فعالیت 13 کتابخانه سیار در استان زنجان

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/زنجان مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان زنجان گفت: 13 کتابخانه سیار در استان زنجان فعال است.

فعالیت 13 کتابخانه سیار در استان زنجان

علیرضا نوری بعد از ظهر امروز (30 فروردین ماه) در نشست خبری، با اشاره به فعالیت 121 کارمند در کانون استان، اظهار کرد: کارمندانی که کانون دارد شامل مربیان فرهنگی، هنری و یا ادبی هستند که فعالیت می نمایند و کانون استان در همه شهرستان های خود مرکز ثابت داشته و در حال حاضر این کانون 17 مرکز ثابت در کل استان دارد.

وی با اشاره به فعالیت 13 کتابخانه سیار در استان، اضافه نمود: در مناطقی که جمعیت دانش آموزی و فضای فرهنگی و هنری آن شهر، منطقه و یا روستا می طلبد که فعالیت های ویژه ای انجام دهیم ولی مرکز ثابت نداریم. برای اینکه بچه ها و نوجوانان این منطقه نیز از فعالیت های کانون استفاده نموده و استعدادیابی شوند، به همین دلیل برای این مناطق کتابخانه های سیار را در نظر گرفته ایم.

این مسئول توضیح داد: کتابخانه های سیار کانون، مجهز به امکاناتی مانند نمایش فیلم، کتاب، اسباب بازی های فکری مختلف، دوربین عکاسی، وسایل نقاشی، سفالگری، کتاب های شعر و ... هستند و برای هر کدام حداقل 15 پایگاه روستایی در نظر گرفتیم و این ها در این پایگاه ها - در زمانی که ویروس کرونا نبود - حضور می یافتند و با استقبال گرم و اشتیاق اعضا روبه رو می شدند که در کنار اقدامات فرهنگی، هنری و ادبی، استعداد بچه ها و نوجوانان نیز شناسایی و جذب کانون می شدند و در مسابقات مختلف نیز شرکت می کردند.

نوری با اشاره به اینکه پارسال 13 عنوان جشنواره هنری برگزار گردیده است که از این تعداد سه عنوان بین المللی، شش کشوری و چهار استانی بود که کانون زنجان در این جشنواره ها 87 برگزیده هنری داشت، ادامه داد: در بخش ادبی نیز هفت جشنواره ادبی برگزار گردید که پنج جشنواره کشوری و دو جشنواره منطقه ای بود و در این عرصه نیز کانون استان 16 برگزیده داشت. علاوه بر این، 70 عنوان برنامه ادبی از جمله انجمن شعر، داستان، برنامه دو پنجره، مهرواره ها، مسابقات و ... نیز در بخش ادبی برگزار گردید.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان زنجان با بیان اینکه در بخش فرهنگی نیز این کانون هشت عنوان برگزیده کشوری در سال گذشته داشت و 49 عنوان برنامه نیز در این زمینه برگزار گردید، به طرح کانون و مدرسه اشاره و بیان نمود: در طرح کانون و مدرسه، تعدادی از مدارس انتخاب شده و مربیان کانون در این مدارس حضور داشته و علاوه بر فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی، استعدادیابی نیز می نمایند که طی اجرای این طرح 65 مدرسه تحت پوشش بودند.

این مسئول بیان نمود: در ایام کرونا نیز هشت عنوان کارگاه عمومی به صورت آنلاین برای اعضا در قالب قصه گویی، معرفی کتاب، روخوانی کتاب، معرفی شخصیت، نمایش فیلم، بحث آزاد، شعرخوانی و ... تدارک دیده شد که توسط مربیان برگزار می گردد. البته در بحث آزاد نیز مربیان اطلاعاتی در رابطه با ویروس کرونا را در اختیار اعضا قرار می دهند.

وی در رابطه با پیک امید اظهار کرد: پیک امید در زمان هایی که رویدادهای طبیعی مثل زلزله اتفاق می افتد، اجرا شده و طی آن مربیان کانون به صورت داوطلبانه در این مناطق حضور پیدا می نمایند تا با فعالیت های مختلف آسیب های موجود برای بچه ها و نوجوانان را کاهش دهند که در ایام کرونا نیز بیش از 900 فیلم در سایت ها و فضای مجازی بارگذاری شده که بچه ها و نوجوان می توانند از آن ها استفاده نمایند. استان زنجان نیز بیشترین آمار را در این زمینه در سطح کشور داشته که این کار آثار خوبی داشته و خانواده ها نیز راضی بوده اند.

نوری در مورد طرح پیشگیری از چاقی بچه ها که در ایام کرونا ثبت نام و آموزش های لازم به اعضا ارائه شده است، گفت: در ایام کرونا 80 گروه مجازی در استان برای اعضای کانون تشکیل شده بود که در حال حاضر آموزش ها در کارگاه های آنلاین عمومی برای اعضا برگزار می گردد.

این مسئول با بیان اینکه در کانون چند خصیصه ویژه داریم که در کشور مطرح است، اضافه نمود: کانون استان در حوزه سرود و تئاتر مقام کشوری و در حوزه قصه گویی مقام بین المللی دارد. همچنین انجمن عکاسی کانون، عکاسان خوبی معرفی نموده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان زنجان با اشاره به اینکه کانون زبان نیز زیر نظر کانون پرورش فکری است، اظهار کرد: 180 کلاس در هر ترم توسط کانون زبان برگزار گردیده و دارای چهار شعبه خواهران و چهار شعبه برادران در استان بوده که سه شعبه در زنجان و یک شعبه نیز در ابهر واقع است. البته در حال حاضر همه فعالیت های کانون زبان به صورت آنلاین بوده و زبان عربی، فرانسه، آلمانی و دوره های مختلف دیگر نیز در آن برگزار می گردد.

نوری ادامه داد: از شش مرکز ثابت کانون در شهر زنجان، دو مرکز خاص بوده که یکی از آن ها مرکز علوم و نجوم و از مراکز نمونه در سطح کشور است که در کنار فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی، به صورت تخصصی در رابطه با علم نجوم نیز آموزش می دهد. همچنین مرکز دیگر شامل مرکز شماره 4 کانون است که برای بچه ها کم بینا، ناشنوا و کم شنوا بوده و اقدامات کانون در آن انجام می گردد. البته فراوری کتاب های بریل هم از فعالیت های دیگر کانون به شمار می رود که در اختیار آن مرکز قرار می گیرد.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان زنجان، به روزرسانی اطلاعات همکاران کانون است که دوره های مختلف تخصصی و تکنیکی برای آن ها در نظر گرفته شده و برگزار می گردد.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 142028

به "فعالیت 13 کتابخانه سیار در استان زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 13 کتابخانه سیار در استان زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید