آینده اقتصاد بریتانیا و برگزیت؛ گذار از اقتصاد قرن بیستمی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران- گروه بین الملل: نشریه نشنال اینترست در مقاله ای به قلم سالوادور بابونز به آنالیز پیامدهای مثبت و منفی که ممکن است جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در پی داشته باشد می پردازد.

آینده اقتصاد بریتانیا و برگزیت؛ گذار از اقتصاد قرن بیستمی

سالوادور بابونز نویسنده کتاب اقتدارگرایی جدید: ترامپ، پوپولیسم و ستم کارشناسان است.

ترجمه این مقاله در ادامه آمده است.

به نظر می رسد ساختار سیاسی بریتانیا نمی تواند درباره خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) به یک جمع بندی برسد.

اقتصاد بریتانیا ممکن است در صورت خروج از اتحادیه اروپا به کندی پیشرفت کند ولی با توجه به اینکه از سال 2008 منطقه یورو برای سومین بار با رکود اقتصادی روبرو بوده به آسانی نمی توان متوجه دلیل نگرانی بریتانیا از آینده اقتصادی خود در خارج از اتحادیه اروپا شد. با نگاهی به غیر از نتایج فصلی به دست آمده، اتحادیه اروپا مسائل ساختاری بزرگی دارد. یکی از این مسائل که البته کوچکترین آنها نیست وابستگی مفرط آن به صنایع فراوریی اقتصاد قدیم در قرن بیستم است.

وقتی صحبت درباره اقتصاد قرن بیست و یکم می گردد، به عبارت تکرارشونده اروپاییان بر می خوریم که می گویند اگر نمی توانی آنها را شکست دهی اقتصادیات بگیر. کشور فرانسه در سال جدید اقتصادیات تازه ای برای درآمدهای حاصل از گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل وضع کرد. جلیقه زردهای فرانسه به طور قطع ظهور شغل هایی را که در آینده توسط اقتصاد آنلاین رو به نزول اروپا به وجود می آیند را جشن می گیرند.

اشتباهی که اتحادیه اروپا در خصوص گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل موسوم به گافا درست پس از جریمه 4/34 میلیاردی گوگل در سال پیش انجام داد منجر به آن شد که اکنون اروپایی ها برای داشتن اپلیکیشن اندروید باید مبلغی را برای مجوز بپردازند. البته از 30 ماه مارس انتظار می رود طبق توافقی که حاصل شد، اروپایی هایی که در حال گذر از فرودگاه هیترو لندن هستند بتوانند به صورت رایگان از اندروید استفاده نمایند؛ البته در صورتی که فرودگاه هیترو لندن همچنان باز باشد.

هواداران سرسخت ماندن در اتحادیه اروپا اخطار داده اند که در صورت خروج از اتحادیه اروپا تمامی پروازها بین اتحادیه اروپا و بریتانیا متوقف می گردد.

وحشت از برگزیت باعث شده است روی هواپیماها، قطارها و اتومبیل های قدیمی اقتصادی تمرکز گردد. آیا بریتانیا و اتحادیه اروپا مجوز خلبانان یکدیگر را به رسمیت می شناسند؟ (به رسمیت خواهند شناخت). آیا بازرسین گمرکی که فرانسه از طرف خود به تونل مانش خواهد فرستاد کافی خواهد بود؟ (خیر نخواهد بود). آیا دارندگان صنعت اتومبیل سازی در بریتانیا که خارجی هستند محصولات خود را از بریتانیا خارج خواهند کرد؟ (بله ممکن است).

روند هموار انتقال قطعات اتومبیل از فرانسه به بخش های میانی انگلیس چیزی نیست که از رویاپردازی های اقتصادی به دست آید. توانمندی در زنجیره قیمت اتومبیل به سرعت از سمت فراورینمایندگان به سمت سرویس های شبکه ای اینترنتی مانند اوبر و لایفت در حال انتقال است. البته اتحادیه اروپا نیز در حال متوقف کردن آنهاست ولی این که پیروز گردد یا نه مسأله ای دیگری است.

اگرچه ممکن است پیش بینی های اقتصادی کار غیر عاقلانه ای باشد ولی یک چیز مسلم است: رویکرد متمرکز و کنترل شده اتحادیه اروپا در زمینه پیشرفت تکنولوژی به واقع تضمین می نماید که آینده جای دیگریست؛ گذشته از آن تکنولوژی در اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی پشتیبانی می گردد و راهبری آن به عهده دولت است.

تکنولوژی قرن بیست و یک به روندی منطقی و مدلل برای سازمان دهی سیستم پیچیده فراوری نیازمند است که نقطه قوت اروپا است ولی در زمینه پرورش ذهن هایی که برای عملی کردن اهداف درست تعریف شده به طور سازمان یافته می توانند فکر نمایند تنها ژاپنی ها رقیب آنهایند.

ولی پیدایش شبکه اینترنتی از سیستم های تکنولوژی در قرن بیست و یکم به انعطاف پذیری ذهنی بیش از فکرهای منطقی محض نیازمند است. امروزه خلاقیت جای منطق را گرفته است. اگر می خواهید اتومبیل طراحی کنید به آلمان بروید، اگر می خواهید حمل و نقل شخصی خود را راه اندازی کنید به کالیفرنیا بروید.برای چندین دهه، تقریبا از زمانی که بریتانیا در سال 1973 به اتحادیه اروپا پیوست، این کشور در زمینه طراحی و تخیل به تعادل رسید. در زمان تاچر برنامه ریزی اقتصادی را متوقف کرد ولی هیچ گاه بر روی گستره پهناور اقتصاد آمریکای غربی که جو آن شبیه ایالت های شمال شرقی معقول ولی غیر سرسختانه است تمرکز نکرد.

بعد از اینکه اتحادیه اروپا در پی اتحاد (اقتصادی) ه رچه نزدیکتر برآمد و با نهادهای اتحادیه اروپا مانند کمیسیون اروپا و دیوان دادگستری اروپا به سمت داشتن اقتصادی تنگاتنگ تر حرکت می نماید برگزیت کاملا در نقطه مخالف آن قرار می گیرد.

اعتقاد هواداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا این بود که کمیسیون اروپا می دانست چگونه به بهترین شکل برای آینده اقتصادی اتحادیه اروپا و(بریتانیا) برنامه ریزی کند و اعتقاد هواداران جدا شدن از اتحادیه اروپا اعتماد خوشبینانه به توانایی مردم، کمپانی ها و نهادهای بریتانیایی است که می توانند به طور جداگانه آینده اقتصادی خود را بسازند.

انعطاف پذیری انگلیسی-آمریکایی در رجحان دانشگاه های بریتانیایی و آمریکایی قابل مشاهده است. آمریکا بر اساس نظام رتبه بندی آکادمیک دانشگاه های دنیا (رتبه بندی شانگهای) با افتخار معتقد است که 31 دانشگاه از 50 دانشگاه برتر دنیا آمریکایی هستند. شش دانشگاه از این پنجاه دانشگاه متعلق به بریتانیا است که که به تعداد کل دانشگاه های برتر سایر کشورهای اروپایی است و هیچ کدام از دانشگاه های اروپا جزو 25 دانشگاه برتر دنیا نیستند.

زنجیرهای قدیمی، ارتباطات نو

در اوایل قرن نوزده ناپلئون تقریبا تمام کشورهای اروپایی را از تجارت با بریتانیا منع کرد. قطع ارتباط با انگلیس اقتصاد فرانسه را دچار آسیب جدی ساخت. در جنگ دنیای دوم، در نیمه اول قرن بیستم، آلمان با دسترسی به همه منابع اروپا به علت محاصره متحدان دچار قحطی شد. صحبت های امروز اتحادیه اروپا از مجازات با جریمه بریتانیا تنها یک تصمیم کوتاه بینانه مانند دو تصمیم گذشته است.

کوتاه بینانه است چون تجارت دیگر به معنای گذشته نیست. تجارت بین المللی به عنوان درصدی از فراوری ناخالص داخلی حتی پس از بحران اقتصاد دنیای سال 9-2008 کاهش پیدا نموده است. کشتی های حمل نماینده کالا دیگر نماد آینده نیستند نماد گذشته اند.

بریتانیا امروزه بسیار پیشرفته است و به جای صادرات کالاهای قدیمی خدمات را به شیوه ای جدید صادر می نماید ولی حتی این نشانه یک اقتصاد که در نتیجه تجارت شکوفا شده باشد نیست. قیمت خود کالاها به طور فزاینده ای از ویژگی های هوشمندانه که در آنها وجود دارد ناشی می گردد. آهن ارزان است، ایده است که ارزشمند است.

عضویت در اتحادیه اروپا بریتانیا را به آینده اقتصادی کالا بنیان که در برلین و بروکسل طراحی شده وابسته نموده است. بریتانیا ممکن است در چنان فضایی پیروز باشد ولی هیچ گاه شکوفا نمی گردد. بریتانیا دیگر هیچ گاه در محصولات کشاورزی یا فراوریی از فرانسه و آلمان پیشی نمی گیرد چرا که ارزش رقابتی بریتانیا دیگر کالا نیست، آزادی است.

بریتانیای پس از برگزیت ممکن است به علت از دست دادن شغل در صنعت اتومبیل سازی یا حتی بانکداری رنج ببرد ولی در عوض آزادی فکر و عمل به دست می آورد، درست مانند دره سیلیکونی (سیلیکون ولی) (منطقه ای در سانفرانسیسکو که بسیاری از شرکت های مطرح انفورماتیک را در خود جای داده است).

اقتصاد نوآور قرن بیست ویک توسط کمیسیون اروپا برنامه ریزی نمی گردد بلکه بر پایه لایک های گوگل و اوبر مشخص می گردد. برگزیت بریتانیا را آزاد می نماید، به او امکان می دهد بر پایه توانایی هایش رشد کند و خود را با پیشرفته ترین و پویاترین نقش آفرینان دنیای شبکه های اینترنتی همگام سازد.

تعجبی ندارد که هر اروپایی با شتاب به بریتانیا بیاید حتی اگر همچنان می توانند به آن کشور بروند. آنها افراد بسیار منطقی هستند و می دانند آینده را کجا می توان یافت. هیچ کس مجبور نخواهد بود برای آمدن به بریتانیا از راه شهر کاله در ماشین های باری پنهان گردد. از 30 مارس جایی که آنها به آنجا خواهند رفت بریتانیا خواهد بود.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10488

به "آینده اقتصاد بریتانیا و برگزیت؛ گذار از اقتصاد قرن بیستمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده اقتصاد بریتانیا و برگزیت؛ گذار از اقتصاد قرن بیستمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید