چشمک ستاد خاوران به سرمایه گذاران درطرح های توسعه ای

به گزارش مجله سرگرمی، چهار تفاهم نامه سرمایه گذاری در زمینه معدن، انرژی خورشیدی و توسعه روستایی در ستاد خاوران منعقد شد.

چشمک ستاد خاوران به سرمایه گذاران درطرح های توسعه ای

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از بیرجند، طرح توسعه بوم بازار در روستا های خراسان جنوبی اولین تفاهم نامه بود که بین ستاد توسعه خاوران و موسس بومگردی منعقد شد.

دوره اجرای طرح توسعه بوم بازار 18 ماه است که عملیات اجرای آن از آبان ماه آغاز شده و 100 میلیارد تومان مقدار سرمایه گذاری آن است که در 120 روستا اجرا خواهد شد و برای هزارو 800 نفر اشتغال ایجاد خواهد نمود.

تا به امروز 14 بوم بازار در روستا ها ایجاد شده است.

در این بوم بازار ها که در انتها هفته در روستا ها برگزار می گردد فرآورده های دامی و صنایع دستی حاصل تولید ساکنان آن روستا به فروش می رسد.

راه اندازی نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک 7 مگاواتی سرایان تفاهم نامه دیگر بود که دوره اجرای این طرح 12 ماه و مقدار سرمایه گذاری در آن 100 میلیارد تومان و محل اجرای آن در شهرستان سرایان است.

این طرح از آبانماه سال جاری آغاز شده و برای 5 نفر اشتغال ایجاد می نماید.

دو طرح تولید پودر میکرونیزه بنتونیت تفاهم نامه های دیگری بود که در این جلسه بین ستاد توسعه خاوران و سرمایه گذاران امضا شد.

دوره اجرای یکی از این طرح ها 18 ماهه است و مقدار سرمایه گذاری در این طرح 132 میلیارد تومان که در شهرستان سرایان اجرا و برای 85 نفر ایجاد اشتغال می نماید.

طرح دیگر هم در شهرستان سرایان از آبانماه در یک دوره 12 ماه اجرا خواهد شد و 190 میلیارد تومان مقدار سرمایه این طرح است که برای 130 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد خاران گفت: با توجه به اینکه استان ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری دارد باید یاری گردد همه موضوعات توسعه و مالی به محور گردشگری متصل گردد.

ملانوری اضافه نمود: آنچه که در این ستاد برنامه ریزی شده است این است که بتوانیم با منابع موجود در استان را به ارزش اضافه نموده برسانیم.

وی اظهار کرد : نقشه راه ما در ستاد توسعه خاوران اطلس سرمایه گذاری است که باید هرچه سریعتر آماده گردد.

استاندار اعلام کرد:در مورد محصول پسته در استان به معنای واقعی و به صورت علمی و تخصصی برای آن برنامه ریزی نشده است.

ملانوری گفت: انجمن پسته ایران یک ذخیره و سرمایه بسیار بزرگ در حوزه اطلاعات علوم و دانش و تجربه است که ما برای صنعت پسته به آن احتیاج داریم و باید از تجربیات آن ها استفاده گردد.

وی توضیح داد:با توجه به اینکه استان کرمان یکی از قطب های پسته در کشور است و در جوار استان ماست باید از تجربیات آن ها در مورد این محصول استفاده گردد.

استاندار ادامه داد:نگاه عالمانه و تخصصی و فنی در بحث تولید کاشت داشت و برداشت و تولید این محصول و اشتغالی که میتواند ایجاد کند و رساندن آن به صندلی واقعی که دومین کالای ارز آور کشور بعد از نفت است، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس انجمن پسته کشور گفت:بزرگترین صنعت ارز آور کشاورزی در کشور پسته است و صندلی ویژه ای در اقتصاد کشور دارد.

رضایی اضافه نمود: 500 هزار هکتار در کشور سطح زیر کشت این محصول است که در 27 استان این محصول کشت می گردد و در سال 97 یک پنجم پسته کشور در خراسان جنوبی برداشت شده است.

عابدی معاون هماهنگی امور مالی استاندار گفت:ستاد توسعه خاوران به منظور توسعه، پیشرفت و تعالی ورفع موانع و مسائل سرمایه گذاران در استان ایجاد شده است که 5 کارگروه دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی هم گفت:در خراسان جنوبی 130 پروانه بهره برداری بنتونیت صادر شده که 60 پروانه صادر شده متعلق به شهرستان سرایان است.

جرجانی اضافه نمود:50 درصد ذخایر و برداشت بنتونیت در استان از شهرستان سرایان است.

اکبری معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هم گفت:در خراسان جنوبی 25 هزارهکتار سطح زیر کشت پسته است که 15 هزار هکتار آن بارور است.

وی اضافه نمود: 15 هزار تن پسته سالانه از باغات خراسان جنوبی برداشت می گردد که شهرستان بشرویه بیشترین سطح کشت را از این محصول به خود اختصاص داده است.

درکی معاون مدیریت امور باغبانی هم در این جلسه مهم ترین چالش ها محصول پسته را نبود ایستگاه تحقیقاتی، مشکل خاک، کاهش کمی و کیفی آب، تجربه کم در تولید و دانش فنی کشاورزان و نبود تسهیلات مطرح نمود.

انتهای پیغام / ط آ

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163275

به "چشمک ستاد خاوران به سرمایه گذاران درطرح های توسعه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمک ستاد خاوران به سرمایه گذاران درطرح های توسعه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید