بیشترین مجوز هتل در تهران صادر شده است، خبری از ساخت هتل نیست!

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، محمد باقر قالیباف عصر امروز طی سخنانی در همایش بین المللی روز جهانی گردشگری، گفت: امروز موضوع گردشگری مقوله چند بعدی و کاملا عینی و نه یک موضوع نظری و ذهنی است. در حوزه اقتصادی هر کاری بخواهیم شروع کنیم به نوعی با موضوع محیط زیست در تضاد است اما در این میان بدون شک صنعت گردشگری پاک تر از تمامی صنایع - حتی صنعت پاک مثل حوزه آی تی - محسوب می شود.

بیشترین مجوز هتل در تهران صادر شده است، خبری از ساخت هتل نیست!

وی تاکید کرد: امروز در مسایل اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه اشتغال در هر کدام از بخش های دیگر که وارد شویم شاهد خواهیم بود که کاملا با حوزه محیط زیست در تضاد است؛ از دیگر سو با شرایط موجود در کشور، وقتی می خواهیم تحولی در حوزه اقتصادی ایجاد کنیم، آسیب های محیط زیستی ما بسیار بالا خواهد بود و آّب، خاک و هوا را به شدت آلوده می کنیم.

شهردار تهران عنوان داشت: امروز با شرایط خطرناکی که در حوزه محیط زیست داریم از یک طرف برای رشد اقتصاد نیازمند حرکت اقتصادی هستیم و از یک طرف حفظ محیط زیست از اوجب واجبات است، در این میان یک پارادوکس جدی وجود دارد اما گردشگری می تواند با کمترین حاشیه در این زمینه به ما کمک کند.

قالیباف خاطر نشان ساخت: جامعه امروز جامعه ارتباطات است و این ارتباطات خارج از شبکه مجازی می تواند به صورت چهره به چهره، چشم در چشم بودن و دیدن نیز تاثیر گذار باشد، به نحوی که ارتباطات از موضوعات مهم در حوزه زیست اجتماعی، عدالت اجتماعی و انتقال فرهنگ ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه گردشگری تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و حتی تاثیرات مثبت امنیتی در برقراری یک امنیت پایدار به دنبال دارد، شرح داد: متاسفانه به محض اینکه بحث گردشگری می شود، بعضا از یک نگاه بسیار محدود و بسته در حوزه آسیب ها به آن نگاه می کنند به فرصت ها و منفعت های این حوزه کمتر توجه شده است؛ این در حالی است که اهمیت گردشگری در ابعاد مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست.

شهردار تهران به مزیت های موجود در کشور در حوزه گردشگری پرداخت و عنوان داشت: در هر مجموعه و کشوری هرچه این مزیت ها منحصر به فردتر باشد، قدرت آن مجموعه را بالاتر می برد. ما در حین اینکه در جذب توریست و گردشگر نسبت به آمار دنیای و سهم خودمان وضع خیلی بدی داریم اما از بعد مزیتی که در کشور وجود دارد، یک مزیت استثنایی برای توریسم در ابعاد مختلف داریم که اصلا از این مزیت های نسبی خودمان که منحصر به فرد است، استفاده نمی کنیم.

قالیباف خاطر نشان ساخت: منهای اینکه کشور ما یک کشور چهار فصل است، خود تهران نیز یک شهر چهارفصل است به گونه ای که در جنوب تهران و ورامین، ابتدای کویر زیبایی است و این کویر تا جایی که یک گردشگر بتواند اسکی کند، فاصله چندانی ندارد.

وی اضافه کرد: متوسط باران در تهران 260 میلی متر در سال است و از این جهت تهران در اقلیم نیمه خشک قرار گرفته است، اما فضای سبزی که در تهران وجود دارد با خیلی از نقاط دیگری که مزیت نسبی بیشتری دارند، قابل قیاس نیست.

به گفته قالیباف ایران از جهت مزیت های نسبی در حوزه گردشگری جزو چند کشور اول دنیا محسوب می شود و ضروری است که این مزیت ها به خوبی و درستی عرضه شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های موجود در حوزه گردشگری پرداخت و عنوان داشت: یکی از موضوعاتی که به درستی به آن اشاره می شود نبود زیرساخت های لازم برای حوزه گردشگری است؛ من قبول دارم که در زمینه زیرساخت های گردشگری در حوزه حمل و نقل، هتل، آموزش، استاندارد سازی و ... مسائلی وجود دارد اما به عنوان یک خدمگذار و کسی که سالیان مدیدی در حوزه اجرایی انجام وظیفه کردم عرض می کنم اینکه بگوییم اول زیر ساخت ها را آماده کنیم و بعد توریست را دعوت کنیم، روش صحیحی برای حرکت در این زمینه نیست.

وی اضافه کرد: مهم ترین جایی که می توانیم هر مسئله ای را حل کنیم با انجام آن کار در درون آن کار است؛ به این ترتیب باید کار را آغار کنیم تا آن را حل کنیم. مگر ما امروز متوجه شدیم که در تهران هتل نداریم؟ حداقل 30 سال است که همه ما می دانیم هتل نداریم و جالب است که بگویم بیشترین مجوز های ساخت هتل در تهران صادر شده است به نحوی که در کمیسیون ماده پنج فرصت ها و تسهیلات خوبی برای ساخت هتل گذاشتیم اما به جز هتل اسپیناس، دو - سه هتل در تهران نام ببرید که در این مدت در تهران ساخته شده باشد؟

قالیباف ادامه داد: البته حتما در بعضی جاها مهمانسرا و هتل - آپارتمان هایی ایجاد شده که برای توریست ها مناسب است اما وقتی نگاه می کنیم، شاهد هستیم که ما جواز را صادر کردیم، وام را نیز دریافت کردند اما هتلی را مشاهده نمی کنید! این موضوع نشان می دهد که در این چرخه یک اشکال جدی وجود دارد. در این شرایط مطمئن باشید تا زمانی که این اشکالات را برطرف نکنیم، اگر ده ها تصمیم دیگر هم بگیریم در این کار به موفقیت بزرگی نمی رسیم

وی تاکید کرد: چالش اول ما چالش نبود زیرساخت ها نیست بلکه می توانیم کار را آغاز کنیم و همزمان زیر ساخت ها را نیز پا به پا پیش ببریم.

شهردار تهران در ادامه به موضوع ایجاد فرهنگ پذیرش توریست اشاره کرد و عنوان داشت: ما ملت مهمان نوازی هستیم و حتما مهمان ها برای ما عزیز هستند؛ همانطور که این فرهنگ اصیل جامعه ایرانی و اسلامی است که مهمان را حبیب خدا می دانیم. نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند اگر بر خانه ای مهمانی وارد نشود، در آنجا برکت نیست از این رو این فرهنگ اصیل ما است اما واقعا این مسئله را به یک صنعت و سیستم تبدیل نکرده ایم تا کاملا آن را در یک چرخه درست علمی و پایدار بچرخانیم.

قالیباف با اشاره به عدم شناخت گردشگران خارجی از ظرفیت های موجود در کشور، ابراز داشت: اشکال دوم این است که افکار عمومی و بخش قابل توجهی از دنیا و کشورهایی که ظرفیت توریستی دارند، نسبت به کشور ما شناخت ندارند و تبلیغات منفی علیه کشور ما زیاد شده است؛ این هم از چالش های جدی ما است که باید تلاش کنیم آن ها را برطرف کنیم و سپس آغاز افزایش توریست را داشته باشیم؛ در ادامه نیز زیر ساخت های در حین این رفت و برگشت ها، فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: البته دولت در این کار باید به نوعی حمایت کند و از دیگر سو چوب لای چرخ بخش خصوصی نگذارد، به این ترتیب این راستا باز می شود و آینده آن نیز بسیار امیدوار کننده خواهد بود؛ در این شرایط توسعه گردشگری هم می تواند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد و هم تاثیرات اجتماعی و فرهنگی خوبی به دنبال خواهد داشت تا فرهنگ خودمان را خوب به دنیا معرفی کنیم و البته بدون شک به امنیت پایدار ما هم کمک خواهد کرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات اجرا شده در شهرداری تهران در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: صادقانه بگویم که در پنج - شش سال اول به حدی در شهرداری تهران مشکل داشتیم که اصلا موضوع توریست در گردشگری شهری، داخلی و خارجی در ذهن ما نبوده است؛ البته در همان زمان یک موضوع مطالعاتی در دانشگاه تهران برای بحث توریسم شهری دنبال کردیم اما اولویت اول ما در شهرداری تهران موضوع گردشگری نبوده است؛ اما زمانی که کم کم بر مسائل شهر فائق آمدیم، این فرصت را پیدا کردیم که به بحث گردشگری توجه کنیم.

قالیباف عنوان داشت: در این سه سال اخیر در بحث گردشگری شهری با تاکید بر گردشگری داخلی، برنامه ریزی های خوبی در شهرداری تهران شکل گرفته است به نحوی که در یک بخش محل هایی به عنوان کالبد های جدید شهری در تهران پیدا شده است که محل تفریح و گردش است که از آن جمله می توان به برج میلاد، پل طبیعت، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، دریاچه خلیج فارس و پارک های متعددی که در شهر ساخته شده است اشاره کرد.

وی از تکمیل و افتتاح بخش های باقیمانده اراضی عباس آباد تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: امروز هر گردشگر داخی و خارجی اگر بخواهد یک روز کامل در اراضی عباس آباد بگذارد، باز هم نمی تواند کل مجموعه را ببینید و حتما باید دو روز برای بازدید از این مجموعه زمان بگذارد؛ از این رو هم اکنون این فرصت ها در حوزه کالبدی ایجاد شده است. در کنار آن شهر تهران سابقه تاریخی طولانی دارد و موزه ها، راستا های تاریخی و بافت های میراثی و تاریخی متعدد در شهر وجود دارد که پیش از این به این موضوع توجه نکرده بودیم.

قالیباف به اقدامات اجرا شده در منطقه 12 تهران اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف های شهر تهران این است که در حین اینکه منطقه 12 قدیمی ترین منطقه تهران است و بیشتری فرصت های توریستی، تاریخی و اماکن قابل بازدید در آن وجود دارد، اما اماکنی هم هستند که اصلا قابلیت بازدید ندارد. در این شرایط در طول چهار - پنج سال گذشته با تعبیه پیاده راه ها، تغییر فرهنگ و کارهای اجرا شده در این بخش فرصت های جدیدی فراهم شده است.

وی خاطر نشان ساخت: روزی که تصمیم گرفتیم خیابان 15 خرداد را ببندیم و آن را تبدیل به پیاده راه کنیم، یک نفر موافق وجود نداشت و حتی به من فشار آوردند که حتما این تصمیم غلطی است؛ اما آن زمان گفتم این تصمیم کاملا مطالعه شده است و از هر جهت برای بازار، اقتصاد امنیت، اخلاق، توریست، آلودگی هوا و ... اثرات مثبت دارد؛ در واقع این جزء معدود کارهایی است که هیچ تاثیر منفی ندارد به جز اینکه یک عادت و سنت غلط داریم که فکر می کینم اگر موتور و ماشین اینجا نیاید، اتفاقی می افتد.

شهردار تهران یادآور شد: ما در آن زمان شجاعانه تصمیم گرفتیم و خیابان 15 خرداد را بستیم؛ همچنین زمانی که به ما فشار آوردند، گفتم مگر اینکه من را از شهرداری بردارید، در غیر این صورت این تصمیم را بر نمی گردانم اما کمتر از دو هفته بعد همه کسانی که مخالف بودند موافق شدند.

قالیباف تاکید کرد: امروز مطالبه مردم و حتی ساکنان آنجا بر توسعه فضاهای کالبدی و اصلاح پیاده راه ها است اما ما نمی توانیم با سرعت بیش از این، این کار را انجام دهیم.

به گفته شهردار تهران آمار سه ساله نشان می دهد که در فروردین و اردیبهشت و همچنین در ماه های مهر، آبان و آذر پیک توریست های داخلی و خارجی و شهری در تهران است؛ در این راستا هم اکنون 15 راستا گردشگری در شهر تهران برقرار است و یکی از بخش های سامانه تلفنی 137 به موضوع توریست شهری اختصاص یافته است تا از این طریق به راهنمایی گردشگران بپردازد.

وی ادامه داد: ما در شهرداری تنها این مسئله را پشتیبانی می کنیم و همه کارها از سوی بخش خصوصی انجام می شود؛ مخصوصا در عید امسال موضوع گردشگری در تهران توسعه زیادی گرفت و در ادامه نیز می توانیم این حرکت را با گردشگران داخلی و شهری ادامه داده و این حوزه را بین المللی کرد.

قالیباف در ادامه از توجه به تورهای مذهبی، تفریحی، بافت های تاریخی و راستا های 15 گانه گردشگری در شهر تهران اشاره کرده و گفت: با توسعه گردشگری می توان زیرساخت های آن را نیز فراهم کرد و بدون شک این راستا برای کشور نیز مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: روز گذشته در جریان جلسات خودمان در حوزه توسعه منطقه 12 به این نتیجه رسیدیم که شهرداری تهران برای خودش نیازمند یک سازمان گردشگری است و انشالله این موضوع را نخستین جلسه شورای شهر تهران که به موضوع منطقه 12 اختصاص دارد، پیشنهاد خواهیم داد. چرا که هم اکنون متولی موضوع گردشگری در شهرداری تهران سازمان رفاه و خدمات اجتماعی است اما در این سازمان به حدی در حوزه آسیب های اجتماعی درگیر شدیم که دیگر وجود ساختاری برای گردشگری مقدور نیست.

شهردار تهران تاکید کرد: گردشگری به حدی در شهر تهران توسعه پیدا می کند که نیازمند یک ساختار مختصری است که فقط کار تولی گری را انجام داده و برای بخش خصوصی بستر را فراهم کند.

وی ادامه داد: دوستانی که در این عرصه و در حوزه های علمی و دانشگاهی، نظری، بخش خصوصی، سرمایه گذاری، مدیریت و بانک ها فعالیت می کنند و می توانند نقش جدی و اساسی در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری را به پیش ببرند بدانند که شهرداری تهران در حوزه گردشگری بشهر تهران با کمال افتخار در خدمت است تا از این حوزه حمایت کنیم و این صنعت که سالم ترین، کوتاه ترین، پردرآمد ترین و کم آسیب ترین صنعت برای محیط زیست است را رونق دهیم.

قالیباف با تاکید بر این مسئله که وضع استان تهران از نظر محیط زیست در شرایط خوبی قرار ندارد، گفت: همین بس که در دشت پهناور تهران که کمتر از 1.5 درصد خاک کشور را تشکیل می دهد، 23 درصد جمعیت کشور متمرکز شده است؛ معنی این حرف آن است که ما از همه خط قرمزهای محیط زیست در خاک، آّب و هوا عبور کرده ایم بنابر این ظرفیت فعلی جوابگو نیست و برای حل این موضوع نیز راهی جز این نداریم که محور اقتصاد و اقتصاد شهری را متمرکز بر حوزه گردشگری کنیم.

شهردار تهران گفت: این مسئله باور ما و تنها راه پیش روی ما است و راه دومی جز این وجود ندارد. در ادامه نیز امیدوارم فرصتی فراهم شود تا با فضایی که برای کشور در عرصه بین المللی ایجاد شده است، بتوانیم این رشد را پیش ببریم.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70726

به "بیشترین مجوز هتل در تهران صادر شده است، خبری از ساخت هتل نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین مجوز هتل در تهران صادر شده است، خبری از ساخت هتل نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید