کرمان تولید کننده 16 هزار تن گردوی کشور

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: امسال در استان کرمان قرار است 16 هزار تن محصول گردوی خشک، دسترنج کشاورزان کرمانی وارد بازرا های داخلی و خارجی شود.

کرمان تولید کننده 16 هزار تن گردوی کشور

به گزارش خبرنگار از، استان کرمان همیشه به بناهای تاریخی و کویرش شهرت داشته و در بخش محصولات کشاورزی خرما و پسته اش زبان زد است، اما در گرمای کویری کرمان، محصولی هم فراوری می شود که با اقلیم سرد و خشک سازگار است.

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار از،گفت: برداشت گردو در استان کویری و گرم کرمان در مناطق سردسیری چون، بافت، رابر و بردسیر به عنوان مناطق عمده فراوری، از اوایل شهریور ماه آغاز شده است و کشاورزان و گردو کاران تا اواسط مهر ماه مشغول برداشت این محصول خواهند بود.

سعیدی سطح زیر کشت گردو در استان را اکنون 17100 هکتار (13600 بارور و 3500 غیر بارور) مطرح نمود و گفت: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان بافت وکمترین آن مربوط به شهرستان کوهبنان است.

او شرح داد: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 16000 تن گردو برداشت و علاوه بر بازار های داخلی به خارج از کشور نیز صادر شود.

اصفهان، شیراز، تهران و هرمزگان مشتری های دائمی گردوی کرمان هستند

سعیدی افزود:میزان محصول برداشتی درسال جاری حدود 3000 تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و علت افزایش محصول، بارندگی وکاهش خسارت سرما زدگی و خشکسالی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان افزود: در زمینه حمایت از این محصول استراتژیک و اقتصادی، پارسال انجمن گردو استان تشکیل شده که در مراحل ابتدای کار است و نیاز به حمایت از طرف متولیان بخش کشاورزی دارد.

اما این محصول پر طرفدار با چالش هایی هم رو به رو است به علت پراکندگی باغات در سطح استان وکوهستانی بودن مناطق فراوریی و پایین بودن سطوح باغی نسبت به تعداد باغداران فراوری گردوی استان کرمان ظاهرا توجیه اقتصادی ندارد.

احمد کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت در گفت و گو با خبرنگار از، بیان داشت: این شهرستان 7500 هکتار سطح زیر کشت باغات گردو دارد.

کریمی افزود: بافت رتبه اول سطح زیر کشت استان و رتبه دوم فراوری گردو در کشور را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت گفت:در این شهرستان سال جاری 12 هزار تن محصول گردوی خشک فراوری می شود که میزان آن در مقایسه با سال قبل کاهش نشان می دهد.

اوعلت کاهش محصول فراوریی را سرمازدگی در فصل گل دهی درختان مطرح نمود.

کریمی افزود:کاغذی، کلاغی، سوزنی، اناری از مهمترین ارقام گردوی فراوریی در شهرستان بافت است که غیر قابل تکثیر هستند.

او همچنین شرح داد: در راستای مبارزه با کرم خراط که چند سالیست باغات گردو را آلوده کرده ، مبارزه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی هم در حال انجام است.

کریمی شرح داد: بافت جزو دو قطب اصلی فراوری این محول در کشور محسوب می شود که می توان در صورت سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی بسکمک از مسائل در بحث اشتغال را حل کرد.

او به تغییرات عمده اقلیمی در شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: طرح هایی همچون خرید لارو کرم خراط از کشاورزان به منظور تشویق آن ها برای مقابله با این آفت در دستور کار می باشد و آموزش های لازم در این زمینه به کشاورزان داده شده است.

کریمی گفت: یکی از اقدامات مورد نیاز در شهرستان بافت کشت ارقام با بازدهی مطلوب و مقاوم در مقابل تغییرات اقلیمی است.

وجود پتانسیل های عمده در استان کرمان که 25 درصد باغ های میوه کشور را در خود جای داده یکی از ضروریات انکار ناپذیر برای توسعه و ارزآوری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و منابع غیرنفتی است که با برنامه ریزی مناسب و توجه به داشته های بومی هر شهرستان امکان پذیر است.

دوازده هزار تن محصول فراوریی گردوی استان کرمان نیازمند توجه ،حمایت و فرآوری است

علی بختکمک نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه محصول گردوی این شهرستان ها بیش از ده سال دچار خسارت شدید شده است گفت: شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه نسبت به وسعت، بیشترین سطح زیر کشت درختان گردو را در کشور دارند و اقتصاد مردم این شهرستان ها به صورت مستقیم به کشت این محصول وابسته است.

بختکمک افزود: سازمان تعاون روستایی که مسئولیت اصلی در صادرات محصول گردو را به عهده دارد، باید برنامه ریزی ویژه ای برای ازبین بردن آفت کرم خراط انجام دهد.

او با اشاره به خسارات های وارد شده به محصول گردوی شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه طی سال های گذشته گفت: مرکز تحقیقات گردو می تواند راهکاری اساسی برای توسعه محصول گردوی شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه ارائه بدهد و راه اندازی این مرکز مطالبه تمامی مردم است و علاوه بر اشتغالزایی، موجب بهره وری فراوریات کشاورزی این منطقه از استان کرمان می شود.

از قدیم ما را برای انجام کار ها براساس تفکر نصیحت کرده اند چه خوبه این مطلب تنها در حرف نباشد و با استفاده از دانش روز پیش برویم کاری که می توان در فراوری محصولات بهتر کشاورزی انجام داد که علاوه بر داشتن محصولی مرغوب، اشتغال بیشتری ایجاد کرد فرآوری محصول گردو و تحقیق در مورد گونه های موثر ، مناسب و مقاوم کمک بسیار خوبی به مردمی می کند که سالهاست با فراوری محصولات کشاورزی گوشه ای از زندگی ما را رنگین کرده اند.

گزارش از آذر عسکر پور

ی

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43820

به "کرمان تولید کننده 16 هزار تن گردوی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمان تولید کننده 16 هزار تن گردوی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید