تاریخچه گوشی های وان پلاس از اولین تا آخرین

به گزارش مجله سرگرمی، اواخر سال 2013 میلادی بود که دو کارمند پیشین کمپانی اوپو یک برند تازه در دنیای موبایل های هوشمند به نام وان پلاس تأسیس کردند. چشم انداز آن ها این بود که موبایل های وان پلاس، تمام نیازهای طرفداران سیستم عامل اندروید را برطرف کنند؛ طراحی عالی، مشخصات سخت افزاری قدرتمند، سریع ترین و سبک ترین نرم افزار ممکن و قیمت گذاری مقرون به صرفه. این رویا در سال 2014 و با عرضه موبایل وان پلاس وان تحقق یافت و تاریخچه وان پلاس آغاز شد.

تاریخچه گوشی های وان پلاس از اولین تا آخرین

امروز وان پلاس دیگر آن کمپانی کوچکی نیست که موبایل هایش را فقط به صورت آنلاین می فروخت و اکنون به قطبی مهم در جهانی موبایل های هوشمند تبدیل شده. وقتی یک قدم به عقب برداشته و متوجه می شوید که این راستا در مدت زمانی حدود 7 ساله طی شده، واقعا باید کلاهتان را به احترام وان پلاس از سر بردارید. در این مقاله قصد داریم به مرور تاریخچه کامل تمام موبایل های برجسته کمپانی وان پلاس بپردازیم. از وان پلاس وان گرفته تا وان پلاس نورد N100 که همین اواخر از راه رسید.

حواستان باشد که با هدف جمع وجور و سرراست نگه داشتن مقاله، تنها به سراغ اصلی ترین موبایل های وان پلاس رفته ایم. برخی از دیوایس های این کمپانی مدل هایی با تفاوت های اندک هم داشته اند، اما آن قدر منحصربه فرد نیستند که یک بخش کامل از مقاله را به آن ها اختصاص دهیم.

وان پلاس وان - اولین

اصلا جای تعجب نخواهد داشت اگر باخبر شویم تمام برندهای اسمارت فونی که در سال 2014 آغاز به کار کرده اند، احتمالا وان پلاس وان را در یک جلسه سازمانی به نمایش درآورده و به صحبت راجع به آنچه می خواهند بسازند پرداخته باشند. وان پلاس وان همان دیوایسی بود که هر کمپانی تازه کاری رویای ساخت و عرضه آن به بازار را در ذهن دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، تمام موبایل های آینده وان پلاس برای همیشه با این دستگاه مقایسه خواهند شد.

در مجموع موبایل وان آن قدرها با دیگر موبایل های اندرویدی زمان خود تفاوت نداشت. اما در عین حال از چند خصیصه کلی بهره مند شده بود که آن را متمایز از دیگر محصولات جلوه می دادند. نخستین مسأله، نرم افزار بود که به هنگام عرضه Cyanogen OS نام داشت و با اتکا بر سیستم عامل اندروید و یک رام شخصی سازی شده محبوب به نام CyanogenMod توسعه یافت. سیانوژن بسیار دم دستی به حساب می آمد و توسعه اش آسان بود. بنابراین هم گزینه ای خوب برای توسعه دهندگان اندرویدی به حساب می آمد و هم مناسب آن دسته از کاربرانی بود که به دنبال سیستم عاملی سبک وزن می گشتند.

یک نکته منحصر به فرد دیگر راجع به وان پلاس وان، قیمت گذاری آن بود. این موبایل با قیمت پایه 299 دلار عرضه شد که وقتی تجهیز شدنش به پردازنده جدید اسنپدراگون 800 را در نظر می گرفتید، حسابی ارزان قیمت و مقرون به صرفه جلوه می کرد. وقتی این را در کنار طراحی چشم نواز دستگاه می گذاشتید، نتیجه موبایلی رویایی برای عاشقان اندروید در سال 2014 بود.

هنگام عرضه وان پلاس وان، این کمپانی رویکردی نامتعارف در پیش گرفت و به فروش دستگاه از طریق یک سیستم دعوت نامه ای پرداخت. برای خرید دستگاه که تنها به صورت آنلاین امکان پذیر بود، باید از یک کد دعوت یک بار مصرف استفاده می کردید. وان پلاس چند کد در اختیار اصلی ترین اعضای جامعه طرفداران کوچک خود قرار داده بود. بعد از خرید دستگاه با این کدها، هر کاربر یک کد دعوت جدید دریافت می کرد که می توانست آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. و این سیکل همین طور ادامه می یافت.

اگرچه این رویه باعث ناامیدی برخی از نخستین طرفداران برند وان پلاس شد، اما دو تأثیر به شدت مثبت روی برند وان پلاس گذاشت؛ از یک سو تعادل عرضه و تقاضا برای شرکتی که آن زمان هنوز بسیار جوان بود بهم نخورد و از سوی دیگر، وان پلاس بر سر زبان ها افتاد. سیستم دعوت نامه این گونه طراحی شده بود که اگر شما یک موبایل وان پلاس وان داشتید، در واقع شخصیتی تأثیرگذار و مهم بودید.

اگرچه فروش دقیق موبایل وان پلاس وان تا همین امروز مشخص نیست، اما کمپانی سازنده گفت که تا انتها سال 2014 حدودا 1 میلیون موبایل به فروش رسانده است. این دستاوردی بسیار عظیم است، خصوصا که خود وان پلاس انتظار داشت تنها قادر به فروش 50 هزار واحد از نخستین اسمارت فونش باشد.

وان پلاس 2 - آغاز دردسر

تا انتها سال 2014 میلادی، وان پلاس خودش را در حال دست و پنجه نرم کردن با یک مشکل تازه یافت؛ این برند خیلی زود، زیادی عظیم شده بود. این مسئله ای است که بیشتر کمپانی های جهان از روبروه با آن لذت می برند، اما این باعث نمی شود که همچنان یک مشکل نباشد. احتمالا به همین خاطر هم باشد که وان پلاس 2 که در ماه جولای 2015 عرضه شد، عمدتا به عنوان ضعیف ترین موبایل در تاریخچه وان پلاس یاد می شود.

از آنجایی که کمپانی انتظار نداشت فروش وان پلاس وان به یک میلیون واحد برسد، احتمالا انتظار این را هم نداشت که ورژن بعدی موبایلش با انتقاد جدی رسانه ها و صنعت موبایل روبرو شود. بنابراین وان پلاس 2 یک نسخه اندک ارتقایافته از وان پلاس وان بود و از طراحی مشابه با همان دستگاه بهره می برد.

بهبودهای به وجود آمده در وان پلاس 2، همان چیزهایی بود که به صورت معمول انتظارشان را داریم؛ جدیدترین پردازنده سری اسنپدراگون 800، باتری عظیم تر، نمایشگر بهتر، دوربین باکیفیت تر، سنسور اثر انگشت، اسپیکرهای بیشتر و چیزهایی از این دست. با این همه در مدل پایه خبری از حافظه رم یا حافظه داخلی بیشتر نسبت به وان پلاس وان نبود و به دلایلی، پشتیبانی از NFC هم متوقف شد. قیمت پایه هم به 329 دلار رسید.

وان پلاس این بار هم سیستم دعوت را برای وان پلاس 2 حفظ کرد، ولی دیگر مثل سال قبل از آن استقبال نشد. از آنجایی که بسکمک از نخستین خریداران تازه همان اواخر و بعد از صبری طولانی قادر به خرید وان پلاس وان بودند، دیگر حاضر نمی شدند دردسرهای سیستم دعوت را برای تازه ترین موبایل کمپانی به جان بخرند.

البته این باعث نشد که وان پلاس 2 فروشی خوب نداشته باشد. وان پلاس گفت که تا ماه آگوست 2015، بالغ بر 2 میلیون واحد از دستگاه رزرو شده بودند. حتی اگر نیمی از این رزروها به فروش تبدیل شده باشند (که بسیار محتمل به نظر می رسد) وان پلاس 2 فروشی بیشتر از وان پلاس وان داشته است. در هر صورت عظیمترین درس برای وان پلاس این بود که اگر می خواهد به رشد ادامه دهد، باید تغییری اساسی در برخی رویکردهای خود به وجود آورد.

وان پلاس X - آزمون و خطا

در فصل پاییز 2015 شایعه هایی به گوش می رسید مبنی بر اینکه وان پلاس دارد برای عرضه سومین موبایل خود (یا دومین موبایل در همان سال) آماده می شود. کارل پی، هم مؤسس وان پلاس اما شایعه ها را تکذیب کرد و گفت که در سال 2015، تنها شاهد عرضه یک پرچم دار از سوی کمپانی خواهیم بود.

سپس وان پلاس X از راه رسید که با پایبندی به حرف کارل پی، به شکلی عامدانه قرار نبود یک موبایل پرچم دار باشد. مدل X که در انتها ماه اکتبر 2015 عرضه شد نخستین محصول وان پلاس بود که به عنوان دیوایسی پریمیوم معرفی و عرضه نشد.

وان پلاس X به اسنپدراگون 810 کوالکام، همان چیپست موجود در وان پلاس وان سال 2014 مجهز بود. این دستگاه 3 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی داشت و از برخی گوشه و کنارهای طراحی سخت افزار زده شده بود تا قیمت پایین باقی بماند. اساسا این همان وان پلاس وان در فرمتی جدید بود تا کمپانی قادر به فروش آن با قیمتی حتی کمتر باشد. وان پلاس X با قیمت پایه 249 دلار عرضه شد که یعنی 50 دلار ارزان تر از مدل وان به حساب می آمد.

با توجه به اینکه وان پلاس 2 تازه همان اواخر عرضه شده بود (تنها 70 دلار گران تر بود) و وان پلاس وان هم همچنان در اقصی نقاط جهان قابل تهیه بود، وان پلاس X به سختی توانست مخاطبانی عظیم برای خود بیابد. اگرچه وان پلاس هیچ وقت آمار فروش این مدل را اعلام نکرد، اما با توجه به اینکه خانواده X هیچوقت مدلی دیگر نداشت می توانیم حدس بزنیم عملکرد دستگاه آن قدرها چشمگیر نبوده است.

با این همه، تاریخ نگاهی مهربانانه به وان پلاس X دارد. با پیروزیت اخیر موبایل هایی نظیر گوگل پیکسل 4a و آیفون SE سال 2020 می توان گفت که وان پلاس X اساسا از زمان خود جلوتر بود. حالا هم شاهد عرضه وان پلاس نورد هستیم که ایده پشت وان پلاس X را تا حدی زنده نگه می دارد.

وان پلاس 3 - بازگشت قاتل پرچم داران

اگرچه برند وان پلاس با عرضه وان پلاس وان خودش را حسابی بر سر زبان ها انداخت، اما وان پلاس 2 و وان پلاس X نتوانستند به همان اندازه مورد توجه قرار بگیرند. در حالی که وان پلاس 2 احتمالا فروشی بهتر از وان داشت، اما به همان اندازه با اقبال عمومی و منتقدین روبرو نشد و نتوانست جامعه طرفداران کمپانی را به شکلی چشمگیر گسترش دهد. در این بین، وان پلاس X هم بیشتر یک آزمون و خطا بود تا هر چیز دیگر.

سپس وان پلاس 3 وارد میدان شد که نخستین بازنگری کامل وان پلاس در ظاهر، احساس و کارکرد موبایل های هوشمند این کمپانی به حساب می آمد. با الهام گیری از المان های طراحی در موبایل های شدیدا محبوب HTC One M7 و HTC One M8، وان پلاس همراه با شاسی فلزی بسیار باکلاس، لبه های گرد، بهبود چشمگیر در مشخصات سخت افزاری و احتمالا مهم تر از همه، بدون نیاز به سیستم مسخره خرید دعوت نامه ای از راه رسید و هرکسی قادر به خریدش بود.

اگر وان پلاس 2 را یک گام اشتباه و وان پلاس X را یک پروژه جانبی سرگرم کننده به حساب آوریم، وان پلاس 3 موبایلی بود که حقیقتا توانست راستا آغاز شده با وان پلاس وان را ادامه دهد: بار دیگر شاهد بازگشت قاتل پرچم داران اندرویدی بودیم. وان پلاس ضمناً از از وان پلاس 3 برای اصلاح برخی اشتباهات پیشین خود استفاده کرد. پشتیبانی از NFC از سر گرفته شد و برخی مسائل سازگاری که در پورت USB-C وان پلاس 2 مشاهده شده بودند هم برطرف گشتند. از سوی دیگر اسکنر اثر انگشت بهبود فراوان یافت که آن هم مسائلی فراوان برای خریداران وان پلاس 2 به وجود آورده بود.

یکی از معدود نقدها وارد شده به دستگاه این است که به دلایلی نه چندان مشخص، وان پلاس تصمیم به تعبیه یک باتری کوچکتر نسبت به مدل قبلی در دستگاه گرفت. این حرکتی عجیب بود اما خیلی طول نکشید تا وان پلاس آن را هم اصلاح کرد. طبق معمول آمار دقیقی از فروش وان پلاس 3 در دست نیست. اما حتی اگر آماری مشخص داشتیم هم معکمک درست به حساب نمی آمد، زیرا موبایل بعدی که در این لیست به آن می پردازیم خیلی زود از راه رسید و تولید وان پلاس 3 بعد از پنج ماه متوقف شد.

وان پلاس 3T - قدمی دیگر به سمت کمال

وان پلاس 3 در اواسط ماه ژوئن 2016 عرضه شد. تنها 5 ماه بعد، در ماه نوامبر، کمپانی از یک مدل به روزرسانی شده به نام وان پلاس 3T رونمایی کرد. این نخستین باری بود که وان پلاس دو موبایل هوشمند پرچم دار در یک سال عرضه می کرد.

وان پلاس 3T ظاهری تقریبا یکسان با وان پلاس 3 داشت، اما از چند بهبود جزیی بهره مند شد تا در مجموع موبایلی بهتر باشد. پردازنده دستگاه این بار اسنپدراگون 821 کوالکام بود و باتری هم با ظرفیت غول آسای 3400 میلی آمپر ساعتی از راه رسید که باعث می شد 400 میلی آمپر از وان پلاس 3 بیشتر باشد.

3T ضمناً یک مدل پریمیوم هم داشت که همراه با 128 گیگابایت حافظه و دوربین سلفی ارتقایافته به دست کاربران می رسید. اما فارق از این ها، وان پلاس 3T اساسا ورژنی دستکاری شده از وان پلاس 3 به حساب می آمد. با اینکه 3T موبایلی بسیار کم نقص بود، اما طرفداران سینه چاک وان پلاس که همان تازگی وان پلاس 3 را خریده بودند از این حرکت کمپانی محبوب خود شوکه شدند. از سوی دیگر وان پلاس با متوقف کردن تولید وان پلاس 3 به صورت کامل، نمک به زخم ها پاشیده بود و آن دستگاه هم کوتاه ترین عمر را در تاریخ دیوایس های وان پلاس داشت.

اما اگر می توانستید از این مسأله چشم پوشی کنید، وان پلاس 3T به راحتی یکی از بهترین موبایل های هوشمند سال 2016 بود. این دستگاه برخی از برجسته ترین مسائل وان پلاس 3 را برطرف کرد و کماکان با قیمت بسیار مقرون به صرفه 439 دلار روانه بازار شد. برای مقایسه، سامسونگ گلکسی اس 7 سال 2016 مشخصاتی مشابه و قیمت گذاری 669 دلاری داشت.

وان پلاس 5 - اولین و آخرین در نوع خودش

بعد از عرضه وان پلاس 3 و مدل غافلگیرکننده وان پلاس 3T، مردم طبیعتا انتظار داشتند که وان پلاس 4 را در سال 2017 ببینند. اما وان پلاس بار دیگر غافلگیرمان کرد و با گذشتن از خیر عدد چهار، مستقیم به سراغ وان پلاس 5 رفت.

اگرچه این کمپانی هیچ وقت دلیلی رسمی برای استفاده نکردن از برند وان پلاس 4 ارائه نکرد، اما موضوع به احتمال زیاد به تترافوبیا مربوط بوده که یک خرافه متداول در فرهنگ آسیای شرقی به حساب می آید. تترافوبیا به معنای ترس از عدد چهار است. در چینی ماندرین، کلمه چهار به شکلی بسیار شبیه به کلمه مرگ تلفظ می شود.

در هر صورت وان پلاس 5 در ماه ژوئن 2017 از راه رسید و هم توجه منتقدان را جلب کرد و هم فروشی شگفت انگیز داشت. اگرچه طراحی دستگاه تا حد زیادی شبیه به وان پلاس 3 و 3T سال پیش بود، اما ظاهری مینیمال تر پیدا کرده بود و مشخصا توجه بیشتری به جزئیات ریز شده بود.

عظیمترین تغییر به وجود آمده در وان پلاس 5، تعبیه دوربین اصلی دوگانه در پشت بود. در تمام تاریخچه موبایل های وان پلاس، سیستم دوربین از مهم ترین نقاط ضعف بوده و بیشتر منتقدان می گویند که دوربین این دیوایس ها در قیاس با دیگر محصولات بازار عملکردی ضعیف دارند. وان پلاس 5 نخستین تلاش کمپانی برای خاموش کردن صدای منتقدین بود و وان پلاس حتی تا همکاری با DxO، کمپانی تصویربرداری فرانسوی که وب سایت بنچمارک دوربین به شدت معتبر DxOMark را در اختیار دارد، پیش رفت.

با دو لنز در پشت، وان پلاس از بسکمک از کمپانی هایی که هنوز دوربین چندگانه را به موبایل های خود نیاورده بودند، مانند سامسونگ و گوگل، جلو افتاد. حتی اپل هم دوربین چندگانه را تنها یک سال پیشتر و در موبایل آیفون 7 پلاس تعبیه کرده بود. با قیمت پایه 479 دلار، وان پلاس 5 تفاوت قیمتی بسیار فاحش با آیفون 7 پلاس داشت که با برچسب قیمت 769 دلار به بازار آمده بود.

وان پلاس 5T - نوسازی

از وان پلاس وان سال 2014 گرفته تا وان پلاس 5 سال 2017، تمام موبایل های این کمپانی از طراحی مشابه به یکدیگر برخوردار شده بودند. البته که پنل پشتی ماسه سنگی از وان پلاس 3 حذف شد و وان پلاس 5 هم دوربین دوگانه داشت، اما ایده کلی در طراحی این موبایل ها، استفاده از عناصر مینیمال و تعبیه دکمه هوم یا سنسور اثر انگشت در جلو بود.

اما در وان پلاس 5T شرایط عوض شد. برای نخستین بار پنل جلویی دستگاه به صورت کامل با نمایشگر پوشانده شد و سنسور اثر انگشت به پشت دستگاه راه یافت. البته که این نخستین موبایل بازار نبود که با این طراحی از راه می رسید، اما وان پلاس جهشی عظیم را با مدل T تجربه کرده بود. در واقع 3T عملا همان ظاهر وان پلاس 3 را داشت، اما حالا به راحتی می شد تفاوت میان وان پلاس 5 و 5T را تشخیص داد.

البته که هنگام عرضه 5T هنوز مدت زیادی مانده بود تا به طراحی تماما بدون حاشیه موبایل های هوشمند دست پیدا کنیم و حاشیه همچنان در بالا و پایین زیاد بود. اما فضای نمایشگر بیشتر شده بود و خود دستگاه از نظر فیزیکی ابعاد مشابه با همان وان پلاس 5 داشت. با وجود تغییرات قابل توجه در طراحی، وان پلاس 5T تجربه ای آن قدرها متفاوت از وان پلاس 5 ارائه نمی کرد. این دستگاه به همان پردازنده اسنپدراگون 835، همان میزان فضای رم و فضای ذخیره سازی و همان باتری مجهز بود و حتی همان قیمت سابق را داشت.

و ضمناً وان پلاس با مدل های ویژه 5T حسابی خوش گذراند. از یک سو مدل The Star Wars Edition را داشتیم که هم زمان با اکران فیلم Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi روانه بازار شد و از سوی دیگر یک مدل با رنگ قرمز لاوا از راه رسید که تصویر آن را در بالا می بینید.

وان پلاس 6 - راهگشا

در انتها سال 2017، اپل از موبایل آیفون 10 رونمایی کرد. این نخستین موبایل اپل بود که همراه با بریدگی در نمایشگر از راه می رسید و حاشیه ها در دو طرف هم بسیار اندک بود. این ایده برای نخستین بار توسط اسنشال فون پیاده سازی شد و دیگر تولیدکنندگان موبایل های اندرویدی هم به سرعت آغاز به تقلید از آن کردند.

بریدگی یا ناچ المانی بسیار بحث برانگیز در طراحی بود (و هنوز هم هست). درحالی که شایعه مربوط به عرضه وان پلاس 6 در ابتدای سال 2018 به گوش می رسید، طرفداران نگران بودند که ناچ راهش را به این موبایل هم باز کند. نگرانی آن ها تبدیل به واقعیت شد و کارل پی، هم مؤسس وان پلاس در مصاحبه با خبرگزاری ورج گفت عشق ورزیدن به ناچ را بیاموزید و سپس نخستین تصاویر از ظاهر وان پلاس 6 را منتشر کرد.

نخستین موج از نقدها باعث شد تمام تلاش های تیم تبلیغات وان پلاس 6 نقش بر آب شود. بعد از پیروزیتی که وان پلاس تا آن روز تجربه کرده بود، وان پلاس 6 قرار بود انقلابی عظیم برای این برند به حساب بیاید و آن را از جهانی اسمارت فون های خاص خارج کرده و وارد بازار محصولات همه پسند کند. اما نقدها کمکی به شرایط نمی کردند.

خوشبختانه برای وان پلاس، موج نخست نقدها به ناچ آن قدرها گریبان گیر کمپانی نشد و وان پلاس 6 در نهایت مورد تمجید منتقدین و طرفداران قرار گرفت. برخی این دستگاه را دنباله معنوی موبایل های خانواده نکسوس گوگل نامیدند که تعریفی بسیار ارزشمند به حساب می آید. در واقع این دستگاه آنقدر پیروز ظاهر شد که وان پلاس از سکوت خبری همیشگی خود دست کشید و گفت تنها در یک ماه، یک میلیون واحد از وان پلاس 6 را به فروش رسانده است؛ دستاوردی عظیم برای شرکتی که تنها 4 سال از حیاتش می گذشت.

وان پلاس موبایلی راهگشا بود که باعث شد وان پلاس حقیقتا قادر به پا گذاشتن به بازار محصولات همه پسند باشد.

وان پلاس 6T - موبایلی برای همه

در حالی که وان پلاس 6 سریع ترین و پرفروش ترین موبایل کمپانی تا آن زمان به حساب می آمد، سؤال این بود که چطور می توان به رشد ادامه داد؟ در ایالات متحده، بهترین راه برای رشد این است که به همکاری با اپراتورهای مخابراتی بپردازید و در این صورت، مشتریان آمریکایی می توانند خیلی ساده به یکی فروشگاه های محلی بفرایند و یک دستگاه بخرند.

وان پلاس پیشتر به همکاری با اپراتورهای مخابراتی در اقصی نقاط جهان پرداخته بود، اما ورود به این بازار در آمریکا یک برد واقعی به حساب می آمد. و وان پلاس درست همین کار را کرد و در فرایند عرضه وان پلاس 6T به بازار، به همکاری با T-Mobile پرداخت.

به کمک T-Mobile، حتی فروش رکوردشکن وان پلاس 6 هم کنار زده شد. در واقع پیت لائو، مدیرعامل وان پلاس گفت که مدل 6T، بالغ بر 249 درصد فروش بیشتر نسبت به وان پلاس 6 در بازار آمریکا داشت. بدون هیچ تردید، وان پلاس 6T یک نقطه تحول عظیم برای این برند بود. وان پلاس با این موبایل توانست از ماهیت ابتدایی خود به عنوان برندی که فقط محصولاتی خاص را به صورت تماما آنلاین می فروخت فاصله گرفته و تبدیل به شرکتی جهانی شود که واقعا امثال سامسونگ و هواوی را به چالش می کشد.

حتی اگر تمام این ها را نادیده بگیرید هم وان پلاس 6T واقعا موبایلی محشر بود. حرکت به سمت بریدگی بسیار اندک و قطره ای شکل روی نمایشگر با استقبال روبرو شد و بهبودهای به وجود آمده در نمایشگر، دوربین ها و مشخصات داخلی قابل توجه بودند. ضمناً نیازی به اشاره نیست که برای اولین بار شاهد استفاده از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر هم بودیم. تنها نکته نه چندان معرکه راجع به 6T این بود که بدون جک هدفون عرضه شد و بقیه موبایل های وان پلاس هم از آن زمان به بعد بدون این پورت دوست داشتنی از راه رسیدند.

وان پلاس 7 - جدایی

با پیروزیت فک برانداز وان پلاس 6 و 6T، تمام چشم ها به خانواده وان پلاس 7 دوخته شده بود. بر هیچ کس پوشیده نبود که وان پلاس داشت قیمت پایه دیوایس هایش را به شکلی آهسته اما پیوسته افزایش می داد. سؤال این بود که آیا وان پلاس به ترند خود ادامه داده و موبایلی با دو برابر قیمت نسبت به نخستین موبایلش که 5 سال پیش از راه رسید عرضه خواهد کرد یا خیر؟

مشخص شد که پاسخ این سؤال هم بله بود و هم خیر. به این خاطر که وان پلاس برای نخستین بار در تاریخچه خود، دو ورژن از پرچم دارش عرضه کرد؛ وان پلاس 7 و وان پلاس 7 پرو. قیمت وان پلاس 7 زیر مرز 600 دلار باقی ماند و بنابراین شاهد قیمت گذاری دو برابری نسبت به وان پلاس وان نبودیم. ولی مدل وان پلاس از 600 دلار بالاتر رفت و به کمپانی اجازه داد که اندکی بیشتر کسب درآمد کند.

اما شرایط زمانی پیچیده شد که کمپانی تصمیم گرفت موبایل هایش را تنها در نقاط خاصی از جهان عرضه کند. برای مثال وان پلاس 7 را نمی شد در بازار ایالات متحده یافت و تنها مدل 7 پرو بود که از طریق T-Mobile و فروشگاه آنلاین وان پلاس به فروش می رسید.

البته که در نهایت اهمیت خاصی نداشت، زیرا وان پلاس 7 در اصل وان پلاس 6TT بود. این دستگاه ظاهری بسیار شبیه به 6T داشت و تنها تفاوت هایی اندک در مشخصات سخت افزاری با خود به همراه می آورد. در مجموع با موبایلی عالی طرف بودیم، ولی زمانی که T-Mobile کماکان به فروش وان پلاس 6T ادامه می داد، دلیلی وجود نداشت که یک مدل کلون از آن را هم روی قفسه های فروشگاه هایش بگذارد. بنابراین در نهایت مدل 7 پرو بود که ورژن جدید موبایل های وان پلاس به حساب می آمد.

وان پلاس 7 پرو - عبور از حد

برای توجیه کردن افزایش قیمت، وان پلاس می دانست که وان پلاس 7 پرو باید موبایلی به مراتب بهتر از وان پلاس 7 می بود و بسیار بسیار بهتر از وان پلاس 6T. اگرچه کمپانی قطعا به این مهم دست پیدا کرد، اما احتمالا اندکی زیاده روی هم کرده باشد.

وان پلاس 7 پرو انبوهی از قابلیت های مختلف را برای نخستین بار نه به موبایل های وان پلاس، بلکه به بازار اسمارت فون ها آورد. این نخستین موبایل جهان بود که از حافظه های UFS 3.0 بهره می برد و نخستین دستگاهی بود که نمایشگر اولد با نرخ به روزرسانی 90 هرتز داشت. و باز هم نخستین موبایلی بود که با دوربین سلفی بیرون جهنده، راهش را به بازار آمریکا باز می کرد.

هنوز تمام نشده. وان پلاس 7 پرو نخستین دستگاه کمپانی با دوربین اصلی سه گانه به حساب می آمد و همین باعث شد که امتیازی بالا در DxOMark کسب کند و ماه ها در لیست 10 موبایل با دوربین برتر باشد. و راستی، دستگاه از شارژ سیمی 30 واتی و حافظه رم 12 گیگابایتی پشتیبانی می کرد. با در نظر گیری چنین مشخصاتی و قیمت گذاری 749 دلاری، هرکسی به خرید وان پلاس 7 پرو وسوسه می شد.

وان پلاس 7T - میانه روی

به برهه ای از تاریخچه وان پلاس می رسیم که سری T معنا و هویتی کاملا متفاوت پیدا کرده است. وان پلاس 3T اساسا یک ارتقای نسبی را در قیاس با وان پلاس 3 رقم زد. سپس وان پلاس 5T و 6T از راه رسیدند که المان های کاملا جدید در طراحی را با خود به همراه آوردند و بنابراین راستای کاملا متفاوت با عضو پیشین این خانواده در پیش گرفتند.

بعد وان پلاس 7 را داشتیم که اساسا همان وان پلاس 6T بود، اما با چند ارتقای کوچک. به عبارت دیگر، تنها با گذشت چند نسل، سری T از خانواده ای که بهبودهای اندک را نسبت به خانواده اصلی به همراه می آورد تبدیل شد به اصلی ترین فضا برای پیاده سازی ابداعات تازه و مدل های اصلی آغاز به ارتقای مدل های T کردند. در واقع همه چیز معکوس شد.

وان پلاس 7T هم در این سیستم معکوس به خوبی جای می گیرد، چرا که از طراحی کاملا جدید بهره مند بود و مشخصات سخت افزاری بهبودیافته نسبت به وان پلاس 7 داشت. برای مثال همان سیستم دوربین سه گانه 7 پرو، این بار در ماژولی دایره ای شکل جای گرفت. بریدگی قطره ای شکل وان پلاس 7 هم همچنان حی و حاضر بود، اما نمایشگر شکلی اندک باریک تر و اندک بلندقامت تر به خود گرفت. در واقع گذشته از ماژول جدید دوربین، وان پلاس 7T به گونه ای از آب درآمد که انگار یک نفر وان پلاس 7 و 7 پرو را به یکدیگر کوبیده است.

طبق معمول شاهد بهبود مشخصات داخلی بودیم و دستگاه همراه با اسنپدراگون 855، حافظه رم 8 گیگابایتی (برای مدل پایه)، باتری عظیم و چیزهایی از این دست عرضه شد. در مجموع وان پلاس 7T آن چیزی است که وان پلاس 7 باید می بود. خوشبختانه قیمت دستگاه هم معقولانه باقی ماند و با برچسب 599 دلاری به بازار آمد. در نهایت وان پلاس قیمت دستگاه را 100 دلار دیگر هم کاهش داد و بنابراین با وجود عرضه در سال 2019، یکی از مقرون به صرفه ترین موبایل های سال 2020 به حساب می آمد.

وان پلاس 7T Pro - تکرار مکررات

یادتان می آید که گفتیم وان پلاس با موبایل 7 پرو زیاده روی کرد؟ وان پلاس 7T پرو این حرفمان را اثبات می کند، خصوصا با توجه به اینکه مدل T فقط چند بهبود نسبی نسبت به 7 پرو اصلی ایجاد کرده بود. 7T Pro در ذات همان 7 پرو است که اکنون از 85 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتر در باتری و به جای اسنپدراگون 855، از اسنپدراگون 855 پلاس بهره می برد. گذشته از این ها، هر دو موبایل اساسا یک چیز هستند.

وان پلاس خودش هم می دانست که 7T Pro مدلی بسیار عجیب در خانواده محصولاتش به حساب می آید و بنابراین آن را تنها در برخی از کشورهای جهان عرضه کرد. در آمریکا اگر به دنبال مدلی بالاتر از وان پلاس 7T بودید، باید به سراغ وان پلاس 7 پرو می رفتید که گذشته از پردازنده، از هر نظر موبایلی بهتر به حساب می آید.

7T Pro البته بالاخره راهش را در قالب OnePlus 7T Pro 5G McLaren Edition به بازار آمریکا باز کرد. همانطور که از نامش پیداست، این مدل از شبکه های مخابراتی 5G پشتیبانی می کند و رنگ بندی آن هم مشابه به اتومبیل های مک لارن است.

وان پلاس 8 - تقویت و تضعیف

وان پلاس 7 پرو و وان پلاس 7T برخی از بهترین محصولاتی بودند که کمپانی تا آن روز روانه بازار کرده بود. تنها مشکل این بود که تفاوت میان موبایل های پرو و غیر پرو به شکلی واضح اعلام نشد. قطعا قیمت گذاری و مشخصات سخت افزاری نشان می دهند که کدام موبایل بهتر است، اما وان پلاس باید به شکلی بهتر تفاوت ها را برای مصرف کنندگان مشخص می کرد.

سپس وان پلاس 8 به میدان آمد. مدل استاندارد وان پلاس 8 شباهتی بسیار به وان پلاس 7T و 7 پرو داشت. مشخصات سخت افزاری همان چیزی بودند که انتظارش می رفت، مثلا استفاده از پردازنده اسنپدراگون 865 با پشتیبانی از شبکه های 5G. اما موبایل از چند نظر تضعیف هم شده بود و برای مثال می توان به آرایه دوربین ضعیف تر و بریدگی عظیمتر نماییشگر اشاره کرد.

فارق از بهبود پردازنده، وان پلاس 8 هیچ نکته برجسته دیگری نداشت. در مجموع با موبایلی استاندارد برای سال 2020 روبه رو بودیم، اما نه موبایلی که متمایز از دیگران ظاهر شود. قیمت گذاری نسبتا بالای دستگاه اما جالب توجه بود؛ با قیمت پایه 699 دلار، وان پلاس قیمت معمولی ترین مدل از موبایل های خود را 100 دلار افزایش داد.

خوشبختانه وان پلاس 8 برخلاف وان پلاس 7T Pro به راحتی در سراسر جهان قابل خرید بود.

وان پلاس 8 پرو - آنچه طرفداران می خواهند

اوایل سال 2018 میلادی و با عرضه وان پلاس 6 تمام شیشه ای، طرفداران این برند از اینکه بالاخره می توانستند موبایلی با پشتیبانی از شارژ وایرلس بخرند هیجان زده بودند. متأسفانه اما چنین اتفاقی نیفتاد و وان پلاس 6 از شارژ وایرلس پشتیبانی نکرد. همین ماجرا سپس در وان پلاس 6T و سایر موبایل های سال 2019 کمپانی تکرار شد.

اما رویه سابق در سال 2020 تغییر کرد و وان پلاس 8 پرو نخستین موبایل وان پلاس با پشتیبانی از شارژ وایرلس بود. تغییرات همین جا به انتها نرسید و وان پلاس استاندارد IP68 را هم دریافت کرد که برای سالیان سال، از اصلی ترین خواسته های طرفداران بود.

متأسفانه اما از همه تغییرات وان پلاس 8 به این اندازه گرم استقبال نشد. قیمت دستگاه برای مدل پایه به رقم دیوانه وار 900 دلار رسید که یعنی دقیقا سه برابر بیشتر از قیمت وان پلاس وان شش سال پیش به حساب می آمد. نمایشگر تمام صفحه و بدون بریدگی وان پلاس 7 پرو و وان پلاس 7T Pro هم حالا جای خود را به نمایشگری با بریدگی تازه برای تعبیه دوربین جلو داده بودند و در نتیجه به جای پیشرفت، شاهد پسرفت بودیم.

زمان مشخص خواهد کرد که قضاوت تاریخ راجع به وان پلاس 8 در قیاس با محصولات قبلی این کمپانی چه خواهد بود. پاندمی کنونی کووید-19 مشخصا کمکی به فروش دستگاه نمی کند و بنابراین نمی توان با قطعیت دانست که آیا وان پلاس 8 پیروزیت کمپانی را ادامه داده یا خیر.

وان پلاس نورد - بازگشت به ریشه ها

وان پلاس X را یادتان می آید که به آن لقب آزمون و خطا را دادیم؟ می توان بحث کرد که همان آزمون و خطا به تولید وان پلاس نورد منجر شده است؛ دومین موبایل کمپانی که در استایل پرچم داران توسعه نیافته است. این ضمناً دومین موبایل وان پلاس است که اصلا راهش را به بازار ایالات متحده باز نکرد.

اگرچه نورد ظاهری شبیه به پرچم داران وان پلاس (و به خصوص سری وان پلاس 8) دارد، اما به پردازنده ضعیف تر اسنپدراگون 756G مجهز شده. این یعنی دستگاه می تواند به شبکه 5G متصل شود و تجربه ای سریع و قابل اتکا به همراه می آورد، اما اصلا به اندازه موبایل های مجهز به اسنپدراگون 865 قدرتمند نیست.

کاهش قدرت پردازشی به وان پلاس اجازه داد که قیمت نورد را هم پایین نگه دارد. این دستگاه حدودا 55 درصد ارزان تر از وان پلاس 8 پرو در بازار اروپا ظاهر می شود.

اما وان پلاس نورد قرار نیست به سرنوشت وان پلاس X دچار شود. این کمپانی وعده محصولاتی کاملا تازه را با برند نورد داده و این محصولات فقط موبایل هوشمند نخواهند بود. بنابراین در آینده نزدیک باید منظر چیزهایی مانند هدفون های نورد هم باشیم.

وان پلاس 8T - هیولای سریع

درست مثل گذاری که از وان پلاس 7 به 7T صورت گرفت، وان پلاس 8T هم طراحی متفاوتی نسبت به وان پلاس 8 داشت. برجسته ترین نکته این بود که ماژول دوربین پشتی با لبه های گرد، شکلی تازه به خود گرفت. در جلوی دستگاه اما شاهد ظاهری بسیار مشابه به وان پلاس 8 بودیم.

اما عظیم ترین تغییری که در وان پلاس 8T به چشم می خورد، معرفی قابلیت Warp Charge 65 است. همانطور که از نامش پیداست، این قابلیت می تواند به شارژ سیمی دستگاه با 65 وات بپردازد. این یعنی دو برابر سریع تر از موبایل های قبلی وان پلاس و باتری 8T در عرض 40 دقیقه از صفر تا صد شارژ می شود.

گذشته از شارژ سریع، وان پلاس 8T آن قدرها نسبت به مدل استاندارد دچار ارتقا نشده است. همان پردازنده، همان ساختار حافظه رم و حافظه داخلی و همان سیستم دوربین را درون دستگاه می یابید و تنها بهبود، افزودن لنز مونوکروم اضافه به دوربین است.

در نهایت وان پلاس 8T موبایلی عالی از آب درآمد، اما برچسب قیمت 749 دلاری باعث می شود که به آسانی قادر به پیشنهاد کردن آن به هرکسی نباشیم. این موبایلی گران قیمت تر از سایر محصولات در کلاس خود است، به خصوص موبایل گلکسی اس 20 فن ادیشن سامسونگ. از آن جایی که خبری از شارژ وایرلس و استاندارد IP نیست، نمی توانیم توجیه چندانی برای این قیمت بیابیم و وان پلاس نورد با نصف قیمت، گزینه ای به مراتب مقرون به صرفه تر تلقی می شود.

وان پلاس نورد N10 و N100 - مدل های ارزان

مدتی کوتاه بعد از معرفی وان پلاس 8T، کمپانی به شکلی بی سر و صدا از دو موبایل کاملا جدید رونمایی کرد؛ وان پلاس نورد N10 و نورد N100. هردو دستگاه در دسته بندی اقتصادی جای می گیرند.

هر دستگاه به پردازنده ای ضعیف مجهز شده: نورد N10 از اسنپدراگون 690 بهره می برد و N100 هم با اسنپدراگون 460 از راه می رسد. این ها ضعیف ترین پردازنده هایی هستند که تا به امروز در موبایل های وان پلاس مشاهده شده. هردو دستگاه درگاه کارت مایکرو اس دی دارند (چیزی که از زمان وان پلاس X در موبایل های کمپانی ندیده ایم)، از جک هدفون بهره می برند که از وان پلاس 6 و موبایل های بعدی حذف شد و با حسگر اثر انگشت در پشت از راه می رسند؛ چیزی که باز هم بعد از وان پلاس 6 دیده نشده.

وان پلاس مشخصا با نورد N10 و نورد N100 در صدد توجه به آن دسته از مشتریان برآمده که برای مدتی طولانی آن ها را نادیده گرفته بود؛ خریدارانی که به دنبال محصولات اقتصادی می گردند. اگرچه این کمپانی راستا خود را به عنوان برندی آغاز کرد که کمر خریداران را نمی شکند، حتی وان پلاس وان 300 دلاری هم گران قیمت تر از N100 بود.

اساسا این موبایل ها آمده اند تا افرادی که قادر به خرید موبایل های گران تر وان پلاس نیستند را وارد اکوسیستم این کمپانی کنند.

  • آیا وان پلاس به سامسونگی دیگر تبدیل می شود؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131405

به "تاریخچه گوشی های وان پلاس از اولین تا آخرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه گوشی های وان پلاس از اولین تا آخرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید