14 مجوز اقامتگاه بوم گردی در راستا قنات بلده فردوس صادر شد، برگزاری جشن ثبت جهانی قنات بلده

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان این که 14 مجوز اقامتگاه بوم گردی در راستا قنات بلده صادر شده است، گفت: در حال حاضر دو اقامتگاه در اسلامیه و باغستان علیا و سفلی نیز فعال است.

14 مجوز اقامتگاه بوم گردی در راستا قنات بلده فردوس صادر شد، برگزاری جشن ثبت جهانی قنات بلده

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی؛ حسن رمضانی در نشست خبری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده شهرستان فردوس، اظهار کرد: قنات بلده به جهات ساختاری و فرهنگی تاثیرات شگرفی را در طول تاریخ داشته است.

وی با بیان اینکه مهم ترین و سازمان یافته ترین ساختار مردمی قنات ها در ایران را تنها در قنات بلده فردوس داریم، اضافه نمود: در راستای ساخت این قنات آداب و رسوم متعددی پی ریزی شده و قرن ها تاثیرات زیادی بر مردم منطقه داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قنات بلده طولانی ترین راستا مشجر ثبت شده ملی را به خود اختصاص داده است، گفت: امیدواریم سمپوزیوم این قنات بهانه ای برای بازشناسی در حوزه های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از 14 مجوز اقامتگاه بوم گردی در راستا قنات بلده صادر شده است، عنوان نمود: در حال حاضر دو اقامتگاه در اسلامیه و باغستان علیا و سفلی نیز فعال است.

رمضانی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان آمادگی دارد به همه متقاضیان ایجاد تاسیسات گردشگری در حوزه قنات بلده تسهیلات ارزان قیمت ارائه دهد، بیان نمود: قنات بلده فردوس یکی از بزرگ ترین و اولین طرح تاریخی در استان است.

وی با بیان اینکه شرایط بازدید قنات از داخل نیز برای گردشگران فراهم شده است، گفت: تفاهم سه جانبه ای بین جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و وزارت نیرو منعقد شده که بر اساس آن هر دستگاه متولی بخشی از امور قنات بلده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی دوسال گذشته با ثبت ملی قنات بلده سالانه 600 میلیون تومان از اعتبارات ملی به منابع میراث فرهنگی اختصاص پیدا نموده است، اضافه نمود: این اعتبارات در حوزه های مختلف مانند مبارزه با آفت درختان، مرمت سازه های قنات و سامان دهی ایستگاه های گردشگری هزینه می گردد.

شروع جشن جهانی شدن قنات بلده فردوس

رئیس سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس نیز در نشست خبری ویژه این همایش گفت: محورهای همایش دانشگاهی بین المللی قنات جهانی بلده در موضوعات مکانیزه شدن گردشگری، فرهنگ استفاده از آب و آینده قنات با توجه به تغیر اقلیم گرم و خشک خراسان جنوبی است.

مهدی اسلام پناه اضافه نمود: مقالات ارسال شده به دبیرخانه این همایش در بیرجند 82 مقاله بوده که از این تعداد، 64 مقاله پذیرفته شده و 42 مورد از مقالات پذیرفته شده از داخل استان است.

وی گفت: برای بهبود شرایط موجود قنات جهانی بلده، به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی هستیم و گام های اولیه را هم برداشته ایم.

رئیس سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس با اشاره به اختصاص 610 میلیون تومان برای بازسازی و لایروبی قنات بلده اضافه نمود: این اعتبار در حال هزینه کرد برای بازسازی قنات است.

اسلام پناه مدیرعامل هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی لیکو و رئیس سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس اظهار کرد: مجموعه قنوات ثبت یونسکو شده در فردوس و سایر استان بر اساس علم آب شناسی و علوم وابسته اجرا شده است.

وی با بیان اینکه قنات ها فضای تمدن سازی مردم منطقه را به رخ می کشند، اضافه نمود: هدف این است که همکاری ملی و بین المللی در بحث احیای قنوات داشته باشیم.

مدیرعامل هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی لیکو بیان نمود: بیش از 40 نفر گردشگر بنام و تورلیدر به این همایش دعوت شده اند.

اسلام پناه با اشاره به بحث سرمایه گذاری برای قنات بلده فردوس،عنوان نمود: هرگونه سرمایه گذاری در قنات بلده وجود دارد و آندسته از ایده هایی که بتوان تجاری کرد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی گفت: باید اکوسیستمی خلق گردد که مبتنی بر رفتارهای گذشته باشد لذا کوشش می گردد نتایج سمپوزیوم در حوزه های مختلف ارائه گردد.

اسلام پناه بیان نمود: به دنبال ورود سرمایه گذار خارجی برای حفظ آثار تمدن ساز هستیم و جذب سرمایه گذار خارجی نیز احتیاج به امنیت سرمایه گذار در منطقه دارد.

مدیرعامل هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی لیکو با بیان اینکه زیرساخت های سرمایه گذاری باید در استان به طور کامل فراهم گردد، گفت: کشش پذیری مالی در خراسان جنوبی باید افزایش پیدا کند تا سرمایه گذار در تمامی زمینه ها اطمینان خاطر داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این سمپوزیوم از اعتبارات دولتی استفاده نشده، گفت: این سمپوزیوم با استفاده از بخش خصوصی برگزار خواهد شد و کوشش ما در راستای عملی شدن اقتصاد مقاومتی و رونق ملی است.

ابراهیمی دبیر سمپوزیوم ملی قنات بلده فردوس نیز در این نشست خبری بر محورهای همایش و اهداف آن اشاره نمود و اضافه نمود: سه محور اصلی این همایش بر اساس محورهای طولانی و 15 سال اخیر استان و شهرستان فردوس در نظر گرفته شده و هدف برای رسیدن به نتیجه مطلوب است و صرفا برگزاری همایش نیست.

دبیر سمپوزیوم ملی قنات بلده فردوس بیان نمود: گردشگری پایدار، ترویج فرهنگ بهره برداری صحیح از قنات بلده و آینده نگری و آینده پژوهی قنات سه محور اصلی این سمپوزیوم است.

وی اعلام نمود: نتایج این سمپوزیوم محورهای ارائه طرح و ایده ها است و هدف این است که آب بران و کاربران منطقه مشکلاتی که در مورد قنات بلده وجود دارد ایده های خود را ارائه دهند که با پروراندن ایده به طرحی برای اجرا تبدیل گردد.

همایش دانشگاهی بین المللی قنات جهانی بلده با مشارکت دانشگاه بیرجند و هلدینگ دانش بنیان لیدکو 22 و 23 خرداد در فردوس برگزار می گردد.

قنات بلده فردوس با قدمت دوره ساسانی دارای 15 رشته قنات و طول راستا 35 کیلومتری است که آب مورد احتیاج 2 هزارو 382 هکتار از زمین های فردوس را تامین می نماید.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38401

به "14 مجوز اقامتگاه بوم گردی در راستا قنات بلده فردوس صادر شد، برگزاری جشن ثبت جهانی قنات بلده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 مجوز اقامتگاه بوم گردی در راستا قنات بلده فردوس صادر شد، برگزاری جشن ثبت جهانی قنات بلده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید