خبرنگاران حرکت دانشگاه ها به نسل چهارم و تعمیق پیوند با جامعه ضروری است

به گزارش مجله سرگرمی، اصفهان - خبرنگاران - استاندار اصفهان گفت: حرکت دانشگاه های کشور به سمت نسل چهارم و تحکیم و تعمیق پیوند با جامعه ضروری است که باید در سیاست های کلان آموزش عالی و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

خبرنگاران حرکت دانشگاه ها به نسل چهارم و تعمیق پیوند با جامعه ضروری است

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، عباس رضایی روز پنجشنبه در بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور در دانشگاه اصفهان، اضافه کرد: اهتمام به اصل پژوهش در کنار آموزش، ارتقای سلامت معنوی، جسمی و روحی، نشاط و خودباوری، تحکیم پیوند دو سویه با جامعه، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، متناسب سازی رشته های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور، توجه به نیازهای تولید و اشتغال و ایجاد فرایند تبدیل ایده به محصول و دانش به ثروت از رسالت های خطیر دانشگاه نسل چهارم و در این مقطع حساس تاریخ کشور است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی همواره بر ارتباط نهاد دانشگاه با مسائل کشور و جامعه تاکید دارند، اظهارداشت: در این جهت مدیریت دانش و پژوهش، انسجام بخشی در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و نظارت راهبری و روزآمدسازی نقشه علمی کشور برای دستیابی به دانشگاه های نسل چهارم در کشور ضروری است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه امروز دانشگاه ها رسالت تولید فرهنگ برای جامعه و سرمایه اجتماعی را به عهده دارند، شرح داد: همچنین آینده پژوهی و تعامل دانشگاه ها با جوامع داخل و خارج کشور امری ضروری است.

رضایی به سخنان امام خمینی (ره) درباره اهمیت جایگاه دانشگاه و نقش آن در سعادت ملت اشاره و شرح داد: دانشگاه متعلق به مردم و ماحصل سرمایه یک ملت است بنابراین برونداد نهاد دانشگاه باید در راه بهروزی ملت به کار آید و همه برنامه های دانشگاه ها در جهت تعالی و سرمایه اجتماعی قرار گیرد.

استاندار اصفهان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: دانشگاه های نسل چهارم باید از تماشاگری به بازیگری در عرصه جامعه گام بردارند و شهروند و آموزش عالی را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: خروجی این دانشگاه ها باید در زمینه های اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی همراه با بینش، دانش و مهارت های موثر باشد و بتواند داشته ها و توانمندی های خود را برای تقویت پویایی و نشاط در فضای کنشگری جامعه به اشتراک بگذارد.

رضایی تاکید کرد: در این دانشگاه ها باید سه ضلع آموزش، پژوهش و حیات فرهنگی خلاقانه در یک سیستم در هم تنیده قرار گیرند زیرا جدایی آنها، توسعه نیافتگی و مرگ یک جامعه را رقم می زند.

استاندار اصفهان گفت: اگر خروجی دانشگاه در جامعه ناکارآمد باشد، معلول نداشتن سیستم جامع نگر در عرصه یادگیری و تولید سرمایه اجتماعی است زیرا آموزش و تحصیلات به تنهایی کارآمد نیست و داشتن مدرک تحصیلی لزوما به معنی داشتن روحیه تصمیم گیر گروهی، مشورت طلبی، انتقادپذیری و فهم دقیق و عمیق از مصلحت عامه و منافع ملی نیست.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای دانشگاه های برتر و بزرگ بسیاری همچون اصفهان و صنعتی اصفهان است، شرح داد: اصفهان، تاریخی بسیار درخشان در عرصه علم، فرهنگ و هنر و ظرفیت های بسیار در این زمینه ها در زمان حاضر دارد.

رضایی با اشاره به اینکه این روزها بیماری کرونا بر همه کارها و رفتارهای مردم تاثیر گذاشته است، اظهارداشت: شیوع این بیماری سبک زندگی جدیدی را پیش روی مردم قرار داده که یکی از مهمترین تحولات مربوط به آموزش است.

بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور روز پنجشنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ در این اجلاس یک روزه رییسان دانشگاه های تهران، اصفهان و صنعتی اصفهان، استاندار اصفهان و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بصورت حضوری و سایر رییسان دانشگاه های بزرگ کشور بصورت مجازی شرکت کردند.

موضوع محوری اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور در نشست امروز، پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه کشور و توجه بیشتر به جامعه محور بودن دانشگاه ها و مسوولیت اجتماعی آنها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دانشگاه های بزرگ کشور در این اجلاس شامل اصفهان، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز و علامه طباطبایی است.

سهند بلاگ: سهند بلاگ: با سهند بلاگ از وبسایت و وبلاگ رایگان بهره ببرید

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117717

به "خبرنگاران حرکت دانشگاه ها به نسل چهارم و تعمیق پیوند با جامعه ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حرکت دانشگاه ها به نسل چهارم و تعمیق پیوند با جامعه ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید