با تماشای این فیلم های تاریخی به گذشته سفر کنید

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها که ویروس کرونا بخش عظیمی از اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و پروازهای بین المللی به کم ترین میزان خود رسیده اند، بیشتر مردم در خانه هایشان هستند. ما حالا در دل روزهایی نفس می کشیم که قرار است بخشی از تاریخ بشریت باشند. اگر قرنطینه خانگی در آینده نزدیک به سرانجام برسد، سینماگران آماده می شوند تا فیلم های متعددی درباره ویروس کرونا و داستان های پیرامون آن بسازند. اما تا آن موقع، فرصتی فراهم است تا در این روزهای تاریخی به تماشای روایت های تصویری تاریخ بنشینیم.

با تماشای این فیلم های تاریخی به گذشته سفر کنید

فیلم های تاریخی، معمولا روایتی سینمایی از وقایع واقعی هستند. تماشای آن ها شاید به اندازه یک کتاب یا مقاله تاریخی اطلاعات دقیقی به همراه نداشته باشد اما یک تجربه واقعی است. با تماشای فیلم های تاریخی می توانید به گذشته سفر کنید و هم گام با مردم سال های گذشته از وقایع مهم تاریخی باخبر شوید. واقعیت این است که فیلم های تاریخی، یکی از محبوب ترین انواع فیلم های سینمایی برای کارگردانان هستند. بنابراین پیداکردن فیلم های تاریخی جذاب که داستان قدرتمندی برای روایت کردن داشته باشند، کار دشواری به نظر می رسد.

در ادامه تعدادی از بهترین فیلم های تاریخی را به شما معرفی می کنیم. فیلم هایی که با تماشای آن ها می توانید به گذشته سفر کنید.

Saving Private Ryan (نجات سرباز رایان)

نمره منتقدان: 93 از 100

به اعتقاد بسکمک از منتقدان سینما فیلم نجات سرباز رایان نه تنها یکی از بهترین فیلم های تاریخی سینما است بلکه یکی از بهترین فیلم های جنگی سینما هم لقب می گیرد. اگرچه داستان فیلم واقعی نیست اما نویسنده فیلم نامه آن با اقتباسی از داستان واقعی چهار برادری که در جنگ دنیای دوم کشته شده اند، داستان اصلی فیلم را نوشت. این فیلم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، پرفروش ترین فیلم سال 1998 شد. سی دقیقه ابتدایی فیلم نجات سرباز رایان از مشهورترین صحنه های تاریخ سینما است.

خلاصه داستان: کاپیتان جان میلر (تام هنکس) به همراه هفت سرباز دیگر ماموریت دارند تا سربازی به نام جیمز فرانسیس رایان را پیدا کنند و او را به خانه اش بازگردانند. جیمز سه برادر دیگر داشت که همه آن ها در جنگ کشته شده اند و براساس دستور فرمانده کل ارتش این اجازه را دارد تا به خانه بازشود.

Lawrence of Arabia (لورنس عربستان)

نمره منتقدان: 98 از 100

توماس ادوارد لورنس یکی از نخبگان فرهنگی و نظامی بریتانیا است. او نه تنها به علم باستان شناسی تسلط داشت بلکه افسر نظامی و دیپلمات هم بود. این نویسنده و پژوهشگر در دوران جنگ دنیای اول به عنوان رایزن نظامی انگلستان در عربستان حضور داشت. سرزمین حجاز در آن روزها زیر سلطه عثمانی ها بود و از آنجا که عثمانی ها از متحدان آلمان بودند، دشمنی تاریکی با بریتانیایی ها داشتند. اما توماس ادوارد لورنس نه تنها اهداف دولت بریتانیا را در سرزمین حجاز دنبال می کرد بلکه به پژوهش و شناخت فرهنگ و تاریخ عربستان هم علاقه داشت. او همیشه با لباس عربی دیده می شد و به همین دلیل به لورنس عربی مشهور بود. فیلم لورنس عربستان براساس وقایع زندگی توماس ادوارد لورنس ساخته شده است.

خلاصه داستان: در دوران جنگ دنیای اول، یک افسر معمولی ارتش بریتانیا که اطلاعات زیادی راجع به سیاست و فرهنگ کشورهای خاورمیانه دارد، استخدام می شود تا اطلاعات بیشتری از شرایط سیاسی سرزمین حجاز کسب کند. اما او جذب فرهنگ و آداب اعراب می شود و کارهایی می کند که دولت عثمانی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

First Man (نخستین انسان)

نمره منتقدان: 86 از 100

دیمن شزل کارگردانی است که هواداران سینما او را با عناوینی مانند لالالند و شلاق به یاد می آورند. اما او یک فیلم تاریخی هم در کارنامه اش دارد که با سایر فیلم های کارنامه اش متفاوت است. فیلم نخستین انسان که براساس کتاب زندگی نیل آرمسترانگ ساخته شده به روایت ماجراهای فتح کره ماه توسط آمریکایی ها می پردازد؛ رقابتی تاریخی با شوروی که در نهایت به ایالات متحده آمریکا کمک کرد تا به نخستین کشوری تبدیل شود که به ماه کره ماه سفر کرده است.

خلاصه داستان: در سال 1961 و در دوران جنگ سرد که آتش رقابت فضایی میان شوروی و آمریکا را به داغ ترین درجه ممکن رسانده بود، زندگی نیل آرمسترانگ در شرایطی حساس قرار داشت. او خلبان و فضانورد آزمایشی ناسا بود و هنگام یک پرواز آزمایشی در خارج از جو زمین دچار حادثه شد. در حالی که ناسا به شدت به آینده او امیدوار بود، دختر چهار ساله او به بیماری سرطان مبتلا شد.

Harriet (هریت)

نمره منتقدان: 73 از 100

فیلم هریت یکی از جدیدترین فیلم های تاریخی و تحسین شده سینما است. داستان این فیلم براساسی شخصیتی واقعی ساخته شده است. هریت تابمن، زنی برده در مری لند آمریکا بود. هریت در سال 1822 در خانواده ای که همه اعضای آن برده بودند به دنیا آمد. اما در سال 1849 پیروز شد به سوی فیلادلفیا فرار کند و این فرار، راستا زندگی او را برای همیشه تغییر داد. در این فیلم می توانید سقوط تفکر برده داری در ایالات متحده را تماشا کنید.

خلاصه داستان: هریت تابمن دختری مطیع و ترسو است که برده یکی از اربابان ثروتمند آمریکایی است. او روزی تصمیم می گیرد از خانه ارباب خود فرار کند. او پس از فرار به زنی رهبر و شجاع تبدیل می شود و برای نجات سایر برده ها کارهای خطرناکی انجام می دهد.

Schindlers List (فهرست شیندلر)

نمره منتقدان: 97 از 100

فیلم فهرست شیندلر براساسی کتابی به نام کشتی شیندلر ساخته شد. کتاب و فیلم، روایتگر داستان واقعی زندگی مردی به نام اسکار شیندلر هستند. او یکی از کارخانه داران آلمانی بود که تصمیم گرفت زندگی خودش را وقف یهودیانی کند که در دوران آلمان نازی تحت فشار حکومت وقت در سراسر اروپا آزار و اذیت های بسکمک را تجربه کردند. اسکار شیندلر در این راستا ثروت خودش را از دست داد.

خلاصه داستان: یک تاجری معمولی عضو حزب نازی است و رابطه خوبی با بسکمک از مقامات رده بالای ارتش آلمان دارد. او پیروز می شود کارخانه ای را با پولی که به صورت پنهانی از یهودی ها قرض گرفته، خریداری کند. او با یهودی های آلمان شریک می شود و تصمیم می گیرد برای حفظ جان آن ها، تعداد بیشتری از کارگران یهودی را استخدام کند.

The Elephant Man (مرد فیلی)

نمره منتقدان: 92 از 100

جوزف مریک، مرد انگلیسی بود که از بیماری نادری رنج می برد. او که تنها 28 سال عمر کرد، یک بیماری عجیب در ناحیه صورت خود داشت که آن را به یک توده متورم و غیرقابل کنترل تبدیل می کرد. دیوید لینچ، کارگردان متفاوت سینمای آمریکا، فیلمی به یادماندنی از زندگی او ساخته است.

خلاصه داستان: جوزف به دلیل یک عارضه که از بدو تولد همراه او بوده دچار یک نوع ناهنجاری شدید در صورت خود است. او در سیرک ها به عنوان یک حیوان نمایشی کار می کند. اما دکتر تراویس جان تصمیم می گیرد با پرداخت پولی، جوزف را از صاحب سیرک خریداری کند. تراویس امیدوار است مرد فیل نما را درمان کند اما مسائل بسکمک در راستا این معالجه وجود دارد.

Outlaw King (شاه یاغی)

نمره منتقدان: 61 از 100

رابرت اول یکی از پادشاهان مهم تاریخ اسکاتلند است. او در قرن چهاردهم میلادی پیروز شد ارتش قدرتمند انگلیس را از مرزهای اسکاتلند دور کند. امروز رابرت اول را به عنوان یکی از قهرمانان استقلال طلبی اسکاتلند می شناسند. او پیروز شد قراردادی باورنکردنی با انگلستان منعقد کند که استقلال اسکاتلند را به رسمیت می شناخت. فیلم شاه یاغی به بررسی اتفاقات زندگی او می پردازد.

خلاصه داستان: رابرت اول از سال 1306 تا سال 1329 میلادی پادشاه اسکاتلند بود. او بارها از ارتش انگلستان شکست می خورد اما تنهای رویای زندگی اش کسب استقلال ابدی اسکاتلند است. او به همراه خانواده و مردم سرزمینش برای پیروزیت کشورش می جنگد.

Enemy at the Gates (دشمنی در پشت دروازه های شهر)

نمره منتقدان: 61 از 100

واسیلی گریگوریویچ زایتسف یکی از ماهرترین تک تیراندازان ارتش سرخ روسیه بود. او از سال 1937 تا 1945 توانست بیش از 400 نفر از نظامیان ارتش آلمان را با تیراندازی به قتل برساند. با این حال واسیلی هرگز جان خود را در جنگ ها از دست نداد. فیلم دشمنی در پشت دروازه های شهر براساس زندگی واقعی واسیلی گریگوریویچ ساخته شده است.

خلاصه داستان: در پاییز سال 1942 ارتش آلمان نازی به دروازه های استالینگراد می رسد و برای تصرف این شهر وارد عمل می شود. واسیلی زایتسف، تک تیرانداز ماهر روسی، با حمایت دولت روسیه به یک قهرمان محلی تبدیل می شود. او در استالینگرد با یک رقیب بزرگ روبرو است؛ سرگرد کونیگ در میان نیروهای آلمان به تیراندازی حرفه ای شهرت دارد. در میان آتش جنگ، زایتسف و کونیگ برای درگیری با یکدیگر وارد عمل می شوند.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 122602

به "با تماشای این فیلم های تاریخی به گذشته سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تماشای این فیلم های تاریخی به گذشته سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید