خبرنگاران شبیه سازی چهره امپراطوران رُم با ترکیب هنر و هوش مصنوعی

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- یک هنرمند کانادایی با استفاده از مجسمه های قدیمی و یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، پرتره هایی واقع گرایانه از امپراطوران رُم باستان خلق کرد.

خبرنگاران شبیه سازی چهره امپراطوران رُم با ترکیب هنر و هوش مصنوعی

به گزارش مجله آمریکایی آرت نیوز، احتمالا اسم نرون امپراطور مستبد سده اول میلادی و حاکم رُم طی 14 سال، تا به امروز بارها به گوشتان خورده است؛ همان امپراطوری که مسیحیان را اعدام کرد و وقتی رم در آتش می سوخت، ویولن نواخت. اما آیا تا به حال برایتان این سوال ایجاد شده که وی چه شکلی بود؟

دنیل ووشرت (Daniel Voshart) طراح اهل تورنتو در این باره کنجکاو شد و از اولین روزهای قرنطینه خود برای خلق پرتره های رنگی و فوتورئالیستی از چهره نرون و 53 امپراطور دیگر از دوره اول امپراطوری رم استفاده کرد.

ووشرت برای این منظور از ابزاری به نام آرت بیریدر (Artbreeder) یاری گرفت که از یادگیری ماشینی برای خلق عکس های مرکب استفاده می نماید. استفاده از آرت بیریدر برای یک کاربر معمولی کار ساده ای ست؛ دو عکس را در این نرم افزار بارگذاری می نماید و تصاویر موردنظر آنچنان حرفه ای در هم ادغام می شوند که نتیجه بیشتر از آن که شبیه به یک عکس مرکب استاندارد باشد مثل بچه ای است که از پیوند دو عکس متولد شده باشد.

اما کاری که ووشرت کرد کمی پیچیده تر از این بود. وی برای خلق هر پرتره، عکس ده ها مجسمه نیم تنه سنگی از امپراطور موردنظر را در این نرم افزار بارگذاری کرد و به یک شباهت با تقریب خالص دست یافت. وقتی به نتیجه مطلوبش رسید، از نرم افزار فتوشاپ برای حذف ترک خوردگی ها، ترمیم شکستگی ها، ایجاد بافت پوست، افزودن رنگ به چشم ها و غیره استفاده کرد. وی در عمل با این کار سنگ های اسکنه خورده را به عکسهایی با وضوح و کیفیت بالا تبدیل کرد.

ووشرت می گوید دریافت بعضی تصمیمات در این پروژه مستلزم پژوهش و تحقیق فراوان بود. وی در شرح این موضوع می گوید مثلا برای تصمیم گیری درباره تناژ رنگ پوست این امپراطوران محل تولد و اصل و نسب خاندان آنها را آنالیز نموده است.

در واقع برای برطرف حالت بی روح تصویر امپراطوران به چیزی بیشتر از تبدیل سنگ به جسم احتیاج بود. ووشرت در این باره گفت: هنگام خلق نسخه فوتورئال، حذف حالات و ماهیت نسخه اصلی کار ساده ای است. تمام تلاشم را کردم این ویژگی ها را حفظ کنم. هرچه یک حالت با شرایط خنثی فاصله بیشتری داشته باشد، فوتورئال نگه داشتن آن سخت تر است.

این هنرمند کانادایی در پروژه های قبلی خود نیز از یادگیری ماشینی برای خلق پرتره هایی از مومیایی های مصری و تبدیل مجسمه های سفالین تمثیلی دانشجویان آموزشگاه هنر نیویورک به چهره های واقع گرایانه استقاده نموده بود.

دمیدن جانی تازه به کالبد هنر تجسمی با فناوری هوش مصنوعی

این اولین بار نیست که یک هنرمند از فناوری های روز برای جان بخشیدن به چهره های تاریخی استفاده می نماید.

چندی پیش یک عکاس هلندی به نام اوترویک با نام مستعار گانبرود (Ganbrood)، پیروز شد با استفاده از نرم افزار آرت بیریدر، چهره ناپلئون بناپارت نخستین امپراطور فرانسه را در کیفیت یک عکس واقعی شبیه سازی کند.

گانبرود در حساب کاربری خود در توئیتر در این باره نوشت: چهره ناپلئون را بر مبنای چند جدولی که در نرم افزار آرت بیریدر آپلود نموده بودم، خلق و لباس هایش را مستقیم از نقاشی سال 1812 ژاک لوئی داوید کپی کردم؛ چون متاسفانه امکان شبیه سازی لباس در این برنامه وجود ندارد.

تیمی از کارشناسان بازسازی چهره نیز در سال 2013، به سرپرستی فیلیپ فرُش (Philippe Froesch)، با استفاده از جلوه های ویژه سینمایی و نقاب مرگ روبسپیر، چهره وی را به صورت سه بعدی مدل سازی کردند.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106242

به "خبرنگاران شبیه سازی چهره امپراطوران رُم با ترکیب هنر و هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شبیه سازی چهره امپراطوران رُم با ترکیب هنر و هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید