کتاب بخوانیم؛ زمین انسان ها و عشق در زمستان شروع می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: در این مطلب از سری کتاب بخوانیم سه اثر ادبی داریم؛ یک داستان مستند و خیال گونه از نویسنده ای مشهور، یک مجموعه داستان کوتاه از نویسنده ای پرفروش و عامه پسند، به همراه یک مجموعه شعر فارسی از ترانه سرایی جنجالی. در بخش غیر ادبی دو اثر داریم؛ یک آنالیز روانشناختی در حوزه فرهنگ و تمدن از پدر علم روانکاوی، به همراه یادداشت های یک مبارز سیاسی مشهور در تاریخ دنیا. با ما همراه باشید.

کتاب بخوانیم؛ زمین انسان ها و عشق در زمستان شروع می گردد

زمین انسان ها اثر آنتوان دو سنت اگزوپری

آنتوان دو سنت اگزوپری (1944-1900) در خانواده ای بسیار نجیب و اصیل زاده به دنیا آمد و رشد کرد. هنگام مرگ پدرش، چهارساله بود که عنوان کنت به او رسید. وی پس از تحصیل علوم مذهبی و غیرمذهبی، به مدرسه هنر های زیبا رفت، اما سربه هوا بود و تحصیلاتش به جایی نرسید. در دوره خدمت نظام، به طور خصوصی درسِ پرواز را فرا گرفت. سنت اگزوپری با وجود پیشرفت در پرواز و نویسندگی، در زندگی زناشویی همیشه فردی شکست خورده محسوب میشد.

وی بار ها به طرز معجزه آسایی از حوادث خطرناک هوایی جان به در برد و چندبار مفقود شد و مجدد به خدمت بازگشت. در نهایت در ژوییه 1944 طی یک عملیات متهورانه، احتمالا به دست آلمان ها سقوط کرد و کشته شد. اثر مشهور و دنیای او شازده کوچولو است که در سال 1942 منتشر شد.

زمین انسان ها محصول یک حادثه است. اگزوپری در سال 1937 قصد داشت از نیویورک تا زمین آتش (جنوبی ترین جزیره آمریکای جنوبی) پرواز کند، اما هواپیمایش در گواتمالا سقوط کرد. وی در دوران نقاهت در راه بازگشت به فرانسه مجموعه ای از یادداشت هایی زیبا و استثنایی گردآوری کرد که در قالب کتابی با نام زمین انسان ها در 1939 منتشر شد و جایزه بزرگ آموزشگاه فرانسه را از آن خود کرد و بعدتر کتاب ماهِ آمریکا شد.

اکثر نوشته های اگزوپری، متاثر و الهام گرفته از پرواز است. پرواز، عشق ابدی و مایه رهایی وی بود. زمین انسان ها، بخشی از خاطرات اگزوپری است در دوره ای خاص از زندگانی وی؛ زمین انسان ها، کتابی است در میانه یک داستان، مستند و بیوگرافی که از زبان اول شخص روایت میگردد. این کتاب روایت یک روحِ ناآرام در جست و جوی معنای زندگی است. اگزوپری در این کتاب از آسمان، زمین، صحرا، رفقا و انسان ها و در نهایت زندگی به گونه ای سخن می گوید که فارغ از لفاظی های رایج ادبی در آن دوران، نوعی نثر منحصر به فرد و وسواس گونه محسوب میگردد.

نثری که در خدمتِ توصیف تجربیات اوست از معنا و حدِ نهایی زندگی و مرگ؛ گویی نویسنده تمامی توصیفات و کلمات را ابتدا با جان خود لمس و تجربه نموده و سپس به قالب کلمات ریخته است. خواندن ترجمه روان و دقیق سروش حبیبی از یک متنِ استثنایی که در میان خیال و واقعیت در هم تنیده شده است، لذتی است که با کمتر کتابی میتوان تجربه کرد.

برشی از متن کتاب: دفاع از تمدن، یعنی مبارزه علیه حیوانیت، مستلزم تن دادن به زحمت و انضباط و استقبال از حوادث است. در این پیکار، هرگاه به صورت نوشتن باشد، ممکن است که فدا کردن جان به منزلهی امضایی باشد که به پیغامی در نامه ای اصالت می بخشد.

سروش حبیبی، مترجم توانمند زمین انسان ها را در سال 1350 ترجمه نمود. این ترجمه در سال های گذشته توسط انتشارات نیلوفر و علمی فرهنگی تجدید چاپ شد. آخرین بار چاپ سوم آن در سال 1395 در 249 صفحه و با قیمت 10.000 تومان توسط نشر علمی فرهنگی عرضه شد. مترجمان و نشر های دیگری نیز این اثر خواندنی را بار ها ترجمه و منتشر نموده اند که مشهورترین آن ها ترجمه پرویز شهدی و نشر سخن بوده است.

مجموعه داستان عشق در زمستان شروع می گردد اثر سایمون وَن بوی

سایمون وَن بوی (متولد 1975)، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی است که بیشتر با آثار عامه پسند و مخصوص جوانان شناخته میگردد. وی چند جایزه معتبر بین المللی از جمله جایزه داستان کوتاه اُکانر را به خود اختصاص داده است. وی سال ها با نشریات مطرح بریتانیا و آمریکا مانند نیویورک تایمز و بی بی سی همکاری نموده است، هفت مجموعه داستان و سه کتاب فلسفی در لیست آثارش به چشم میخورند. در سال های گذشته آثار ون بوی به زبان های فراوانی ترجمه شده و همیشه پرفروش بوده اند.

مجموعه عشق در زمستان شروع میگردد، چهار داستان دارد. مضمون اصلی داستان ها درباره نومیدی و استیصال آدم هایی معمولی و آسیب دیده توسط زندگی است که با تمام مسائل، به زندگی خود ادامه می دهند. عشق و اندوه در خط به خط روایت ها به چشم می خورد. نقطه قوت تمامی داستان ها، علاوه بر روان بودن متن، شخصیت پردازی بی نظیر و فضاسازی صمیمی و قابل لمس آنهاست. تجربیات و نوستالژی های عام انسانی در سراسر کتاب موج می زنند و همین برگ برنده اصلی نویسنده است.

عشق در زمستان شروع میگردد با وجود روایت هایی از عشق، جدایی و وصال کلیشه ای و مبتذل نمیگردد. در عین سادگی در نثر، نویسنده وسواس های خاص خود را در توصیف جزئیات شخصیت ها دارد و اکثر توصیفات به نحوی بسیار خلاقانه و بدیع در قالب متن بیان میشوند، تا جایی که بعضا کتاب در جا هایی به شعر و خیال نزدیک تر است، تا یک داستان منثور. فرم روایت و رفت و برگشت های نویسنده نیز بسیار در خور متن و به فراخور مضمون داستان می باشد.

برشی از متن کتاب: جورج سال ها بدون تلویزیون زندگی کرد. تلویزیون به او حس گم گشتگی و تنهایی می داد. اداره پست محلی اخیراً تلویزیونی به دیوار نصب نموده بود تا سر مردمی را که در صف های طولانی به انتظار می ایستادند گرم کند. جورج تمبر های خود را از جایی دیگر می خرید و گوش خود را حرام صدایی نمی کرد که به عقیده او هیچ چیز نمی دانست و از حرف زدن هم دست برنمی داشت...

چاپ چهارم مجموعه داستان عشق در زمستان شروع می گردد اثر سایمون وَن بوی در سال 1396 توسط نشر هیرمند صورت گرفت و در 216 صفحه و با قیمت 23.500 تومان عرضه شد.

تمدن و ملالت های آن اثر زیگموند فروید

زیگموند فروید (1939-1856) با وجود تخصص و تحصیل در رشته عصب شناسی، به دلیل تربیت و آموزش یهودی، تسلط به زبان های مهم و کلاسیک مانند لاتین و یونانی، همچنین مطالعات گسترده در علوم انسانی از جمله حوزه اسطوره، مذهب و ادبیات همیشه یک رویکردِ تمدنی، دنیا شمول و جمعی نیز در پسِ ذهن خود داشت. این تئوری ها باعث شد فروید، به خصوص پس از فاجعه جنگ دنیای اول در مقالات و بعد ها کتابها یش به موضوع فرهنگ و تمدن و خواستگاه های روانشناختی آن در انسان بپردازد. کتاب تمدن و ملالت های آن که جزء آثار متاخر فروید محسوب میگردد با چنین پس زمینه و بستری در سال 1929 نوشته و منتشر شد.

فروید در این کتاب مهم و کم حجم خود می کوشد با فاصله دریافت از مباحث پزشکی و آسیب شناسی، از زبانی غیرتخصصی و عمومی استفاده کند و طرحی فلسفی را پی ریزی نماید. فروید در این تئوری پردازی قصد دارد ثابت کند نوعِ انسان، از یک سو اسیر احتیاج ها و غرایز فردی و شخصی است و از سوی دیگر برای تامین احتیاج های شخصی و حداقلی، احتیاجمندِ زیستن در جامعه است؛ بنابراین انسان برای زیستن در جامعه و امنیت خصوصی، مجبور است برخی از رانه های حیاتی و غریزی خود را سرکوب یا محدود نماید.

این امر، خود موجب میگردد در یک سلسله تعارض های بی سرانجامی در سطح اجتماعی، ملالت های فرهنگی بوجود آید و این چرخه تا ابد ادامه می یابد. به عبارتی نیرو های محرک، تشکیل دهنده و نابود کننده تمدن ها، همگی در اینجا نهفته اند و دوگانگی میان امنیت اجتماعی در برابر سعادت و پیروزیت فردی، دست از سر فرد فردِ انسان ها و کلیتِ جوامع بر نمی دارد. ما میخواهیم به مثابه انسان، رانه های حیاتی و غرایز شخصی مان را ارضا نماییم، از طرفی مجبوریم به دلیل احتیاج به زندگی اجتماعی و مفاهیم حقوقی و امنیت، دائما همان غرایز را محدود و کنترل نماییم و این ضاد و تعارض هیچ گاه در سطح فردی و اجتماعی سرانجام نمی یابد.

از مزیت های کتاب تمدن و ملالت های آن در میان آثار فروید، تک و مستقل بودن آن است، به شکلی که بدون احتیاج به واکاوی در تئوری ها و آثار اصلی فروید، میتوان این کتاب را مطالعه کرد و از آن بهره برد. از نکات مهم دیگر، میتوان به جذابیت و غنای توامان این کتاب برای مخاطب خاص و عام اشاره کرد. در نهایت اینکه تمامی مباحث آن را با لنز جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی، بایستی در بستر تاریخی دهه 20 اروپا و تجربه فروید از تمدن ها و دولت ها و جوامعی دید که در یک جنگ خانمان سوز، فروپاشیدند و سپس به دامن فاشیسم و نازیسم پناه بردند.

برشی از متن کتاب: وقتی تمدن از انسان ها می خواهد که نه فقط عطش جنسی بلکه میل به پرخاشگری خود را نیز قربانی کنند، می توان فهمید چرا خوشبخت شدن در تمدن برای انسان سخت است. انسانِ نخستین از این حیثت وضع واقعاً بهتری داشت، زیرا محدودیتی برای رانه هایش نمی شناخت. در عوض، امنیت او برای بهره بردن بیش تر از این سعادت بسیار کم تر بوده است. انسان متمدن مقداری از امکانات سعادت را با مقداری امنیت مبادله نموده است.

چاپ نهم تمدن و ملالت های آن اثر زیگموند فروید با ترجمه محمد مبشری توسط نشر ماهی در سال 1398 منتشر شد. این نسخه در 124 صفحه و با قیمت 18.000 تومان در دسترس علاقمندان می باشد. این کتاب در سال های مختلف با عناوینی مانند تمدن و ناخشنودی های آن توسط انتشارات امیرکبیر (با ترجمه خسرو همایون پور) و نشر گام نو (با ترجمه امید مهرگان) نیز منتشر شده است.

زندان نوشته های بابی ساندز

بابی ساندز، مبارز نامدار ایرلندی در سال 1954 در شهر بلفاست به دنیا آمد. وی در نوجوانی به اتحادیه کارگری پیوست. هجده سال بیشتر نداشت که همکاری با ارتش آزادیخواه ایرلند را شروع نمود. پس از بازداشت در سال 1972 به جرم حمل اسلحه، پنج سال حبس را تحمل نمود؛ چندماه پس از آزادی در سال 1977، مجددا با همان جرم دستگیر و این بار به 14 سال حبس محکوم شد.

بابی ساندز، از جمله مهم ترین زندانیانی بود که در هنگام بازداشت و توهین و آزار به حقوق زندانیان سیاسی و تفاوت آن از جرائم جنایی تاکید می کرد و خواهان عدم کار اجباری، حق ملاقات و هواخوری، حق مطالعه، محاکمه و دریافت حکم رسمی بود؛ در نهایت نیز جان خود را بر سر این مساله گذاشت. در حالی که در یک انتخاب نمادین توسط مردم ایرلند به کنندگی انتخاب شده بود (که طبیعتا مورد پذیرش دولت بریتانیا قرار نگرفت)، در سال 1981 اعتصاب غذای مشهورِ خود را شروع کرد و پس از نابینا شدن و مسائل شدید گوارشی پس از گذشت حدود 67 روز در زندان درگذشت.

در دوران مبارزات جنبش های ضد امپریالیستی و ضد استعماری در دهه 70، بابی ساندز یک چهره خاص و بسیار محبوب در میان مبارزان کشور های مختلف بود، حتی بسیاری از فعالان فرهنگی-هنری و هیپی ها نیز در کشور هایی مانند آمریکا به او عشق می ورزیدند و هرچه از مرگش گذشت محبوب تر و مشهورتر شد. وی از جمله کسانی بود که نشان داد در شرایط عدم امکان مبارزه چریکی و مسلحانه، در حبس و زندان نیز میتوان مبارزه را ادامه داد و در صورت لزوم با نابودی جسم خود، مبارزه برای دنیای بهتر را پیش برد و همین نیز نام او را جاودانه کرد.

در روز هایی که سیستم سیاسی و پلیسی بریتانیا کوشش می کرد با انواع فشار ها و ترفند ها و وعده ها بابی ساندز را به راه راست درآورد، وی در حالی که روز هایی سخت را می گذرانید، یادداشت هایی از خود به جای گذاشت که نشانگر شخصیت خستگی ناپذیرش است. شخصیتی که درست یا نادرست، دست از آرمان ها و اصولش برنمیدارد و تن به هیچ معامله و سازشی نمی دهد. هرچند امروزه این نوع مبارزه و مقاومت، پایگاه ایدئولوژیک خود را از دست داده است، اما خواندن این کتاب با توجه به یک تجربه تاریخیِ پرهزینه با قربانی های فراوان در حال و هوایی خاص (مبارزات مستمر ایرلند شمالی با بریتانیا بر استقلال، که در نهایت به صلح انجامید) و همچنین آشنایی با یک چهره تاریخ معاصر و شخصیتِ جان سخت خالی از لطف نیست. در میان پیشگفتار هایی که بر کتاب نوشته شده است، نام نسرین ستوده و فریدون مجلسی به چشم میخورد. پیشگفتارِ انتقادی فریدون مجلسی درباره اغراق در تصویر برساخته از بابی ساندز، در نوع خود خواندنی است.

زندان نوشته های بابی ساندز به قلم وی با ترجمه حمید جعفری در سال 1393 توسط نشر قطره منتشر شد. این کتاب کوچک در 94 صفحه و با قیمت 5000 تومان عرضه شد و هنوز میتوان آن را در برخی کتابفروشی ها و سایت های فروش کتاب جستجو کرد و یافت.

مجموعه شعر اسمش همین است اثر علی رضا آذر

علیرضا آذر (متولد 1358) در این سال ها همیشه با اشعار و صدای خود، نام جنجالی و شناخته شده ای بوده است. کمتر چهره ای در این حوزه میتوان یافت که مانند او طرفدارانی سینه چاک و تقیح کنندگانی خستگی ناپذیر داشته باشد. وی ازجمله شاعرانی است که دیوانه وار و عاشقانه، خود را وقف شعر نموده است و جنون آمیز می سراید و پیش می رود. می گردد گفت اشعار او از فرم و الگوی خاصی پیروی نمی کند و بنا به علایقش به طیفی از شاعران کلاسیک تا مدرن، در هر جایی به تناسب مضمون و فراخور استعدادش در قالب های مختلف سروده است و اکثرا نیز پیروز بوده است. چند مجموعه شعر از وی تاکنون منتشر شده است که یکی از مشهورترین و پرتیراژترین آنها، مجموعه اسمش همین است بوده است.

برخی منتقدان با وجودِ تحسین اشعار علیرضا آذر و حال و هوای دکلمه های وی، معتقدند این مجموعه اشعار با توجه به مضامین اکثرا نومیدانه و فرم های ترکیبی، بیش از غِنای ادبی خود مورد توجه جامعه ایرانی واقع شده است؛ از جمله نقدها جدی به علیرضا آذر، اشتباهات و سهل انگاری های وزنی و قافیه ای اوست. در مقابل، برخی منتقدان با تحلیل جامعه شناختی می کوشند میزان توجه مخاطب به اشعار علیرضا آذر را در سویه های روانشناسی اجتماعی، سرخوردگی جمعی و شکست های عاطفی و فردی جوانان جست و جو کنند.

در نهایت به نظر می رسد بخشی از اغراق ها و توصیفات از نبوغ و قدرت خلاقه علیرضا آذر بیش از آنکه معطوف به مضمون اشعار و ترانه هایش باشد، برگرفته از شخصیت اوست که مورد علاقه هوادارانش است و برخلاف سال های اولیه فعالیتش، امروزه بر قضاوت درباره کارهایش سایه افکنده است. به هر جهت، بخشی از اشعار این مجموعه حال و هوایی دارد که نه می توان آن را انکار نمود و نه می توان به آسانی خواند و از کنارشان عبور کرد. برشی از ابیات این مجموعه:

مثل سیگار بگیرانم و خاکستر کن

هر چه با من همه کردند از آن بدتر کن

مثل سیگار تمامم کن و ترکم کن باز

مثل سیگار تمامم کن و دورم انداز...

من خرابم بنشین زحمت آوار نکش

نفست باز گرفت، این همه سیگار نکش...

چاپ پانزدهمِ مجموعه شعر اسمش همین است اثر علی رضا آذر در سال 1398 توسط نشر نیماژ در 128 صفحه منتشر شد و با قیمت 15.000 توامن در دسترس علاقمندان به شعر معاصر فارسی می باشد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 47299

به "کتاب بخوانیم؛ زمین انسان ها و عشق در زمستان شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بخوانیم؛ زمین انسان ها و عشق در زمستان شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید