بازار کار رشته گرافیک داغ است؛ بیکار ماندن ممنوع!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- در روزگاری که باید همه فن حریف باشی تا بتوانی گلیم زندگی را از آب بیرون بکشی، به همان مقدار که یادگیری مهارت ها مهم است، انتخاب مهارت هم اهمیت دارد چرا که اگر مهارتی با روحیه و توان جسمی شما سازگار باشد، می تواند راستا زندگی اتان را تغییر دهد.

بازار کار رشته گرافیک داغ است؛ بیکار ماندن ممنوع!

وقتی انتخاب درست می کنیم و مهارت مورد علاقه خود را یاد می گیریم، در مسیری قدم می گذاریم که خستگی ندارد و هر روز با رشد و پیشرفتی که در مسیری کاری و زندگی خود می کنیم، مسرور تر می شویم و لذت کار خوب و زندگی خوب را می چشیم و احساس خوشبختی می کنیم. لازم نیست حتما شما دکتر، مهندس یا مدیر باشید و عایدی بالایی کسب کنید تا احساس خوشبختی کنید؛ اگر از کاری که انجام می دهید، لذت می برید، اثری خلق می کنید و دیگران از دانش، مهارت و تجربه شما استفاده می نمایند، با این کار، احساس خوشبختی را در سطوح بالاتر احساس خواهید کرد.

رشته گرافیک، دنیای مهارت است و آن هایی که این مهارت ها را می آموزند، بیکار ماندن برای آن ها ممنوع است و در هر زمان و مکانی می توانند نان خود را در بازار کار داغ رشته گرافیک پخت نمایند و علاوه بر کسب عایدی، از کار خود هم لذت ببرند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با رشته گرافیک و مهارت های زیادی که در این رشته وجود دارد، آشنا کنیم.

شغل های مربوط به رشته گرافیک

رشته گرافیک یا ارتباط تصویری از جمله رشته های پرطرفدار گروه هنر است. در این رشته هم همانند سایر رشته های هنر، خلاقیت حرف اول را می زند و داشتن نوآوری و ارائه طرح ها و برنامه های خلاقانه می تواند مهم ترین عامل موفقیت در این رشته باشد. در این رشته اگر آدم خلاق و اهل ایده پردازی و نوآوری باشید، می توانید گام عظیم زندگی کاری خود را در زمان اندکی بردارید؛ اگر خلاق و ایده پرداز باشید کافی است در گام دوم بر نرم افزارهای گرافیکی تسلط پیدا کنید تا پله های پیشرفت و کسب عایدی را با سرعت طی کنید. برای فارغ التحصیلان رشته گرافیک و کارورزانی که مهارت های این رشته پرطرفدار را آموزش می بینند، فرصت های شغلی بسیار زیادی وجود دارد و به طور کلی می توان این فرصت های شغلی را در سه شاخه اصلی کار دید؛

ارتباط بصری : مانند طراحی پوستر ، طراحی جلد ، طراحی نشان و لوگو ، طراحی صفحات وب ، طراحی سایت و …

تصویر سازی : مانند تصویر سازی برای کتاب های علمی و آموزشی ، کتاب های کودک ، طراحی نقشه ، تصویر سازی برای نشریات و …

گرافیک محیطی : طراح گرافیک محیطی با طراحی یک نقشه مناسب که محل استقرار هر یک از بخش های یک محیط را با رنگ و طرح مناسب به خوبی نشان می دهد ، نقش مهمی در یادگیری و هدایت افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

برای فارغ التحصیلان و کارورزان رشته گرافیک، بیکاری ممنوع است چرا که درب وزارتخانه ها و سازمان های عظیم از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما، شرکت های تبلیغاتی، شرکت های بازاریابی، چاپخانه ها و ... برای آن ها باز است. حتی اگر ظرفیت ها در این سازمان ها و شرکت ها تکمیل باشد، این افراد می توانند به صورت پروژه ای و مستقل هم با دریافت سفارش از مشتری کار نمایند و با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مانند علامت و اطلاعات (آرم سازی و پوسترسازی) و اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاه های هنری برای معرفی آثار گوناگون (غرفه آرایی)، آموزش هنر، طراحی و تصوبرسازی برای اسم ادبی، داستان،سیاسی، اجتماعی و مانند آن (صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)، تبلیغات(کاتالوگ و بروشور) کسب عایدی نمایند.

بنابراین به جرأت می توان گفت رشته گرافیک متنوع ترین رشته هنر و رشته فنی و حرفه ای است و به علت این که در این رشته هنرجویان امکان یادگیری تعداد زیادی مهارت را دارند و هر یک از این مهارت ها می تواند زمینه ای برای یک راه در آمد و یا یک شغل بسیار مجذوب کننده و پر در آمد باشد، بازار کار رشته گرافیک واقعا داغ است.

از رشته گرافیک بیشتر بدانیم

گرافیک در لغت به معنی طراحی و طرح زدن است. گرافیک در عصر حاضر به مثابه هنری برخوردار از زیبایی شناسی، آمیخته با دیدگاه های روانشناختی، جامعه شناختی و بهره گیری از فناوری های نوین به ویژه رایانه است. و با توجه به فرایند رو به رشد تبلیغات تجاری سعی در ارائه راه چاره های تبلیغاتی و ارتقاء سطح سواد بصری افراد جامعه دارد و متاثر از فرایند شتابنده پذیرای تغییرات زیادی بوده است. شکل گیری شاخه های متنوع در گرافیک دو بعدی و سه بعدی و متحرک از این رو است. گرافیک نوین یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) و حتی در سینما و تلویزیون کاربرد دارد. مانند اسم بندی فیلم و تصاویر متحرک طراحی شده. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی هم تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط و رنگ، از عناصر بصری دیگری چون حجم و نور یاری می گیرد. در واقع گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیغام است به خوبی به انجام رساند.

گرافیک یا ارتباط تصویری یکی از مهمترین راه های ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات است. گرافیک راهی برای انتقال اطلاعات و ایده ها با استفاده از نمادها و تصاویر است. مهارت های ارتباط تصویری به توانایی فرد در برقراری ارتباط به وسیله سیگنال های دریافت شده به وسیله چشم اشاره دارد. بنابراین، هرگونه ارتباط غیر کلامی با استفاده از حس بینایی، به اسم ارتباط تصویری شناخته می گردد. گرافیک ترکیبی از کلمات، تصاویر، عکاسی، نمادها و علائم است. در رشته گرافیک دانشجویان با چگونگی استفاده از رنگ، نور و اشکال برای انتقال پیغام به مخاطب به وسیله ارتباط بصری آشنا می شوند. تمرکز رشته گرافیک بر برقراری ارتباط با مصرف نمایندگان با استفاده از ابزار بصری مانند علائم، نمودار ها و تصاویر است. در واقع هدف اصلی رشته گرافیک یا ارتباط تصویری برقراری ارتباط با مشتریان به وسیله ابزار بصری است. این بدان معنی است که دانشجویان رشته گرافیک یا ارتباط بصری مهارت هایی مانند طراحی گرافیکی، تصویرسازی، انیمیشن سازی، عکاسی و حتی ویرایش عکس ها را یاد می گیرند. این مهارت ها بسیار گسترده و جامع هستند و دانش آموختگان را برای ورود به رشته های مهیج در صنعت ارتباطات و طراحی آماده می نمایند.

تحصیل در رشته گرافیک

رشته های گرافیک یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل 12 رشته به نام گرافیک، فتوگرافیک، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، انیمیشن و فراوری برنامه های تلویزیونی است. هنرجویان رشته گرافیک در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی و عکاسی آشنا می شوند.

رشته گرافیک بعلاوه یکی از رشته های مجذوب کننده تحصیلی در مقطع دانشگاه است. هر ساله دانشجویان زیادی رشته گرافیک را به اسم رشته تحصیلی خود در دانشگاه انتخاب می نمایند. دانشجویان رشته گرافیک یا ارتباط تصویری عموما یک تخصص و گرایش خاص از این رشته را انتخاب می نمایند و تحصیلات خود را در یکی از تخصص ها یا گرایش های رشته گرافیک ادامه می دهند. رشته گرافیک یا ارتباط تصویری با بسیاری از رشته های هنری ارتباط دارد. افرادی که در رشته گرافیک تحصیل می نمایند مهارت های بسیاری را می آموزند. بسیاری از این مهارت ها مرتبط با رشته های دیگر است از این رو یک دانشجوی گرافیک علاوه بر مطالعه دروس خود، دروس مربوط به رشته های دیگر را هم مطالعه می نماید. بسیاری از رشته ها مانند رشته های طراحی گرافیگ، هنر های تجسمی، تصویر سازی، طراحی فناوری، عکاسی، هنر تجارت و تبلیغات، ارتباط دیجیتال و چند رسانه ای، طراحی بسته بندی یا محصول، طراحی ارتباطات، گرافیک رایانه ای، هنرهای استودیویی با رشته گرافیک نقاط مشترک زیادی دارند و جزو رشته های مرتبط با رشته گرافیک (ارتباط تصویری) محسوب می شوند.

رشته گرافیک مناسب چه کسانی است؟

گرافیک و گرافیست بودن یک شغل هنری است و به علاقه فرد نسبت به شغل و کارش بسیار وابسته است. علاقه به هنر برای یک گرافیست کار حرف اول را می زند. در درجه دوم میزان استعداد و مهارت های اولیه فرد در کارهای هنری و طراحی است. یک گرافیست باید ذوق هنری بالایی داشته باشد و با تکنیک های طرحی و ابزارها و متریال های لازم برای این کار آشنا باشد. او باید از مهارت های ارتباطی و بازاریابی آگاه باشد و بتواند آنچه مشتری و کارفرما از او انتظار دارد را درک نموده و انجام دهد. بعلاوه با توجه به تعدد شکل گیری ارتباط های بصری و تبلیغات، خلاقیت و ایده پردازی منحصر به فرد از عوامل موفقیت در این رشته محسوب می گردد. بنابراین علاوه بر اهمیت سواد بصری، هنرجو ضروری است تکنیک های ایجاد خلاقیت و روش های ایده پردازی را در خود تقویت کند. طراح گرافیک باید از تکنیک های متفاوتی همانند تصویر سازی، عکاسی، خوشنویسی، چاپ و در نهایت از نرم افزارهای طراحی استفاده کند و تسلط کامل بر اصول رنگ و فرم و همنشینی این دو داشته باشد.

آموزش چند مهارت مرتبط با رشته گرافیک

آموزش فتوشاپ

یکی از مهارت های مهم که طراحان و گرافیست ها باید در رشته گرافیک با آن آشنایی داشته باشند، فتوشاپ است. فتوشاپ در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی گردد بلکه یک صنعت اشتغالزا و پولساز به تعداد می آید. این نرم افزار اجازه می دهد کاربران تصویر خود را به راحتی دستکاری نمایند، برش و تغییر میزان دهند. این نرم افزار بیشتر در میان عکاسان و طراحان گرافیک حرفه ای محبوب است. در حقیقت فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای اما ساده است که برای ساختن عکس ها به کار می رود. همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری و طراحی سروکار دارند، به نوعی محتاج این نرم افزار هستند. فتوشاپ ابزاری است برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سروکار دارند. گرافیست ها، ناشرین کتب و مجلات، چاپخانه ها، شرکت های تبلیعاتی، طراحان سایت، عکاس ها، نقاشان هنری طراحان نرم افزارها، انیمیشن سازها، خبرنگاران و... به فتوشاپاحتیاج دارند.

اگرچه فتوشاپ برای ویرایش عکس ها و پرینت طراحی شده، اما به طور فزاینده ای برای فراوری عکس های مخصوص وب استفاده می گردد. فتوشاپ بعلاوه ارتباط قوی با دیگر نرم افزارهای Adobe برای ویرایش، ساخت انیمیشن و CDهای آموزشی دارد. پس از آموزش مقدماتی فتوشاپ می توانید به سراغ مباحث تخصصی تر مانند تایپوگرافی و کالیگرافی در فتوشاپ بروید. یا از آموزش نرم افزارهای گرافیکی دیگر مانند کورل دراو یا ایلاستریتور بهره ببرید تا علاوه بر یک نرم افزار ادیت و ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، نرم افزارهای خلق گرافیک را هم فرا بگیرید. با اینکار می توانید تمام بخش های طراحی را خودتان انجام داده و ایده های خود را در نرم افزارها پیاده کنید.

بعلاوه فتوشاپ قابلیت پاسخگویی به احتیاج بیشتر کاربران در زمینه های متحرک سازی لوگو یا ساخت ویدئوهای کامپوزیت شده، جهت استفاده در Introduction تیزرهای تبلیغاتی، فیلم های مستند، تیتراژهای خلاقانه و خاص، ساخت آلبوم تصاویر و …. را دارد و امکانات قابل قبولی در زمینه طراحی و کار با فایل های سه بعدی در اختیار طراحان و گرافیست ها قرار می دهد. در این مرحله باید به سراغ آموزش فتوشاپ سه بعدی رفت؛ در آموزش فتوشاپ سه بعدی تمرکز روی متحرک سازی در فضای سه بعدی است و موشن گرافیک هایی شامل آبجکت های سه بعدی ساخته می گردد اهمیت متحرک سازی در فضای سه بعدی، زمانی که ما قصد ساخت موشن گرافیک های تجاری و تبلیغاتی را داریم، بیش از پیش احساس می گردد. زمانی که ما در ساخت یک موشن گرافیک تجاری، قصد داریم از یک آبجکت سه بعدی در فوتیج خود استفاده کنیم، جهت فیکس کردن آبجکت، با فرایند اجرای فریم های فیلم، احتیاج است که در آبجکت تغییراتی شامل تغییر نور، زاویه، میزان، مکان، تغییرات دوربین، متریال، استایل و … اعمال گردد.

یکی از مهارت های مهم که طراحان و گرافیست ها در آموزش فتوشاپ یاد می گیرند طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ است. طراحی بنر تبلیغاتی حرفه ای باید به گونه ای باشد که توجه ببیننده را به خودش جلب کند و در عین سادگی، مجذوب کنندهیت خاص خودش را داشته باشد و در کمترین زمان ممکن اطلاعات مفیدی از بنر در فکر مخاطب جای بگیرد. با تکمیل آموزش فتوشاپ در این بخش، طراحان و گرافیست ها می توانند در محیط واقعی بازار کار مرتبط با صنعت چاپ و تبلیغات مانند: طراحی کارت ویزیت، بنرهای ساده تبلیغاتی، طراحی بروشور، مهر چند رنگ و تک رنگ، چاپ روی پیراهن و نایلون، طراحی سربرگ، طراحی بنرهای متحرک و… ورود پیدا کند.

آموزش Illustrator

ایلوستریتور یک نرم افزار گرافیکی بسیار کاربردی است و هر گرافیستی باید به خوبی بتواند با آن کار کند. Illustrator در فارسی به معنای تصویرگری است. ایلاستریتور یک نرم افزار برداری است و تمامی محاسبات آن بر اساس معادلات ریاضی صورت می گیرد. این قابلیت سبب می گردد در مقایسه با فتوشاپ که از تصاویر پیکسلی پیروی می نماید با تغییر میزان تصویر، از کیفیت آن کاسته نگردد و طرح هایی با قابلیت مقیاس پذیری خوبی داشته باشیم. با استفاده از این نرم افزار می توان به فراوری اشکال و تصاویر وکتور (دوربُر و تفکیک شده)، لوگوها و آثار برداری پرداخت. محیط ایلاستریتور شباهت زیادی به محیط کاری فتوشاپ دارد. همین طور این دو نرم افزار با یکدیگر رابطه ای مستقیم دارند و می توان فایل های به اصطلاح لایه باز هر کدام را در دیگری به راحتی استفاده کرد و با ترکیب این نرم افزار با فتوشاپ می توان به فراوری تصاویر خارق العاده و حرفه ای پرداخت. از مهم ترین کاربردهای نرم افزار ایلوستریتور طراحی لوگو و طراحی کاراکترهای موشن گرافیک است. از دیگر ویژگی های این نرم افزار برای طراحان وب سایت می توان به قابلیت ساخت فایل های svg اشاره نمود، این فایل ها به علت حجم بسیار پایین در کنار کیفیت بسیار بالا و مقیاس پذیری فوق العاده در متدهای تازه طراحی سایت بسیار قابل توجه قرار گرفته اند. زیرا دیگر احتیاج نیست برای داشتن یک اِلمان باکیفیت یا عظیم در سایت یک تصویر عظیم تر در طراحی سایت قرار دهید و با استفاده از این تصاویر یک عکس را می توانید در هر ابعادی که بخواهید داشته باشید. بعلاوه با استفاده از illustrator شما می توانید تصاویر سه بعدی خیره نماینده ای خلق کنید و از دنیای 2 بعدی طول و عرض خارج شوید. این نرم افزار بعلاوه برای طراحی تایپوگرافی های مجذوب کننده و خلاقانه هم ابزار بسیار مناسبی می باشد.

بیکار ماندن ممنوع!

اگر هنوز برای بیکار نماندن، قانع نشدید! سری به فرادرس بزنید؛ در فرادرس که عظیمترین پلتفرم آموزشی ایران در زمینه های مختلف علمی است، مقالات و آموزش های متنوعی در موضوع رشته ارتباط تصویری یا گرافیک منتشر شده و درباره حقوق و عایدی و بازار کار این رشته پرطرفدار مطالب مفیدی را می توانید پیدا کنید.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 157583

به "بازار کار رشته گرافیک داغ است؛ بیکار ماندن ممنوع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کار رشته گرافیک داغ است؛ بیکار ماندن ممنوع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید