ایران باچند ورزشکار به توکیو می رود، فوتبال معادلات را برهم می زند

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: اینگونه پیش بینی شده که بیش از 11 هزار ورزشکار از 206 کشور عضو کمیته بین المللی المپیک (IOC) برگزار کننده سی و دومین دوره بازی های المپیک تابستانی خواهند بود؛ رویدادی که از سوم مردادماه سال آینده به میزبانی ژاپن آغاز می شود و دو هفته کانون توجهات ورزش جهان خواهد بود.

ایران باچند ورزشکار به توکیو می رود، فوتبال معادلات را برهم می زند

برای حضور در این آوردگاه بزرگ ورزشی، کاروان ایران اردیبهشت ماه گذشته با کسب اولین سهمیه توسط نجمه خدمتی (تیراندازی) شکل گرفت و تا به امروز به ترکیب نصف و نیمه ای از آنچه در رابطه با این کاروان و ساختار کلی آن پیش بینی می شود، رسیده است اما کماکان این سوال مطرح است که از مجموع ورزشکاران حاضر در المپیک 2020 توکیو چند نفر ایرانی هستند و با پرچم جمهوری اسلامی ایران در این آوردگاه به میدان خواهند رفت؟

اعزامی کاروانی بزرگ تر از ریو به توکیو

لازمه حضور در میادین المپیک، کسب سهمیه در قالب رویدادهای گزینشی برگزار شده زیر نظر فدراسیون های جهانی و تایید آن از طرف کمیته بین المللی المپیک است. همین مسئله است که ورود به المپیک را سخت تر از هر رویداد ورزشیِ دیگری کرده به خصوص که در برخی رشته ها حضور در چند رویداد و چگونگی عملکرد در آنها، معین کننده شرایط المپیکی ورزشکار خواهد بود.

با این حال و با لحاظ کردن شرایط کنندگان اعزامی کشورهای مختلف به این رقابت ها و به خصوص شرایطی که ملی پوشان ایران دارند می توان به پیش بینی اولیه از آن دسته ورزشکارانی که می توانند کسب سهمیه کنند، دست یافت. موضوع مهمی که برگزاری بسیاری از نشست های اخیر میان مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون های مختلف پیرامون آن بوده است.

تا به امروز البته هیچ یک از این مسئولان اشاره ای به نتایج این نشست ها و اینکه طبق پیش بینی های اجرا شده، کاروان ایران با چه تعداد ورزشکار در المپیک حاضر خواهد شد؟، نداشته اند. علی رغبتی یکی از مسئولان همیشه حاضر در نشست های المپیکی البته تاکید دارد این کاروان قطعا بزرگ تر از کاروان ریو خواهد بود.

این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگاران گفت: اینکه کاروان ایران با چند ورزشکار راهی توکیو می شود، در گِرو اتفاقات زیادی است اما طبق پیش بینی ها قطعا این کاروان بزرگ تر از کاروان المپیک ریو خواهد بود.

شرایط فعلی کاروان المپیک؛ 26 سهمیه در 5 رشته

از اردیبهشت ماه که اولین سهمیه ورزش ایران برای المپیک توکیو به دست آمد تا به امروز ورزشکارانی از دیگر رشته ها به این مهم دست پیدا کردند به گونه ای که فعلا 26 سهمیه ورزش ایران مورد تایید IOC قرار گرفته است. این تعداد سهمیه که شامل 22 سهمیه در بخش مردان و 4 سهمیه در بخش بانوان است در رشته های کشتی (آزاد و فرنگی)، دوومیدانی، تیراندازی، دوچرخه سواری به دست آمده است.

شرایط کاروان ورزش ایران در فاصله هشت ماه مانده تا المپیک 2020 توکیو به این شرح است:

رشته وزن - ماده ورزشکار محل کسب سهمیه
دوومیدانی پرتاب دیسک احسان حدادی لیگ جهانی 2019 الماس - قطر
دوومیدانی 100 متر سرعت حسن تفتیان لیگ جهانی 2019 الماس - فرانسه
تیراندازی 10 متر تفنگ بادی زنان نجمه خدمتی جام جهانی 2019 چین
تیراندازی 10 متر تفنگ بادی زنان آرمینا صادقیان جام جهانی 2019 چین
تیراندازی 10 متر تفنگ بادی زنان هانیه رستمیان قهرمانی 2019 آسیا - قطر
تیراندازی 50 متر تفنگ سه شرایط زنان فاطمه کرم زاده قهرمانی 2019 آسیا - قطر
تیراندازی 50 متر تفنگ سه شرایط مردان مهیار صداقت قهرمانی 2019 آسیا - قطر
تیراندازی 10 متر تپانچه بادی مردان جواد فروغی قهرمانی 2019 آسیا - قطر
کشتی آزاد 57- کیلوگرم رضا اطری قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی آزاد 86- کیلوگرم حسن یزدانی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی 60- کیلوگرم علیرضا نجاتی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی 77- کیلوگرم محمدعلی گرایی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی 130- کیلوگرم امیرقاسمی منجزی قهرمانی 2019 جهان - قزاقستان
دوچرخه سواری جاده - تایم تریل by country رنکینگ جهانی - جایگاه 39
بسکتبال 12 نفر تیم مردان جام جهانی 2019 چین

ورزش ایران چند سهمیه دیگر کسب می کند؟/ در انتظار حداقل 44 سهمیه دیگر

ورزش ایران برای المپیک 2016 ریو 63 سهمیه در 14 رشته به دست آورد و در نهایت با 62 ورزشکار در این رویداد حاضر شد. اگرچه جودو به خاطر تصمیم فدراسیون جهانی از حضور در المپیک و میادین گزینشی آن محروم است اما طبق پیگیری خبرنگاران و پیش بینی اجرا شده، ورزشکاران ایرنی برای المپیک توکیو در 15 رشته - با لحاظ کردن رشته های صاحب سهمیه - کسب سهمیه خواهند داشت.

به جز بسکتبال که سهمیه آن قطعی شده، از میان رشته های تیمی امید زیادی به المپیکی شدن والیبال هم وجود دارد. کاراته که رشته های تازه وارد به بازی های المپیک توکیو است نیز جزو رشته هایی به حساب می آید که پیش بینی کسب قطعی مدال در مورد آن شده است. علاوه بر این ورزش ایران این شانس را دارد که برای المپیک توکیو در تمام رشته هایی که در آنها و در المپیک 2016 کننده داشت - به جز جودویِ محروم - دوباره کسب سهمیه کند.

شرایط رشته های شانسِ کسب سهمیه برای المپیک توکیو به این شرح است:

* بسکتبال: 12 سهمیه

* والیبال: 12 سهمیه

* کشتی (آزاد و فرنگی): 12 سهمیه

* تیراندازی: 6 سهمیه

* کاراته: 4 سهمیه (2 سهمیه مردان و 2 سهمیه بانوان)

* شمشیربازی: 4 سهمیه (تیمی و انفرادی)

* تکواندو: 3 سهمیه (2 سهمیه مردان و یک سهمیه بانوان)

* تنیس روی میز: 3 سهمیه (2 سهمیه مردان و یک سهمیه بانوان)

* بوکس: 3 سهمیه

* قایقرانی: 3 سهمیه

* دوومیدانی: 3 سهمیه

* وزنه برداری: 2 سهمیه

* دوچرخه سواری: یک سهمیه

* تیروکمان: یک سهمیه

* شنا: یک سهمیه

با این شرایط 70 سهمیه برای المپیک پیش بینی شده که البته 26 مورد آن به دست آمده است. با این اوصاف باید منتظر 44 سهمیه دیگر بود و کسب آن در میادین انتخابی متفاوت.

فوتبال معادلات را به هم زده است

شرایط مبهم فوتبال و اینکه تیم امید می تواند طلسم 44 ساله را شکسته و مجوز حضور در توکیو را به دست بیاورد یا نه، معادلات مدیران ورزش برای پیش بینی دقیق از تعداد سهمیه های المپیک را به هم زده است. در صورتیکه این مهم محقق شود 22 سهمیه به سهمیه های پیش بینی شده اضافه خواهد و برای نخستین بار کاروان ایران در سه رشته تیمی وارد المپیک می شود.

بزرگترین کاروان المپیک شکل می گیرد؟

تجربه 17 دوره حضور ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک مربوط به برگزاری این بازی ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی است. در مجموع کاروان اعزامی به بازی های 1976 مونترال بزرگترین کاروان المپیک در تاریخ ورزش ایران به حساب می آید. آن کاروان با 88 ورزشکار در 10 رشته تیمی و انفرادی و از جمله فوتبال شکل گرفت.

بعد از انقلاب اسلامی - المپیک 1988 سئول به بعد - اما بزرگترین کاروان المپیکی ایران برای بازی های 2016 ریو و با ترکیبی 62 نفره تشکیل شد.

حالا با پیش بینی که اجرا شده باید منتظر یک رکوردشکنی دیگر باشیم و تشکیل کاروانی بزرگ تر برای توکیو. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که فوتبال بتواند سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. در این صورت با 22 سهمیه ای که به فوتبالیست ها تعلق می گیرد، تعداد کاروان پیش بینی شده برای ورزش ایران 92 نفر خواهد شد که رکورد بیشترین ورزشکار را به خود اختصاص خواهد داد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

iraniro.ir: تور داخلی ایران: گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78539

به "ایران باچند ورزشکار به توکیو می رود، فوتبال معادلات را برهم می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران باچند ورزشکار به توکیو می رود، فوتبال معادلات را برهم می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید