افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

به گزارش مجله سرگرمی، سقف افزایش قیمت خودرو تعیین شد. 29 درصد برای ایران خودرو و 18 درصد برای سایپا سقف افزایش قیمت مجاز این دو خودروساز است. این افزایش قیمت بازار خودرو ایران را باشوک بزرگی روبرو می نماید.

افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: محمد علی تیموری مدیرعامل شرکت سایپا خاطرنشان کرد: میانگین افزایش قیمت ها برای خودرو های شاهین حدود 18 درصد و کوئیک اتوماتیک 17 درصد در نظر گرفته شده است.

در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز برای خودرو هایی نظیر پارس، سمند، تارا و دنا افزایش 29 درصدی قیمت ها به طور میانه اعمال شده است.

وی توضیح داد : امروز فهرست قیمت های تازه در سایت دو خودروساز اعلام می گردد تا مصرف کنندگان و ثبت نام کنندگان خودرو های داخلی از قیمت های تازه آگاه شوند و خودروسازان نیز بر اساس قیمت های تازه خودرو ها را تحویل دهند.

طبق اعلام تیموری آخرین افزایش قیمت کارخانه خودروسازان مربوط به آذر ماه سال 1400 بوده است و خودروسازان در سال گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته اند.

مدیر عامل سایپا درباره افزایش قیمت ها ادامه داد: به طور مثال خودروی شاهین پیش از افزایش قیمت ها 304 میلیون تومان قیمت داشت که اکنون این افزایش قیمت 18 درصدی به آن اضافه می گردد.

ضمن این که 40 میلیون تومان هم عوارض محاسبه می گردد، اما نکته این است که قیمت عوارض ها افزایشی نداشته و تنها این 18 درصد به قیمت پایه خودرو اضافه می گردد. همچنان این قیمت تازه نسبت به قیمت بازار آزاد که در حدود 600 میلیون تومان است تفاوت زیادی دارد.

مطابق گفته های تیموری قیمت کارخانه خودروی شاهین با محاسبه عوارض به حدود 399 میلیون تومان خواهد رسید و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد به 664 میلیون تومان رسیده است.

به عبارت دیگر اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار همچنان برقرار است و احتمالا در بازار آزاد باید شاهد افزایش قیمت بیشتری هم باشیم چرا که هنوز نرخ تورم سال تازه به آن اضافه نشده و مدل های 1402 هم هنوز وارد بازار نشده اند.

در حالی خودروسازان ایران اقدام به افزایش قیمت نموده اند که همچنان عرضه از تقاضا بسیار کمتر است و احتمالا این شوک تازه سبب افزایش شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

در سال گذشته فراوری خودرو یک میلیون 300 هزار دستگاه بود حال آنکه تقاضای بازار خودرو بالای یک میلیون و 500 هزار دستگاه است.

از طرفی بنظر می رسد واردات خودرو در امسال در نیمه دوم سال جدی گردد؛ منتفی شدن واردات خودرو دست دوم هم سبب می گردد بازار خودرو ایران شاهد آشفتگی بیشتری باشد.

بازار خودرو به همین صورت خواهد ماند

نجفی منش از زیان انباشه خودروسازان گفت

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد باشد، بازار خودرو به همین صورت خواهد ماند.

وی خاطر نشان کرد : البته کاچی به از هیچی است اما با قیمت گذاری تازه تنها جلوی زیان بیشتر خودروسازان گرفته می گردد.

لابی خودروسازان در کوشش بودند قیمت خودرو را بسیار بیش از این افزایش دهند منوچهر منطقی معاون وزارت صمت در اسفند سال گذشته از احتمال افزایش قیمت 30 تا 70 درصدی خودرو خبر داده بود.

اینجا فیلم کامل تست های خبرنگاران را دیدن کنید:
تست و آنالیز وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست دنا جوانان با موتور EFP
همه چیز درباره پژو 207 مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
تست و آنالیز دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
رازهای پژو پارس با موتور تازه؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
منبع: بیت ران
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164497

به "افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید