آن چه مردم را از کتاب به شایعه ها راند

به گزارش مجله سرگرمی، بهروز محمودی بختیاری معتقد است التهاب های اجتماعی سال 98 باعث شد انگیزه های مطالعاتی افراد از متون مکتوب به سمت اخبار و شایعه های فضاهای مجازی رانده گردد.

آن چه مردم را از کتاب به شایعه ها راند

این زبان شناس و دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگاران، درباره شرایط ادبیات در سال 98 و تاثیر وقایع اجتماعی بر آن اظهار کرد: مشکل ما در سال 98 این بود که التهاب های اجتماعی سال 98 باعث شد انگیزه های مطالعاتی افراد از متون مکتوب به سمت اخبار و شایعه های فضای مجازی رانده گردد و این به باور من باعث شد کتاب را کمتر از قدیم در دست مردم ببینیم.

او با بیان این که چند التهاب و بحران در جامعه باعث این شد که انگیزه های فرهنگی و مطالعاتی در افراد تغییر کند گفت: حالا که باید فصل خرید کتاب، تفرج کردن و استفاده از فضاهای فرهنگی باشد، همه این ها به خاطر شیوع بیماری جدید متوقف شده است. برای همین متاسفانه این شرایط برای هیچ کس مطلوب نیست و باید صبور بود تا این دوران متوقف گردد. من فکر می کنم بخش اصلی ارزشیابی بعد از نمایشگاه کتاب خواهد بود.

محمودی بختیاری ادامه داد: واقعیت این است که مردم بیش از این که وقت شان را در کتابخانه ها یا پشت میزشان برای کتاب خواندن بگذرانند، در فضاهای مجازی اخبار را رصد می نمایند و من فکر می کنم این چیز خوبی نیست. ما باید به سمت کتابخانه های دیجیتالی حرکت کنیم تا حالا که افراد این قدر به فضای مجازی آلوده شده اند، متون مطلوب را مطالعه نمایند، نه اخبار و شایعه ها را.

این مدرس دانشگاه همچنین درباره شرایط آموزش ادبیات در سالی که گذشت بیان نمود: سال جاری چند کتاب خیلی خوب در حوزه نقد ادبی منتشر شد؛ مثلا دوستان دانشمند من دکتر بهادر باقری و عیسی امن خانی کتاب های درسی فوق العاده ای چاپ کردند که ما را به آینده این پژوهش ها امیدوار می نماید، دریغ که تا ترم داشت جان می گرفت عملا کلاس ها به تعطیلی کشیده شد.

او درباره اثرگذاری فضای اجتماعی بر ادبیات و حضور ادبیات در این فضا، با اشاره به این که این کار یک پژوهش پیمایشی می طلبد گفت: به هر حال وقتی جوامع دچار التهاب و بحران می شوند نیازمند تسکین و روحیه هستند و هنر و ادبیات در این زمینه باید جلو بیاید و عملکرد خودش را نشان بدهد. برای همین من امیدوارم کنشگران فرهنگی و هنری ما صفحات خودشان را در فضای مجازی بیشتر به دادن روحیه و گسترش حس همبستگی، نوع دوستی و انساسیت اختصاص دهند تا بگردد این دوران را گذراند.

بهروز محمودی بختیاری همچنین از کتاب هایی که اخیرا خوانده است چنین گفت: من در این مدت کتاب هایی را که خریده بودم و فرصت نکرده بودم بخوانم مطالعه کردم. بین آن ها تاریخ تحلیلی صد سال سینمای ایران از عباس بهارلو را خیلی مفید دیدم و از میزان دقت و وسواس حرفه ای نویسنده لذت بردم. خاطرات ناصر ملک مطیعی را هم با این امید خواندم که زوایای کوتاهی از تاریخ سینمای ایران را پیدا کنم که متاسفانه کتاب این را به من نداد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 76637

به "آن چه مردم را از کتاب به شایعه ها راند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن چه مردم را از کتاب به شایعه ها راند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید