10 فیلم برتر جت لی؛ رزمی کار چینی که به هالیوود رسید

به گزارش مجله سرگرمی، جت لی بازیگر و رزمی کار متولد چین و اصالتا سنگاپوری پس از یک دوره موفقیت های ورزشی سال 1982 هنگامی که نوزده سال داشت با فیلم معبد شائولین (Shaolin Temple ) وارد عرصه سینما شد.

10 فیلم برتر جت لی؛ رزمی کار چینی که به هالیوود رسید

او طی چند دهه فعالیت در بسیاری از آثار تحسین شده رزمی و حماسی حضور یافت؛ از جمله مشهورترین این آثار می توان به سه اثر ابتدایی مجموعه فیلم های روزی روزگاری در چین (Once Upon a Time in China)، مشت افسانه ای (Fist of Legend) و قهرمان (Hero) اشاره نمود.

برای تبدیل شدن به یک ستاره سینما ترکیبی از کاریزما، چهره و مهارت بازیگری مورد احتیاج است؛ ترکیبی پیچیده از کیفیت های متنوع که باعث می شود عموما شاهد ظهور و ماندگاری تعداد انگشت شماری از ستاره ها در دنیا سینما باشیم. حال در نظر بگیرید چقدر سخت است که بازیگری از یک کشور با فرهنگ و زبانی کاملا متفاوت ظهور کند و بتواند در هالیوود هم به جایگاهی ویژه دست یابد.

جت لی پیروز شد با تکیه بر مهارت های رزمی در کنار قدرت بازیگری و ویژگی های ذاتی اش مخاطبانی در سراسر دنیا پیدا کند و در آمریکا هم پیروزیت های خاص خود را تجربه کند. این بازیگر شاخص آثار رزمی سال 2000 با حضور در فیلم رومئو باید بمیرد (Romeo Must Die) اولین تجربه هالیوودی اش را با پیروزیت تجاری پشت سر گذاشت.

حضور جت لی در پروژه های بین المللی، گسترده و ادامه دار بود؛ فیلم های فراوری فرانسه به تهیه نمایندگی لوک بسون همانند بوسه اژدها (Kiss of the Dragon) و رهاشده (Unleashed)، حضور در تریلرهای اکشنی چون بی همتا (The One) و جنگ (War) کنار جیسون استاتهام، هم بازی شدن با جکی چان در پادشاهی ممنوعه (The Forbidden Kingdom) و حضور در سه فیلم سینمایی بی مصرف ها (The Expendables) بخشی از این کارنامه کاری متنوع را نشان می دهد.

گرچه ممکن است از نظر منتقدان فاز آمریکایی کارنامه کاری جت لی تا حدی کمتر جالب توجه باشد اما روزهای اوج او در هنگ کنگ را باید همانند گنجینه ای از آثار رزمی سینما در نظر گرفت.

در این متن به معرفی 10 فیلم برتر جت لی می پردازیم که دیدنشان می تواند مخاطبان این بازیگر و البته مخاطبان سینمای رزمی را به شدت سرگرم کند.

10. استاد کونگ فو (Kung Fu Cult Master)

  • کارگردان: وانگ جینگ
  • تاریخ اکران: 1993
  • امتیاز راتن تومیتوز: 72
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

به شکل کلی جت لی را به اسم شخصیت سینمایی جدی تری نسبت به سایر ستاره های هم نسل رزمی کارش در نظر می گیرند؛ برای مثال این مقایسه بیشتر با کنار هم قراردادن او و جکی چان صورت گرفته است. اما این ایده آن قدرها هم دقیق نیست.

این درست است که جت لی هرگز آن قدرت کمدی را که چان به وسیلهش به محبوبیت رسید به کار نگرفته است اما تعدادی از برترین نقش آفرینی های او با مقداری از شوخی و جنبه های بلاهت بار بامزه شخصیتی همراه بوده است. در واقع جت لی به اسم یک بازیگر آن قدر استعداد داشته تا بتواند لحن کودک مانندی را به بعضی ایفای نقش های خاص خود ببخشد.

در میان چنین آثاری فیلم سینمایی استاد کونگ فو که تحت عناوینی چون فرقه شر هم شناخته می شود احتمالا برترین نمونه است. فیلمی که از ساختار روایی خطی فراتر رفته و نوعی شوخ طبعی پوچ گرایانه را در کنار صحنه های خیره نماینده مبارزه به کار می گیرد.

9. ماسک سیاه (Black Mask)

  • کارگردان: دانیل لی
  • تاریخ اکران: 1996
  • امتیاز راتن تومیتوز: 48
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

خیلی پیش از آنکه داستان های کتاب های مصور به نیرویی غالب در سینمای بدنه اصلی کشورهای غربی تبدیل شوند، جت لی با فیلم سینمایی ماسک سیاه در یک اثر ابرقهرمانی خوش درخشید.

علت پیروزیت این اثر سینمایی را باید این نکته دانست که فیلم عمده توقعات مخاطبانش را برآورده می نماید و از نظر صحنه های اکشن هم عملکرد قابل توجهی دارد. ماسک سیاه سوای چند صحنه خاص تیراندازی از تعداد زیادی صحنه های مبارزاتی تشکیل شده که بسیار خیره نماینده و شگفت انگیزند.

در واقع باید گفت جت لی در فیلم سینمایی ماسک سیاه تعدادی از خشن ترین و از نظر بصری تأثیرگذارترین صحنه های رزمی را ارایه نموده؛ البته نباید از طراحی صحنه های رزمی به وسیله یوئن وو-پینگ از اساتید این حوزه غافل شد.

8. مشت افسانه ای (Fist of Legend)

  • کارگردان: گوردون چان
  • تاریخ اکران: 1994
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

فیلم سینمایی مشت افسانه ای با الهام از فیلم مشت خشم (Fist Of Fury) ساخته شد؛ مشت خشم از آثار مطرح بروس لی است.

مشت افسانه ای هم یکی دیگر از آثار مطرح جت لی و در میان برترین نمونه کارهای او قرار گرفته است. در مشت افسانه ای شخصیت چن زن در حال تحصیل در ژاپن نمایش داده می شود؛ در این شرایط به او خبر می دهند که آکوتاگاوا یک رزمنده ژاپنی استاد سابق او را در یک دوئل کشته است.

چن زن که از این خبر حسابی بهم ریخته پس از بازگشت به شانگهای و حضور سر قبر استادش سوگند یاد می نماید تا خون خواه مرگ استادش باشد.

مشت افسانه ای یک الگو از ژانر اکشن سینمای هنگ کنگ است؛ مفهوم محبوب چینی در برابر ژاپنی در این اثر به چشم می خورد و کارگردانی، فیلم نامه نویسی و بازیگری همه و همه در خدمت صحنه های اکشن به کار گرفته شده اند.

در زمینه بازیگری، طراح صحنه های رزمی فیلم که طبق معمول یوئن وو-پینگ است از قابلیت های رزمی جت لی استفاده تمام عیاری داشته و بعضی صحنه های باورناپذیر اکشن را خلق نموده که با وجود تعداد زیاد بازیگر در صحنه واقعا فراوریشان با سختی بسیار روبرو بوده است. برای مثال می توان به صحنه طولانی درگیری چن زن و استاد ژاپنی اشاره نمود که حقیقتا تماشایی و پرجزئیات است. مشت افسانه ای با تمرکز بر مفاهیمی چون عشق، حسادت و خیانت از بعضی زوایا نسبت به فیلم قبلی (با بازی بروس لی) اثر جدی تری است.

7. بی باک (Fearless)

  • کارگردان: رانی یو
  • تاریخ اکران: 2006
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73
  • کشور فراورینماینده: چین، هنگ کنگ

فیلم سینمایی بی باک هنگام اکران به اسم آخرین فیلم رزمی جت لی مشهور شد؛ نکته ای که البته درست از آب در نیامد چرا که این بازیگر پس از بی باک در چندین اثر رزمی دیگر هم نقش آفرینی کرد. اما سوای این نکته فیلم از بسیاری جهات حس و حال انتها کارنامه کاری یکی از مطرح ترین چهره های سینمای رزمی دنیا را در خود دارد.

جت لی در نقش هو یوآنجیا در این اثر سینمایی رزمی کاری است که میخواهد پیش از ناپدیدشدن کامل از پیش چشم عموم مردم یک بار دیگر خودی نشان دهد. این شرایط فیلم نامه به نوعی با شرایط خود جت لی در آن سال ها هماهنگی کامل داشت و بازتابی بود از آخرین جلوه گری های این رزمی کار مطرح در انتها سال های جوانی.

در عین حال فیلم لحنی دارد که به نوعی یادآور انتها یک دوران است؛ بی باک به شکلی کارگردانی شده که هم زمان تحسین و تمجیدی عمیق را نصیب شخصیت اصلی و مهارت های رزمی او می نماید. گویا فیلم رانی یو نامه ای تحسین برانگیز بود که برای شخصیت اصلی اش جت لی نوشته شده است.

علاوه بر همه این ها شاید اشاره به یوئن وو-پینگ، طراح معروف صحنه های رزمی بی فایده باشد چرا که همیشه نسبت به اهمیت حضور او آگاهی داریم اما در عین حال این حضور چنان ضروری و حیاتی است که بدون اشاره به آن شرح کیفیت این اثر رزمی ناقص باقی خواهد ماند. به هر حال بخش مهمی از قدرت و تأثیرگذاری بی باک به علت طراحی های صحنه های مبارزه به وسیله این هنرمند برجسته است.

6. شمشیرزن 2 (Swordsman II)

  • کارگردان: چینگ سیاو-تونگ، استنلی تانگ
  • تاریخ اکران: 1992
  • امتیاز راتن تومیتوز: 71
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

گرچه فیلم سینمایی شمشیرزن 2 که تحت اسم افسانه شمشیرزن (The Legend of the Swordsman) هم شناخته می شود اسما به وسیله چینگ سیاو-تونگ و استنلی تانگ کارگردانی شده اما باید آن را اولین همکاری جت لی و تسوی هارک تهیه نماینده این فیلم به حساب آورد چرا که سبک منحصر به فرد هارک در این اثر سینمایی کاملا ملموس است.

یکی از نکاتی که باعث می شود به سرعت متوجه تأثیر هارک روی این فیلم شویم فیلم نامه غیرقابل درک آن است. در واقع فیلم به جای یک روایت سنتی ساختاری مجرد، پیچیده و ذهنی دارد؛ شرایطی که احتمالا اگر به وسیله یک فیلم ساز ضعیف تر و کم تجربه تر ایجاد می شد ممکن بود کاملا فیلم را نابود کند اما هارک در این حوزه آنچنان مهارت دارد که در نهایت باعث شده فیلم تأثیرگذاری خاص خود را حفظ کند.

مخاطب به سختی فرصت پیدا می نماید از خود بپرسد ماجرا از چه قرار است؛ او در میان تصاویری خیره نماینده غوطه ور است که با سرعتی خیره نماینده یکی پشت دیگری فرا می رسند.

در نهایت برجسته ترین وجه این اثر سینمایی که احتمالا در خاطر مخاطبان می ماند مقدار خشونت نسبتا بالای آن برای چنین اثری است. تقریبا 30 سال پس از اکران شمشیرزن 2 این فیلم یکی از خونین ترین آثار ژانر ووشیا است که تا به حال ساخته شده.

5. استاد تای چی (Tai Chi Master)

  • کارگردان: یوئن وو-پینگ
  • تاریخ اکران: 1993
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

یوئن وو-پینگ علاوه بر آنکه یکی از برترین و عظیم ترین طراحان صحنه های نبرد است به اسم یکی از بی بدیل ترین کارگردان های آثار رزمی هم شناخته می شود. گرچه این هنرمند با جت لی بارها جهت طراحی صحنه های رزمی آثار مختلف او همکاری داشته اما تنها یک بار این بازیگر را جلوی دوربین کارگردانی نموده است.

این موضوع البته تأسف آور است چرا که تماشای همین یک همکاری نشان می دهد این دو تا چه حد زوج پیروزی اند و همکاری های بیشترشان می توانسته چه فیلم های مجذوب نمایندهی را روانه پرده های سینما کند. در هر حال به لطف همین یک اثر سینمایی آن قدر صحنه های اکشن مجذوب نماینده می بینیم که برای کل کارنامه کاری یک بازیگر هم کافی باشد.

شکل طراحی صحنه های مبارزه به وسیله یوئن وو-پینگ در این اثر سینمایی حقیقتا دیوانه نماینده است؛ حتی با در نظر گرفتن استانداردهای بالای این هنرمند باز هم باید اشاره نمود که این صحنه ها به شدت دارای جزئیات و با چنان نشاط و چالاکی ساخته شده اند که فیلم های رزمی دیگر در مقایسه با آن بچگانه و بی مزه جلوه می نمایند.

4. فونگ سای-یوک (Fong Sai-yuk)

  • کارگردان: کری یوئن
  • تاریخ اکران: 1993
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

فیلم سینمایی فونگ سای-یوک اثر کری یوئن تعدادی از حیرت انگیزترین صحنه های رزمی را پیش چشم مخاطبان می آورد که از واقعیت فراتر رفته اما مخاطبان را کاملا مسحور خود می نماید.

گرچه کری یوئن در غرب به مقدار یوئن وو-پینگ دیگر استاد طراحی صحنه های رزمی مشهور نیست اما باید گفت کری یوئن از همه نظر به همان کیفیت و درخشانی است. با این حال درک و ترجمه سبک خاص این کارگردان تا حدودی برای مخاطبان غربی سختتر است.

صحنه های رزمی فونگ سای-یوک با قوانین فیزیک جدال ندارد بلکه به نوعی آن ها را تماما دور می ریزد. موضوعی که می تواند برای بعضی مخاطبان آزاردهنده باشد؛ مخاطبانی که ترجیح می دهند بازیگران را درگیر در صحنه های واقع گرایانه تری ببینند.

به هر حال اوج توانایی های کارگردان و جت لی به اسم بازیگر را می توان در این فیلم رزمی مشاهده کرد. صحنه های رزمی فیلم بی نهایت خلاقانه، با ریتمی استثنایی و میخکوب نماینده طراحی شده اند و سرعت، انرژی، توانایی ورزشی و انعطاف پذیری جت لی در بازیگری فراتر از باور مخاطبان است.

3. روزی روزگاری در چین (Once Upon a Time in China)

  • کارگردان: تسوی هارک
  • تاریخ اکران: 1991
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

بعضی از شاهکارهای تسوی هارک را می توان فراتر از پیروزیت های خود او یا جت لی به اسم دستاوردهای عظیم کل سینمای رزمی در نظر گرفت.

کل مجموعه روزی روزگاری در چین و به شکل ویژه تر، دو قسمت اول مجموعه شامل برترین ویژگی هایی اند که این ژانر قادر بوده به مخاطبان ارایه کند. حماسه های تاریخی درباره استثمارگری های امپریالیستی که چین طی صدها سال با آن روبرو بوده؛ آثاری الهام بخش، دیوانه وار، پرشدت و حتی عاشقانه. ترکیبی متوازن از برترین شحصیت ها و لحن ها که از کمدی رمانتیکی سرگرم نماینده به سوی یک درام سیاسی تغییر حالت می دهد و بازمی شود.

کلید اصلی جنبه های هنری روزی روزگاری در چین البته کارگردان اثر تسوی هارک است؛ مردی که نه تنها یک کارگردان برجسته آثار رزمی است بلکه یک فیلم ساز عظیم است. صحنه ابتدایی فیلم اول این مجموعه به تنهایی از نظر بصری از هر فیلم رزمی دیگر که فکرش را بکنید بیشتر پیچیدگی دارد. صحنه تمرین دانش آموزان در ساحل و سایه افکندن خورشید بر آن ها از آن دست زیبایی هایی است که این مجموعه را از آثار هم دسته و هم ژانر مجزا نموده و در سطحی متفاوت قرار می دهد.

جدا از همه این ها روزی روزگاری در چین را باید معجزه طراحی صحنه های رزمی به حساب آورد و البته اینجا هم باز باید برای چندمین بار به توانایی های بی بدیل یوئن وو-پینگ اشاره کنیم. یوئن وو-پینگ را باید در عمل مهم ترین چهره فیلم های رزمی سینمای هنگ کنگ پس از دهه 1970 به حساب آورد.

نهایتا روزی روزگاری در چین کلاس درس تدوین فیلم های اکشن و بازیگری آثار رزمی است. توانایی های فراانسانی جت لی به اسم رزمی کار در این اثر و به شکل کلی در این مجموعه به بالاترین سطح رسیده و سندی است بر مهارت های او به اسم یکی از عظیم ترین ستاره های سینمای رزمی دنیا.

2. روزی روزگاری در چین 2 (Once Upon a Time in China II)

  • کارگردان: تسوی هارک
  • تاریخ اکران: 1992
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93
  • کشور فراورینماینده: هنگ کنگ

وونگ فی قهرمان مردمی چینی که در کار طبابت است و هم زمان متخصص هنرهای رزمی به شمار میرود برای شرکت در یک سمینار پزشکی وارد گوانگ ژو می شود. وونگ در رویارویی بین تیمی از مبارزان و مقامات کاخ درگیر می شود. او در نهایت رهبر مبارزان را دیدار نموده و با آن ها احساس نزدیکی می نماید. وقتی این مبارزان بازداشت می شوند، وونگ فی کوشش می نماید آزادشان کند؛ اقدامی که به درگیری های دیگری منجر می شود.

روزی روزگاری در چین 2 برترین قسمت از این مجموعه سینمایی، عصاره هنرهای رزمی هنگ کنگ را در یک اثر جمع آوری نموده است. جت لی و دانی ین هم با حضور مؤثر در تعداد قابل توجهی صحنه اکشن از جمله سایر عوامل پیروزیت زای این اثر سینمایی بودند؛ به گواه بعضی کارشناسان صحنه انتهای این فیلم برترین صحنه کل کارنامه کاری جت لی است.

به شکل کلی مجموعه روزی روزگاری در چین منجر به غنای بیشتر آثار رزمی شد چرا که به مسائل اجتماعی، رابطه چین و سایر کشورهای دنیا و مسائلی در حوزه وحدت ملی چین می پرداخت.

1. قهرمان ­(Hero)

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • تاریخ اکران: 2002
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94
  • کشور فراورینماینده: چین

داستان فیلم در طول دوران جنگ های یکپارچگی چین می گذرد؛ یک دوره تاریخی خاص در این کشور با وجود درگیری های شدید که باعث شده بود چین به 7 قلمرو گوناگون تقسیم شود.

در این جنگ ها دودمان چین به 6 قملرو دیگر حمله می نماید تا به امپراتوری دست یابد؛ به همین علت هم تعدادی قاتل قصد ترور پادشاه این کشور را دارند. پادشاه در پاسخ برای سر قاتلین جایزه تعیین می نماید. یک قاتل ادعا می نماید تمام قاتل های دیگر را کشته و اسلحه های آن ها را به اسم نشانه با خود آورده است. پادشاه از او می خواهد که داستان شکار آن قاتلان را بازگو کند و فیلم به این شکل روایت خود را جلو می برد. در حالی که این قاتل بی نام به وسیله مکانیزم فلاش بک داستانش را می گوید شک داریم که آیا واقعا در حال روایت حقیقت است یا خود یکی از قاتلانی است که قصد جان پادشاه را دارند؟

فیلم سینمایی قهرمان به کارگردانی ژانگ ییمو تا حد زیادی تحت تأثیر فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان قرار گرفته است. قهرمان از لحاظ تکنیکی اثری باکیفیت است و با در نظر داشتن سطح فیلم برداری و طراحی صحنه و لباسش تعیین می شود با استانداردهای بسیار بالایی فراوری شده.

ژانگ ییمو کارگردان اثر با بهره گیری حداکثری از برهم کنش میان تونی لیانگ چائو وی و مگی ژانگ پیروز شده فیلمی بسازد که توازنی ظریف را میان درام و اکشن برقرار ساخته. در کل صحنه های اکشن فیلم به خشونت سایر آثار این ژانر نیست اما کیفیت زیبایی شناسانه و جزئیات آن ها باعث می شود کم خشونت بودن صحنه های اکشن مانع رضایت طرفداران این آثار نشود.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 153769

به "10 فیلم برتر جت لی؛ رزمی کار چینی که به هالیوود رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم برتر جت لی؛ رزمی کار چینی که به هالیوود رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید