت مختلف برای حمایت از هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان ارائه خواهد شد.

وی ارائه فضای اداری و کارگاهی به درخواست واحد متقاضی، ارائه خدمات عمومی از جمله سیستم های مخابراتی، تاسیساتی، اختصاص تابلو، کدپستی، حفاظت و امنیت، نظافت، طراحی و صدور کارت شناسایی، خدمات رایانه ای، رستوران، برچسب تردد خودرو، اتاق جلسه و سیستم حمل و نقل را از دیگر خدمات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک عنوان نمود.

حجازی با اشاره به ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله مرکز داده و اینترنت به شرکت ها اضافه کرد: خدمات کتابخانه ای از جمله خدمت های ارائه شده به این شرکت هاست به طوری که شهرک از طریق انعقاد تفاهم نامه با برخی از مراجع علمی بزرگ و معتبر و کتابخانه ها به شبکه آنها متصل است و امکان استفاده از طرح هایی مانند امانت بین کتابخانه ای غدیر وجود دارد.

وی ارائه خدمات پایگاه های داده های علمی از طریق اتصال به پایگاه های معتبر بین المللی مانند اشپرینگر و برخی پایگاه های داده داخلی، اتصال به سامانه اطلاع رسانی مناقصات و مزایده ها، خدمات مشاوره ای در بخش های حقوقی، بازاریابی، بازرگانی، بیمه، مالیات، کار، تامین اجتماعی، ثبت اختراع، راهبر بازاریابی فروش و راهبر فرابورس را از دیگر اقدام های این شهرک عنوان نمود.

معاون پشتیبانی فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی با هدف افزایش توان مدیریتی و آشنایی با اصول راه اندازی کسب و کارهای نوپا، تاکید کرد: یکی از مهمترین خدمات و حمایت های ارائه شده، خدمات مالی در قالب اعتبارات است.

وی، این خدمات را شامل 200 میلیون ریال اعتبار خدماتی برای واحدهای مستقر در مراکز رشد به منظور کمک به تامین تجهیزات اداری و تقویت بنیه مالی ابتدایی، 400 میلیون ریال اعتبارات تحقیقاتی برای تولید نیمه صنعتی در آزمایشگاه،400 میلیون ریال اعتبار توانمندسازی، یک میلیارد ریال تسهیلات نیمه صنعتی سازی، یک میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات تجاری سازی و 500 میلیون ریال تسهیلات ضروری اعلام و اضافه کرد: شهرک در قالب تفاهمنامه با صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان و دانشگاه تهران، زمینه اعطای تسهیلات به شرکت ها را فراهم کرده است.

حجازی با اشاره به خدمات دفتر انتقال فناوری شرح داد: ارزشگذاری بر روی فناوری ها برای فروش دانش فنی، داوری اختراعات، راهنمایی برای ثبت اختراعات و تجاری سازی و ارزیابی فناوری شرکت ها به منظور دریافت تسهیلات از جمله اقدام های این دفتر است.

وی، خدمات آزمایشگاهی در 13 آزمایشگاه زیست فناوری، نانو فناوری، انرژی، فیلتراسیون، الکترونیک، متالوگرافی، ساخت و تولید، عملیات حرارتی، مواد پیشرفته، خواص مکانیکی مواد، شیمی و مهندسی با تعرفه های پایین را از دیگر حمایت ها از شرکت های دانش بنیان عنوان و گفت: فراهم کردن بخشی عمده ای از این خدمات از طریق منابع عمومی و دولتی صورت می گیرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم در این زمینه با نگاه مثبت برای تامین آنها همکاری می کنند.

حجازی با بیان اینکه بخش عمده ای از خدمات به بودجه عمومی کشور وابسته است، شرح داد: ممکن است با تغییراتی در زمان بندی تخصیص بودجه ها، پرداخت آنها با تاخیر روبرو شود اما ما تلاش می کنیم که شرکت های دانش بنیان کمترین آسیب را در این بخش ببینند.

وی با تاکید براینکه کمترین پیچیدگی در ضوابط و قوانین شهرک برای حمایت از این شرکت ها وجود دارد، اضافه کرد: تامین منابع مالی از چالش های مهم ماست و شرکت های دانش بنیان برای دریافت این حمایت ها از جمله تسهیلات بانکی با مسائلی مانند قوانین بانک ها، ضمانتنامه ها و قوانین بیمه ای روبروند که لازم است تسهیل بیشتری در این امور صورت گیرد.

ضرورت تسهیل توسعه دانش بنیان در شرایط فعلی کشور

اقتصاد ایران هر چند که بر پایه خام فروشی و مواد معدنی بنا نهاده شده است ، اما ظرفیت های بالای علمی و نخبگان کشور می تواند زمینه را برای توسعه دانش بنیان فراهم کنند.

یک کارشناس ارشد اقتصاد با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: فرهنگ سازی در این زمینه نقش مهمی در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و زیرساخت های قانونی و حمایتی دارد.

احمد رضا بهرامی پور در این زمینه معتقد است تسهیل در پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با عرصه کار و کارآفرینی تناسب ندارد بنابراین دولت باید با هدف توسعه شرکت های دانش بنیان راه چارههایی برای ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه ارائه کند.

وی اضافه کرد: از مهمترین مسائلی که پیش روی اقتصاد دانش بنیان قرار گرفته است، صادرات محصول این شرکت هاست؛ محدودیت دسترسی به بازارهای جهانی و نبود بازار مناسب داخلی برای محصولات شرکت های دانش بنیان، در کنار نبود دانش کافی در علم و تجارت و بازاریابی در بین این شرکت ها، از جمله چالش هایی است که کمابیش در برابر رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است.

عنوان دانش بنیان از سال 2007 در جهان بر سر زبان ها افتاد و سال 1389 در ایران برای تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.خلق ارزش اضافه کرده، فرصت های تازه برای اشتغال و تأمین نیازهای فناورانه کشور از مزایای ایجاد شرکت های دانش بنیان است.

در فاصله سال های 93 تا 95 شناسایی شرکت های دانش بنیان با رشد چشمگیری همراه بود، رشدی که نمی توان نقش ارزنده دولت تدبیر و امید را نادیده گرفت، به طوری که در طول این مدت تعداد این شرکت ها افزایشی بیش از 50 برابری داشتند.

به گفته رییس مرکز شرکت های دانش بنیان معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امسال تعداد شرکت های دانش بنیان، پس از 6 سال و با اختصاص 110 بسته حمایتی، در سال جهش تولید از پنج هزار فراتر رفته است.

به گفته مسئولان شرکت های دانش بنیان کشور نزدیک به 60 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده اند.

تعطیلات رو: تعطیلات رو | مجله گردشگری، سفر و تور اروپا

طفره: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

مجله سرگرمی و تفریحی: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 93741

به "خبرنگاران شرکت های دانش بنیان، میان بر امن رونق اقتصاد در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شرکت های دانش بنیان، میان بر امن رونق اقتصاد در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید