10 متهم ناشناخته، 150 نمونه بررسی نشده و بدهی سنگین اقتصادی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: دوپینگ مقوله ای جدا نشدنی از ورزش است که حتی قدمتی به اندازه خود آن دارد طوریکه در کنار کمیته بین المللی المپیک (IOC)، فدراسیون های بین المللی و دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) نهادی به نام آژانس دنیای مبارزه با دوپینگ (وادا) هم تشکیل شده تا به صورت مستقل فعالیت های ضد دوپینگی در ورزش دنیا را مدیریت کند.

10 متهم ناشناخته، 150 نمونه بررسی نشده و بدهی سنگین اقتصادی

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در کشورهای مختلف هم زیر مجموعه وادا هستند که باید در راستا و هماهنگ با این نهاد بین المللی جهت فعالیت های خود را پیگیری نمایند اما جالب است که این جهت در ورزش ایران به کندی پیش می رود و بعضاً بعضی الزامات آن هم نادیده گرفته می گردد.

محرض شدن دوپینگ 42 ورزشکار

خبرنگاران آبان ماه گذشته در گزارشی باعنوان تست 30 ورزشکار مثبت شد / وزنه برداری و فوتبال در صدر به شرایط دوپینگ در ورزش ایران پرداخت. البته این گزارش و آمار ارائه شده در آن مربوط به 9 ماه نخست سال میلادی گذشته بود. حال اینکه تعداد دوپینگی های ایران در سال گذشته بیشتر از این رقم شده و با توجه به نامعین بودن شرایط بعضی نمونه ها احتمال افزایش دوباره آمار دوپینگی ها هم وجود دارد.

نادو ایران سال گذشته بیش از هزار نمونه گیری از ورزشکاران مختلف داشته که البته هنوز نتیجه بعضی از آنها اعلام نشده اما از مجموع 1119 نمونه گیری آنالیز شده نتیجه 42 توسط آزمایشگاه کلن آلمان نمونه مثبت اعلام شده است.

پیشتازی وزنه بردای و فوتبال در دوپینگ

نادو ایران سال گذشته میلادی از ورزشکاران 19 فدراسیون در میادین مختلف نمونه گیری کرد اما 42 ورزشکار متخلف ایران از 13 فدراسیون بوده اند. در این میان وزنه برداری بالاترین آمار دوپینگی را نسبت به دیگر رشته ها و فدراسیون ها داشته است. این در حالی است که وزنه برداری ایران در یک بازه زمانی به دلیل فعالیت های گسترده ورزشکارانش در دوپینگ با تعلیق روبرو شد و حالا هم محکوم به حضور در المپیک با حداقل سهمیه ممکن است.

فوتبال دومین رشته ای است که ورزشکارانش در استفاده از مواد نیروزا پیشتاز دیگران بوده اند. از 329 نمونه گرفته شده در فوتبال نتیجه 7 نمونه مثبت اعلام شده است.

شرایط فدراسیون های ورزشی ایران به لحاظ ارتکاب به دوپینگ ورزشکاران شأن در سال 2019 میلادی به این توضیح است:

نام فدراسیون نمونه های مثبت
وزنه برداری 9
فوتبال 7
ورزش های دانشگاهی 2
هندبال 3
شنا 2
ووشو 2
دوچرخه سواری 3
دوومیدانی 3
نابینایان وکم بینایان 2
تیراندازی 3
کشتی 2
قایقرانی 2
والیبال 2
13 فدراسیون 42 نمونه مثبت

10 دوپینگی ناشناخته در ورزش

از مجموع 42 ورزشکاری که با آنالیز های آزمایشگاه کلن آلمان ارتکاب به دوپینگ آنها محرض شده است، تا به امروز 30 نفر از سوی نادو و طی سه مرحله (اول، دوم و سوم) به صورت رسمی معرفی شده اند. یکی از ورزشکاران متخلف هم دلیل داشتن سنی کمتر از 18 سال و قوانین وادا در خصوص صغر سنی ها، معرفی نشده اما حکم محرومیت 4 ساله او ابلاغ شده است.

یکی دیگر از ورزشکارانی که تست دوپینگ او مثبت تشخیص داده شده با الزامی مبنی بر استفاده از یک داروی خاص روبرو بوده و در همین رابطه برگه معافیت درمانی خود را به نادو هم ارائه نموده بود. بر همین اساس این ورزشکار تبرئه شده است.

با این اوصاف نادو تا به امروز در خصوص 32 ورزشکار متخلف با صدوم حکم محرومیت یا هر رأی دیگری اقدام به معین تکلیف نموده اما پرونده 10 ورزشکار دیگری که متهم به استفاده از مواد نیروزا شده اند همچنان باز است. این متخلفان نه معرفی شده اند و نه حکم خود را دریافت نموده اند.

تأخیر در آنالیز پرونده دوپینگی ها

نمونه گیری از ورزشکاران و آنالیز آنها بخشی از مباحث گسترده مربوط به دوپینگ و مبارزه با این پدیده شوم را در وادا شامل می گردد. بخش مهمی از پروسه مورد تأیید وادا مربوط به شفاف سازی و اطلاع رسانی می گردد که در نادو ایران نادیده گرفته شده است.

نادو ایران در دوره مدیریت فعلی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به ریاست مهدی علی نژاد و دبیرکلی مهرزاد خلیلیان - فاصله زمانی 27 آذرماه تا 17 دی ماه و در سه مرحله - رأی خود برای 32 ورزشکار دوپینگی ایران را معین و 30 نفر از آنها را به صورت رسمی معرفی کرد. همه این ورزشکاران دوپینگی اما جزو نفراتی بودند که در طول سال 2019 نمونه گیری مورد هدف نادو برای نمونه گیری نهاده شده بودند اما مدیریت پیشین این نهاد هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص آنها نداشت.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در خصوص زمان آنالیز نمونه گیری ها و اعلام آرای آنها هیچ اشاره ای به بازه زمانی ندارد اما تاکید دارد که در اسرع وقت این مهم انجام گردد. چرا با این اوصاف نتایج نمونه گیری های سال 2019 در روزهای پایانی سال و بعضاً در آغاز سال جدید اعلام شد؟ این پرسشی است که غلامرضا نوروزی دبیرکل پیشین نادو باید جوابگوی آن باشد که نیست.

150 نمونه آنالیز نشده از سال گذشته

حدود دو هفته از آغاز سال جدید میلادی می گذرد اما نه تنها پرونده بعضی از ورزشکاران دوپینگی هنوز به مرحله آنالیز و صدور رأی نرسیده بلکه 150 نمونه به عمل آمده از ورزشکاران هم در مرحله آنالیز به نتیجه نرسیده اند.

این نمونه ها که تست ورزشکاران بسکتبال، جودو، تکواندو و کاراته هم جزو آنها است برای آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شده اند اما هنوز توسط متخصصان و پزشکان این آزمایشگاه آنالیز نشده اند. خبرنگاران کسب اطلاع نموده که بدهی ایران دلیل این اقدام آلمانی ها است.

بدهی به وادا و آلمان

بدهی نادو ایران موضوع جدیدی است کما اینکه خبرنگاران هم آبان ماه گذشته در گزارشی با عنوان ب دهی 300 هزار یورویی ایران به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و آلمان به این موضوع پرداخته بود که نادو به هر یک از این نهادها 150 هزار یورو بدهکار است.

در آن گزارش غلامرضا نوروزی ضمن اشاره به تحریم ها و محدودیت نقل و انتقال پول به عنوان عاملی برای ایجاد بدهی، به این موضوع اشاره داشت که بدهی به وادا مشکل ساز نمی گردد اما ادامه بدهی به آلمان می تواند منجر به توقف آنالیز نمونه ها گردد. اتفاقی که حالا اتفاق افتاده است.

البته کریسمس و تعطیلات دست اندرکاران آزمایشگاه کلن بی تأثیر در توقف آنالیزی نمونه های ارسالی از ایران نبوده اما به هر حال اردیبهشت ماه آخرین مرحله پرداختی نادو بوده است. از آن موقع که 180 هزار دلار در اختیار آزمایشگاه کلن آلمان نهاده شد تا به امروز پرداختی دیگری به این آزمایشگاه انجام نشده است و حالا قطعاً با توجه به آغاز سال میلادی جدید، آلمانی ها پیگیر مطالبات خود خواهند بود.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66671

به "10 متهم ناشناخته، 150 نمونه بررسی نشده و بدهی سنگین اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 متهم ناشناخته، 150 نمونه بررسی نشده و بدهی سنگین اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید