7 کار که سازندگان گوشی های هوشمند نباید در سال 2021 انجام دهند

به گزارش مجله سرگرمی، سال 2020 شاهد رونمایی از گوشی های جذاب و دوست داشتنی زیادی بودیم. اینترنت 5G به بسیاری از گوشی ها آمد، مقاومت گوشی های تاشو افزایش یافت، گوشی های میان رده خوبی وارد بازار شدند و پیشرفت های بی شمار دیگر. اما در این بین اتفاقاتی بود که اگر رخ نمی داد یا در واقع به شکل بهتری رخ می داد، تجربه بهتری از گوشی خود داشتیم. در این مطلب قصد داریم به همین موضوعات اشاره کنیم که دوست نداریم در گوشی های هوشمند سال 2021 شاهد رخ دادن دوباره آن ها باشیم.

7 کار که سازندگان گوشی های هوشمند نباید در سال 2021 انجام دهند

2020 سال بسیار مهمی برای گوشی های هوشمند بود. طی این یک سال شاهد انواع و اقسام اتفاقات مختلف بودیم که هم به نفع و هم به ضرر این صنعت عظیم تمام شد. از طرفی شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت گوشی ها، از طرفی معرفی محصولاتی با طراحی نوآورانه، راه یابی اینترنت 5G به گوشی های ارزان قیمت و چیزهایی از این دست. این طور که به نظر می رسد، سال 2021 میلادی اتفاقات غیر منتظره ای نظیر شیوع ویروس کرونا نخواهد داشت و شرکت ها با تمام قدرت روی ساخت محصولات گوناگون تمرکز خواهند کرد.

با توجه به خبرها و شایعه ها، گویا در سال پیش رو، اتفاقات جذاب زیادی در دنیای گوشی های هوشمند رخ خواهد داد. از همه گیر شدن اینترنت 5G گرفته تا افزایش چشمگیر توان سخت افزاری میان رده ها و همچنین معرفی محصولات تاشو در محدوده قیمتی مختلف. اما در این بین، انتظاراتی هم وجود دارد که از شرکت های سازنده گوشی هوشمند داریم. چیزهایی که در سال 2020 می توانستند به شکل بهتری رخ دهند اما بنا به دلایلی این طور نشد. در ادامه به 7 موضوع اشاره می کنیم که دوست نداریم در گوشی های سال 2021 شاهد حضور آن ها باشیم.

1. قرار دادن پسوند 5G کنار نام گوشی ها

اگرچه 5G بعد از چندین سال حضور اینترنت 4G/LTE یک اتفاق هیجان انگیز به حساب می آید، قابلیتی که به طرز فوق العاده چشمگیری سرعت بیشتری از نسل قبل دارد و یکی از دلایل گرانی گوشی های هوشمند هم به حساب می آید، اما جالب به نظر نمی رسد در نام گذاری هر گوشی که از آن بهره می برد، شاهد اشاره به آن باشیم. اصلا لزومی هم برای انجام این کار وجود ندارد.

در واقع یکی از دلایل این انتظار این است که در سال 2021، نباید شاهد هیچ گوشی 4G باشیم. اکنون حدود دو سال از ورود اینترنت 5G می گذرد و بسیاری از کشورها زیرساخت بهره مندی از آن را در اختیار دارند. بنابراین دلیلی وجود ندارد باز هم محصولی با اینترنت 4G راهی بازار گردد. پس انتظار داریم همان طور که گوشی های 4G سال های گذشته از این پسوند در نام خود استفاده نمی کردند و نمی نمایند، گوشی های هوشمند سال 2021 هم نام ساده تری داشته باشند. مثلا گلکسی S21 به جای گلکسی S21 5G.

2. استفاده از پلاستیک/گلاستیک در گوشی های 1000 دلاری

یکی از اتفاقات نه چندان جالب در سال 2020، استفاده از پلاستیک در ساخت گوشی های 1000 دلاری بود. البته این اتفاق خیلی رخ نداد، منتها مثلا معروف ترین و عظیمترین شرکت سازنده گوشی های هوشمند یعنی سامسونگ در گلکسی نوت 20 از پلاستیک استفاده کرد و برای آن، 1000 دلار هم در نظر گرفت.

موضوع لزوما بهتر بودن کیفیت شیشه از پلاستیک یا برعکس نیست. در واقع وقتی از پلاستیک در ساخت یک گوشی استفاده می گردد، باید قیمت کمتری داشته باشد، نه اینکه با همان قیمت بالا راهی بازار گردد. اگر قرار باشد برای یک گوشی با بدنه پلاستیکی حدود 1000 دلار هزینه گردد، بنابراین خرید گوشی هایی با بدنه فلز و شیشه از توان بسیاری از کاربران خارج خواهد بود.

شرکت هایی نظیر سامسونگ باید در گوشی هایی نظیر فن ادیشن یا لایت یا در بدترین حالت، پرچم دارهای مقرون به صرفه، از پلاستیک یا گلاستیک استفاده نمایند و قیمت پایینی هم برای آن در نظر بگیرند. مثلا یکی از شرکت هایی که در این زمینه عملکرد خوبی داشته اپل است که با وجود قیمت کمتر از 1000 دلار برای آیفون 12، از مواد باکیفیتی هم در ساخت بدنه آن استفاده کرد. از وان پلاس 8T، وان پلاس 8 و شیائومی Mi 10T 5G هم می توان به عنوان گوشی هایی با تعیینات سخت افزاری بسیار قدرتمند، قیمت کمتر از 800 دلار و بدنه ای از جنس شیشه و فلز یاد کرد.

هرچند اگر کسی به تعییناتی فنی قدرتمند، نمایشگر 120 هرتزی، دوربین های باکیفیت و چیزهایی از این دست دسترسی داشته باشد، بعید به نظر می رسد اهمیتی به جنس بدنه بدهد. در حالی که جنس بدنه هم اهمیت بسیار بالایی دارد.

  • آیا فروش گوشی پلاستیکی 1000 دلاری درست است؟

3. استفاده از دوربین های 2 و 5 مگاپیکسلی

یکی از دوربین هایی که فقط جهت تبلیغات در گوشی های هوشمند، به خصوص میان رده و پایین رده استفاده می گردد، دوربین 2 یا 5 مگاپیکسلی ماکرو است. از شیائومی گرفته تا ریلمی، اوپو و حتی سامسونگ، از چنین دوربین هایی در گوشی های خود استفاده می نمایند که جز عظیمتر کردن ماژول دوربین، نقش خاص دیگری ندارند. چون کیفیت بالایی هم ندارند که کاربر بتواند استفاده خوبی از آن ها داشته باشد.

انتظار داریم در سال 2021، شرکت ها به جای استفاده از چنین دوربین هایی، تمرکز خود را روی بهبود کیفیت دوربین اصلی گوشی های مالی معطوف نمایند تا کاربرانی با بودجه محدود هم بتوانند تا حدی از عکاسی از مناظر مختلف لذت ببرند. چون این دوربین پراستفاده ترین دوربین در بین دیگر سنسورهاست. در درجه دوم هم باید روی کیفیت دوربین فوق عریض کار گردد.

به نظر می رسد آن قدرها احتیاجی به دوربین ماکرو نباشد اما اگر شرکت ها قرار است روی تعبیه آن در گوشی های هوشمند سال 2021 اصرار داشته باشند، بهتر خواهد بود اگر آن را به سنسوری عظیمتر و باکیفیت تر با فوکوس اتوماتیک مجهز نمایند تا بتوان از تصاویری که ثبت می نمایند به شکل مفیدی بهره برد.

  • فراورینمایندگان گوشی های هوشمند باید استفاده از دوربین ماکرو را متوقف نمایند

4. استفاده از شارژرهای سیمی با سرعت پایین

در سال 2020 می توانید گوشی هایی خریداری کنید که سرعت شارژر آن ها به 65 و یا حتی 100 وات می رسد (شیائومی Mi 10 Ultra و وان پلاس 8T) که شاید باور این موضوع سخت باشد. اما چیزی که در واقع باور آن سخت تر است، پرچم دارهایی هستند که هنوز از شارژر های نسبتا ضعیف تری استفاده می نمایند. محصولاتی نظیر موتورولا اج پلاس و پیکسل 5 با شارژرهای 18 واتی راهی بازار می شوند و آیفون 12 و گلکسی S20 به ترتیب از شارژر های 20 و 25 واتی بهره می برند.

آنچه که انتظار داریم در سال آینده ببینیم، تجهیز همه پرچم دارها، حداقل به شارژرهای 30 واتی است. چون حتی گوشی های میان رده هم که در سال 2020 راهی بازار می شدند از شارژرهایی 25 و یا 30 واتی بهره می بردند، نظیر گلکسی A71 و شیائومی ردمی نوت 9 پرو. بنابراین به نظر نمی رسد این یک خواسته نامعقول باشد.

البته یک موضوع مهمی که باید به آن اشاره کنیم، بهره مند نبودن بسیاری از گوشی های پرچم دار سال 2021 از شارژر درون جعبه است. به تازگی تأیید شد شیائومی Mi 11 بدون شارژر درون جعبه راهی بازار می گردد. مشابه همین خبر برای سری S21 سامسونگ هم منتشر شده بود. بنابراین به نظر می رسد باید انتظار داشته باشیم حداقل پشتیبانی از شارژر هایی سریع تر در پرچم دارها فراهم باشد.

5. ارائه کردن به روزرسانی محدود سیستم عامل

بسیاری از شرکت ها هستند که وقتی به به روزرسانی سیستم عامل می رسد، اصلا عملکرد رضایت بخش و تعیینی ندارند. بعضی ها گوشی را تنها به مدت یک سال پشتیبانی می نمایند و بعضی دیگر هم دو سال. این در حالی است که شرکت هایی نظیر اپل و گوگل و به تازگی سامسونگ ثابت کردند عرضه شدن یا نشدن سیستم عامل کاملا سلیقه ای است و اینکه می بینیم شرکتی برای گوشی خود به روزرسانی سیستم عامل منتشر نمی نماید، دلیل خاصی وجود ندارد.

وان پلاس سال جاری از گوشی های میان رده و مالی وان پلاس نورد N10 و N100 رونمایی کرد و بیان کرد تنها به مدت یک سال آن ها را به روزرسانی می نماید. به نظر می رسد این اصلا سیاست درست و منصفانه ای نباشد. اینکه یک کاربر گوشی میان رده خریداری می نماید، به اندازه کافی از داشتن بسیاری از قابلیت های خوب و جذاب محروم است. به روزرسانی نرم افزاری که در بیشتر مواقع قابلیت های متنوع و جالبی به گوشی ها اضافه می نماید، آن قدرها هم کار سختی نخواهد بود.

با شیوع ویروس کرونا، کاربران زیادی ترجیح دادند به جای خرید یک گوشی جدید، از همان گوشی های خود به مدت طولانی تری استفاده نمایند. چرا که هنوزم تعیین نیست شرایط به چه شکلی پیش خواهد رفت. بنابراین بهتر خواهد بود اگر گوشی های هوشمند سال 2021 از لحاظ شرایط به روزرسانی سیستم عامل در شرایط بهتری به نسبت مدل های کنونی قرار داشته باشند و یا حداقل به مدت زمان به روزرسانی گوشی های قدیمی تر اضافه گردد.

  • اندروید بهتر است یا iOS؛ تنوع بالا در مقابل به روزرسانی طولانی

6. بالا بردن قیمت پرچم دارها

یکی از مهم ترین دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در سال 2020 شیوع ویروس کرونا بود که نمی توان آن را انکار کرد. اما این حقیقت که قیمت بالای پرچم دارها هم تأثیر زیادی روی بی میلی مردم به خرید پرچم دارها گذاشت، انکارناپذیر است. شیائومی که همواره به ساخت و عرضه گوشی های ارزان قیمت، حتی در حد و اندازه های پرچم دار معروف بود، اکنون پرچم دارهای 1000 دلاری فراوری می نماید و گفته می گردد سری Mi 11 هم بسیار گران قیمت خواهند بود.

وان پلاس که معروف به فراوری نماینده قاتلین پرچم دار بود (گوشی هایی با تعیینات سخت افزاری قدرتمند ولی قیمتی پایین تر از پرچم دارهای شرکت های دیگر)، با ورود سری وان پلاس 8 سیاست جدیدی را در پیش گرفت و رسما به جمع شرکت هایی با پرچم دارهای گران قیمت پیوست. چیزی که بیشتر از همه به وجود آن احتیاج داریم، کاهش قیمت پرچم دارهاست اما بعید به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد. بنابراین یک پرچم دار مقرون به صرفه شاید چیزی باشد که به دنبال آن هستیم.

گوشی های پرچم دار مقرون به صرفه را می توان با رفرش ریت کمتر، نمایشگرهای +FHD، نسخه ضعیف تر اینترنت 5G و میزان رم و حافظه داخلی کمتری به نسبت مدل پرچم دار راهی بازار کرد تا علاوه بر قدرت سخت افزاری قابل قبول، قیمت مناسبی هم داشته باشند. انتظار داریم شرکت ها هر سال حداقل از دو گوشی قدرتمند و مقرون به صرفه رونمایی نمایند تا بدین ترتیب کاربران بتوانند قدرت خرید محصول خوب را داشته باشند.

7. ترجیح دادن کمیت بر کیفیت

در سال 2020 شاهد این بودیم که بسیاری از شرکت ها نظیر سامسونگ، محصولات زیادی را راهی بازار کردند. بدون اینکه واقعا فرق خاصی بین آن ها باشد. این در حالی است که همه آن ها تقریبا یک کیفیت را ارائه می دهند و اصلا احتیاجی هم به ساخت مدل دیگر نبود. اینکه شرکت ها چرا این کار را انجام می دهند احتمالا به خاطر افزایش مدل های مختلف با برند آن ها در بازار است، اما همین سود می تواند در صورتی که کیفیت محصولی بالا باشد بدست بیاید.

برای مثال حدود 7 مدل از گوشی های ردمی 9 وجود دارد که تفاوت بین بعضی از آن ها واقعا نامحسوس است. انواع مختلفی از گوشی های سری A و M سامسونگ به فروش می رسد و به تازگی سری جدیدی تحت عنوان F هم به این مجموعه اضافه شده که تنها تفاوت آن ها بازار عرضه است. هرچند در بعضی کشورها نظیر کشور ما، هر دو مدل M و A هم به فروش می رسند در حالی که بین بعضی از آن ها تفاوتی دیده نمی گردد.

عرضه محصولات با برند دیگر دلایل خوبی دارد اما بعضی از شرکت ها در این زمینه زیاده روی می نمایند. انتظار داریم گوشی های هوشمند سال 2021 در مدل های کمتر اما با کیفیت بسیار بیشتری به نسبت آنچه که اکنون شاهد آن هستیم راهی بازار شوند. آنچه که کاربر احتیاج دارد، تعداد زیادی گوشی با کیفیت پایین یا متوسط نیست؛ تعداد محدودی محصول با قابلیت های خوب و قیمت مناسب است.

به نظر شما، چه تعداد از این انتظارات در سال پیش رو به حقیقت تبدیل خواهد شد؟ اگر شما هم تمایل دارید در گوشی های هوشمند سال آینده تغییراتی را شاهد باشید، لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Android Authority

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 126494

به "7 کار که سازندگان گوشی های هوشمند نباید در سال 2021 انجام دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 کار که سازندگان گوشی های هوشمند نباید در سال 2021 انجام دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید