8 دمنوش خوشمزه با خواص فوق العاده که حتما باید امتحان کنید

به گزارش مجله سرگرمی، چای های گیاهی یا همان دمنوش ها از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در دنیا هستند . اگر از هواداران چای سیاه نیستید می توانید نوشیدن بهترین دمنوش ها را امتحان کنید و تجربه جدیدی برای خود ایجاد کنید . چای های گیاهی طعم های مختلفی دارند و می توانید آن ها را با توجه به ذائقه و طعم دلخواه اتان درست کنید. میو ه ها، گل ها، گیاهان و ادویه ها را مخلوط نموده و دمنوش اختصاصی خودتان را آماده کنید .

8 دمنوش خوشمزه با خواص فوق العاده که حتما باید امتحان کنید

درست است که دمنوش های ترکیبی آماده در بازار وجود دارند و می توانید آن ها را به صورت باز یا کیسه ای تهیه کنید، اما انتخاب طعم و ترکیبی که واقعا شما را راضی کند کمی سخت است . به عنوان مثال یک نفر طعم عناب را دوست ندارد، در زمان خرید دمنوش ترکیب دلخواه اش را پیدا می نماید اما می بیند که در کنار تمام گیاهان دوست داشتنی اش کمی عناب هم وجود دارد . اینجاست که از خرید پشیمان شده و بسته ی دمنوش را به قفسه بازمی گرداند .

امروز در دیجی کالا مگ می خواهیم شما را با 8 دمنوش محبوب در دنیا آشنا کنیم و روش تهیه ی آن ها در خانه را آموزش دهیم . پس اگر به نوشیدن دمنوش، آن هم در عصرهای زیبای بهاری، علاقه دارید این مطلب را تا سرانجام بخوانید .

دمنوش یا چای گیاهی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ لیست بهترین دمنوش های محبوب برویم بهتر است کمی درباره ی دمنوش ها بخوانیم و با آن ها آشنا شویم . دمنوش ها مزایای سلامتی زیادی مثل یاری به هضم بهتر و کاهش وزن دارند و از روزگار قدیم به عنوان دارو استفاده می شده اند . در قدیم استفاده از گیاهان با هدف درمانی در دو قاره ی آسیا و آمریکا بسیار رواج داشته است .

چای گیاهی به راحتی در دسترس همه است و به دلیل طعم های خاص و متنوعی که دارد، از جمله نوشیدنی های محبوب در بین همه ی افراد است. با نوشیدن یک فنجان دمنوش می توانید در دنیای از عطر و طعم غوطه ور شوید و از آن لذت ببرید .

برای دم کردن دمنوش ها می توانید آن ها را در قوری یا لیوان های مخصوص دمنوش ریخته و آب جوش را روی گیاه بریزید. مدت زمانی بین 3 تا 10 دقیقه برای دم کشیدن گیاهان مختلف ضروری است و برای تعدیل طعم آن ها هم می توانید از عسل، یک برش لیمو ترش تازه یا ادویه های مختلف بهره ببرید.

محبوب ترین دمنوش های گیاهی

حالا که کمی بیشتر با دمنوش ها آشنا شدیم و یاد گرفتیم که چطور آن ها را دم کنیم، به سراغ 8 دمنوش محبوب و آشنایی با خواص آن ها می رویم .

1. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه نسبت به دیگر دمنوش ها طعمی کلاسیک دارد . به دلیل خاصیت آرامش بخشی که دارد در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است و به دلیل همین خاصیت معمولا قبل از خواب نوشیده می گردد . تحقیقات نشان داده است که نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گرم قبل از خواب باعث ایجاد خوابی آرام می گردد، حالا چه بهتر که این نوشیدنی چای بابونه باشد !

چای بابونه عطر ملایم بابونه را منتشر می نماید؛ عطری که معمولا شبیه به عطر سیب سبز ترد است . رنگش پس از دم کشیدن زرد خیلی کمرنگ است و می توانید آن را با عسل شیرین کنید .

چای بابونه خاصیت آرامش بخشی و تسکین استرس دارد و پس از نوشیدن آن احساس خوبی خواهید داشت . اگر روزی شلوغ و پرچالش داشته اید می توانید با نوشیدن یک فنجان چای بابونه روزتان را با احساس خوبی به سرانجام برسانید . مطالعات نشان داده اند که چای بابونه می تواند به کاهش فشار خون بالا و تنظیم قند خون یاری کند .

2. دمنوش زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد یکی از محبوب ترین گیاهان در طب سنتی و گیاهی است . دمنوش زنجبیل در بهبود هضم و درمان حالت تهوع ناشی از بیماری یا بارداری مؤثر است . همچنین برای کاهش التهاب و شل شدن عضلات معده استفاده می گردد و می تواند گرفتگی عضلات و نفخ شکم را هم کاهش دهد .

چای زنجبیل از ریشه ی این گیاه تهیه می گردد . معمولا ریشه ی زنجبیل قطعه قطعه شده، خشک می گردد و سپس استفاده می شو د . این چای 100% طبیعی در بین دوست داران طبیعت و گیاهخواران بسیار محبوب است . چای زنجبیل به صورت کیسه ای در بازار موجود است اما می توانید خودتان آن را در خانه تهیه کنید . کافی است کمی ریشه ی زنجبیل را در آب گرم قرار داده و به مدت 3 تا 5 دقیقه دم کنید .

چای زنجبیل عطر و طعم گرم و تند دارد و جوانه های چشایی را تحریک می نماید . برای شیرین کردن و کاهش تندی این دمنوش می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید . شیرینی می تواند طعم تندی را ملایم کند و عسل بهترین گزینه برای ایجاد تعادل در طعم دمنوش ها است .

دمنوش زنجبیل را می توانید همراه با لیمو ترش هم مصرف کنید . پس از دم کشیدن زنجبیل یک تکه لیمو ترش در فنجان قرار دهید و کمی صبر کنید تا طعم و عطر خود را آزاد کند . اسید مرکبات طعم تازه ای به چای می بخشد و طعم زنجبیل را قوی تر می نماید .

3. دمنوش نعنا

دمنوش نعنا یکی از بهترین دمنوش های درمانی است که از گذشته تا امروز هواداران خاص خود را داشته و در سال های گذشته هم محبوبیت خاصی پیدا نموده است . این دمنوش مخصوصا در مراکش و ترکیه، بسیار محبوب بوده و نوشیدنی ثابت مراسم اجتماعی و رویدادهای فرهنگی به حساب می آید .

در زمان نوشیدن دمنوش نعنا لب های شما خنک می گردد و این به دلیل خواص خنک نمایندگی نعنا است . افرادی که این دمنوش را استفاده می نمایند احساس تازگی می نمایند و از تجربه ی این حس راضی می شوند . مصرف دمنوش نعنا در ژاپن در فصل تابستان رواج دارد و از آن برای ایجاد احساس خنکی در نوشیدنی ها استفاده می گردد . با توجه به نوع نعنا و علاقه ی خودتان می توانید کمی وانیل، شکلات یا میوه را به ترکیب دمنوش اضافه کنید .

دمنوش نعنا به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان بیماری های دستگاه گوارش شناخته می گردد . نعنا هم مانند زنجبیل در برطرف سوءهاضمه، درد معده و حالت تهوع مؤثر است . همچنین خواص ضد التهابی برگ نعنا به تسکین درد عضلات معده و روده یاری نموده، از ریفلاکس اسید و گرفتگی های دستگاه گوارش جلوگیری می نماید .

4. دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش به نام دمنوش ملیسا هم شناخته می گردد و نام خود را از واژه ی یونانی زنبور عسل گرفته است . دمنوش بادرنجبویه را می توان هم با گیاه خشک بادرنجبویه تهیه کرد هم از گیاه تازه ی آن برای تهیه استفاده کرد . عطر و طعم آن شبیه به مرکبات است و میزان آن پس از تهیه ی دمنوش بیشتر از گیاه تازه است . ترکیب دمنوش بادرنجبویه با عسل طعمی بی نهایت عالی و متفاوت به شما می دهد .

این دمنوش باعث قوی شدن پوست و کشیدگی آن می گردد و در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی مؤثر است . از دیگر خواص این دمنوش می توان به تقویت روحیه و بهبود حافظه اشاره نمود . دمنوش بادرنجبویه حاوی میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها است که به آن خاصیت سم زدایی بدن می دهد . آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند و در نتیجه از پیری زودرس و بیماری های مختلف جلوگیری می نمایند .

5. دمنوش هیبیسکوس

دمنوش هیبیسکوس، که به نام چای ترش هم شناخته می گردد، دراقع با گلبرگ های گل هیبیسکوس تهیه می گردد . این دمنوش در مناطق خاصی از دنیا مثل کارائیب یا استرالیا با نام گل رز یا ترشک هم شناخته می گردد . چای ترش به دلیل طعم ترشی که دارد معمولا پس از دم کشیدن به صورت سرد مصرف می گردد .

چای ترش عطر و طعمی تیز و با طراوت دارد و اگر با کمی عسل یا شکر ترکیب گردد طعمی دلچسب خواهد داشت . این گیاه در طب سنتی به عنوان بهبود دهنده ی احساسات و حالت عمومی بدن شناخته می گردد . هیبیسکوس سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده، سرماخوردگی را بهبود می بخشد . چای ترش حاوی اسیدهای آلی، پلی فنول ها و فلانوئیدها است و به همین دلیل می تواند سلامت کلی بدن را افزایش دهد .

6. دمنوش میوه گل سرخ

دمنوش میوه ی گل سرخ یا گل محمدی یکی از بهترین دمنوش هایی است که درباره ی آن کم صحبت می گردد اما محبوبیت آن هر روز در حال افزایش است . دمنوش گلاب هم معمولا از عصاره ی گل محمدی تهیه شده و دمنوش گل سرخ هم با میوه ی خشک شده ی گیاه گل رز تهیه می گردد .

چای میوه گل سرخ عطری ملایم و دلپذیر دارد، کمی ترش بوده و رنگ آن صورتی مایل به قرمز است . شما می توانید با توجه به ذائقه تان به آن کمی عسل یا لیموترش تازه اضافه کنید تا طعم متعادلی داشته باشید . دمنوش گل سرخ در سوئد در زمستان ها مصرف می گردد و به عنوان یک نوشیدنی تسکین دهنده شهرت دارد .

چای میوه ی گل محمدی سرشار از ویتامین C و مواد معدنی است . مطالعات نشان داده است که خواص ضد التهابی موجود در گل سرخ به درمان درد ناشی از آرتروز یاری می نماید . همچنین مصرف این دمنوش در کاهش وزن مؤثر بوده و مصرف آن به عنوان مکمل در رژیم های غذایی سالم و ورزشی توصیه می گردد .

7. دمنوش اکیناسه

دمنوش اکیناسه از گل های بنفش و روشن گیاه اکیناسه تهیه می گردد، البته برخی از دمنوش های بسته بندی شده و آماده ی اکیناسه از ریشه و برگ این گیاه تهیه شده است . چای اکیناسه طعم کمی تند و تیز دارد و ترکیب عطر و طعم آن شما را به یاد عطر کاج و گلزار می اندازد . این دمنوش در زمان دم کشیدن به رنگ های زرد کمرنگ و سبز کمرنگ تغییر می نماید .

دم نموده اکیناسه یکی از بهترین دمنوش ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین سلامتی است . از این دمنوش معمولا برای از بین بردن اثرات سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می گردد . مطالعات نشان داده است که مصرف چای اکیناسه می تواند به فرایند بهبود سرماخوردگی سرعت ببخشید . همچنین مصرف این چای به بدن شما یاری می نماید تا در برابر ویروس ها بهتر مبارزه کند .

8. دمنوش ریشه ی شیرین بیان

معمولا از گیاه شیرین بیان به عنوان طعم دهنده ی نوشیدنی ها و از ریشه ی آن هم برای اضافه کردن طعم به توتون استفاده می نمایند . همچنین دم نموده ی ریشه ی شیرین بیان یکی از بهترین دمنوش های محبوب در دنیا است .

این دمنوش عطر و طعمی دلپذیر و قوی دارد . کلمه ی شیرین بیان (Licorice) از کلمه ای یونانی با معنای ریشه ی شیرین گرفته شده است . چای شیرین بیان رنگ زرد کمرنگ و طعمی ترش و شیرین دارد . برای متعادل کردن طعم این دمنوش می توانید با توجه به ذائقه تان از گیاهان و ادویه های مختلفی مثل زنجبیل بهره ببرید .

دمنوش ریشه ی شیرین بیان در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است . همچنین بلغم را در مجاری تنفسی کاهش داده و مسائل تنفسی را بهبود می بخشد . چای شیرین بیان خواص تسکین دهندگی دارد و گلودرد را کاهش می دهد .

مصرف دمنوش ریشه ی شیرین بیان عوارض جانبی هم دارد که بهتر است قبل از مصرف با آن ها آشنا باشید؛

  • دمنوش ریشه ی شیرین بیان ممکن است با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد و مشکل ایجاد کند .
  • مصرف بیش از حد دمنوش ریشه ی شیرین بیان ممکن است باعث بی حسی اندام ها و درد عضلات گردد .

اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید . همچنین بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنید و فقط به صورت مخلوط با گیاهان مختلف و با کیفیت درجه یک بهره ببرید .

سخن آخر

وقتی نوبت به نوشیدن چای می گردد، دمنوش ها طیف وسیعی از طعم و عطرهای مختلف را به ما ارائه می دهند . دمنوش های گیاهی طعم های عجیب و تازه ای دارند و از ادویه ها، گیاهان و گل های مختلف تهیه می شوند . اگر تازه به نوشیدن دمنوش روی آورده اید می توانید این 8 دمنوش محبوبی که در این مطلب معرفی شده اند و از بهترین دمنوش ها هستند را امتحان کنید و سپس با توجه به علاقه ی خودتان آغاز به ترکیب گیاهان و ادویه های مختلف با یکدیگر کنید . اگر شما هم ترکیبی از بهترین دمنوش های خوش طعم را می شناسید که از نوشیدن آن لذت می برید در قسمت کامنت ها برایمان بنویسید .

منبع: senchateabar

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 142392

به "8 دمنوش خوشمزه با خواص فوق العاده که حتما باید امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 دمنوش خوشمزه با خواص فوق العاده که حتما باید امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید