هدف آمایش، سوق دادن کشور از وضع موجود به وضع مطلوب، نقش کرمان در آمایش ملی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/کرمان معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یکی از مهم ترین نقش های استان کرمان در آمایش ملی این است در کنار تهران که شهر سطح یک کشور است(12 شهر در این سطح در کنار تهران تعریف شده)، تا 25 سال آینده مناسبات اجتماعی، فرهنگی و مالی را با کشورهای منطقه، همسایه و دنیا داشته باشد و دست کرمان برای تدابیر برقراری این مناسبت ها باز است.

هدف آمایش، سوق دادن کشور از وضع موجود به وضع مطلوب، نقش کرمان در آمایش ملی

سعید وکیلی شامگاه 22 شهریورماه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان در تعریف آمایش سرزمین اظهار کرد: آمایش سرزمین یک برنامه راهبردی فضایی و سرزمینی برای تعادل بخشی به سرزمین و کشور ماست که بازآرایی فعالیت، جمعیت و زیرساخت ها را بر شالوده توان و داشته ها دنبال می نماید و جنس آمایش یک برنامه راهبردی و استراتژیک است.

وی اضافه نمود: اصلی ترین رسالت آمایش این است عدالت سرزمینی را در کشور ساری و جاری کند که این آمایش براساس توان اکولوژیک و توان انسانی است و آمایش وظیفه دارد استعداد، ظرفیت و مزیت منطقه را شناسایی و آنها را در کشور بارور کند.

وکیلی با مطرح کرن این سئوال که آمایش در نظام برنامه ریزی کشور چه دردی را دوا می نماید؟ گفت: اگر با نگاه مثبت ایجابی نگاه کنیم، در کشور نقاط قوت زیادی داریم و استعدادهای فراوانی به لحاظ سرزمینی و سرمایه انسانی وجود دارد، بعلاوه موقعیت ژئوپولتیکی کشور در دنیا شاید یکی از برترین موقعیت ها در کره زمین باشد؛ زیرا در منطقه ای واقع شده که مقصد تقاطع سه قاره آسیا، اروپا و آفریقاست اما چقدر از این موقعیت استفاده کردیم؟

وی با اشاره به اینکه ما با کشورهای همسایه مشترکات زیادی داریم اما آیا در یک تعامل سازنده و عظیم مالی، اجتماعی و فرهنگی از این مشترکات استفاده نموده ایم؟ اضافه نمود: آمایش سرزمین می تواند این ها را ببیند و زمینه این را فراهم کند که تعامل سازنده ای با همه کشورها و به ویژه منطقه و به صورت خاص کشورهای همسایه داشته باشیم.

معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: ایران از کشورهای دارای منابع غنی انرژی و معدن است اما چقدر از این منابع استفاده کردیم؟ تا چه مقدار باید خام فروشی کنیم؟ با تدابیر و برنامه ریزی درست و فرآوری معادن عظیم کشور می توانیم چندین برابر ارزش اضافه نموده و صادرات از معادن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به قابلیت، آمایش کوشش می نماید از این مزیت ها حداکثر بهره برداری را داشته باشد، توضیح داد: نمی توانیم یکی از منابع غنی انرژی در دنیا باشیم و باز نفت را خام فروشی کنیم.

اصلی ترین مسائل کشور نظام برنامه ریزی است

وکیلی بعلاوه با اشاره به نگاه سلبیِ ضرورت آمایش بیان نمود: نقاط ضعف و تهدیدهایی داریم از جمله نا امنی ها و درگیری های اطراف کشور که باید این موارد در آمایش دیده و برای آن تدابیر و موضع گیری درستی به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صورت بگیرد. بعلاوه در داخل کشور حوادث طبیعی، فرونشست، آلودگی ها، ریزگرد و ... را داریم که آمایش سعی می نماید در مطالعات ابتدایی خود این مسائل و مخاطرات را ببیند و به اسم مثال سرمایه گذاری سازه ای در منطقه روی گسل و ... نکند.

وی بیان نمود: مسائل مختلف دست به دست هم می دهد با برنامه ریزی منطقه ای به این چالش ها و معضلات ورود نموده و به بحران ها پاسخ دهی مناسب داشته باشیم و آمایش کوشش دارد وضع موجود کشور را به لحاظ فعالیت، جمعیت و زیرساخت به وضع مطلوبی سوق بدهد و استعدادهای سرزمینی بارور و سازمان فضایی مطلوب برای کشور که در نهایت تا 25 سال آینده توسعه و پیشرفت کشور را نمایش می دهد، رقم بزند.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: یکی از اصلی ترین مسائل کشور متوجه نظام برنامه ریزی است و وقتی این نظام را مورد آنالیز جدی قرار می دهیم می بینیم از ظرفیت های قانون اساسی به خوبی بهره نبرده و نتوانسته ایم منویات قانون را به زیرنظامات برنامه ریزی تسری بدهیم و این سئوال طرح است چقدر از ظرفیت های قانون در زمینه آموزش، بازتوزیع عدالت و ... در کشور عملی شده است؟

اجرای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در آینده نزدیک

وی اضافه نمود: کوشش های زیادی صورت گرفته و به زودی اجرای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت را خواهیم داشت که ریل گذاری اساسی پیشرفت کشور را انجام می دهد و تبعیت سیاست های کلی نظام از این الگو باید یک مدل طراحی شده و هدفمندی باشد.

معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور درباره اینکه برنامه های توسعه چقدر ارتباط منطقی، علمی و اجرایی با سیاست های کلی نظام داشته؟ بیان نمود: باید آنالیز گردد و به نظر می رسد آنچنان که باید در این زمینه در نظر و عمل کار نشده است؛ یکسری جزایر گسسته از هم در نظام برنامه ریزی در کشور داریم که هر کدام کار خودشان را انجام می دهند در حالی که باید انرژی نظام برنامه ریزی را به صورت هم افزا در آمایش سرزمین طراحی کنیم.

وی توضیح داد: باید نظام یکپارچه توسعه سرزمینی کشور تعریف گردد که در امسال این را تعریف می کنیم و ارتباط بین سطوح مختلف برنامه ریزی کشور منطقی و درست گردد که در این صورت امیدوار هستیم از وضع موجود به لحاظ زیرساختی به وضع مطلوب برسیم و عدم تعادل بین زیرساخت های نیمه غربی و شرقی کشور رفع گردد.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بیشتر سرمایه گذاری، جمعیت، زیرساخت، خدمات حمل و نقل و ... در نیمه غربی کشور مستقر شده، گفت: ما سند ملی و استانی آمایش سرزمین را داریم و امیدواریم رسالت اصلی که تعادل بخشی به زیرساخت هاست، عملی گردد و مستلزم این است همه مدیران عالی کشور و بدنه کارشناسی و بخش خصوصی دست به دست هم داده و در جهت مفاد سند گام برداریم که با اجرای سند آمایش، تعادل بخشی انجام و محرومیت ها به ویژه در نوار مرزی کشور را نخواهیم داشت.

وی اضافه نمود: اینکه خدمات مرکز کشور در نقاط محروم هم با همان کیفیت قابل دریافت باشد از دغدغه های ماست و اگر به درستی این گام ها برداشته گردد، در 25 سال آینده این اهداف محقق خواهد شد.

وکیلی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: از دهه 50 بحث آمایش سرزمین در کشور ما شروع شد و از دهه 60 توسعه مکران مطرح شد که اگر به آن توجه می شد اکنون شرایط بهتری داشتیم اما متاسفانه به برنامه های بلندمدت آمایش توجه نشد.

وی بیان نمود: در دهه 90 آمایش سرزمین برای نخستین بار از حد مطالعات عبور کرد و به سند آمایش تبدیل شد و امیدواریم این سند که ریل گذاری توسعه کشور در 25 سال آینده را نمایش می دهد، چراغ راه توسعه و پیشرفت کشور در بخش های مختلف باشد.

معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سند ملی آمایش متکی به 35 گزارش و مطالعه است و اسناد 31 استان را داریم که در 1032 جلد مطالعه، طراحی و تهیه شده اند و در اختیار همه قرار گرفته و تکلیف تمام دستگاه های اجرایی و مدیران ملی و استان ها معین و جهت گیری، منظره، ماموریت استان و راهبردها، سیاست ها و برنامه های اجرایی در سطح ملی و استانی مشخص تکلیف شده و کافی است اراده راسخی داشته و حرکت مناسبی در این راستا داشته باشیم.

وی اضافه نمود: یکی از انتظاراتی که از استان ها داریم این است نقش و تخصصی که در سند ملی به آنها داده را احصاء نموده و براساس این نقش حرکت نمایند.

وکیلی ادامه داد: یکی از مهم ترین نقش های استان کرمان این است در کنار تهران که شهر سطح یک کشور است(12 شهر در این سطح در کنار تهران تعریف شده)، تا 25 سال آینده مناسبات اجتماعی، فرهنگی و مالی را با کشورهای منطقه، همسایه و دنیا داشته باشد و دست کرمان برای تدابیر برقراری این مناسبت ها باز است.

وی توضیح داد: یکی از اصلی ترین نقش های کرمان، بالا بردن سطح شهر کرمان تا حد شهرمنطقه تهران است و بعلاوه درخصوص محیط زیست، منابع طبیعی و مدیریت کانون های بحرانی زیست محیطی نقش استان کرمان مقابله با بیابان زایی و کانون های گرد و غبار است و باید برای سازگاری توسعه با محیط زیست و منابع طبیعی گام بردارد.

معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور بیان نمود: بعلاوه به استان کرمان در فراوری خرما، پسته، ایجاد و توسعه زنجیره ارزش شیر در منطقه ها مستعد و ایجاد و توسعه زنجیره ارزش فراوری در منطقه ها مستعد نقش ملی داده شده و از قطب هایی است که در سطح ملی نقش ایفا می نماید.

وی اعلام کرد: گفتن مسائل ساده است و انتظار داریم 10 تا 15 سال آینده این اتفاقات به مرور بیفتد و شهرها بتوانند به خدمات برسند تا عدم تعادل نیمه شرقی کشور را رفع کنیم.

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158104

به "هدف آمایش، سوق دادن کشور از وضع موجود به وضع مطلوب، نقش کرمان در آمایش ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف آمایش، سوق دادن کشور از وضع موجود به وضع مطلوب، نقش کرمان در آمایش ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید