آشنایی با کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند

به گزارش مجله سرگرمی، در جهانی امروز و بر روی نقشه های سیاسی جهان، هر کشوری دارای یک شهر مهم از لحاظ سیاسی و حکومتی بوده که تمامی ادارات و وزارتخانه های مهم در آن جای گرفته اند. این شهر به عنوان پایتخت و مرکز کشور معرفی گشته و گاهی تنها شهری که مردم جهان از یک کشور می شناسند، پایتختی بوده که به آن ها معرفی شده است. شاید جالب باشد بدانید که بر روی نقشه سیاسی جهان چند کشور دیده شده که به دلایلی دارای یک پایتخت نیستند. در ادامه قصد کردیم کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند را به شما معرفی کنیم تا بدانید کدام کشورها دو یا چند پایتخت دارند.

آشنایی با کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند

کشور شیلی (República de Chile)

پایتخت شیلی را در جهان با نام شهر سانتیاگو می شناسد، اما پس از سقوط حکومت دیکتاتوری این سرزمین به دست آگوستو پینوشه (Augusto Pinochet) در سال 1990 میلادی و برای التیام درد و رنج مردم، شهر دیگری به نام والپرایزو (Valparaiso) تحت نام مرکز شیلی به جهانیان معرفی گردید تا کشور شیلی یکی از کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند، باشد.

کشور ساحل عاج (Ivory Coast)

فلیکس اوفویت بوانی (Félix Houphouët - Boigny) در سال 1960 میلادی کشور ساحل عاج را به استقلال رساند و توانست اولین رئیس جمهور کشور مستقل ساحل عاج گردد. او پس از رسیدن به این سمت، تصمیم گرفت بعد از 23 سال پایتخت این سرزمین را از شهر آبیجان (Abidjan) به شهر یاموسوکورو (Yamoussoukro) که شهر زادگاهش بود، تغییر دهد و مرکز جدیدی را به جهانیان معرفی کند. او دلیل این تغییر را افزایش پیشرفت در مرکز اعلام کرد، اما به دلیل باقی ماندن نهادهای دولتی و بیشتر سفارتخانه ها در شهر آبیجان، ساحل عاج هم به فهرست کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند، اضافه شد.

کشور هلند (Nederland)

براساس مطلب کدام کشورها دو یا چند پایتخت دارند، باید بدانید که شهر آمستردام با تشکیل پادشاهی جدید و رهایی از استعمار فرانسه در سال 1814 میلادی تحت نام پایتخت هلند معرفی گردید، اما چندی بعد به دلیل کم کردن تمرکز در این شهر، سفارتخانه، وزارت خانه و نهادهای دولتی به شهر لاهه (Hague) منتقل شده و در حال حاضر، هر دو شهر دارای شهرت و اعتباری جهانی هستند.

کشور سریلانکا (Sri Lanka)

در سال 1977 میلادی و چند دهه پس از استقلال کشور سریلانکا، مجلس این سرزمین به دلیل ازدحام و شلوغی و تمرکز بسیار در شهر کلمبو یعنی پایتخت تصمیم گرفت تا با انتقال مجلس به شهری دیگر مرکز جدیدی را به جهان معرفی کند. در نهایت شهر جایاواردنپورا کوته (Sri Jayawardenepura Kotte) تحت نام پایتخت جدید سریلانکا معرفی گردید.

کشور صحرای غربی (Western Sahara)

کشور صحرای غربی از جمله کشورهایی بوده که در شمال غرب آفریقا قرار گرفته است و بین دو گروه برای حاکمیت در تعارض است. این سرزمین که در جنوب مراکش واقع شده، مورد فرق بین پادشاهی مراکش و جبهه آزادی بخش بولیساریو بوده و به همین دلیل، پایتختی که تحت نظارت سازمان ملل قرار گرفته است، در منطقه الحمرا (Laâyoune - Sakia El Hamra) واقع شد. اما مرکز دیگری که توسط گروه دیگر به جهان معرفی گردید، شهر تیفاریتی (Tifariti) نام دارد.

کشور بنین (Benin)

بنین از دوران استعمار فرانسه تا به امروز دارای یک پایتخت سیاسی به نام شهر کوتونو (Cotonou) و مرکزی رسمی به نام شهر پورتو نوو (Port - Novo) است. این دو شهر حتی بعد از سال 1970 میلادی که بنین به استقلال رسید، به همین شکل باقی مانده و به عنوان پایتخت های بنین در جهان شناخته می شوند.

کشور گرجستان (Georgia)

شهرهای تفلیس و کوتایسی (Kutaisi) در ادوار مختلف پادشاهی گرجستان، تحت نام پایتخت و مرکز این سرزمین معرفی گردیده اند. در حال حاضر بخاطر قدردارنی و احترام، هر دو شهر تحت نام پایتخت شناخته می شوند. تفلیس پایتخت رسمی و کوتایسی شهری که مجلس و نهاد قانونگذاری گرجستان در آن قرار گرفته است، تحت نام مرکزهای اصلی این سرزمین نزد جهانیان محسوب می گردند.

کشور مالزی (Malaysia)

شهر کوالالامپور یکی از پایتخت های مشهوری بوده که مردم جهان آن را می شناسند، اما دولت مالزی به دلیل ازدحام فراوانی که در این شهر ایجاد شده بود، تصمیم گرفت تا شهر جدیدی احداث کند و تمامی سازمان های دولتی و وزارت خانه ها را به آنجا منتقل نماید. این شهر جدید در سال 1995 بنا گشت و با نام شهر جدید پوتراجایا (Putrajaya) به جهانیان معرفی گردید. سال 1999 میلادی سال آغاز به کار این شهر به عنوان مرکز مالزی است.

کشور آفریقای جنوبی (South Africa)

کشوری با پایتخت های متعدد عنوانی هست که جغرافیای سیاسی جهان با آن از آفریقای جنوبی یاد می کند. قرار دریافت قوه قضاییه در شهر بلوم فونتین (Bloemfontein)، مقر ریاست جمهوری و دولت در پرتوریا (Pretoria) و واقع شدن مجلس این سرزمین در کیپ تاون (Cape Town)، آفریقای جنوبی را با سه مرکز و پایتخت رسمی به جهانیان معرفی کرد.

کشور سوازیلند (Swaziland)

سوازیلند دارای یک پایتخت سلطنتی بوده که محل زندگی پادشاه و خاندان او محسوب می گردد. این شهر شاهانه لوبامبا (Lobamba) نام دارد، اما شهری که به عنوان پایتخت و مرکز اداری به جهان معرفی گردید و وظایف دولتی در آن انجام می گیرند، شهری است با نام مبابانه (Mbabne).

کشور بولیوی (Bolivia)

درگیری های دو گروه حزب لیبرال در شهر لاپاز (La Paz) و حزب محافظه کار در شهر سوکره (Sucre)، پس از انقلاب سال 1899 میلادی باعث شد تا نام این دو شهر به عنوان پایتخت های آینده بولیوی بر سر زبان ها بیفتد. اما با پیروزی لیبرال ها همچنان این دو شهر محل مناقشه باقی ماندند تا سرانجام تصمیم بر این شد که سوکره پایتخت رسمی و لاپاز مرکز دولتی بولیوی باشد.

کشور هندوراس (Honduras)

دو شهر در بخش مرکزی کشوری که در شمال آمریکای مرکزی قرار گرفته است، به عنوان پایتخت های رسمی هندوراس به جهان معرفی گردیده اند. این تصمیم کاملا براساس تصمیم دولت بوده تا دارای دو مرکز رسمی باشد. شهر تگوسیگالپا (Tegucigalpa) از دیرباز پایتخت هندوراس بود تا اینکه خواهر این شهر یعنی کومایاگوآ (Comayagüela) در سال 1937 میلادی به عنوان پایتخت دوم معرفی گردید.

کشور مونته نگرو (Montenegro)

شهر ستیجه (Cetinje) به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی و برای قدردانی و احترام به این شهر، به عنوان مرکز فرهنگی مونته نگرو به جهان معرفی گردید، در حالیکه پایتخت رسمی و محل فعالیت های دولتی مونته نگرو، شهر پودگوریتسا (Podgorica) نام دارد.

کشور کره جنوبی (South Korea)

نام شهر سئول در ادوار تاریخی نامی است که به عنوان پایتخت و مرکز کشور کره جنوبی شناخته می گردد، اما ازدحام و شلوغی بسیار در این شهر مقامات دولتی را بر آن داشت تا به فکر چاره ای باشند. به همین منظور در سال 2007 با تصویب دولت مقرر شد که تمام مراکز دولتی به شهر سجونگ سیتی (Sejong City) منقل شوند تا این شهر به عنوان پایتخت اداری به جهان معرفی گردد. این رخداد در سال 2012 میلادی رخ داد و کره جنوبی را به لیست کشورهای دارای دو پایتخت اضافه کرد.

کشور تانزانیا (Tanzania)

آخرین کشوری که قرار است تحت نام کشورهای دارای بیش از یک پایتخت یا مرکز معرفی گردد، کشور تانزانیا بوده که شهر دارالسلام (Dar es Salaam) پایتخت رسمی آن محسوب می گردد. اما دولت تانزانیا در سال 1996 میلادی مجلس کشور را به شهر دودوما (Dodoma) انتقال داد تا کمی از ازدحام و شلوغی شهر ساحلی دارالسلام را کاهش دهد. هرچند که شمار کثیری از نهادهای دولتی همچنان در دارالسلام باقی مانده اند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 82846

به "آشنایی با کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کشورهایی که بیش از یک پایتخت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید