شرایط کاروان ایران 11 ماه بعد از شکل گیری، معادله ای که به هم خورد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: از مجموع رویدادهایی که طی سال جاری ورزش ایران و فعالیت های آن را شامل شد، حضور در میادین کسب سهمیه برای بازی های المپیک مهمترین آنها بود؛ میادینی که تقریباً از اوایل سال اعزام به محل برگزاری آنها در برنامه ورزشکاران و تیم های مختلف قرار گرفت و کماکان ادامه خواهد داشت البته در صورتیکه کرونا و شیوع و گستردگی ادامه دار آن همچون هفته های گذشته منجر به تصمیمات غیرقابل پیش بینی نشود.

شرایط کاروان ایران 11 ماه بعد از شکل گیری، معادله ای که به هم خورد

شکل گیری کاروان المپیک از 11 ماه پیش

بدون شک مهمترین رویداد ورزشی در سال جاری میلادی (ُسال آینده شمسی) برگزاری سی و دومین دوره بازی های المپیک است؛ رویدادهای که 3 تا 19 مردادماه کانون توجهات ورزش جهان خواهد بود و از جمله ایران که همچون شانزده دوره دیگر، در این دوره نیز شرکت خواهد داشت.

کاروان ورزش ایران وقتی برای شرکت در المپیک توکیو شکل گرفت که نجمه خدمتی از حضور در جام جهانی 2019 چین و کسب جایگاه پنجم در مرحله فینال این رقابت ها، اولین سهمیه المپیکی ورزش ایران را به دست آورد.

بعد از آن کسب سهمیه توسط دیگر ورزشکاران و تیم ها در رشته هایی مانند دوومیدانی، کشتی (آزاد و فرنگی)، تیروکمان، بسکتبال، والیبال و … ادامه پیدا کرد تا به امروز که 12 رشته (11 فدراسیون) در فهرست رشته های المپیکی قرار گرفته اند.

ثبت یک رکورد برای کاروان ورزش ایران

با توجه به ادامه دار بودن مسابقات گزینشی و توزیع سهمیه های المپیک، شرایط کاروان ایران برای بازی های توکیو هنوز نهایی نشده اما تا همین جا هم یک رکورد برای این کاروان ثبت شده است. این رکورد به خاطر حضور همزمان سه رشته در بخش تیمی است؛ اتفاقی که پیش از این و در هیچ یک از ادوار بازی های المپیک برای ورزش ایران رخ نداده بود.

بعد از اینکه بسکتبال به عنوان اولین رشته تیمی برای المپیک توکیو صاحب سهمیه شد، والیبال هم پیروز شد از حضور در رقابت های گزینشی و برای دومین دوره متوالی مجوز ورود به این بازی ها را از آن خود کند.

البته پیش از این هم بسکتبال و والیبال ایران تجربه حضور در المپیک را داشتند اما به تنهایی؛ بسکتبال در بازی های 2008 پکن شرکت داشت و والیبال هم اولین حضور المپیکی خود را در بازی های 2016 ریودوژانیرو رقم زد. در هیچ یک از این دوره بازی ها هم کاروان ایران نماینده دیگری در بخش تیمی نداشت.

بدین ترتیب کسب دو سهمیه در بخش تیمی رکوردی برای کاروان ایران به حساب می آمد؛ رکوردی که البته با المپیکی شدن تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر پُررنگ تر هم شد. این تیم از حضور در 5 مرحله رویدادهای تعریف شده برای توزیع امتیاز المپیک، خود را به حد نصاب لازم برای کسب سهمیه رساند و بدین ترتیب برای نخستین بار المپیکی شد.

حساب و کتابی که درست از آب در نیامد

از مجموع 16 دوره ای که ورزش ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک - قبل و بعد از انقلاب - شرکت داشته است، کاروان اعزامی به بازی های 1976 مونترال بزرگترین کاروان المپیک در تاریخ ورزش ایران به حساب می آید. آن کاروان با 88 ورزشکار در 10 رشته تیمی و انفرادی و از جمله فوتبال شکل گرفت. بعد از انقلاب اسلامی - المپیک 1988 سئول به بعد - اما بزرگترین کاروان المپیکی ایران برای بازی های 2016 ریو و با ترکیبی 62 نفره تشکیل شد.

مسئولان ورزش ایران امید زیادی داشتند که با المپیکی شدن تیم فوتبال امید و محاسبه 22 سهمیه این تیم، بزرگترین کاروان المپیکی تاریخ ورزش ایران با بیش از 90 ورزشکار داشته باشند اما این تیم با حذف شدن در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک و ناکامی در طلسم شکنی 40 ساله، حساب و کتاب مدیران در این بخش را نقش بر آب کرد.

شرایط فعلی کاروان ایران؛ 52 سهمیه در 12 رشته

اینگونه پیش بینی شده که بیش از 11 هزار ورزشکار از 206 کشور عضو کمیته بین المللی المپیک (IOC) برگزار کننده سی و دومین دوره بازی های المپیک تابستانی خواهند بود؛ از مجموع این تعداد ورزشکار و تا به امروز ایرانی بودن 52 نفر از آنها و اینکه با پرچم ایران در این آوردگاه شرکت خواهند کرد، مسجل شده است. این در حالی است که طی هفته های گذشته خیلی از رقابت های گزینشی المپیک به خاطر گستردگی جهانی ویروس کرونا لغو شد و به همین دلیل فرصت تعیین تکلیف از ورزشکاران کشورمان گرفته شد.

در هر صورت اینکه از مجموع ورزشکاران المپیکی شده ایران، 46 نفر از در بخش مردان و 6 نفر هم در بخش بانوان صاحب سهمیه شده اند.

شرایط کاروان ورزش ایران از 11 ماه پیش تا به امروز که چهارماه به زمان مقرر برای برگزاری بازی های المپیک 2020 توکیو باقی مانده، به این شرح است:

رشته ورزشی ماده / وزن ورزشکار محل کسب سهمیه
دوومیدانی پرتاب دیسک احسان حدادی لیگ جهانی 2019 الماس -قطر
دوومیدانی 100 متر سرعت حسن تفتیان لیگ جهانی 2019 الماس- فرانسه
تیراندازی 10 متر تفنگ بادی زنان نجمه خدمتی جام جهانی 2019 - چین
تیراندازی 10 متر تفنگ بادی زنان آرمینا صادقیان جام جهانی 2019 - برزیل
تیراندازی 10 متر تپانچه بادی زنان هانیه رستمیان قهرمانی 2019 آسیا - قطر
تیراندازی 50 متر تفنگ سه شرایط زنان فاطمه کرم زاده قهرمانی 2019 آسیا - قطر
تیراندازی 50 متر تفنگ سه شرایط مردان مهیار صداقت قهرمانی 2019 آسیا - قطر
تیراندازی 10 متر تپانچه بادی مردان جواد فروغی قهرمانی 2019 آسیا - قطر
کشتی آزاد 57- کیلوگرم رضا اطری قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی آزاد 86- کیلوگرم حسن یزدانی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی آزاد 125 کیلوگرم یدالله محبی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی 60- کیلوگرم علیرضا نجاتی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی 77- کیلوگرم محمدعلی گرایی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی 130- کیلوگرم امیرقاسمی منجزی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
دوچرخه سواری جاده - تایم تریل By Country رنکینگ جهان - جایگاه 39
تیروکمان ریکرو مردان میلاد وزیری قهرمانی 2019 آسیا - تایلند
تکواندو 58- کیلوگرم آرمین هادی پور گرند پری 2019 - مسکو
تکواندو 68- کیلوگرم میرهاشم حسینی گرند پری 2019 - مسکو
شمشیربازی اسلحه سابر مجتبی عابدینی جام جهانی 2020- لهستان
شمشیربازی اسلحه سابر علی پاکدامن جام جهانی 2020- لهستان
شمشیربازی اسلحه سابر محمد رهبری جام جهانی 2020- لهستان
شمشیربازی اسلحه سابر محمد فتوحی جام جهانی 2020- لهستان
بسکتبال 12 نفر تیم مردان جام جهانی 2019 - چین
والیبال 12 نفر تیم مردان گزینشی 2020 المپیک - چین
کاراته 75- کیلوگرم بهمن عسگری لیگ جهانی 2019 - امارات
کاراته 68+ کیلوگرم حمیده عباسعلی لیگ جهانی 2020 - اتریش
کاراته 84+ کیلوگرم سجاد گنج زاده رنکینگ جهانی
کاراته 55- کیلوگرم سارا بهمنیار رنکینگ جهانی
بوکس 57 تا 52 کیلوگرم دانیال شه بخش گزینشی 2020 المپیک - اردن
بوکس 75 تا 69 کیلوگرم سید شاهین موسوی گزینشی 2020 المپیک - اردن

در انتظار سهمیه ها و رشته های جدید برای المپیک

مدیران ورزش ایران در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با وجود نشست های کارشناسی زیادی که برای بررسی شرایط المپیکی ورزش ایران داشتند تا به امروز پیش بینی شفاف و دقیقی از شرایط احتمالی کاروان و تعداد سهمیه های آن نداشته اند - رسانه ای نشده است - اما طبق پیگیری خبرنگاران در 16 رشته - با محاسبه جداگانه کشتی آزاد و فرنگی- امید به کسب سهمیه وجود دارد.

از این تعداد تا به امروز در 12 رشته کسب سهمیه شده است. وزنه برداری، تنیس روی میز، قایقرانی و شنا رشته هایی هستند که در پیش بینی های اولیه جزو شانس های کسب سهمیه قرار گرفتند اما هنوز تکلیف آنها برای حضور در المپیک روشن نشده است. در رشته هایی مانند کشتی آزاد و فرنگی و حتی تکواندو هم امید به کسب سهمیه های جدید وجود دارد. سهمیه هایی که با دستیابی به آنها، کاروان توکیو حداقل بزرگ تر از کاروان ریو خواهد شد. موضوعی که مسئولان ورزش نسبت به آن اطمینان دارند.

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

dorezamin.ir: مجله دور زمین | تور ایتالیا اسپانیا، تور اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78055

به "شرایط کاروان ایران 11 ماه بعد از شکل گیری، معادله ای که به هم خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط کاروان ایران 11 ماه بعد از شکل گیری، معادله ای که به هم خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید