ساماندهی بازار و توسعه صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی مدنظر باشد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس اتاق بیرجند گفت: در چهارماهه سال جاری از مجموع 22 هزار تن فراوری زرشک در استان خراسان جنوبی فقط 190 تن صادر شده که رقم بسیار ناچیزی است.

ساماندهی بازار و توسعه صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی مدنظر باشد

محسن احتشام در چهارمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان در امسال، اضافه نمود: 36 هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل فراوری زرشک امرار و معاش می نمایند و 98 درصد فراوری زرشک ایران در این استان است.

وی توضیح داد: سالانه 22 هزار تن زرشک خشک در خراسان جنوبی فراوری می شود اما متأسفانه رقم صادرات این محصول بسیار ناچیز است، به اسم مثال سال 1396 حدود 480 تن صادرات زرشک در کشور داشتیم که سال گذشته این میزان به 320 تن کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: مشکل اصلی که امروز کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی درگیر آن هستند به علت نبود صادرات یا صادرات ناچیز آن است.

وی اضافه نمود: در اتاق بیرجند اقدامات خوبی برای معرفی محصول زرشک انجام شد که در افزایش صادرات محصول تأثیرگذار بود چراکه قبل از سال 95 صادرات این محصول سالانه کمتر از 100 تن بود.

احتشام گفت: برای معرفی زرشک در سطح جهآن بعلاوه بروشور تخصصی به زبان انگلیسی را تهیه و به تمامی سفارت خانه ها ارسال کردیم و در بسیاری نمایشگاه های بین المللی حضور فعالی برای معرفی این محصول داشتیم اما نتوانست رقم صادرات را به صورت چشمگیر افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه به فصل برداشت محصول زرشک نزدیک می شویم اضافه نمود: پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی این است که قیمت پایه زرشک تازه را معین کند و بعد به معنای واقعی صندوق حمایت از محصولات کشاورزی وارد میدان شود و به کشاورزان یاری نمایند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در حال حاضر حجم زیادی از زرشک سال گذشته روی دست کشاورزان به جای مانده و به فروش نرسیده است، از طرفی فصل محصول نو هم فرامی رسد که این موضوع مشکل کشاورزان را دوچندان می نماید.

وی ادامه داد: شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از تالارها و رستوران ها هم در کاهش قیمت و مصرف زرشک و بازار سوغات تأثیرگذار بوده است.

احتشام گفت: یکی از درخواست های زرشک کاران این است که یک قیمت منصفانه ای با توجه به هزینه تمام شده فراوری مشخص و این قیمت حفظ شود، باید موانع پیش رو صادرات این محصول هم به صورت جد برداشته شود.

وی اسم کرد: ما در اتاق بازرگانی خواستار ساماندهی بازار محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ازجمله زرشک، زعفران و عناب هستیم، از طرفی باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی برنامه ریزی به موقع داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تأکید بر اینکه باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی راه چارههای عملیاتی ارائه و اجرایی شود گفت: باید صادرنمایندگان و سرمایه گذارانی که در زمینه محصولات استراتژیک استان سرمایه گذاری می نمایند، موردحمایت قرار گیرند.

وی گفت: باید برنامه ریزی ها در مورد بازار زرشک به گونه ای انجام شود که از وضع موجود به شرایط مطلوب برسد و از نارضایتی کشاورزان کاسته و خشنودی آنان فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم با بیان اینکه مدت ها سخن از برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی بوده اما شاهد اجرای برنامه ای در این حوزه نبوده ایم، اسم کرد: باید آموزش های لازم در جهت پیشگیری از ایجاد بار میکروبی بر روی محصول به کشاورزان ارائه شود.

سید حسین خیریه اضافه نمود: بعلاوه تصویب احداث سازه هایی در بارگاه های زرشک یاری نماینده استقبال زرشک کاران از بارگاه ها است چراکه در کنار هر زمین زرشک باید بارگاه آن هم وجود داشته باشد ولی قانون منع ساخت وساز باعث کاهش رغبت کشاورزان شده است.

وی توضیح داد: در زمینه صنایع تبدیلی هم بعضی وارد میدان شدند ولی در اواخر کار به مشکل سرمایه در گردش برخوردند و کنار کشیدند که احتیاج است در این زمینه تعاونی هایی روستایی یاری نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: محصول زرشک یکی از محصولات استراتژیک و دارای ارزش اضافه نموده بالایی در بخش کشاورزی استان است.

غلامرضا قوسی اضافه نمود: در مناطقی که زرشک وجود دارد، مهاجرت کمتری داشتیم چراکه این محصول تا حدودی عایدی خانوارهای روستایی را تأمین نموده است.

وی با تأکید بر اینکه کرونا مسائلی را در بازار فروش محصول زرشک ایجاد نموده است گفت: در حال حاضر محصول زرشک متناسب با هزینه های فراوری آن خریداری نمی شود و کشاورزان متضرر می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در زمینه محصول زرشک تبلیغات و اطلاع رسانی لازم در بازار داخلی و خارجی انجام نشده و این محصول ازجمله محصولات لوکس کشاورزی محسوب می شود.

وی گفت: سالیان گذشته بیشترین بازار فروش زرشک خراسان جنوبی را در بازار مشهد به اسم سوغات داشتیم که کرونا به شدت آن را تحت تأثیر قرار داده است.

قوسی اسم کرد: در سطح بازارهای جهانی هم استانداردهای محصولات کشاورزی ازنظر میکروب یابی افزایش یافته که باید مباحث آموزشی و توسعه ای در زمینه فراوری محصولات کشاورزی به خصوص محصول زرشک را توسعه دهیم که تغییر نحوه کار کشاورزان زمان بر است.

وی با تأکید بر اینکه در خراسان جنوبی باید آزمایشگاه کیفیت سنجی محصولات کشاورزی ایجاد شود گفت: با این اقدام محصول فراوریی در داخل استان و قبل از ورود به بازارهای جهانی کیفیت سنجی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه نمود: شرکت دانش بنیان، پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی باید در فراوری مکمل ها و فرآوری محصول کشاورزی به خصوص زرشک ورود پیدا نمایند.

وی گفت: محصول زرشک و عناب خراسان جنوبی در بازارهای جهانی ناشناخته است که باید روی تبلیغات و بازاریابی این محصولات بیش از گذشته کوشش شود و مجموعه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این زمینه آمادگی همکاری لازم را برای همکاری با بخش خصوصی دارد.

شرکت تعاونی برای محصولات راهبردی خراسان جنوبی ایجاد شود

حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تأکید کرد: برای رفع مسائل زرشک کاران، باید شرکت تعاونی زرشک بر پایه سرمایه های مردمی ایجاد شود.

وی به مسائل چندین ساله و همیشگی زرشک کاران استان اشاره نمود و گفت: از بدو ورود بنده به استان، این دغدغه مطرح شد و راه چارههایی هم برای رفع نگرانی های مردم ارائه گشت.

وی ادامه داد: در یکی از اولین جلسات ستاد توسعه خاوران به این موضوع ورود شد و تأکید کردیم که برترین راه چاره برای رفع مسائل موجود، راه اندازی یک شرکت تعاونی است.

استاندار با اشاره به محصولات استراتژیک و بسیار ارزشمند استان گفت: موضوع راه اندازی شرکت تعاونی باید برای عناب و زعفران هم دنبال شود تا منجر به ایجاد ارزش اضافه نموده در این محصولات شود.

ملانوری ادامه داد: در جریان سفر رئیس اتاق تعاون کشور به استان، به موضوع راه اندازی این شرکت تعاونی تأکید شد و مورد موافقت هم نهاده شد اما بعدازآن جلسه، تعدادی از تعاونی ها طی مکاتبه ای اعلام کردند، آمادگی لازم برای انجام این کار را دارند.

وی متذکر شد: در راستای حمایت از فراورینمایندگان استان، قول حمایت از این تعاونی ها را هم دادیم اما شواهد امر و مسائلی که الآن وجود دارد، نشان دهنده کم کاری این تعاونی هاست.

استاندار فرآوری را برترین راه چاره برای ایجاد ارزش اضافه نموده در محصولات کشاورزی اسم کرد و گفت: اینکه تنها 8 درصد از 22 هزار تن زرشک فرآوری می شود یا 20 درصد 67 تن زعفران استان به صورت بسته بندی عرضه می شود، نشان دهنده کم کاری در این زمینه است.

ملانوری تأکید کرد: ما در پی این هستیم که برای محصولات کشاورزی استان، کار اساسی انجام شود و پیشنهاد هم می کنم که از تجربیات تعاونی های قدری همانند شرکت تعاونی پسته رفسنجان استفاده شود.

وی ادامه داد: اقدامات گسترده این تعاونی سبب شده، پسته به یک محصول صد درصد صادراتی تبدیل شود و بعد از نفت، دومین کالای صادراتی کشور باشد.

به گفته وی، این شرکت تعاونی، به مشخص نماینده قیمت پسته در جهان تبدیل شده است.

استاندار اعلام کرد: این شرکت تعاونی باید بر پایه توان خود مردم راه اندازی شود تا خودشان تصمیم گیر باشند و سود حاصل از اقدامات هم عاید خودشان شود.

ملانوری با اشاره به سودآوری معادن، گفت: معدن از نگاه سرمایه گذاران از طلایی ترین سرمایه گذاری هاست اما اینکه ما 230 معدن مجوز دار غیرفعال در استان داریم، به جهت نابلدی و ناآشنایی سرمایه گذاران در این مورد است.

وی متذکر شد: استفاده از تجربیات حوزه های پیروز در هر زمینه ای می تواند مسائل را رفع نموده و سودآوری به همراه داشته باشد.

تعطیلات رو: تعطیلات رو | مجله گردشگری، سفر و تور اروپا

طفره: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

مجله سرگرمی و تفریحی: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156862

به "ساماندهی بازار و توسعه صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی مدنظر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی بازار و توسعه صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی مدنظر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید