خبرنگاران صنعت گردشگری، نقطه جهش اقتصادی خراسان رضوی

به گزارش مجله سرگرمی، مشهد- خبرنگاران- خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای دارای ظرفیتهای بالا در حوزه گردشگری و اثرگذاری بی نظیر این صنعت در اقتصاد استان، جایگاه والایی در این حوزه دارد بگونه ای که توسعه این صنعت در سال جهش تولید می تواند به عنوان بستری جهش آفرین برای اقتصاد خراسان رضوی عمل کرده و به همین دلیل بکار گرفته شود.

خبرنگاران صنعت گردشگری، نقطه جهش اقتصادی خراسان رضوی

صنعت پرسود دنیاگردی به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در دنیا، سودآور، ارزآور و مورد توجه همه کشورهاست، صنعتی که سودآوری آن بسکمک از کشورها را به تکاپو در این زمینه واداشته است.

اهمیت این صنعت در رشد مالی باعث شده است برخی کشورهای فاقد جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیز با ایجاد جاذبه های دست ساز و مصنوعی، اقدام به جلب و جذب دنیاگرد و فراهم ساختن زمینه های تفریحی و متنوع با هدف افزایش مدت ماندگاری مسافران نمایند و از این راه عایدات بی حد صنعت دنیاگردی از جمله اشتغال، توسعه، ارتقای سطح زندگی مردم بومی و کمک به رشد مالی را نصیب کشور خود نمایند.

ایران از نظر برخورداری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و دنیاگردی رتبه دهم دنیا را دارد و استان خراسان رضوی نیز با میزبانی سالانه بیش از 30 میلیون زائر و دنیاگرد داخلی و خارجی در زمینه های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی و غذایی دارای ظرفیت ها و جاذبه های متعدد و غیرقابل انکار است.

براساس آمارها حدود 10 درصد گردش مالی دنیا مربوط به صنعت دنیاگردی است که سهم ایران از این بخش فقط یک درصد و شاید کمتر باشد و عقب ماندگی از قطار ارزآور دنیاگردی به ویژه در شهرهای دنیاگرد پذیری چون مشهد باید واکاوی شود.

وجود بارگاه منور رضوی به عنوان قبله دلها و گل سرسبد جاذبه ها و ظرفیت های دنیاگردی در مشهد شناخته می شود که جذب مسلمانان و شیعیان دنیا به این قبله موجب تحول شگرف در عرصه دنیاگردی این کلانشهر است.

استان خراسان رضوی تا پیش از شیوع ویروس کرونا به رغم میزبانی سالانه از بیش از 30 میلیون دنیاگرد داخلی و سه میلیون دنیاگرد خارجی که بیش از دو سوم دنیاگردان ورودی به کشور هستند و با داشتن جاذبه های استثنایی در زمینه های دنیاگردی زیارتی، فرهنگی، طبیعی و دنیاگردی حلال و حیات وحش و امثال آن، هنوز برای سوار شدن به قطار سودآور دنیاگردی و کسب عایدات مالی که مستحق آن است با چالش های فراوانی رو به روست، چالش هایی که متعلق به امروز هم نیست و حل و برطرف کردن آنها ضروری است.

150 هزار میلیارد ریال گردش مالی دنیاگردان در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: گردش مالی زائران و دنیاگردان در استان تا پیش از شیوع ویروس کرونا حدود 150 هزارمیلیارد ریال برآورد می شد.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: این میزان، درآمد همه بخش های مرتبط با حوزه دنیاگردی شامل سوغات، اقامت، خرید، تفریح و بازدید از مجموعه های تاریخی، صنایع دستی و رستوران هاست که بخش زیادی از این مبلغ می تواند در حوزه سوغات و صنایع دستی مصرف شود که این مستلزم تجاری سازی و بسته بندی مناسب صنایع دستی است.

وی ادامه داد: اگر صنایع دستی بسته بندی مناسب داشته باشد به عنوان سوغات سفر خریداری و استفاده می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با وجود فعالیت چند هزار هنرمند صنایع دستی در استان که پروانه فعالیت و اشتغال به کار از اداره میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی دریافت کرده اند اما در بازار، هنر صنایع دستی مشهد به چشم نمی آید چون بسته بندی مناسبی ندارد.

مکرمی فر افزود: اقتصاد استان خراسان رضوی ارتباطی مستقیم و تنگاتنگی با اقتصاد دنیاگردی دارد و بخش زیادی از فعالان و شاغلان این استان در مشاغل مرتبط با دنیاگردی فعالیت و تامین معیشت می نمایند.

او با بیان این که حدود 70 هزار نفر در حوزه صنعت دنیاگردی خراسان رضوی به صورت مستقیم اشتغال دارند ادامه داد: این اشتغال در بخش های مختلف اقامت، دفاتر خدمات مسافرتی و خدمات است.

افق 1404 با 40 میلیون مسافر

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی هم با اشاره به این که در افق 1404 ورود 40 میلیون مسافر و زائر به استان هدف گذاری شده است گفت: باید فرصت های سرمایه گذاری، معرفی جاذبه ها و افزایش کیفیت میزبانی در افزایش مدت ماندگاری و توزیع دنیاگردان در شهرستانهای مختلف توزیع شود.

محمد صادق براتی افزود: طبق آخرین آمار، مدت ماندگاری مسافر در مشهد قبل از شیوع ویروس کرونا 3.7 روز بوده است که باید این مدت را برای شرایط پس از کرونا با استفاده از فرصت های سرمایه گذاری افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه پارسال تعداد 32 میلیون و 900 هزار زائر و مسافر وارد استان شده اند ادامه داد: طی 6 سال آینده باید این شمار به 40 میلیون نفر برسد که پیش بینی می شود به این موفقیت برسیم.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی با تاکید بر این که دو بعد فرهنگی و مالی اولویت مهم در مدیریت عالی استان در زمینه حضور زائران و مسافران است گفت: در این رابطه اول باید زمینه حضور دنیاگردان را فراهم کنیم زیرا در صورت نداشتن بازگشت مالی و صرفه، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به استان مراجعه نمی نمایند لذا باید حضور دنیاگرد پررنگ تر از گذشته شود.

براتی افزود: تلاش می کنیم تا حضور بخش خصوصی در مناطق نمونه دنیاگردی را فعال تر کنیم زیرا این رونق می تواند به جذب بیشتر دنیاگرد در استان خراسان رضوی کمک کند.

82 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی دنیاگردی

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خراسان رضوی هم گفت: از آغاز به کار دولت تدبیر و امید معادل 82 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه دنیاگردی این استان اجرا شده است.

احمد دیناری افزود: با توجه موثر دولت تدبیر و امید به حوزه دنیاگردی و حمایت از این بخش و همچنین تحولات ناشی از برجام در سالهای 96 و 97 شاهد رشد توجه سرمایه گذاران خارجی به حوزه گرشگری در این استان هستیم.

وی ادامه داد: این میزان سرمایه گذاری شامل 23 میلیون دلار در دولت یازدهم و 59 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه دنیاگردی و هتلداری از ابتدای آغاز به کار دولت دوازدهم تا به امروز است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: این میزان سرمایه گذاری خارجی در پروژه های حوزه دنیاگردی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، مرکز تفریحات، سرگرمی و دنیاگردی، مجتمع دنیاگردی و دفتر خدمات مسافرتی اجرا شده است.

دیناری افزود:در راستای توسعه صنعت دنیاگردی خراسان رضوی هم اکنون 248 طرح با سرمایه گذاری معادل 162 هزار میلیارد ریال در مراحل مختلف ساخت قرار گرفته است.

فضای مساعد برای سرمایه گذاری در دنیاگردی

استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به فضای همدلی مناسب موجود در استان برای تقویت حضور سرمایه گذاران در حوزه دنیاگردی در جریان همایش سرمایه گذاری دنیاگردی منطقه شرق کشور در اواخر سال گذشته گفت: ظرفیت های فراوان دنیاگردی، فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی که سرآمد آنها وجود مرقد منور امام رضا (ع) است موجب شده فرصت سرمایه گذاری در این بخش در بالاترین حد خود قرار داشته باشد.

علیرضا رزم حسینی افزود: در کنار مرقد مطهر امام رضا (ع) وجود آرامگاه فردوسی و سایر شعرای نامدار در استان خراسان رضوی، ظرفیت های طبیعی و نیز درمانی این استان جاذبه های فراوانی را برای دنیاگردان داخلی و خارجی فراهم کرده است و همین امر موجب ورود سالانه بیش از 35 میلیون مسافر و زائر به استان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه دنیاگردی استان امید است قوانین مزاحم اداری از پیش پای سرمایه گذاران برداشته شود تا شاهد رشد و اوج دنیاگردی در استان خراسان رضوی باشیم.

او افزود: همه ارکان حکومت امروز آماده حمایت از سرمایه گذاران در خراسان رضوی هستند و برای نخستین بار در تاریخ ایران، روسای دستگاه قضایی این استان نیز به عنوان تضمین سرمایه گذاری حاضر به امضای قراردادها شده اند و این امر از تضمین سود و امنیت بالای سرمایه سرمایه گذاران در خراسان رضوی حکایت دارد.

137 فرصت سرمایه گذاری دنیاگردی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان این که در سال گذشته 137 فرصت سرمایه گذاری دنیاگردی جدید در سطح استان شناسایی و به منظور جذب سرمایه گذاران معرفی شدند گفت: هدف، معرفی فرصتهای جدید و جلب حضور و نقش آفرینی پررنگتر فعالان بخش خصوصی است.

محمد صادق براتی افزود: پیش بینی می شود بهره گیری بهینه از 137 فرصت سرمایه گذاری معرفی شده در خراسان رضوی نیازمند تحقق 16 هزار و 160 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در آنهاست.

وی ادامه داد: بخش دولتی نیز در همین چارچوب موظف به تامین زیرساختها در محدوده 137 فرصت سرمایه گذاری شناسایی و معرفی شده خراسان رضوی است و بر این اساس بخش دولتی می بایست 350 میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاری در این نقاط طی دو سال آینده هدف گذاری شده است و امیدواریم با تحقق این امر شاهد افزایش مدت ماندگاری مسافران، افزایش شمار دنیاگردان ورودی و نیز رفاه حال بیشتر مسافران و زائران در خراسان رضوی باشیم.

براتی افزود: با اجرای طرح مثلث مالی - فرهنگی در این استان امید می رود چهره خراسان رضوی از منظر دنیاگردی متحول شود لذا به همین دلیل در 120 نقطه خراسان رضوی 137 فرصت سرمایه گذاری شناسایی و جهت حضور و فعالیت سرمایه گذاران مطرح شده است.

هشت کشور هدف برنامه های بازاریابی دنیاگردی خراسان رضوی

معاون دنیاگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه های ویژه امسال در حوزه دنیاگردی، بازاریابی و تبلیغات در دو حوزه داخلی و خارجی است و هشت کشور هدف برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی در زمینه جاذبه های دنیاگردی این استان هستند.

یوسف بیدخوری افزود: در حوزه خارجی این مهم مورد پیگیری و دارای اولویت است و در این راستا هشت کشور به خاطر نزدیک بودن و همجواری بیش از بقیه کشورها بازار هدف دنیاگردی این استان هستند که عبارتند از افغانستان، عراق، آذربایجان، عمان، کویت، امارات، پاکستان و هندوستان.

وی ادامه داد: در این زمینه پس از پایان دوره همه گیری کرونا و عادی شدن اوضاع در سه حوزه دنیاگردی زیارت، سلامت و تجاری اقدام به معرفی جاذبه ها، ظرفیت ها و توان استان خراسان رضوی می شود تا شاهد حضور بیشتر و پررنگ تر دنیاگردان در استان باشیم.

معاون دنیاگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی خراسان رضوی گفت: معرفی و تبلیغات، رمز حضور و ترغیب دنیاگردان و مهمترین اصل در ایجاد میل در آنان برای حضور در مقاصد دنیاگردی و انگیزه ای برای تکرار تجربه سفر برای آنان خواهد بود.

بیدخوری با بیان این که تبلیغات و آگاهی دادن نسبت به جاذبه های دنیاگردی و به خصوص معرفی مناطق کمتر شناخته شده می تواند در انتخاب مقصد دنیاگردان تاثیر به سزایی داشته باشد افزود: با توجه به این که استان خراسان رضوی مقصد نیمی از دنیاگردان ورودی به کشور است می توان با معرفی و تبلیغات هر چه بیشتر و بهتر جاذبه های دنیاگردی این سهم را افزایش داد.

وی افزود: در این راستا رایزنی ها و برنامه ریزی های لازم با بخش خصوصی اجرا شده و هدف گذاری برای شرکت و برگزاری نمایشگاه های خارجی در این کشورها اجرا شده است و با پایان بحران کرونا بسکمک از این برنامه ها و پیگیری آنها به روال عادی باز خواهد گشت.

معاون دنیاگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی خراسان رضوی گفت: در حوزه داخلی نیز طبق برنامه ریزی اجرا شده هر شهرستان در طول سال موظف به برگزاری یک تا دو جشنواره شده است تا شاهد حضور بیشتر دنیاگردان باشیم.

بیدخوری افزود: برگزاری رالی خانوادگی، رالی دنیاگردی و جشنواره های متعدد بومی و محلی از جمله برنامه های استانی و شهرستانی در این راستاست.

ظرفیت غنی دنیاگردی سلامت

دنیاگردی سلامت به دنیاگردی پزشکی، دنیاگردی درمان طبیعی و همچنین دنیاگردی صحت، تندرستی و پیشگیری تقسیم می شود و هم اکنون ایران از مقاصد بزرگ دنیاگردی سلامت در منطقه است و کشورهای همجوار مانند عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات دنیاگردی سلامت در ایران هستند.

بر اساس برآوردها سالانه افزون بر 200 هزار دنیاگرد سلامت وارد ایران می شوند که در این میان خراسان رضوی با جاذبه ها و ظرفیت های مختلف در جذب دنیاگرد سلامت پیشگام است.

سالانه حدود سه میلیون زائر و مسافر خارجی به مشهد سفر می نمایند و این نشان از ظرفیت رو به افزایش این حوزه دارد.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن حرفه ای دنیاگردی سلامت خراسان رضوی در این خصوص گفت: شهر مشهد بعد از تهران بیشترین دنیاگرد سلامت در کشور را به خود اختصاص داده است. این کلانشهر به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) و وجود پزشکان و کادر درمانی مجهز و هزینه های مناسب درمانی در حوزه دنیاگردی سلامت از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و می تواند پیشتاز عرصه دنیاگردی سلامت کشور باشد.

حسین نیکونام افزود: سال گذشته بیش از 22 هزار دنیاگرد سلامت در مراکز بیمارستانی و مراکز جراحی محدود زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات درمانی دریافت کردند که این رقم غیر از خدمات ارائه شده در بخش سرپایی است.

وی با بیان این که تعداد دنیاگردان سلامت که سال گذشته در بخش خدمات معاینه سرپایی و پاراکلینیک مشهد خدمات دریافت کردند بیش از 100 هزار نفر است ادامه داد: طی این مدت دنیاگردان سلامت از 56 کشور در مشهد پذیرش شدند که بیشتر آنها به ترتیب از کشورهای عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، پاکستان و کویت بودند.

رییس هیات مدیره انجمن حرفه ای دنیاگردی سلامت خراسان رضوی گفت: هم اکنون 12 بیمارستان و سه مرکز جراحی محدود، مجوز پذیرش دنیاگردان سلامت در شهر مشهد را دارند و چهار بیمارستان و چهار مرکز جراحی محدود نیز مراحل نهایی اخذ مجوز مربوطه را می گذرانند.

نیکونام با اشاره به صدور هزار و 100 مجوز موقت برای مترجمان و راهنمایان دنیاگردی سلامت در این استان افزود:در پی حذف واسطه ها در حوزه دنیاگردی سلامت این استان هستیم و در این زمینه برنامه ریزی برای آموزش و ساماندهی مترجمان و راهنمایان دنیاگردی آغاز شده است.

وی ادامه داد: این طرح برای راهنماها و مترجمان زبان های عربی، روسی، انگلیسی و فرانسه در حال اجراست و علاوه بر آن، طرح آموزش کارکنان مراکز درمانی و شرکت های دنیاگردی سلامت و راهنمایان زائر باجه های شهرداری مشهد هم در دستور کار است که تا به امروز بیش از هزار نفر در این زمینه ثبت نام کرده اند.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101584

به "خبرنگاران صنعت گردشگری، نقطه جهش اقتصادی خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صنعت گردشگری، نقطه جهش اقتصادی خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید