بزرگ ترین زیست بوم های استارت آپی در سال 2021

به گزارش مجله سرگرمی، سال 2020 سال تاریکی برای استارت آپ ها بود. هجوم ناگهانی ویروس کرونا باعث افت کلی اقتصاد و تقاضا در حوزه های مختلف شد. مقدار سرمایه گذرای جسورانه در فصل نخست آن سال تا 17 درصد نسبت به سال قبلش افت کرد و تعداد راند های سرمایه گذاری هم 5 درصد کاهش یافت. تنها در چین که یک قطب بزرگ استارت آپی محسوب می گردد ویروس کرونا به افت 74 درصدی تعداد راند های سرمایه گذاری در کمتر از دو ماه منجر شد. دنیا پررنگ استارت آپ ها جای خود را به فضای تیره و تاری می داد که کسی از آینده آن خبر نداشت.

بزرگ ترین زیست بوم های استارت آپی در سال 2021

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: اما همه چیز تغییر کرد و پاندمی باعث شد که آرام آرام بسیاری از کسب وکار های کوچک و نوآور هم خودشان را با این فضا تطبیق دهند. با این حال پاندمی خیلی زود تاثیرات مثبتش را روی دنیا استارت آپ ها نشان داد.

در واقع همین اوضاع پاندمیک، سوخت جدیدی به سوی بعضی حوزه های کسب و کار به ویژه درعرصه آنلاین تزریق کرد که به جهش بزرگ تر آن ها نسبت به قبل منجر شد. اندازه تجارت الکترونیکی در دنیا به گفته سازمان ملل به 7/ 26 تریلیون دلار رسید، تعداد مشترکان سرویس های اشتراک ویدئو و موسیقی به طرز بی سابقه ای افزایش یافت و اندازه سفارش آنلاین غذا در دنیا هم 30 درصد رشد کرد.

همین جهش اینترنتی در دوران کرونا باعث رشد جریان سرمایه در این عرصه هم شد به طوری که در نیمه اول سال 2021 اندازه سرمایه گذاری جسورانه با 95 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 288 میلیارد دلار رسید. حتی گفته می شود که واژه یونیکورن هم که برای استارت آپ های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به کار می رود، دیگر بی اهمیت شد چراکه در ماه آگوست سال 2021 بیش از 800 استارت آپ بالای یک میلیارد دلار ارزش داشتند. ارزش استارت آپ ها در سراسر دنیا از 6/ 2 تریلیون دلار هم رجحان گرفت. در واقع سال 2021 برای کارآفرینان و زیست بوم استارت آپی دنیا به یکی از فراموش نشدنی ترین سال ها تبدیل شد.

رشد زیست بوم استارت آپی در نقاط مختلف

هر سال استارت آپ ژنوم با نظرخواهی از کارآفرینان، سرمایه گذاران و تصمیم گیران حوزه استارت آپی برترین زیست بوم های استارت آپی دنیا را مورد ارزیابی قرار می دهد و آن ها را درجه بندی می نماید و نتایج رده بندی نهایی تحت اسم گزارشی در هر سال منتشر می شود. استارت آپ ژنوم تعداد بررسی زیست بوم های استارت آپی ش را از 60 زیست بوم در سال 2018 تا نزدیک به 300 زیست بوم در سال 2020 افزایش داده است.

در سال 2021 پنج زیست بوم نخست دنیا نسبت به سال قبل تغییر نکرد. سیلیکون ولی همچنان در رتبه اول و نیویورک، لندن، پکن و بوستون در رده های بعدی قرار دارند. آمریکای شمالی همچنان بیشترین زیست بوم های استارت آپی را در اختیار دارد. نیمی از 30 زیست بوم بزرگ استارت آپی دنیا در این منطقه واقع شده است. آسیا با 27 و اروپا با 17 درصد منطقه ها استارت آپ خیز بعدی را تشکیل می دهند. زیست بوم پدیده سال جاری بی شک توکیوست که توانسته با 6 پله صعود به رتبه نهم جدول زیست بوم ها برسد.

توکیو اوضاع پرفراز و نشیبی در فهرست استارت آپ ژنوم داشته است. در سال 2019 توکیو دومین زیست بوم برتر دنیا بود. در سال 2020، اما تا رتبه 30 عقب رفت و سال جاری به رتبه 9 جدول برگشته است. شنزن در رده 19 و فیلادلفیا هم در رده 28 بیشترین رشد را داشته اند. شنزن سال جاری 28 رتبه بالاتر آمده است. سئول هم دیگر زیست بوم روبه رشد است.

در سال 2020 این شهر در رتبه 20 جدول قرار داشت و سال جاری به رتبه 16 رسیده است. هفت زیست بوم اول دنیا طی سه سال اخیر تغییری ننموده اند. از سیلیکون ولی که بگذریم لندن و نیویورک رقابت تنگاتنگی برای به دست آوردن رتبه دوم داشته اند و لندن در این میان پیروز تر بوده است.

شاخص های کلیدی

آنچه باعث محبوبیت استارت آپ ها نزد کارآفرینان و سرمایه گذاران می شود شاخص های کلیدی هر منطقه یا شهر است. بسیاری از استارت آپ ها شهر هایی را برای اسکان استارت آپ خود انتخاب می نمایند که دسترسی آن ها به دیگر منابع مورد احتیاج اعم از سرمایه گذار و نیروی انسانی متخصص راحت تر باشد.

استارت آپ ژنوم با امتیاز دادن هرکدام از این شاخص ها زیست بوم ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. یک شاخص مهم برای زیست بوم عملکرد آن است که شامل ارزش کلی زیست بوم، تعداد EXIT استارت آپی (به معنی ورود به بازار سرمایه یا خرید و ادغام یک استارت آپ) یا تعداد استارت آپ های پیروز در زیست بوم است.

در این زمینه سیلیکون ولی تقریبا بالاترین عملکرد را دارد؛ هم از جهت ارزش استارت آپ ها و هم ورود به بازار سرمایه (IPO) این منطقه بالاتر از دیگر زیست بوم ها واقع شده است. به رغم این سایر زیست بوم ها از جمله شانگهای، نیویورک، بوستون و لندن هم نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی در این شاخص داشته اند.

دسترسی به سرمایه و سرمایه گذار شاخص دیگر پیروزیت یک زیست بوم است. پاریس، سنگاپور و دلتا - آمستردام در این زمینه بسیار عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشته اند. در این میان فیلادلفیا، سالت لیک پروو و شارجه هم کم کم دارای سرمایه گذاران با تجربه ای شده اند.

دسترسی به بازار دیگر شاخص کلیدی عملکرد یک زیست بوم است. داشتن یونیکورن های بیشتر و سهم بیشتر این یونیکورن ها از عایدی ناخالص ملی GDP و بعلاوه داشتن مقرراتی برای تسهیل تجاری سازی حقوق معنوی از دیگر شاخص های یک زیست بوم پیروز محسوب می شود. در این زمینه هنگ کنگ، استونی و سنگاپور رشد بسیار خوبی سال جاری داشته اند. نیویورک، فیلادلفیا و پیتسبورگ هم در این زمینه با رشد روبه رو بوده اند. شاخص دیگر یکپارچگی (Connectedness) است.

داشتن زیرساخت های شتابدهی و تحقیق و توسعه و بعلاوه تعداد رویداد های استارت آپی در این شاخص قرار می گیرند. در این زمینه برلین، دلتا- آمستردام و پاریس در رتبه بالایی قرار می گیرند. در آسیا سئول و بنگلور- کارناتاکا هم عملکرد مطلوبی سال جاری نشان داده اند. نیوزیلند و زوریخ هم عملکرد محلی خوبی بر اساس این شاخص از خود نشان داده اند.

شاخص مهم دیگری که در معین رتبه بندی زیست بوم استارت آپی در این گزارش مورد توجه قرار گرفته استعداد است. منظور از استعداد دسترسی استارت آپ ها به نیروی فنی متخصص و آموزش دیده یا فارغ التحصیل و بعلاوه نیروی انسانی با کیفیت است.

چهار زیست بوم از پنج زیست بوم اول یعنی لندن، نیویورک، بوستون و پکن در زمینه این شاخص امتیاز بالایی را کسب نموده اند. در این میان نوع دسترسی به نیروی انسانی در هر زیست بوم هم فرق دارد؛ مثلا در سیلیکون ولی دسترسی به نیروی متخصص آی تی بسیار بیشتر از نیروی متخصص علمی است.

فیلادلفیا، شنزن و کپنهاگ در این زمینه رشد قابل توجهی را در گزارش سال جاری داشته اند. بعلاوه بعضی از شهر های آسیایی مثل بمبئی، بنگلور- کارناتاکا و دهلی هم در این زمینه از رتبه بالایی برخوردارند و در آمریکای جنوبی هم سائوپائولو رشد قابل توجهی در این زمینه داشته است.

شاخص دانش هم دیگر عنصر کلیدی در غنی شدن یک زیست بوم است که به تعداد حقوق انحصاری یا مقالات علمی موجود در یک زیست بوم برمی شود. زیست بوم چین در زمینه در بالای جدول قرار می گیرد و در پی آن سئول، توکیو، بنگلور - کارناتاکا و سیلیکون ولی قرار دارند.

زیست بوم های نوظهور

شهر بمبئی یک بار دیگر به واسطه عملکرد، دسترسی به سرمایه و نیروی متخصص و باتجربه در این زمینه رتبه نخست جدول را به خود اختصاص داده است. بارسلونا از مادرید در این زمینه جلوتر است و میامی هم حالا در جمع 10 شهر اول قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اینکه شهر های اروپایی و آسیایی 10 رتبه اول رابه خود اختصاص داده اند. 100 زیست بوم نوظهور نخست ارزشی بالغ بر 540 میلیارد دلار دارند که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد نشان می دهد. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هم چهار زیست بوم در حال رشد وجود دارد که شامل دبی، مصر، ریاض و ابوظبی است. دبی در این میان در مکان یازدهم و استانبول در مکان 15 است.

موضوع دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده رشد روزافزون یونیکورن ها در سراسر دنیا است. حالا برخلاف گذشته یونیکورن ها متعلق به یک زیست بوم خاص (مثلا سیلیکون ولی) نیست. امروزه بیش از 2 هزار یونیکورن در سراسر دنیا وجود دارند و در سال 2021 هر روز دو یونیکورن به جمع قبلی ها افزوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159608

به "بزرگ ترین زیست بوم های استارت آپی در سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین زیست بوم های استارت آپی در سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید