گاردین: بازداشت روشنفکران اویغور هشدار چین به این اقلیت است

به گزارش مجله سرگرمی، قربان ماموت به عنوان نویسنده و دبیر یک نشریه همواره مروج فرهنگ و تاریخ مردم اویغور، این گروه اقلیت ترک زبان که در غرب چین زندگی می نمایند، بوده است. او علیرغم سانسورهای شدید اعمال شده توسط مقامات چینی توانسته است کارهای بسیاری انجام دهد. ماموت به طور موفقیت آمیز توانست به مدت 26 سال پیش از بازشستگی در سال 2011 در یک نشریه تحت کنترل حزب کمونیست به نام تمدن سین کیانگ فعالیت کند.

گاردین: بازداشت روشنفکران اویغور هشدار چین به این اقلیت است

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه انگلیس گاردین، بهرام پسر وی که در ویرجینیا زندگی می نماید، بیان کرد: پدر من بسیار باهوش است. او می داند چه مسائلی خط قرمز هستند و اگر از این خطوط قرمز رد گردد به زندان می افتد. او برای آموزش فرهنگ به مردم در نزدیکی خطوط قرمز حرکت می نماید. بر همین اساس در چنین شرایطی باید شما بسیار باهوش بوده و کلمات را به دقت بهره ببرید.

اما سال گذشته میلادی وی از این خط قرمز عبور کرد و ناگهان ماموت و بیش از یکصد تن از روشنفکران اویغور که توانسته بودند به طور موفقیت آمیز در فضای دانشگاهی، هنری و روزنامه نگاری صبحت نمایند مورد هدف سرکوب گسترده در منطقه سین کیانگ قرار گرفتند.

مدافعان حقوق بشر، کارشناسان و چهره های تبعید شده اویغور بیان کردند: بازداشت گسترده این روشنفکران اویغور، سمبل هشدار حزب کمونیست چین به اقلیت اویغور در منطقه سین کیانگ است.

ناظران بر این باورند که این بازداشت گسترده کوشش های حزب کمونیست چین برای از بین بردن هویت اویغور و تغییر هویت آنها و ادغام بیشتر آنها با فرهنگ و هویت چینی را برجسته کرد.

دولت چین این بازداشت ها را در قالب یک برنامه آموزشی با هدف تامین فرصت های شغلی برای فقیرترین افراد جامعه تعریف نموده است اما لیست بیش از 100 محقق و پژوهشگر بازداشت شده اویغور از جمله شاعران، نویسندگان، استادان دانشگاه در میان این برنامه آموزشی اعلام شده است.

مایا وانگ محقق امور حقوق بشر در هنگ کنگ بیان کرد: واقعیت این است که روشنفکران، دانشگاهیان، دانشمندان و مهندسان نرم افزاری تحصیل نموده در مراکزی نگهداری می شوند.

یک استاد دانشگاه اویغور که در استانبول زندگی می نموده و به دلیل خطرات احتمالی برای خانواده اش در سین کیانگ خواسته است که نامش فاش نگردد، گفت: حذف محققان تحصیل نموده و آشنا به دولت چین و سیستم حقوقی و تحصیلی آنها، نه تنها با هدف حذف هویت واحد قومیت اویغور انجام گرفته بلکه این اقدام برای نابودی توانایی دفاع از سنت های اویغور نیز اجرا شده است.

از افراد بازداشت شده می توان به الهام توهتی اقتصادان اویغوری در سال 2014 اشاره نمود. وی یکی از منتقدان تبعیض میان اویغورها در چین بود که بعد از این که به اتهام جدایی طلبی گناهکار شناخته شد به حبس ابد محکوم شد.

اما بیشتر بازداشت های اجرا شده در سال 2017 با هدف حذف افرادی انجام گرفت که برای ترویج فرهنگ اویغور کوشش می کردند.

راحیل داوود یکی از استادان دانشگاه بوده که ناپدیده شده است که در دسامبر 2017 بازداشت شده و از آن موقع تاکنون هیچ خبری از او شنیده نشده است.

پیش از این سرکوب، طیف روشنفکر اویغور همانند پلی میان جامعه اویغور که نزدیک به 11 میلیون نفر بوده واکثر آنها کشاورز فقیر هستند و بخش ثروتمند چینی ها که قدرت اقتصادی و سیاسی را دست دارند، بود. این افراد که برای ارتقای سطح آگاهی این اقلیت کار می کردند منتقد تبعیض های گسترده و محدودیت های اعمال شده علیه فعالیت های مذهبی بودند.

رون استینبرگ یک محقق در دانشگاه کپنهاک بیان کرد: این پژوهشگران یک راه مدرن پیشنهاد می نمایند، که در آن اویغورها می توانستند فعالیت های فرهنگی و مذهبی خود را بدون گرایش به افراط گرایی و ایده های انزواگرایانه انجام دهند. این یک تراژدی بزرگ است.

وی ادامه داد: آنها در واقع سازندگان پلی برای ادغام جامعه اویغور در اقتصاد و جامعه مدرن چین بودند.

ارکین سیدیک یک مهندس اویغور که برای تحصیلات در سال 1988 به آمریکا رفته و اکنون در یکی از بخش های ناسا کار می نماید، بیان کرد: بسیاری از جوانان اویغور از این محققان و دستاوردهای آنها الهام می گرفتند.

با تور چین از شگفتی های آسیا یکجا دیدن کنید

وی ادامه داد: مردم اویغور به تحصیل بسیار ارزش قائل هستند.

طاهر هاموت شاعر اویغوری که در ویرجینیا زندگی می نماید با دیگر تبعیدشدگان اویغوری همکاری می نماید تا اسامی افراد بازداشت شده در سال های گذشته براساس گزارش های خبری و اطلاعات رسیده از خانواده ها و دوستانشان جمع آوری نمایند. اکنون اسامی ذکر شده در این لیست به 150 نفر رسیده اند. پنج نفر نیز از گروه های اقلیت دیگر هستند.

وی ادامه داد: این افراد از برجسته ترین چهره ها در سین کیانگ بودند. آنها برای جامعه اویغور الگو بودند و بازداشت شان یک زخم و حمله بزرگ علیه تمام اویغورهاست.

مقامات چینی که ایغورهایی که در صندلی های رسمی قرار دارند را به داشتن چهره دوگانه متهم می نماید.

اداره تحقیقات دولت سین کیانگ دفتر رسانه ای شورای ایالت سین کیانگ و کابینه چین به سوالات ارسال شده پاسخ ندادند اما مقامات در سین کیانگ به طور روشن بیان کردند، افرادی که مردم اویغور را بنا بر اعلام مقامات به سمت افراط گرایی مذهبی راهنمایی نمایند، مورد پیگیری قرار می دهد.

یکی از افراد شناخته شده در سین کیانگ عبدالقادر جلال الدین بوده که سرکوب های اخیر افرادی مانند او را که حامی دولت بودند، نترسانده بود. وی در دانشگاه نورمال سین کاینگ پژوهشگر بوده و درباره هویت و فرهنگ اویغور پژوهش می کرد.

ریچل هریس که در باره موسیقی اویغور در دانشکده مطالعات آفریقایی و شرقی در لندن درس می خواند و بیش از یک دهه جلال الدین را می شناسد، در ایمیلی بیان کرد: او مرد بسیار میانه روی است که همواره کوشش نموده است که یک نگاه متعادل داشته باشد. بر همین اساس بسیاری از ناسیونالیست های اویغور وی را به همکاری با رژیم متهم می نمایند.

سال گذشته میلادی جلال الدین به کمپین تحت رهبری دولت در مورد نوشتن نامه های سرگشاده برای نشان دادن وفاداری به دولت توسط اویغورهای برجسته شرکت کرد. براساس اعلام سازمان های خارج از کشور اویغور علیرغم این بیانیه وی در ژانویه 2018 بازداشت شد.

دکتر هریس بیان کرد: درحال حاضر بسیاری از روشنفکران میانه رو نیز بازداشت شده اند.

استینبرگ بیان کرد: با بازداشت بسیاری از چهره های روشنفکر جامعه اویغور به نظر می رسد کوشش های دولت برای جلب نظر اویغورها نسبت به دولت چین شکست خورده است و بر همین اساس از روش های زور و اجبار استفاده می نماید.

وی ادامه داد: دولت باخته است. بر همین اساس مانند بازیکن بازنده شطرنج زمین بازی شطرنج را بر هم می زند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 فروردین 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6211

به "گاردین: بازداشت روشنفکران اویغور هشدار چین به این اقلیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: بازداشت روشنفکران اویغور هشدار چین به این اقلیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید