مهم ترین پیشنهادات معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها درباره آموزش های مجازی
به گزارش مجله سرگرمی، نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها با حضور وزیر علوم و مدیران حوزه ستادی برگزار گردید.
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران و دبیر منطقه یک آموزش عالی کشور، با بیان اینکه همه دانشگاه های منطقه یک اقدام به برگزاری کلاس های مجازی نموده اند، گفت :70 درصد دانشجویان در استفاده از دروس مجازی که 90 درصد دروس را شامل می گردد، مشارکت داشته اند.
وی اضافه نمود: اگر همگرایی و همخوانی در بعضی از چارچوب ها در میان دانشگاه های کشور وجود نداشته باشد، موجب اختلال در فرایند انجام امور دانشگاهی خواهد شد. از این موارد می توان به تخفیف شهریه و حذف ترم اشاره نمود که در میان دانشجویان هم توقع ایجاد می نماید وهم بر روی سیستم آموزش در ترم های بعدی تأثیر می گذارد.
حسینی با اشاره به آینده آمورش الکترونیکی در دانشگاه ها گفت: ما وارد ساحت جدیدی از آموزش عالی شده ایم که فرهنگ و آداب خاص خود را می طلبد و احتیاج به برنامه ریزی دارد که در این راستا می توان به مواردی از قبیل لزوم تفکیک مباحث آموزش حضوری و غیر حضوری، تقویت آموزش های الکترونیکی؛ تنظیم سند توانمند سازی اعضای هیئت علمی، اعطای امتیازات تشویقی به استادان و مجاز دانستن و تشکیل در صد بیشتری از دروس به صورت مجازی اشاره نمود.
نوایی نیا، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دبیر منطقه 2 آموزشی با بیان اینکه 100 درصد دروس در 8 دانشگاه منطقه به صورت مجازی ارائه می گردد، گفت: اکنون دغدغه اصلی دانشگاه ها نحوه برگزاری امتحانات انتها ترم است زیرا برگزاری مجازی امتحانات به دلیل نبود زیر ساخت ها مشکل خواهد بود که البته در حال آنالیز آن هستیم.
وی همچنین با پیشنهاد تطویل ترم و تطویل زمان برگزاری امتحانات گفت: دراین صورت دانشجویان می توانند در طول ترم ارزیابی شوند تا بدینوسیله حقی از کسی ضایع نگردد.
حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز و دبیر منطقه 3 آموزش دانشگاهی نیز با اشاره به ارائه 95 درصد دروس به صورت مجاری گفت: امروز مشکل اصلی درخصوص آموزش مجازی، عدم ارائه اینترنت رایگان و کندی و قطعی اینترنت است.
وی همچنین به معضلات دیگری در این زمینه از قبیل مشکل حضور دانشجویان دکترا به دلیل نبود غذا و امکانات خوابگاهی، چگونگی تخفیف شهریه ها و بخگرددگی سنوات اضافی و چگونگی پرداخت حق التدریس آموزش های مجازی اشاره نمود.
ساریخانی معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینای همدان و دبیر منطقه 4 آموزشی نیز با بیان اینکه در این دانشگاه 97 در صد دروس به صورت مجازی ارائه می شوند، گفت: در این خصوص همگرایی بین دانشگاه ها بسیار مهم است و بهتر است وزارت علوم شرایطی را فراهم کند که همگرایی در کل کشور با توجه به شرایط هر منطقه ایجاد گردد.
وی همچنین نحوه ارتباط دانشجویان و دسترسی همه آنان به نرم افزارها و سخت افزار های آموزش مجازی را از معضلات ارائه این روش ذکر کرد.
سلیمی معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه و دبیر منطقه 5 آموزشی با اعلام اینکه 95 درصد کلاس های این دانشگاه به صورت برخط برگزار می گردد، گفت: اگر کلاس های برون خط را هم به این آمار اضافه کنیم این آموزش ها به صد در صد می رسند.
وی با انتقاد ازگرانی و کندی اینترنت که موجبات به وجود آمدن مشکل در برگزاری کلاس های مجازی می گردد، تنوع بخشی به شیوه های ارزیابی دانشجویان، تأخیر در برگزاری آزمون های سراسری و کلاس های عملی را پیشنهاد کرد.
شاقول معاون آموزشی دانشگاه اصفهان و دبیر منطقه 6 آموزشی با اعلام اینکه تقریباً همه دانشگاه های منطقه از اسفند ماه کار آموزش مجازی را شروع نموده اند، گفت: این بیماری برای دانشگاه ها یک فرصت طلایی بود و یک کارکرد فرهنگی هم داشت که همه اساتید و دانشجویان مهیای این نوع آموزش شدند.
وی با بیان انعطاف دانشگاه اصفهان در امور آموزشی دانشجویان و جبران خسارات اقتصادی و درسی دانشجویان گفت: با توجه به شرایط کنونی، وزارت علوم در مورد حضور دانشجویان در دانشگاه ها زیاد تعجیل نکند و همچنین اجازه لازم برای تمهیدات آموزش الکترونیکی و ترکیبی برای تمام دروس در تمام مقاطع را فراهم کند.
افشاری فردمعاون آموزشی دانشگاه شیراز و دبیر منطقه 7 آموزشی با اشاره به هماهنگی با 12 دانشگاه منطقه درخصوص برگزاری امتحانات انتها ترم به صورت مجازی گفت: همچنین در مورد حذف دروس و حذف ترم هم وحدت رویه داریم به طوری که حذف ترم را به عهده کمیسیون موارد خاص گذاشته ایم و حذف دروس را 12 واحد برای کارشناسی و 6 واحد برای کارشناسی ارشد بیان کردیم.
وی اضافه نمود: برنامه ریزی نموده ایم که با همه دانشجویانی که در سر کلاس مجازی حاضر نمی شوند تماس گرفته گردد تا مسائل شأن را رفع کنیم.
دکتر افشاری فرد با انتقاد از عدم ارائه اینترنت رایگان در دانشگاه ها گفت: در دانشگاه شیراز طرح همیار دانشجو در حال اجراست.
احتشام زاده معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر منطقه 8 آموزشی با اعلام اینکه این منطقه شامل مراکز آموزش عالی سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می گردد، گفت: ضروری است که محتوای آموزش های مجازی آنالیز و تدوین شوند.
وی همچنین عدم ارائه اینترنت رایگان و مقاومت بعضی از اساتید و دانشجویان با ارائه کلاس ها به صورت مجازی را از معضلات این روش بیان کرد.
پیش قدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر منطقه 9 آموزشی با انتقاد از عدم دسترسی بعضی از دانشجویان به اینترنت گفت: ما با دانشجویان قرارداد کلاس حضوری امضا نموده ایم و ضروری است در شرایط کنونی به آنان سهل بگیریم.
وی با بیان اینکه کرونا باعث شده بسیاری از اساتید با آموزش مجازی آشنا شوند، گفت: به دانشگاه ها اجازه دهید ارائه انتها نامه ها و دروس عملی را به صورت مجازی تجربه نمایند.
پیش قدم با ارائه پیشنهاد لزوم کیفی سازی آموزش مجازی گفت: موارد اصلی در مورد آموزش مجازی راه اندازی و کمی سازی این نوع آموزش و درگیر کردن کلیه استادان و دانشجویان با ارائه آموزش های مجازی است.
جلیلی فر معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر منطقه 10 آموزش عالی کشور با بیان اینکه در این دانشگاه سیستم مجازی از قبل فعال بوده و دروس زبان، ادبیات و فیزیک از این طریق ارائه می شد، گفت: ما آماده سرویس دهی آموزش مجازی بودیم و در این راستا دستور العمل کاملی منتشر کردیم و از همان روزهای اول وارد آموزش مجازی شدیم.
وی با بیان اینکه 100 درصد دروس به صورت مجازی (50 درصد برخط و 50 درصد برون خط) ارائه می شوند، گفت: برای ادامه تحصیل دانشجویان که مشکل نظام وظیفه دارند ضروری است وزارت علوم با این سازمان هماهنگی لازم را به عمل آورد.
وی همچنین تأخیر در آزمون جامع و آزمون های ارشد و دکتری و همچنین پذیرش دانشجویان جدید در نیم سال دوم سال تحصیلی 1400 - 1399 را پیشنهاد کرد.
منبع: خبرگزاری فارسtour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.
تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها