کشور های عضو معاهده آسمان باز درباره خروج آمریکا گفت وگو می کنند

به گزارش مجله سرگرمی، کشور های عضو معاهده آسمان باز قرار است با برگزاری نشستی درباره خروج آمریکا از این پیمان بحث کنند.

کشور های عضو معاهده آسمان باز درباره خروج آمریکا گفت وگو می کنند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کشور های عضو معاهده آسمان باز امروز (دوشنبه) با برگزاری نشستی در خصوص تصمیم دولت ترامپ برای خروج از این معاهده بحث خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، انتظار می رود که این نشست به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

در بیست و یکم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با این ادعا که روسیه تعهدات خود نسبت به معاهده آسمان باز را نقض کرده گفت که از این معاهده خارج خواهد شد.

روسیه نیز با رد ادعای ترامپ گفته بود درخواست های آمریکا در خصوص معاهده آسمان باز قابل پذیرش نیست.

کمی بعد از اینکه ترامپ تصمیم خود برای این منظور را گفت، آنگلا کین، نماینده ارشد آمریکا در سازمان ملل در امور خلع سلاح، در مصاحبه ای با خبر گزاری اسپوتنیک بیان کرد بعید است که آمریکا از این تصمیم پا پس بکشد.

کین همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دیگر کشور های عضو نیز به تبعیت از آمریکا از این پیمان خارج خواهند شد گفت: زمانی که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد، آیا دیگران در آن باقی نماندند؟ من انتظار دارم همین [اتفاق] در این مورد نیز بیفتد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره خروج کشورش از این معاهده گفته بود که واشنگتن تا شش ماه آینده از این معاهده خارج خواهد شد؛ مگر آنکه مسکو به پیروی از این پیمان متعهد شود.

تصمیم دولت ترامپ برای خروج از معاهده آسمان باز، موجب دلسردی کشور های عضو آن از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک، اسپانیا، فنلاند، لوکزامبورگ، هلند، جمهوری چک و سوئد شد.

توماس گریمینگر دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرده بود که ایالات متحده در خصوص تصمیم خود تجدید نظر کند.

وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن گفته بود: چنین حرکتی بر روی امنیت و ثبات در مناطق مشخصی تأثیر منفی خواهد داشت. ما عمیقاً به خاطر این شرایط متأسفیم.

نیکلای سوکوف کارشناس ارشد مرکز مطالعه مسائل ان پی تی مؤسسه مونتری نیز در این باره به اسپوتنیک گفت تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در ماه نوامبر، معاهده آسمان باز به قوت خود باقی است، اما با انتخاب دوباره ترامپ این معاهده نیز از هم پاشیده خواهد شد.

وی همچنین گفته بود که همین سرنوشت نیز در انتظار پیمان استارت جدید است و اقدام واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان باز، نشان از طرح های دیگر آمریکا در خصوص پیمان استارت جدید است.

وی خاطر نشان کرده بود که ایالات متحده فرایند تمدید شش ماهه پیمان استارت جدید را در پیش گرفته تا چین نیز بتواند در این پیمان وارد شود.

طبق این معاهده، بیش از 1500 پرواز با هدف افزایش شفافیت در خصوص فعالیت های نظامی و کمک به نظارت بر کنترل تسلیحات و سایر توافقات در کشور های عضو این معاهده اجرا شده است. همه کشور های عضو این معاهده موافقت کرده اند که تمام قلمرو های خود را برای پروازهای نظارتی در دسترس قرار دهند، اما روسیه بر برخی از مناطق خود همچنان محدودیت گذاشته است.

معاهده آسمان باز، سال 2002 بین 34 کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد میان آنها افزایش یابد و بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 99661

به "کشور های عضو معاهده آسمان باز درباره خروج آمریکا گفت وگو می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور های عضو معاهده آسمان باز درباره خروج آمریکا گفت وگو می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید