چگونه حسود نباشیم؟ (12 روش برای مقابله با حسادت)

به گزارش مجله سرگرمی، حسادت یکی از بدترین احساساتی است که بسیاری از ما در طول زندگی تجربه می کنیم. در داستان ها، اشعار و جملات حکیمانه، انسان ها از حسادت منع می شوند اما به نظر می رسد که این احساس، بدون اینکه خودمان بخواهیم، کم کم روح ما را درگیر می نماید و در برابر آن بی دفاع هستیم. حسادت باعث می گردد تصمیمات اشتباه بگیریم یا زندگی را سخت تر و همراه با احساسات ناخوشایند بگذرانیم. بنابراین باید هر چه زودتر جلوی آن را بگیریم. برای اجتناب از حسادت می توانید راهکارهایی که در ادامه عنوان می کنیم، امتحان کنید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

چگونه حسود نباشیم؟ (12 روش برای مقابله با حسادت)

حسادت چیست؟

حسادت به معنای احساس ناخوشایند در خصوص داشته ها و شرایط دیگران است. در واقع وقتی به دیگران حسادت می کنیم، حسرت شرایط و موقعیت آن ها را می خوریم و دوست داریم جای آن ها باشیم ولی این شرایط با احساسات ناخوشایند همراه است.

همه ما حسادت را در زندگی تجربه نموده ایم. بعضی افراد بیشتر و بعضی کمتر از بقیه دچار حسادت می شوند. این احساس گاهی اوقات به انجام رفتارهای خطرناک یا واکنش های منفی منجر می گردد. بنابراین مهم است که جلوی آن را بگیریم. حسادت می تواند عامل محرک خشم باشد که عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.

12 راه چاره برای کنار آمدن و مبارزه با حسادت

برای اینکه حسود نباشیم و بی تفاوت به شرایط و موقعیت دیگران زندگی کنیم، راه چارههای زیر را امتحان کنید.

1. منبع حسادت را پیدا کنید

وقتی دچار حسادت می شوید از خوتان بپرسید که ریشه این احساس در چیست؟ برای اینکه کمتر احساس حسادت کنید، باید ریشه آن را پیدا کنید و از بین ببرید.

آنالیز کردن ریشه حسادت یاری می نماید تا در خصوص شرایط خود، به یک دید کلی دست پیدا کنید.

مثلا اگر ارتقاء شغلی همکارتان باعث حسادت شده، شاید به این دلیل است که شما فکر می کنید به مقدار کافی خوب نیستید تا ارتقاء شغلی بگیرید.

اگر همسرتان با فرد دیگری وارد روابط صمیمانه شده، شاید به این دلیل حسادت می کنید که این نوع رابطه، اولین نشانه خیانت شریک قبلی شما بوده است.

فرقی نمی نماید که حسادت شما ناشی از ناامنی، ترس یا الگوهای روابط گذشته باشد، دانستن بیشتر در خصوص علل آن می تواند به شما یاری کند با آن مقابله کنید.

مثلا در خصوص ارتقاء شغلی با سرپرست خود حرف بزنید و در خصوص اینکه شرایط ارتقاء شغلی چیست سوال کنید. روابط خود با شریک زندگی تان را آنالیز کنید و از او در خصوص دلیل صمیمیمتش در روابط خارج از ازدواج بپرسید.

2. حرف بزنید

فرض کنید در شرایطی قرار گرفته اید که روابط محبت آمیز شریک زندگی تان باعث حسادت شما شده است. در خصوص این مشکل با شریک زندگی خود حرف بزنید و از احساس خود بگویید.

زمانی که هر دو وقت کافی برای حرف زدن دارید، در خصوص احساس خود صحبت کنید. در شرایطی مثل قبل خواب یا قبل از رفتن به محل کار، حرف نزنید و زمان مناسبی را برای حرف زدن پیدا کنید.

شریک زندگی شما ممکن است متوجه رفتار اشتباه خود که باعث آزار شما شده است، نباشد و نداند که از درون چه احساسی در خصوص آن دارید. از این فرصت بهره ببرید و در خصوص مرزهایی که باید در روابط خود ایجاد کنید، با شریک زندگی تان حرف بزنید.

اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید اما به دلیل تجربه های بد گذشته، به او مشکوک شده اید، با حرف زدن معمولا بیشتر مسائل شما حل می گردد. احساسات بد را به تنهایی تجربه نکنید و حتما آن را با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

اگر نگران هستید که در خصوص حسادت خود صحبت کنید، نباید فراموش کنید که این احساس، کاملا طبیعی است و برای همه افراد پیش می آید. شریک زندگی شما هم ممکن است در دوره هایی از زندگی، حسادت را تجربه نموده باشد.

3. با یک دوست مورد اطمینان صحبت کنید

حسادت گاهی اوقات ناشی از فهمیدن حقیقتی است که دوست نداشتید حقیقت داشته باشد. گاهی اوقات صحبت کردن با یک نفر دیگر در خصوص نگرانی هایتان می تواند یاری کند که شرایط را بهتر تحمل کنید و تماشا بهتری نسبت به شرایط پیدا کنید. معمولا بعد از صحبت کردن با یک دوست مورداعتماد، احساس بهتری خواهید داشت و کنترل بیشتری روی احساس خود پیدا می کنید.

4. متفاوت فکر کنید

حسادت می تواند احساسی بسیار پیچیده و قوی باشد. ممکن است در برخورد با حسادت و کنار آمدن با آن، حس خوبی نداشته باشید. اما به جای فکر کردن به جنبه های منفی حسادت، سعی کنید آن را به عنوان یک منبع الهام بخش در نظر بگیرید.

حسادت احساسی است که به شما نشان می دهد بین آن چیزی که دارید و آن چیزی که واقعا می خواهید، اختلافاتی وجود دارد. حسادتی که منبع آن را آنالیز ننموده باشید می تواند به سرزنش کردن خودتان منجر گردد و احساس بد شما را چند برابر کند. اما اگر آن را به عنوان منبعی الهام بخش برای پی بردن به کمبودها ببینید، کنار آمدن با آن راحت می گردد.

گاهی حسادت باعث می گردد که بفهمید دقیقا چه می خواهید. وقتی بدانید که چه می خواهید در جهت رسیدن به آن کوشش می کنید. مثلا اگر به ارتقاء شغلی همکار خود حسادت می کنید، شما هم سعی کنید کوشش خود را بیشتر کنید تا به ارتقاء شغلی برسید. حسادت می تواند یک منبع اطلاعاتی خوب برای شناخت خودمان باشد.

5. دید وسیع تری داشته باشید

حسادت گاهی از این نشات می گیرید که ما فقط بخش کمی از زندگی دیگران را می بینیم. ما معمولا تمام زندگی و دستاوردهای خود را با ایده آل ترین بخش زندگی دیگران مقایسه می کنیم و این باعث حسادت می گردد. مثلا تمام شکست ها و ناکامی های کل زندگی مان را با برترین دوران زندگی یک فرد مقایسه می کنیم بدون اینکه بدانیم آن فرد در زندگی خود چه مسائل و سختی هایی را طی نموده است.

افراد معمولا برترین قسمت زندگی خود را در برابر دیگران به نمایش می گذارند. ما هیچ وقت نمی فهمیم که در بطن زندگی و روابط آن ها چه می گذرد و فقط تصاویر زیبایی از برترین لحظات زندگی دیگران را در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنیم. شبکه های اجتماعی نیز باعث شده این مورد بیشتر از قبل باعث حسادت و مقایسه کردن خود با دیگران گردد.

اگر منبع اطلاعاتی شما شبکه های اجتماعی است، پس نباید فراموش کنید که اطلاعات محدودی در خصوص زندگی دیگران دارید و فقط چیزهایی را می بینید که آن ها دوست دارند ببینید. هرگز از سختی ها، مسائل و دغدغه های دیگران باخبر نمی شوید و فکر می کنید زندگی آن ها، همان لحظات شیرینی است که به اشتراک گذاشته می گردد.

بر اساس یک تصویر کوچک و محدود، زندگی خود و دیگران را مقایسه نکنید. نباید فراموش کنید که آنچه می بینید فقط بخش کوچکی از یک تصویر بزرگ تر است که شاید بخش هایی از آن اصلا خوشایند و مطلوب نباشد.

6. قدردان داشته های خود باشید

کمی قدردانی می تواند تاثیر زیادی در کاهش احساسات ناخوشایندی مثل حسادت داشته باشد. قدردانی نه تنها حسادت را کاهش می دهد بلکه استرس را هم کم می نماید.

هر فردی ممکن است در زندگی تمام آن چیزی که می خواهد در اختیار نداشته باشد. بیشتر ما همین شرایط را داریم؛ اما بدون تردید همه ما چیزهایی هم در زندگی داریم که واقعا دوست داریم. حتی شاید چیزهای خوبی در زندگی داشته باشید که خودتان هم انتظارش را نداشتید. مثلا یک شریک زندگی خوب دارید که فکر نمی کردید بتوانید پیدایش کنید.

هر بار افکار منفی به شما هجوم می آورند، سعی کنید به داشته های خود بیشتر فکر کنید و قدردان آن باشید. شاید این حرف شبیه شعار به نظر برسد، ولی یکی دو بار که قدردانی را امتحان کنید، متوجه تاثیر خیره نماینده آن در کاهش احساسات منفی از جمله حسادت می شوید. به جای اینکه به خاظر وقت گذراندن همسر خود با دوستانش حسادت کنید، به این فکر کنید که همرسی دارید که برای روابط محبت آمیز ارزش قائل است.

یادآوری کردن چیزهای خوبی که در زندگی دارید باعث می گردد بفهمید که گرچه زندگی شما کامل و بی نقص نیست، باز هم چیزهایی دارد که از آن لدت ببرید و دوستش داشته باشید. حتی بسیاری از چیزهایی که دارید و متوجه بودن آن ها نیستید، آرزوی بسیاری از افراد دیگر است.

7. در لحظه با آن مقابله کنید

شاید مقابله سریع با حسادت، مانع از این گردد که ریشه آن را پیدا کنید. اما یاری می نماید که استرس و نگرانی فعلی خود را کمی کاهش دهید تا بعدا در خصوص ریشه آن با فکر بازتری فکر کنید.

بی توجهی کردن به احساسی که دارید یاری می نماید تا کم کم روی اعصاب و احساس خود کنترل پیدا کنید. در حالت حسادت و عصبانیت ناشی از آن، ممکن است اقدامی کنید که به کلی به یک رابطه آسیب می زند.

برای اینکه آرامش پیدا کنید این روش ها را امتحان کنید:

  • احساسات خود را روی کاغذ بیاورید.
  • کمی قدم بزنید.
  • با ترک کردن یک فضا یا موقعیت ناخوشایند، به خودتان فضایی آرام برای فکر کردن بدهید.
  • برای مدت 10 دقیقه یک کار آرامش بخش انجام دهید.

8. دلایل زمینه ای حسادت را پیدا کنید

حسادتی که دوام داشته باشد و استرس و نگرانی ایجاد کند می تواند ناشی از مسائلی مثل اضطراب و عدم اعتمادبه نفس باشد. گاهی اوقات از بین بردن این دلیل های زمینه ای به مرور باعث کم شدن حسادت می گردد.

به عنوان نمونه، مشکل عدم اعتمادبه نفس را در نظر بگیرید. یکی از روش های عالی برای بهبود اعتمادبه نفس این است که ارزش ها و توانمندی های خود را شناسایی کنید. نکات مثبت و توانایی های خود را به یاد بیاورید. این کار باعث می گردد که به ارزش های پنهان خود پی ببرید و اگر از نظر شما نقص و کمبودی وجود دارد، در جهت برطرف آن اقدام کنید.

با آنالیز ویژگی های مثبت و چیزهایی که برای شما ارزش بیشتری دارند، بیشتر به خودتان احترام می گذارید و به مرور زمان با کسب مهارت های تازه یا پی بردن به توانمندی های قبلی خود، اعتمادبه نفس شما بیشتر می گردد. با افزایش اعتمادبه نفس، احساس رقابت با دیگران و رسیدن به موقعیت دیگران، کمتر می گردد و حسادتی که ناشی از آن است، از بین می رود.

اضطراب می تواند طیف وسیعی از علائم را داشته باشد که پرداختن به آن ها به تنهایی دشوارتر است. تکنیک های مقابله می تواند یاری نماینده باشد. برای مقابله با اضطراب، روش های زیر را امتحان کنید:

  • پذیرش احساسات مرتبط با اضطراب را افزایش دهید تا بر شما غلبه ننمایند.
  • افکار ناخواسته یا ناراحت نماینده را بشناسید تا بتوانید آن ها را به چالش بکشید و جایگزین کنید.

9. ارزش های خود را به خاطر بیاورید

وقتی حسادت شما را وادار می نماید که خودتان را دیگران مقایسه کنید، ارزش های شخصی می توانند این احساس بد را دور نمایند. زندگی شما هم مطمئنا چیزهایی دارد که باعث حسادت دیگران می گردد. اما حسادت باعث می گردد که جنبه های مثبت زندگی خود را نبینید یا فکر کنید که به مقدار کافی خوب نیستید.

تحقیقات رابطه بین عدم اعتمادبه نفس و حسادت را ثابت نموده اند. در واقع حسادت بیشتر اوقات زمانی اتفاق می افتد که شما ارزش های خود را فراموش می کنید.

برای مبارزه با عدم اعتمادبه نفس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کارهایی که در انجام آن ها خوب هستید لیست کنید.
  • با خودتان مهربان تر باشید. به عبارت دیگر با خودتان طوری رفتار کنید که با یک دوست نزدیک رفتار می کنید.
  • هر روز به خودتان جملات تاییدی بگویید و توانمندی های خود را به یاد بیاورید.
  • هر آنچه که از رابطه و زندگی خود دوست دارید، هر روز یادآوری کنید.
  • برای انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید وقت بگذارید.

10. فکر آگاهی را امتحان کنید

تکنیک های فکر آگاهی تمرکز حواس به شما یاری می نماید تا به افکار و احساسات خود بدون قضاوت یا انتقاد از آن ها توجه کنید. افزایش آگاهی خود در خصوص حسادت می تواند به شما یاری کند تا به الگوهایی که آن را در پی می آورد توجه کنید؛ از جمله چیزهایی که قبل از احساس حسادت اتفاق می افتد.

فکر آگاهی بعلاوه یاری می نماید احساس راحتی بیشتری در خصوص حسادت داشته باشید. به عنوان مثال، می تواند به شما یاری کند تا حسادت خود را بپذیرید و بدون توجه به آن، به زندگی ادامه دهید.

حسادت و خودتان را به خاطر داشتن این حس، قضاوت و سرزنش نکنید. اجازه ندهید این حس، باعث هجوم افکار و احساسات منفی گردد. فقط آن را بپذیرید و بعد رها کنید.

11. به خودتان زمان بدهید

اگر قبلا حسادت را تجربه نموده باشید، احتمالا متوجه شده اید که این حس به مرور زمان کم رنگ تر می گردد. بعد از مدتی که با آن دست وپنجه نرم می کنید، دیگر مثل اول، ناخوشایند نیست. این احساس حتی شاید به مرور زمان به کلی از بین برود.

بر اساس تحقیقاتی که در خصوص حسادت اجرا شده، افراد معمولا قبل از اینکه اتفاقی بیافتد بیشتر حسادت می نمایند تا بعد از آن. هر چقدر که زمان می گذرد، کمتر خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و احساسات مثبتی که در خصوص خودتان دارید، بیشتر آشکار می شوند.

پس این بار که احساس حسادت به سراغ شما آمد، کمی بیشتر تحمل کنید و به خودتان زمان بدهید. قبل از اینکه اقدام نادرستی انجام دهید یا عصبانی شوید، فقط اجازه دهید زمان بگذرد.

12. با درمان گر مشورت کنید

اگر با این راه چارهها، خودتان نمی توانید بر حسادت غلبه کنید، با یک درمانگر مشورت کنید و از او یاری بگیرید.

البته صحبت کردن از حسادت، همواره کار راحتی نیست. برای اینکه احساسات خود را با کسی در میان بگذارید، ممکن است ابتدا راحت نباشید. اما درمانگران خوب و متخصص، با شما با ملایمت و مهربانی رفتار می نمایند و احساس شما را درک می نمایند.

نباید فراموش کنید که آن ها بهتر از هر کسی می دانند که حسادت یک حس طبیعی است و همه گاهی اوقات در زندگی آن را تجربه می نمایند.

به دلایل زیر، صحیت کردن با یک درمانگر می تواند برای حل مشکل حسادت مفید باشد:

  • حسادت منجر به افکار وسواسی می گردد.
  • متوجه رفتارهای وسواس گونه می شوید.
  • افکار ناشی از حسادت، غیرقابل کنترل یا مزاحم می شوند.
  • افکار یا تمایلات خشونت آمیز پیدا می کنید.
  • حسادت باعث بروز رفتارهای مشکل ساز می گردد، مانند تعقیب کردن شریک زندگی یا آنالیز مداوم آن ها.
  • حسادت بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد و شما را از انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید باز می دارد یا باعث ناراحتی های دیگر می گردد.

اگر دائماً احتیاج دارید رسانه های اجتماعی، تلفن شریک زندگی یا لباس هایی که افراد می پوشند را آنالیز کنید، دیگر نمی توانید در زندگی خود حضور داشته باشید و این یک مشکل اساس است.

حسادت می تواند به شما یاری کند تا روی چیزی که بیشتر برای شما اهمیت دارد تمرکز کنید. حسادت نباید برای شما یا روابط شما مشکل ایجاد کند و می توانید از آن به عنوان یک فرصت برای شناخت خود بهره ببرید. حتی در بعضی موارد می تواند به تقویت روابط یاری کند. همه چیز به نحوه برخورد شما با این احساس بستگی دارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163986

به "چگونه حسود نباشیم؟ (12 روش برای مقابله با حسادت)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه حسود نباشیم؟ (12 روش برای مقابله با حسادت)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید