اقامتگاه های بوم گردی سرایان آماده بهره برداری است

به گزارش مجله سرگرمی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: اقامتگاه بوم گردی زرین چاه و نمکزار در کویر سه قلعه، اقامتگاه بوم گردی خانه تاریخی هروی در شهر سه قلعه و رستوران سنتی و اقامتگاه کاه کوه سرایان آماده بهره برداری است.

اقامتگاه های بوم گردی سرایان آماده بهره برداری است

محمد عرب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بیرجند گفت: گردشگری فرصت های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می نماید که بیشتر آن ها روابط مستقیم و متقابل میزبان و مهمان را در خانه و املاک خانواده گردشگرپذیر در بردارند.

وی اضافه نمود: این حضور و مشارکت از سوی خانواده، برای تجربه و رضایت گردشگر و همچنین برای توسعه پایدار مقصد و جامعه محلی، امری بسیار حیاتی است و یکی از کسب و کارهای کوچک گردشگری که از سال 1994 میلادی به جهانیان معرفی شده و در چند سال گذشته در ایران به شدت در حال توسعه است، ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی مهمان نوازی ایرانی که در خون هر ایرانی جریان دارد و با تغییر جغرافیای اقلیمی و قومی رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد از جمله جذابیت هایی است که گردشگران خارجی را مجذوب ایران می نماید.

عرب بیان نمود: نشستن دور یک سفره، نوشیدن چای و دم نوش، صرف میوه و بهره گیری از آداب و رسوم میزبانی ایرانی، تعارف های پی درپی جهت ارج نهادن به میهمان از جمله مواردی است که گردشگران خارجی را به نوعی نمک گیر مهمان نوازی ایرانی می نماید که یکی از مصداق های مهمان نوازی ایرانی را می توان در اقامتگاه های بوم گردی دید.

وی عنوان نمود: نزدیک به دو دهه از تأسیس این اقامتگاه ها در ایران می گذرد و با رشد صنعت گردشگری و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از گردشگری بومی، تبدیل به یکی از ظرفیت های مالی و سیاست های کلان کشور شده است.

اقامتگاه بوم گردی راویج سرایان در حال احداث است

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: در شهرستان سرایان در ابتدا 8 متقاضی سرمایه گذاری در این زمینه اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر چهار واحد از این اقامتگاه ها شامل اقامتگاه بوم گردی زرین چاه و نمکزار در کویر سه قلعه و اقامتگاه بوم گردی خانه تاریخی هروی در شهر سه قلعه و رستوران سنتی و اقامتگاه کاه کوه سرایان آماده بهره برداری و در حال دریافت پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی است.

وی اضافه نمود: اقامتگاه بوم گردی راویج در حال احداث است و دارای پیشرفت فیزیکی 40 درصد است که تا انتها سال جاری به بهره برداری می رسد.

عرب اعلام کرد: در زمینه پرداخت تسهیلات با همکاری صندوق کارآفرینی امید به سه نفر از متقاضیان یاری هایی شده است و امیدواریم با تکمیل و بهره برداری کامل این اقامتگاه ها مسائل و موانع جذب گردشگر در شهرستان رفع گردد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان اذعان داشت: این اقامتگاه ها تنها جنبه اقامتی ندارند بلکه در آن فعالیت های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای و فعالیت های بوم گردی وجود دارد.

اقامتگاه های بوم گردی مانع از مهاجرت روستائیان می گردد

وی بیان نمود: انتخاب خانه ای بومی، مرمت و سکونت در آن، استفاده از معماری داخلی ساده محلی، پذیرایی با غذا و خوراک های بومی، مشارکت جوامع محلی در فعالیت ها، احترام و زنده نگهداشتن فرهنگ و آیین های سنتی منطقه، معرفی هنرها و صنایع خاص منطقه و معرفی موسیقی محلی ایرانی بعضی از ارزش های هسته ای و مشترک این اقامتگاهها ماست.

عرب توضیح داد: این شیوه مهمان پذیری، حفاظت منابع و توسعه و بهره برداری پایدار از جاذبه های طبیعی را در کنار ایجاد درآمد مکمل و مشارکت جامعه محلی در فعالیت های گردشگری ایجاد نموده است و از مهاجرت جلوگیری می نماید و همچنین امکان سفر با هزینه مناسب در محیطی آرام ضمن آشنایی با ارزش های بومی فراهم می نماید.

picosho.ir: پیکوشو: تصاویر گردشگری ایران و جهان

gitiro.ir: گیتی رو: مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70884

به "اقامتگاه های بوم گردی سرایان آماده بهره برداری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامتگاه های بوم گردی سرایان آماده بهره برداری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید