علت و علائم لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که بیشتر در بچه ها اتفاق می افتد و با رشد او از بین می رود ولی لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان می تواند در اثر عواملی چون ضربه مغزی، فشار عصبی، شوک روانی و... اتفاق بیافتد.

علت و علائم لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چیست و چگونه درمان می گردد؟

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - اختلال لکنت یا گرفتگی زبان یک اختلال گفتاری است که شامل مسائل متعدد و قابل توجهی در شیوایی و جریان گفتار طبیعی است. افرادی که دچار لکنت زبان می شوند، می دانند که چه می خواهند بگویند، اما در بیان آن با سختی روبرو هستند. برای مثال، آن ها ممکن است یک کلمه، یک هجا و یا یک مصوت را تکرار یا طولانی بیان نمایند. یا ممکن است در میان صحبت هایشان مکث های زیادی داشته باشند، چون به یک کلمه یا صدای مشکل رسیده اند.

لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان و بچه ها

لکنت زبان در میان بچه ها خردسال که در حال یادگیری زبان هستند رایج و طبیعی است. بچه ها کم سن و سال زمانی که هنوز مهارت های زبانی و گفتاری آن ها به اندازه کافی رشد ننموده است، ممکن است دچار لکنت زبان شوند. بیشتر بچه ها از این گرفتگی زبان عبور می نمایند و توانایی صحبت کردن عادی را بدست می آورند. با این حال، گاهی لکنت به یک شرایط مزمن تبدیل می گردد که تا عظیمسالی ادامه پیدا می نماید یا به طور ناگهانی در عظیمسالی پدیدار می گردد که می تواند تاثیرات منفی زیادی بر اعتماد به نفس و تعامل فرد با سایرین داشته باشد.

بچه ها و عظیمسالانی که دچار اختلال لکنت زبان هستند می توانند از مزایای گفتاردرمانی و ابزار های الکترونیکی برای بهبود شیوایی گفتار یا شناخت درمانی بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: لکنت زبان در بچه ها 3 ساله تا 6 ساله

علائم لکنت زبان

لکنت زبان علائمی مانند نشانه های زیر را دارد:

  • سختی در آغاز یک کلمه، عبارت یا جمله
  • کشیدن یک حرف یا صدا در یک کلمه
  • تکرار یک صدا یا یک کلمه
  • اضافه کردن کلمات اضافی ماند اوم در میان کلمات
  • تنش اضافی، حرکات بیش از حد صورت یا بالاتنه برای ادای یک واژه
  • اضطراب هنگام صحبت کردن
  • مهارت کم در برقراری ارتباط موثر

لکنت زبان ممکن است علاوه بر مسائل گفتاری بالا با علائم زیر نیز همراه باشد:

  • پلک زدن پشت سرهم
  • لرزش در فک یا لب ها
  • حرکت سر
  • تیک های صورت
  • قفل کردن مشت ها

لکنت زبان زمانی بدتر می گردد که فرد هیجان زده، خسته و یا تحت فشار قرار گرفته باشد یا احساس شتابزدگی کند. شرایط هایی مثل صحبت درمقابل یک جمع، صحبت با تلفن و ... نیز می تواند برای این افراد سخت باشد. اما اغلب افرادی که دچار لکنت زبان می شوند می توانند بدون لکنت با خودشان صحبت نمایند و یا بدون لکنت یک آواز را همخوانی نمایند.

علل بروز لکنت زبان

پژوهشگران همچنان به مطالعه علل اساسی لکنت زبان مشغول هستند. به گفته آن ها عوامل مختلفی ممکن است باعث بروز این اختلال گفتاری گردد مانند:

  • اختلالات در کنترل محرک گفتاری. بعضی شواهد نشان می دهد که اختلالات در محرک گفتار، مانند زمان بندی ها، هماهنگی عصب های حرکتی و ... ممکن است در لکنت زبان درگیر باشد.
  • دلایل ژنتیکی. لکنت زبان معمولا به صورت ارثی است و به نظر می رسد اختلالات ژنتیکی در لکنت زبان تاثیرگذار هستند.

علت لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان

از مهم ترین عواملی که ممکن است باعث بروز لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان گردد، فشار عصبی، عدم اعتماد به نفس، خجالتی بودن، کاهش تمرکز و سختی در برقراری ارتباط است. به گفته کارشناسان افرادی که خجالتی هستند و اعتماد به نفس کافی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار می گیرند.

البته عوامل دیگری نیز باعث بروز لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان می شوند. عواملی مثل سکته مغزی، ضربه به مغز، فشار ها یا شوک های عصبی ناگهانی و غیره.

چه زمانی باید به پزشک یا گفتار درمانی مراجعه کرد؟

لکنت زبان برای بچه ها بین سنین 2 تا 5 سال به صورت دوره ای متداول است. برای بسیاری از آن ها این بخشی از فرایند یادگیری صحبت کردن است و به مرور بهتر می گردد. با این حال گاهی ادامه دار می گردد یا در عظیمسالان به صورت ناگهانی اتفاق می افتد که در این صورت احتیاج به درمان دارد.

در صورتی که هر یک از موارد زیر در خصوص شما صدق می نماید به یک گفتار درمانگر مراجعه نمایید:

  • لکنت زبان بیش از شش ماه طول کشیده است.
  • با عظیم شدن کودک شدت می گیرد و ادامه پیدا کند.
  • با انقباض عضلانی یا تیک های عصبی و تقلا هنگام صحبت همراه شده است.
  • در ارتباطات فرد تاثیرگذار شده است.
  • مسائل عاطفی یا اضطراب و ترس از روبرویی با اجتماع ایجاد نموده است.
  • لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالی رخ داده است.

درمان لکنت زبان

از روش های درمان لکنت زبان رفتار درمانی و گفتار درمانی است. از آنجا که فرد مبتلا به اختلال گرفتگی زبان به مرور عصبی، پرخاشگر یا منزوی می گردد، ممکن است در زندگی اجتماعی، مدرسه یا محل کار دچار مسائل یا شکست هایی گردد؛ بنابراین در وهله اول باید به چنین فردی یاری کرد با این مسائل کنار بیاید و آن ها را حل نماید. سپس در جلسات گفتار درمانی فرد با تمرین یاد می گیرد شمرده صحبت کند و مهارت های گفتاری را همراه با درمانگر خود تمرین نموده و بهبود بخشد.

همچنین واکنش اطرافیان این افراد بسیار اهمیت دارد. فرد مبتلا نباید هنگام صحبت از سوی اطرافیان تحت فشار قرار بگیرد چراکه در این صورت اضطراب او از حرف زدن افزایش پیدا می نماید.

درمان لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان

در رابطه با درمان لکنت زبان در عظیمسالان، قدرت و انرژی روانی فرد بسیار اهمیت پیدا می نماید چراکه عظیمسالان ممکن است شکست ها و اختلالات بیشتری به علت لکنت زبان در زندگیشان تجربه نمایند که این کار را سختتر می نماید. این افراد باید صبر و حوصله کافی به خرج دهند و به جلسات درمانی فرصت کافی برای اثربخشی بدهند. در درمان لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان از تکنیک های تنفسی، آموزش استفاده از ابتدای صدا ها و تکنیک های کاهش استرس استفاده می گردد.

آیا شما در زمینه بروز لکنت زبان ناگهانی در عظیمسالان اطلاعات یا تجربه ای دارید؟ در مواجهه با این اختلال چه راهکاری را پیش گرفتید؟ نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: setare.com
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131989

به "علت و علائم لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت و علائم لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید