اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه های سینمایی

به گزارش مجله سرگرمی، یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که مدیران و برنامه سازان با توجه به نوع ارتباط خود، از افرادی برای فراوری برنامه های سینمایی استفاده می نمایند که بیش از اینکه فرهنگی، اهل سینما و دارای شناخت کافی از سینما باشند، در چارچوب رفاقت و هم گروهی با آن ها قرار دارند.

اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه های سینمایی

جبار آذین در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بیان مطالب بالا درباره برنامه های سینمایی تلویزیون که در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن می روند، اعلام کرد: به دلیل آنچه عنوان کردم، اغلب برنامه های سینمایی تلویزیون به جای اینکه سازنده باشند، ارتقای فرهنگی را ایجاد نمایند، سطح دانش مخاطب را بالا ببرند و میان هنرمند، تماشاگر، مدیران و منتقدان ارتباط تعاملی برقرار نمایند، به دلیل تک سویه بودن و یک جانبه نگری و گاه با اعمال نظرها و سلیقه های شخصی به جای خدمت به سینما باعث تخریب آثار سینمایی کشور و فرهنگ جامعه می شوند.

او ادامه داد: یکی از راه های اصلی، سازنده و تأثیرگذار، تعامل فرهنگی میان تلویزیون و سینما و فراوری و پخش برنامه های مناسب فرهنگی، تخصصی و صادقانه سینمایی در تلویزیون است؛ البته سال هاست که تلویزیون در زمینه سینما خود را فعال نشان می دهد اما به رغم فراوری چندین برنامه سینمایی در شبکه های مختلف تلویزیون به دلیل نحوه اداره و مدیریت شبکه های مختلف به شیوه سلیقه ای، اعمال نظر در ساخت و محتوای این برنامه ها متفاوت است.

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: در یک برنامه سینمایی تلویزیونی با مخاطب گسترده ضرورت حکم می نماید که در درجه نخست برای بخش های نقد آثار سینمایی از منتقد و هنرمند و مدیری که در فراوری این اثر نقش داشته اند، دعوت نمایند. در واقع این افراد باید در یک نشست رو در رو با حفظ احترام و رعایت مسائل فرهنگی به دور از هرگونه بی احترامی به آنالیز آثار سینمایی بپردازند. این مساله درست همان چیزی است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار اغلب برنامه های سینمایی تلویزیون است.

آذین با انتقاد از شیوه نقادی در برنامه های سینمایی تلویزیون اظهار داشت: گردانندگان و مجریان بخش های نقد در تلویزیون به جای آنکه با صداقت و تخصص به آثار سینمایی، به ویژه آثاری که در این روزها در جشنواره به نمایش در می آید، بپردازند، با سلیقه خود و بدون اینکه اجازه دهند از عوامل آن فیلم در جلسه نقد حضور داشته باشند یک جانبه به قاضی می روند و راضی هم برمی گردند و این نقص این برنامه هاست.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: این برنامه ها برای اینکه تأثیرگذار باشند و صمیمیت و دوستی برای ارتقای سینمای کشور را در میان منتقدان، سینماگران و جامعه ایجاد نمایند، باید نشست هایی صمیمانه با حضور عوامل تشکیل دهند تا برخی از فرصت طلبان اجازه سو استفاده در فراوری آثار هنری و اهانت به هنر و هنرمند و حتی منتقد را پیدا ننمایند. در هر حال این نقص در اغلب این برنامه ها وجود دارد؛ به ویژه برنامه هایی که متأسفانه برخی از منتقدان و حتی مجریان آن، نقد را با هتاکی اشتباه گرفته اند و به جای نقد سازنده به تخریب هنر، هنرمند و سینمای کشور می پردازند و حتی به آبروی تلویزیون لطمه می زنند.

او با اشاره به وضعیت سه برنامه سینمایی تلویزیون گفت: برنامه هفت در یک قسمت به فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت که در آن قسمت، سه منتقد شناخته شده حضور داشتند و برخلاف شب های دیگر نقد منصفانه شکل گرفت؛ چون هر سه منتقد با اصول و دانش کافی به این مقوله پرداختند اما قسمت های دیگر این برنامه، نقاد به جای نقد، به اهانت، تمسخر و بی ادبی درباره سینما و سینماگران می پرداخت. به نظرم این برنامه با شکل های ثابتی که دارد نه تنها الگوی خوبی برای این نوع برنامه سازی نیست بلکه برنامه سازان با دیدن ایرادهای آن باید درس عبرت بگیرند و از ساخت اینگونه برنامه ها پرهیز نمایند.

آذین در خاتمه اظهار داشت: عوامل دو برنامه نقد سینما و سینماگرام هم سعی می نمایند با دید کارشناسانه به مسائل سینما نگاه نمایند اما شاخص اصلی فراوری آن ها این است که هیچگونه بی ادبی و بی احترامی به فرهنگ مخاطب، شعور مردم و حرمت شکنی بر هنر و هنرمندان صورت نگیرد.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12282

به "اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه های سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه های سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید