الهام از الگوی پرواز بی صدای جغد در ساخت هواپیما های کم صدا

به گزارش مجله سرگرمی، دانشمندان همزمان با آشنا شدن با مکانیک پیچیده پرواز پرندگان، به کشف رازهایی ادامه می دهند که می تواند به آیرودینامیک پیشرفته ختم گردد و این ممکن است شامل هواپیماهایی باشد که صدای کمتری فراوری می نمایند. دانشمندان در اروپا با شبیه سازی ریزساختارهای موجود بر روی پرهای جغد که به این پرنده اجازه می دهد طعمه خود را در سکوت شکار کند، نوع جدیدی از ایروفویل را فراوری نموده اند که به گفته آنها می تواند منجر به دستاوردهای مهمی در این زمینه گردد.

الهام از الگوی پرواز بی صدای جغد در ساخت هواپیما های کم صدا

مهندسین هوافضا برای تحقیقات بیشتر در خصوص آیرودینامیک های بهبودیافته، توسعه بال های دگرگون شونده، چگونگی کاهش مقاومت هوا و حتی روش بهبود پهپادها از مطالعات در خصوص پرواز پرندگان استفاده نموده اند. در واقع، ماه گذشته ما تحقیقاتی را در خصوص روش جغدهای انبار در برابر بادهای شدید آنالیز کردیم که ممکن است روزی به ساخت هواپیماهای کوچک پیکری منجر گردد که می توانند همان کار را انجام دهند.

آخرین پیشرفت در این زمینه توسط محققان سیتی، دانشگاه لندن و دانشگاه RWTH آخن آلمان انجام شده و نقش ریزساختارهایی به نام فینلت را در لبه حمله پرهای جغد نشان می دهد. دانشمندان با جمع آوری داده های هندسه سه بعدی در خصوص پرهای معمولی جغد به وسیله اسکن میکرو سی تی با وضوح بالا آغاز کردند که به آنها امکان ساخت مدلی دیجیتالی را می داد که می تواند به وسیله دینامیک سیالات محاسباتی یا CFD مورد مطالعه قرار گیرد.

تصویری از لبه دندانه دار پر جغد

تحقیقات نشان داد که این فینلت ها برای تغییر جهت جریان هوا در مسیری منسجم تر به کار می فرایند. این تیم یک ایروفویل عظیم تر را با الهام از فینلت ها ساخته و برای آزمایش در یک تونل آب قرار دادند، که بار دیگر نشان داد که می توانند جریان های عبوری را راهنمایی و تثبیت نمایند.

نتایج خلاف انتظار تیم این بود که تصور می کردند انحنای فینلت ها در واقع گرداب های مینیاتوری فراوری می نمایند. در عوض، آنها دریافتند که این فینلت ها به عنوان راهنماهای نازک با هم کار می نمایند تا جریان عبوری از وسط بالها را صاف نموده و به جغدها اجازه می دهند تا در سکوت حرکت نمایند.

این تیم میخواهد مدل اولیه را با یک نسخه فنی از این ایرفویل تهیه کند، که از آن برای مطالعه بیشتر آکوستیک پرواز در آزمایش تونل باد استفاده خواهد نمود. در نهایت، هدف این است که این نوع ریزساختارها در طراحی بال های پیشرفته هواپیما به کار بیایند و نویز فراوریی را به خوبی کاهش دهند.

این تحقیق در مجله Bioinspiration & Biomimetics منتشر شده است.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: گردشبان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 137219

به "الهام از الگوی پرواز بی صدای جغد در ساخت هواپیما های کم صدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الهام از الگوی پرواز بی صدای جغد در ساخت هواپیما های کم صدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید