یکی از اهداف مالکیت فکری مالی بودن آن است
به گزارش مجله سرگرمی، معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری با بیان اینکه یکی از اهداف مالکیت فکری مالی بودن آن است، گفت: مالکیت ادبی و هنری صرفا برای حمایت از این حقوق نیست بلکه در کنار این مباحث، هدف آنالیز و محاسبه آثار مالی آنها و درآمدزایی است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت دادگستری، محمود حکمت نیا در نشست کمیته حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط شورای سیاستگذاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی در زمینه مالکیت فکری با موضوع آنالیز اقتصاد حق انتشار، اظهار کرد: یکی از اهداف مالکیت فکری اقتصادی بودن آن است، اگر از حقوقی نظیر حق نام مولف و حق جلوگیری از تحریف و تغییر اثر یاد می کنیم، اینها حقوق معنوی هستند که تحت حمایت قانون می باشند. مالکیت ادبی و هنری صرفا برای حمایت از این حقوق نیست. در کنار این مباحث، هدف آنالیز و محاسبه آثار اقتصادی آنها و درآمدزایی است.
وی اضافه نمود: در بخش اقتصادی مالکیت ادبی و هنری اساسا باید تحلیلی از صنعت ارائه دهیم تحت عنوان صنعت حق انتشار. باید بتوانیم آمارهای اقتصادی این صنعت را مورد آنالیز قرار داده و برنامه ریزی درست و دقیقی در این خصوص داشته باشیم. آمار در صنعت حق انتشار، به بهبود وضعیت و پیشبرد کار یاری به سزایی می نماید.
حکمت نیا با تقسیم مالکیت فکری به دو شاخه مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری (حق انتشار) گفت: مالکیت صنعتی شامل اختراع، طرح صنعتی، علامت تجاری، نام تجاری و علامت جمعی است و در مرحله ایجاد احتیاج به ثبت دارند. در نتیجه همه کشورها آمار ثبت خود را می توانند ارائه دهند در این صورت است که معین می گردد تا چه میزان تجاری سازی شده و چه مقدار ارزش اضافه نموده ایجاد نموده است.
وی اضافه نمود: شاخه دیگر مالکیت فکری، حق انتشار است که ثبت آن الزامی نیست. ثبت اثر، نوعی اماره است صرفا برای این است که بدانیم چنین ادعایی وجود داشته است. برای اعتبار بخشیدن به اثر، در واقع می توان گفت ثبت اثر شرط ایجاد و شناسایی حقوق نیست. در دادگاه ها ثبت اثر نه وجودشان دلیل محکمی است نه نبودشان. افزون بر این حوزه ادبی و هنری یک لیست باز دارد.
معاون وزیر دادگستری گفت: هسته مرکزی حق انتشار باید براساس قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان 1348، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی 1352و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای 1383 تنظیم گردد.
حکمت نیا با اشاره به اینکه اگر بتوانیم صنایع حق انتشار را کد گذاری کنیم، می توانیم کنشگران هر صنعت را نیز معین کنیم توضیح داد: صنایع داخلی ما ممکن است عنوان خاصی داشته باشند، باید عنوان اقتصادی و فعالیت اقتصادی آنها را پیدا کنیم. حق انتشار در بسیاری از موارد هم پوشانی دارد اگر مدل کدگذاری صنایع و طبقه بندی آنها معین گردد به دنبال آن کنشگران آنها نیز معین می گردد و به این ترتیب می توانیم مرجع آمار آن صنعت را پیدا کنیم.
منبع: خبرگزاری ایسناsalmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی
samitm.ir: مجله سامی | وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع
sctm.ir: تیم علمی | مجله علمی و دانشگاهی، مقالات علمی