10 دلیل که اساسینز کرید اوریجینز از اودیسه و والهالا بهتر است

به گزارش مجله سرگرمی، مجموعه بازی های اساسینز کرید در سال 2017 تحول عظیمی به خود دیدند. این تغییر نتیجه عرضه شدن قسمت جدیدی از این سری به نام اوریجینز در آن سال بود. بازی اساسینز کرید اوریجینز تغییرات زیادی را در فرمول اصلی بازی اساسینز کرید ایجاد نموده بود اما حتی بسیاری از هواداران قدیمی این سری هم موافق بودند که چنین تغییراتی برای ادامه کار سری بازی های اساسینز کرد لازم بودند. تعیین است که ساخته شدن هشت بازی از یک سری باعث می گردد که هواداران خسته شوند؛ به خصوص وقتی که تفاوت چندان بزرگی میان گیم پلی آن هشت بازی وجود ندارد.

10 دلیل که اساسینز کرید اوریجینز از اودیسه و والهالا بهتر است

این تغییر زاویه دید شرکت یوبی سافت در نهایت به پیروزیتی بزرگ تبدیل شد. این بازی از جهات مختلف تأثیرات مثبت بزرگی روی سری بازی های اساسینز کرید گذاشت. از این تغییرات می توان به عناصر رقیق نقش آفرینی، سیستم مبارزات جدید و طراحی معرکه جهانیی باز و بزرگ در زمان و مکانی تازه اشاره نمود. تعیین است که در جهانی بازی های تراز اول (به خصوص وقتی از بازی های یوبی سافت حرف می زنیم) رسیدن به یک پیروزیت راضی نماینده نخواهد بود و سازنده های بازی بی کار نمی نشینند تا پول از دست بدهند.

عرضه بازی اساسینز کرید اوریجینز مساوی شد با آمدن دو بازی دیگر و تبدیل شدن بازی های جدید اساسینز کرید به یک سه گانه امروزی. دو بازی بعدی این سه گانه تفاوت هایی با دیگر بازی ها دارند و از بعضی نظرها پیروز شدند تا بهبودهایی در بازی های قبلی خود ایجاد نمایند. اما تغییرات همواره مثبت نیستند و به نظر ما اساسینز کرید اوریجینز به دلایل مختلف هنوز هم بهترین بازی سه گانه جدید اساسینز کرید است.

10- داستان

عالم و آدم می دانند که داستان سری بازی های اساسینز کرید از کش آمده ترین چیز های جهان است. مبارزه ابدی برادران اساسین و قدرت طلبان تمپلار دیگر حسابی پیچیده و تکراری شده. کار به جایی رسیده که حتی بازیکنان قدیمی نمی دانند که چه چیزی در جهانی این بازی می گذرد و بازیکنان جدید به محض دیدن داستان درهم برهم بازی های این سری از ترس پا به فرار می گذارند. از همه این ها مهم تر، این داستان تکراری را می توان در یکی دو تا از بازی های این سری به نحو احسن تجربه کرد. ساخت بازی های جدید بر اساس همان داستان قدیمی در بهترین شرایط در حد چیزی که قبلا به کمال رسیده خواهد بود.

اینجاست که اساسینز کرید اوریجینز بهترین کار ممکن را می نماید. داستان این بازی را می توان از روی عنوان آن متوجه شد؛ بازی به جای این که برای بار چندم یک داستان را تکرار کند، سراغ ریشه های اولیه آن می رود و بازیکن را در نقش بنیان گذار اساسین ها قرار می دهد. این بازی داستان بایِک (Bayek) و آیا (Aya) را دنبال می نماید و ماجرای انتقام آن ها را نشان می دهد. انتقامی که از یک رخداد احساسی تبدیل به حماسه ای سیاسی می گردد. با وجود این که داستان انتقام جدیدترین موضوع برای روایت نیست اما این داستان ساده به دلیل موقعیتی که دارد حسابی جذاب می گردد. همین ساده و سرراست بودن داستان بازی اساسینز کرید اوریجینز است که باعث می گردد تا آن را به داستان پر از مشکل اودیسه و ماجرای خسته نماینده و پراکنده والهالا ترجیح دهیم.

9- کیفیت بالا و کمیت پایین

این روزها بعضی از بازی سازها خیال می نمایند که هرچقدر بازی خود را از محتوای بیشتری پر نمایند بازی بهتری خواهند داشت. نقشه های بزرگتر، کارهای بیشتر برای انجام دادن، مأموریت های جانبی و آیتم های پیدا کردنی در هر گوشه و کنار از بازی از دید این بازی ساز ها معیار اصلی کیفیت بازی ها هستند. در نگاه اول ممکن است گمان برود که این ایده بد نیست اما فراموش نکنیم که بودجه بازی ساز ها برای ساخت بازی محدود است و در صورتی که کمیت بازی افزایش یابد، کیفیت ضربه می خورد. از سمت دیگر کار بازی هایی که بیش از حد بزرگ می شوند برای جلوگیری از سر رفتن حوصله بازیکنان بسیار سخت تر است. مثل چیزی که با آمدن بازی اساسینز کرید اودیسه و به شکل شدیدتری والهالا دیدیم.

با وجود این که بازی اساسینز کرید اوریجینز آغازگر راهی است که توسط دو بازی بعدی که از آن ها شاکی هستیم دنبال شد، اما پیاده سازی این ویژگی در بازی اوریجینز بسیار بهتر از دو بازی بعدی صورت گرفته. تعداد کمتر علامت هایی که روی نقشه بازی اوریجینز وجود دارند جهانی بازی را قابل هضم تر می نماید و همانند بازی های بعدی خفه نماینده نیست. به لطف اندازه مناسب محتوای بازی اوریجینز گشت و گذار در محیط طبیعی تر است و تمام کردن بازی دردسر کمتری دارد.

8- اندازه نقشه

این ویژگی بازی اساسینز کرید اوریجینز دقیقا در ادامه امتیاز مثبت قبلی است. از آنجا که این بازی محتوای کمتری دارد، نقشه آن هم کوچکتر است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که گریبان گیر دو نسخه بعدی این سری شده نقشه بسیار بسیار بزرگ است. برای مثال اگر نخواهیم در بازی اساسینز کرید اودیسه با Fast Travel کردن از جایی به جای دیگر برویم و تصمیم بگیریم از خراب شدن باورپذیری جهانی بازی جلوگیری کنیم، مجبوریم ساعت ها پیاده روی، اسب سواری و کشتی رانی کنیم. چنین چیزی بازی را به شدت خسته نماینده می نماید؛ چرا که به ازای هر ساعت داستان شنیدن و مبارزه با دشمنان، محکومیم دو ساعت تمام دکمه جهت جلو را نگه داریم!

بر خلاف چیزی که تعریف کردیم، نقشه بازی اساسینز کرید اوریجینز اگرچه نسبتا بزرگ است اما قابل تحمل مانده. البته درست است که قسمت بزرگی از نقشه بازی اوریجینز از صحرا های خالی تشکیل شده اما اندازه این بازی در حدی است که رفتن از این سر به آن سر نقشه قابل انجام باشد و حس کابوسی غیرممکن را ایجاد نکند.

7- مدت زمان بازی

در سه گانه جدید بازی های اساسینز کرید مدت زمان بازی فقط به معنای مدتی نیست که طول می کشد تا خط داستانی اصلی را تمام کرد. برای تمام کردن این بازی ها احتیاج است که کمی با مأموریت های جانبی هم درگیر شد تا شخصیت بازی توان رویارویی با دشمنان قوی تر را داشته باشد. علاوه بر احتیاج به قدرت، نقشه بازی پر شده از علامت های مختلف به قدری وسوسه نماینده است که بعید می دانیم کسی توانسته باشد بدون سر زدن به بعضی از این فعالیت های جانبی این بازی ها را به سرانجام رسانده باشد.

اگر در مجموع در نظر بگیریم تمام کردن بخش اصلی بازی اساسینز کرید اوریجینز حدود سی ساعت طول می کشد. سی ساعت برای یک بازی اساسینز کرید تقریبا عالی است. در مقابل بازی اساسینز کرید اوریجینز، اساسینز کرید اودیسه حدود چهل و پنج ساعت طول می کشد و تمام کردن بازی اساسینز کرید والهالا حداقل هفتاد ساعت زمان می خواهد.

بعضی از بازیکنان ممکن است فکر نمایند طولانی تر بودن یک بازی از نظر مالی بهتر است و باعث می گردد تا با پرداخت هزینه ای که همان را می توان به یک بازی کوتاه داد، چند ساعت بیشتر سرگرم می شوند؛ اما فراموش نکنیم که ساخت یک بازی که تمام کردن بخش اصلی آن تا این حد طولانی است همانا و اضافه شدن محتوای اضافه و پوچ برای کش آمدن بازی همانا. کمیت همواره مهم ترین ویژگی یک بازی نیست و چه بسا بازی هایی که تنها در چند ساعت تأثیر عمیقی گذاشتند که بازی های صد ساعتی حتی خواب چنین اثرگذاری هایی را هم نمی بینند.

6- شخصیت اصلی

در سری اساسینز کرید می توانید بعضی از بهترین شخصیت اصلی های کل تاریخ بازی های ویدیویی را پیدا کنید. از اتزیو آدیتوره گرفته تا دوقلوهای فرای از بازی اساسینز کرید سندیکا همگی شخصیت هایی هستند که در قلب ما جای مخصوص به خود را دارند. از سمت دیگر می توان شخصیت های بسیار معمولی مانند آرنو از اساسینز کرید یونیتی یا کانر از قسمت سوم این سری را هم پیدا کرد که چندان درخششی ندارند. شخصیت اصلی بازی اساسینز کرید اوریجینز، بایک در گروه اول جا دارد.

داستان پس زمینه احساسی و جذاب، حس شوخ طبعی مناسب و دیالوگ های نیش دار باعث می شوند تا این جنگجوی مصری را دوست داشته باشیم و از تجربه بازی به عنوان او حسابی لذت ببریم. به خصوص وقتی بایک را با کاساندرا از بازی اودیسه که بذله گو اما خسته نماینده است و وحشی گری های ایوور از بازی والهالا مقایسه می کنیم. بایک تعادل مناسبی میان ویژگی های مختلف شخصیتی دارد.

5- پیشروی مناسب در بازی

یکی از مهم ترین المان های نقش آفرینی که در بازی ها می بینیم حس پیشروی در بازی است باعث می گردد تا بازیکن حس کند ساعت هایی که برای بازی صرف نموده، بی هوده نبوده اند. در بازی هایی مانند اساسینز کرید اودیسه و والها که از محتوا لبریز شده اند القا کردن چنین حسی سخت است. هرچقدر هم که در بازی پیشرفت کنیم بازی به ما می گوید که محتوای بسیار زیادی مانده و تا آن موقع که در بازی به عنوان شخصیتی قدرتمند جای خود را پیدا کنیم فاصله زیادی داریم.

بازی اساسینز کرید اوریجینز حس پیشروی در بازی را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد. این بازی به قدری بزرگ است که تماشای جهانی آن و برآورد به این که چه چیزهایی در این جهان وجود دارند هیجان انگیز است اما در حدی بزرگ نشده که هر چقدر هم بازی کنیم چیزی به چشم نیاید. در این بازی به عنوان فردی ضعیف کار را آغاز می کنیم اما بعد از کوشش های ممتد به سلطان قاتلان مصر تبدیل می شویم.

4- حس و حال تازه

از آن جایی که بازی اساسینز کرید اوریجینز اولین قسمت سری است که راه خود را از بازی های قبلی جدا نموده، تجربه این بازی تازگی دارد و بعد از آمدن هشت بازی تکراری، اوریجینز می تواند هواداران این سری را حسابی هیجان زده کند. بعد از رد کردن چند ساعت اول این بازی، لحظه ای که تمام سرزمین بزرگ مصر در اختیار بازیکنان قرار می گیرد یکی از پرشکوه ترین لحظات کل سری اساسینز کرید است.

با وجود این که دو بازی بعدی این سری راه اوریجینز را ادامه دادند و مکانیک های آن را تا حدی بهتر کردند، نوآوری آن ها اصلا قابل مقایسه با بازی اساسینز کرید اوریجینز نیست. این موضوع باعث شد تا ماجرای همیشگی بازی های اساسینز کرید تکرار گردد و همان مسئله ای که با بازی های قبلی داشتیم را با اودیسه و والهالا داشته باشیم: اتکای بیش از حد به بازی های قبلی و نداشتن ویژگی های هیجان انگیز جدید.

3- مکان و زمان

مصر باستان یکی از بهترین پس زمینه هایی است که در بازی های سری اساسینز کرید دیده ایم. در بازی های مختلف سری اساسینز کرید پس زمینه های متنوعی داریم که به لطف کوشش های شرکت یوبی سافت در ساخت جهانهای بزرگ، همگی عالی هستند؛ اما این که بازی اوریجینز توانسته با پس زمینه خود کاری کند که بعد از رفتن به فلورانس، فرانسه، لندن و کاراییب هنوز هم هیجان زده شویم دست آورد بزرگی است. این بازی حس و حال گشت و گذار در صحراهای بزرگ مصر و کنکاش در اعماق معابد اهرام مصر را به شکلی شگفت انگیز و تقریبا بی نقص القا می نماید.

متاسفانه دو قسمتی که بعد از بازی اوریجینز آمدند اصلا نتوانستند جهانهایی خیالی به این زیبایی و جذابی با خود داشته باشند. پس زمینه جواب پس داده یونان باستان که در بازی اساسینز کرید اودیسه به نمایش در آمد را هزار بار دیگر در انواع بازی و فیلم ها دیده بودیم. این روزها هم به قدری توجه رسانه ها به وایکینگ ها بالا رفته و داستان های خوبی با موضوع مبارزان اسکاندیناوی شنیده ایم که نتوانستیم آن طور که باید و شاید از جذابیت بازی اساسینز کرید والهالا لذت ببریم.

2- مخفی کاری

پیش از هر چیزی می پذیریم که مخفی کاری در بازی اساسینز کرید اوریجینز اهمیتی مانند بازی های قبلی را ندارد و مکانیک های مربوط به آن در حد و اندازه یک بازی اساسینز کرید پرداخت نشده اند. اما گیم پلی این بازی اصلا به گونه ای نبود که حس کنیم سازندگان آن قصد دارند از شر مخفی کاری خلاص شوند! بازی کردن بعضی از بخش های بازی اساسینز کرید اوریجینز به شکل مخفی کاری حسابی سرگرم نماینده است و حس خوبی به بازیکن می دهد؛ به خصوص به لطف بعضی قابلیت های مخفی کاری جدیدی که در این بازی وجود دارند.

در مقابل اوریجینز، بازی های اودیسه و والهالا به حدی خود را در جهت مبارزات قرار داده اند که انگار تجربه کردن این بازی ها به شکل مخفی کاری احمقانه ترین گزینه ممکن است. اگر عمیق تر نگاه کنیم، بسیاری از مأموریت های این دو بازی به گونه ای طراحی شده اند که رد کردن آن ها بدون لو رفتن به قدری سخت است که انگار حق نداریم به شکل مخفی کاری پیش برویم.

1- اوریجینز هنوز هم اساسینز کرید است!

در نهایت مهم ترین دلیل که اوریجینز را بازی بهتری می نماید این است که با وجود تمام تغییرات، این بازی هنوز هم دی ان ای اساسینز کرید را در خود دارد. اودیسه را به سختی می توانیم اساسینز کرید بدانیم و سازندگان آن تمام کوشش خود را نموده اند که اثری شبیه به بازی ویچر 3 بسازند. (که البته اصلا پیروز نشده اند) همچنین با توجه به داستانی که در بازی اساسینز کرید والهالا روایت می گردد اگر اساسینز کرید را از اسم این بازی حذف کنیم بعید می دانیم کسانی که سراغ تجربه آن می فرایند اصلا بفهمند که این بازی از سری اساسینز کرید است. بجز بخش های بسیار کوتاهی مانند میان پرده هایی که در زمان جاری جریان دارند، داستان اصلی این بازی ربطی به قاتلان تاریخی ندارد.

البته باید بگوییم اصلا منظورمان این نیست که بازی های اودیسه و والهالا آثار بدی هستند. این دو بازی نکات مثبت مخصوص به خود را دارند و بدون شک می توانند بسیاری از بازیکنان را به نحو احسن راضی نمایند. مشکل اینجاست که با آمدن هر قسمت جدیدی از سری بازی های اساسینز کرید شرکت یوبی سافت از ریشه های اصلی این سری دورتر می گردد و پا در جاده هایی می گذارد که به هیچ وجه ربطی به سری اساسینز کرید ندارند.

دو قسمت آخر سری اساسینز کرید هرچقدر هم که بازی های خوبی باشند از مشکل نداشتن هویت رنج می برند. هنگامی که بازی اوریجینز را بازی می کنیم هنوز هم می توانیم ببینیم که خون اساسینز کرید در رگ های این بازی جریان دارد و المان های جذاب این سری خودنمایی می نمایند؛ اما در خصوص بازی های اودیسه و والهالا چنین چیزی اصلا صدق نمی نماید. هنگام روبه رویی با این بازی ها با آثاری طرف هستیم که میراث خود را انکار نموده اند و با وجود این که به هر شکل ممکن تقلا می نمایند تا با چسبیدن به جریان های امروزی هویت جدیدی برای خود دست و پا نمایند، ناکام می مانند و نمی توانند جادویی که در اوریجینز وجود دارد را به وجود بیاورند.

منبع: Game Rant

blogpo.ir: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

mykonos.ir: میکونوس: سفر به زیباترین شهر یونان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 146963

به "10 دلیل که اساسینز کرید اوریجینز از اودیسه و والهالا بهتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیل که اساسینز کرید اوریجینز از اودیسه و والهالا بهتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید