حل مسائل تعهدات ارزی فراوری کنندگان کرمانی تا 20 روز آینده

به گزارش مجله سرگرمی، عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: به رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد شد تا در قبال بازگشت ارز 98، 100 درصد منابع ارزی را به صورت واردات کالای ثبت سفارش شده به وسیله وزارت صنعت و یا امکان عرضه در سامانه ثنا که در واقع مسائل قبلی نرخ را فراهم نمی کرد، بتوانند عملیاتی نمایند که به تصویب رسید .

حل مسائل تعهدات ارزی فراوری کنندگان کرمانی تا 20 روز آینده

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا پور ابراهیمی در جمع خبرنگاران در تشریح دعوت از رییس کل بانک مرکزی به کرمان، گفت: برای وضعیت صادرات، تامین مالی، معوقات بانکی، معین تکلیف تعهدات ارزی از رییس کل بانک مرکزی برای سفر به استان کرمان دعوت کردیم.

وی در مورد سفر یک روزه رییس کل بانک مرکزی به کرمان اظهارکرد: از صبح امروز پنجشنبه 16 شهریور جلسات متعددی را با تعداد کثیری از فراوری نمایندگان و صادر نمایندگان بخش صنعت، معدن و کشاورزی برگزار کردیم که خوشبختانه به نتایج خوبی هم دست یافتیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: محورهای مختلفی در راستای حل مسائل فراوریی بحث شد، اولین محور متعلق به تسویه حساب مربوط به تعهدات ارزی سال 97 بود که مقرر شد فراورینمایندگانی که دچار مشکل شده اند و تعهداتشان اجرایی و پرداخت نشده است در یک نشست مشترک به نتیجه برسند.

وی ادامه داد: یک برنامه زمانبندی و نشست مشترک در تهران با حضور معاونت ارزی بانک مرکزی، نمایندگان بخش خصوصی، روئسای اتاق های تعاون و بازرگانی و از مجلس هم بنده صورت گیرد تا تسویه حساب ها به صورت موردی مطرح و حل و فصل شوند.

پور ابراهیمی گفت: علت برگزاری این جلسه، عدم تقارن مسائل بخش صادراتی در یک موضوع برای واحدهای مختلف فراوریی است لذا باید مورد به مورد آنالیز گردد و مسائل در این زمینه رفع گردد، این مصوبه سبب می گردد که ظرف 15 تا 30 روز آینده بخش عمده ای از مسائل فراوری نمایندگان کرمانی که در حوزه محصولات کشاورزی یا غیر کشاورزی بابت تعهدات ارزی به مشکل برخورده اند را بتوانیم رفع کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به دومین محورمورد بحث نحوه بازگشت ارز سال 98 اشاره نمود و گفت: بسیاری از صادرنمایندگان ناراحت بودند که مبنای تسویه را چگونه معین نمایند لذا یکی از پیشنهاداتی که بنده به عنوان نماینده مردم کرمان در این کارگروه دادم این بود که 100 درصد منابع ارزی را به صورت واردات کالای ثبت سفارش شده به وسیله وزارت صنعت و یا امکان عرضه در سامانه ثنا که در واقع مسائل قبلی نرخ را فراهم نمی کرد، بتوانند عملیاتی نمایند لذا این پیشنهاد مورد توافق نهاده شد و مصوب شد.

وی ادامه داد : مقرر شد صادرنمایندگان طی یک ماه آینده که محصول آنها آماده صادرات است، در بحث پسته و یا سایر محصولات کشاورزی، کار صادرات خود را آغاز نمایند؛ محصولات خشکبار اعم از پسته و خرما، فرش هم شامل قانون گردد.

پورابراهیمی اضافه نمود: امیدواریم که این روند به افزایش صادرات فرش یاری کند؛ بنده معتقدم فراوری سال جاری نسبت به سال گذشته تقریبا 7 برابر شده است و شرایط ماهم برای صادرات خوب است لذا پیش بینی ما افزایش ویژه صادرات کرمان در سال 98 خواهد بود.

عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی، محور سوم را موضوع تامین مالی و مسائل تسهیلات دریافتی بنگاه های مالی دانست و گفت: واحدهای فراوری که اقساط پرداختی آنها معوق شده است باید در یک کمیته مورد آنالیز قرار بگیرند، لذا کارگروه تشکیل شد و موارد کلی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: کارگروه دوم نیز با تامین یک لیست از موضوعاتی که به صورت موردی توسط اتاق بازرگانی مطرح می گردد در بانک مرکزی تشکیل خواهد شد تا موضوع آنالیز حل مسائل بنگاه های مالی که دچار کمبود تامین مالی شده اند یا در بحث دریافت های جدید نیازمند یاری و حمایت هستند بر این اساس تصمیم گیری گردد.

پور ابراهیمی به آخرین مصوبه سفر رییس کل بانک مرکزی اشاره نمود و گفت: بنگاه هایی که به هر دلیل در پرداخت تعهداتشان مشکل پیدا نموده و به دلیل اعمال قانون جدید بر بانک ها، نیازمند آیین نامه ای از سوی دولت بودند و مشمول این آیین نامه شده اند، می توانند با مصوبات شورای تامین استان امکان حل مسائل رفع اثر و دادن دسته چک و امثالهم برای آنها فراهم گردد.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 44258

به "حل مسائل تعهدات ارزی فراوری کنندگان کرمانی تا 20 روز آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل تعهدات ارزی فراوری کنندگان کرمانی تا 20 روز آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید