برترین روش های آموزش زبان به بچه ها

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : سال اول زندگی، بچه به جز گریه و صدا هایی که پدر و مادر به زور می خواهند ثابت نمایند معنی خاصی دارد، روش ارتباطی دیگری نمی شناسد. چند سال بعدی هم والدین با شیرین زبانی کودک و این که او هر بار چه کلمه جدیدی را یاد گرفته است، سرگرمند، اما بعد از این مدت برخی از پدر و مادر ها دنبال تفریح دیگری می روند و آن این است که به کودک شان زبان دیگری یاد بدهند. به همین علت در خیلی از مهمانی ها بچه هایی را می توان دید که به اصرار والدین برای عمو یا خاله شان غلط یا درست از یک تا 10 را به انگلیسی می شمرند یا اپل می گویند و اورنج را نشان می دهند.

برترین روش های آموزش زبان به بچه ها

اما از ابتدای دهه 90 با مطرح شدن موضوع دهکده جهانی و زبان بین المللی و البته نتیجه تحقیقات برخی دانشمندان آموزش زبان دوم رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است. تحقیقات نشان داده بچه هایی که زبان دوم یاد می گیرند، هوش اجتماعی بالاتری دارند.

از چه سالی باید آموزش زبان به بچه ها را آغاز کرد؟

بسیاری از کار شناسان بر این باورند هرچه آموزش زبان به بچه ها در سنین پایین تری انجام گردد احتمال این که کودک در سال های بعد در یادگیری این زبان پیروز تر باشد، بیشتر است. در سال 1996 یک مقاله در روزنامه نیوزویک منتشر شد که نتایج یک تحقیق را آنالیز می کرد. بر اساس این تحقیق، کودکی که بعد از 10 سالگی آغاز به آموختن زبان دوم کند با احتمال کمتری ممکن است بتواند بعد ها این زبان را مانند کسانی که آن زبان، زبان مادری شان است، صحبت کند. نتایج این تحقیق به وسیله زبان شناسان زیادی تایید شده است و در پی این تحقیق، تحقیقات بسیار دیگری هم انجام شد که بر همین موضوع یعنی آموزش زبان به بچه ها تاکید داشت.

آنالیز های بیشتر در خصوص آموزش زبان به بچه ها در سنین پایین نشان داد کودک نه تنها با یادگیری زبان، برخورد اجتماعی اش تقویت می گردد و در ارتباط با دیگر بچه ها پیروز تر عمل می نماید، بلکه این مسئله می تواند باعث پیشرفت عملکرد کلی کودک در بقیه دروس در مدرسه نیز بگردد. در تحقیقی روی بچه های مدارس یکی از کشور های غیرانگلیسی زبان، بچه های که بیش از 4 سال به یادگیری زبان دوم (اغلب زبان انگلیسی) پرداخته بودند نسبت به بچه هایی که زمان کمتری آن زبان را آموزش دیده بودند یا اصلا زبان دومی را یاد نگرفته بودند، در امتحان جامع و تست های مورد نظر تحقیق نتایج بهتری کسب کردند. طبق این تحقیق بچه هایی که زبان دوم یاد گرفته بودند حتی از بچه هایی که به یادگیری ریاضی پرداخته بودند هم پیروز تر عمل نموده بودند.

نتایج آنالیز های متخصصان آموزش کودک نشان داده است بچه های که زبان دوم می آموزند در حل مسائل پیچیده خلاقیت و تبحر بیشتری دارند. آنالیز های بروک لمبرت و تاکر، در سال 1974 نشان داده است بچه هایی که توانایی یاد گرفتن بیش از یک زبان را دارند هوش بالاتری دارند. لمبرت این طور استدلال می نماید که شاید یادگیری زبان دوم و زبان های بیشتر باعث پیشرفت توانایی فکری و قوه درک فرد شده است.

نقش والدین در آموزش زبان به بچه ها

آموزش زبان به بچه ها باید به وسیله یک متخصص و بر اساس سیستم مناسب باشد. ساعات و جلسات آموزش زبان دوم و نحوه به کارگیری آن کاملا حساب شده است به همین علت والدین نا آشنا به این امر ممکن است نتوانند مربی های خوبی برای آموزش زبان به بچه ها باشند. اما آن ها می توانند با تشویق کودک به یادگیری و حمایت از او، علاقه کودک را به فراگیری زبان و فرهنگ دیگر بیشتر نمایند.

به کودک تان نشان بدهید توانایی او در صحبت کردن به زبان دیگر، برای تان ارزشمند است و با او همراهی کنید. سعی کنید کودک تان را به جشن ها یا مراسمی که در خصوص فرهنگ ها و زبان های دیگر است ببرید یا با مشورت معلمش، کتاب ها و فیلم هایی به زبانی که در حال یادگیری است در اختیارش قرار دهید. اگر خودتان هم به آن زبان آشنایید، برایش به آن زبان کتاب بخوانید، اما سعی کنید کلمات را به صورت صحیح تلفظ کنید. در بقیه مواد درسی با کودک تان کار کنید تا کودک با خیال راحت تری به یادگیری زبان بپردازد و مسئله ای در زمینه های دیگر نداشته باشد.

زبان دوم، از چه سنی؟

کار شناسان آموزش کودک و زبان شناسان معتقدند بچه های که قبل از دوره نوجوانی به یادگیری زبان دوم بپردازند بهتر می توانند در زمینه تلفظ کلمات به طور صحیح و نزدیک به صاحبان اصلی زبان عمل نمایند. زبان شناسان این موضوع را به تغییرات فیزیولوژیکی مربوط می دانند که در مغز بچه ها در سنین نوجوانی رخ می دهد. تفاوت هجا ها و آوا ها در زبان های مختلف که باعث تفاوت لهجه ها می گردد در بچه های که زبان را قبل از شکل گیری بخش های مربوطه در مغز یاد گرفته اند کمتر به چشم می آید.

به همین علت برترین سن آموزش زبان به کودک، قبل از 10 سالگی و زمانی است که کودک هنوز در زبان مادری خود هم پیشرفت چندانی نداشته است. البته این مسئله به هیچ وجه کودک را از یادگیری زبان مادری بازنمی دارد بلکه به پیشرفت آن هم یاری خواهد نمود. برخی از والدین نگران این نکته هستند که یاد دادن زبان دوم در سنین کم ممکن است باعث گردد کودک زبان مادری خود را فراموش کند یا این که در یادگیری زبان مادری و ادبیات آن دچار مشکل گردد. در حالی که زبان شناسان خلاف این باور را دارند.

آن ها معتقدند یادگیری زبان دوم به علت به کارگیری فکر کودک در استفاده از ترجمه ها و معانی کلمات و ساختار جملات می تواند باعث گردد زبان مادری خود را هم بار دیگر بیاموزد و آن را در کنار زبان دوم یاد بگیرد. توجه کودک به یک زبان تازه می تواند باعث توجه او به ساختار های زبان و جمله بندی ها گردد. چیزی که ممکن بود تا آن موقع به آن چندان توجهی نشان داده نگردد.

برترین روش های آموزش زبان به کودک

برای آموزش زبان دوم به بچه ها، 3 روش اصلی وجود دارد که اغلب موسسات و سیستم های آموزش از یکی از این 3 روش استفاده می نمایند. به کارگیری هرکدام از این روش ها به سن کودک، سیستم تربیتی کودک و نگاه والدین به مسئله یادگیری زبان بستگی دارد. کودک در برخی از این روش ها سریع تر زبان دیگری را یاد می گیرد و در برخی از روش ها آزادی بیشتری برای انتخاب یادگیری دارد.

روش غرقه سازی:

در این مدل از یادگیری کودک کاملا در محیطی با زبان دیگر قرار می گیرد. در مهد های کودک دوزبانه مربی ها با زبان دوم که هدف یادگیری است صحبت می نمایند و در مدرسه هم بچه ها حداقل نیمی از اوقات خود را در طول روز به یادگیری زبان دوم می پردازند. در روش غرقه سازی کامل که البته در مدارس معدودی اجرا می گردد کودک همه مواد درسی مانند ریاضی، علوم و تاریخ را به زبان دوم فرا می گیرد. در این روش آموزش زبان به بچه ها زبان در واقع زبان دوم به جای اینکه موضوعی برای یادگیری باشد خود وسیله ای برای آموزش مواد درسی دیگر است و کودک ناخودآگاه مجبور به یادگیری این زبان می گردد. بچه هایی که با این روش زبان یاد می گیرند در صحبت کردن زبان دوم با لهجه صحیح و به طور کامل، پیروز ترند و به سطوح بالاتری از یادگیری زبان می رسند.

اگرچه ممکن است در ابتدا، یادگیری در برخی از مواد درسی، بچه ها به مقدار ای که آن درس ها را به زبان مادری خود یاد می گیرند پیروز نباشند، اما به تدریج و با پیشرفت شان در یادگیری زبان دوم، این مشکل هم رفع می گردد.

روش آموزش زبان خارجی در مدارس ابتدایی:

در این روش به جای این که زبان دوم در پایه هدایت به کودک آموزش داده گردد، در همان سال های ابتدایی و همراه با دیگر درس ها به طور مقدماتی به کودک یاد داده می گردد. در این روش زبان دوم به عنوان یک سوژه یادگیری به کودک معرفی می گردد و به طور معمول 3 تا 5 جلسه در هفته کودک زمان صرف یادگیری این زبان می نماید. اندازه پیروزیت این روش کمی کمتر از روش قبلی است، اما بچه های که در این سن یادگیری زبان را آغاز می نمایند نسبت به بچه های که در سال های بعد برای اولین بار زبان دوم را یاد می گیرند، پیشرفت بیشتری خواهند داشت. ارائه زبان دوم در سال های اولیه تحصیلی که کودک شوق برای یادگیری دارد باعث بالا رفتن سرعت یادگیری می گردد. بسته به کوشش و اندازه زمانی که صرف آموزش این زبان به کودک می گردد ممکن است در آینده کودک بتواند به خوبی و با فصاحت به زبان دوم حرف بزند.

روش اکتشاف در زبان دوم:

در این روش سن کودک کمی بالا تر است و این روش بیشتر از آن که آموزش زبان باشد در واقع نوعی تقویت شناخت کودک است. در این روش فرهنگ و زبان دوم به عنوان یک مفهوم به کودک ارائه می گردد. برای کودک در خصوص فرهنگ و زبان های مختلف صحبت می گردد و ممکن است بیش از یک زبان به کودک ارائه گردد تا کودک در یادگیری زبان دوم حق انتخاب داشته باشد. در مراحل بالا تر این روش، ساختار های زبان دوم هم به کودک آموزش داده می گردد، اما بیشتر از آن که تاکید بر فصیح صحبت کردن این زبان باشد، هدف آشنایی و ارائه اطلاعات در خصوص فرهنگ جامعه ای است که به آن زبان سخن می گویند.

اگر جلسات آموزش زبان به بچه ها بیشتر از 2 یا 3 بار در هفته باشد ممکن است توانایی کودک در صحبت به زبان دوم هم بیشتر گردد، اما والدین نباید انتظار داشته باشند کودک در این روش یادگیری بتواند بعد ها به طور فصیح و با لهجه مناسب به زبان دوم حرف بزند. این روش یادگیری بیشتر مورد علاقه والدینی است که فکر می نمایند آموزش زبان دوم ممکن است باعث فشار بر کودک گردد. اگرچه این روش می تواند زمینه یادگیری زبان در سال های بعدی باشد و سرعت یادگیری زبان در فرد را در سال های بعدی زندگی افزایش دهد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 13 مهر 1403 بروزرسانی: 13 مهر 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164601

به "برترین روش های آموزش زبان به بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش های آموزش زبان به بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید